۰ نفر

صنعت ارزهای دیجیتال پس از آپدیت آلت کوین برتر؛

بعد از ارتقاء مرج اتریوم، چه اتفاقی برای بیت کوین می‌افتد؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۴۱
کد خبر: 667879
بعد از ارتقاء مرج اتریوم، چه اتفاقی برای بیت کوین می‌افتد؟

آپدیت مرج، جدیدترین ارتقاء بلاکچین اتریوم است که هدف آن ایجاد یک محیط غیر متمرکز و قابل اعتماد برای انجام امور مالی است. آیا این ارتقاء محدودیت‌های بیت‌کوین را گسترش می‌دهد؟ یا خیر؟ در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ طبق گفته ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، انتظار می‌رود دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، گذار خود را از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) کامل کند. حال سوال اینجاست که شهرت بیت‌کوین که همچنان از اجماع PoW استفاده می‌کند و بر صنعت ارزهای دیجیتال تسلط دارد، چگونه تحت تأثیر این آپدیت اتریوم که گفته می‌شود ارزهای دیجیتال را برای همیشه متحول می‌کند، قرار خواهد گرفت؟

ارتقای مرج اتریوم با ارزش بازار ۲۰۴ میلیارد دلاری که سال‌ها انتظار می‌رفت، هفته گذشته در ساعت ۷:۳۴ صبح به وقت شرقی با مرحله Bellatrix آغاز شد و بلاکچین اتریوم را برای ارتباط با دفتر کل غیرمتمرکز دیگری به نام زنجیره بیکن (Beacon Chain) و تغییرات در توکنومیک اتریوم آماده کرد.

مزایای ارتقاء مرج

علاوه بر حل مشکلات انرژی، تغییر به اثبات سهام مزایای بیشتری را ارائه می‌دهد. در واقع، آپدیت مرج، جدیدترین ارتقاء بلاکچین اتریوم است که هدف آن ایجاد یک محیط غیر متمرکز و قابل اعتماد برای انجام امور مالی است. در یک سیستم PoS، اعتبار سنج‌هایی که بخشی از کوین‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند، تراکنش‌های را تأیید می‌کنند. هر کسی کوین‌های بیشتری را در شبکه فقل کرده باشد، احتمال اینکه به صورت تصادفی به عنوان اعتبارسنج شبکه انتخاب شود بیشتر است.

ارز دیجیتال

در مقابل، PoW که رمزارزها را با استفاده از رایانه‌ها و دستگاه‌های مخصوص برای حل مسائل ریاضی استخراج می‌کند، انرژی زیادی مصرف می‌کند. PoW با توجه به این میزان مصرف انرژی دارای یک نقطه قابل توجه است، زیرا مدت‎ها پس از توقف استفاده از آن در اتریوم، اما همچنان مبنای استخراج بیت‌کوین و چند رمزارز دیگر خواهد بود.

بنابراین فقط سقوط اخیر وام دهندگان ارزهای دیجیتال در طی بازار نزولی اخیر، آشفتگی سیاسی، نرخ تورم بالا، سیاست‌های پولی ملی جنگ ‌طلب و دیگر خطر‌های کلان اقتصادی تنها ریسک‌های موجود در صنعت ارزهای دیجیتال به ویژه بازار بیت‌کوین نیستند. خطرات دیگری نیز وجود دارد. گفته می‌شود که این عوامل کلان اقتصاد جهانی کاتالیزور‌های بازار نزولی فعلی بوده‌اند. بالاترین قیمت بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱، تقریباً ۶۹۰۰۰ دلار بود. از آن زمان، اقتصاد جهانی با مشکل مواجه شده است که باعث شده است قیمت بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یابد.

با توجه به اینکه قیمت بیت‎کوین متغیر است و اکنون در حدود ۲۲.۰۰۰ دلار به ازای هر کوین در نوسان است، چشم انداز کوتاه مدت قیمت برترین ارز دیجیتال هنوز ناشناخته است. اینکه چه توسعه یا تغییری ممکن است به بازگشت بیت‌کوین کمک کند، هنوز مشخص نیست. علاوه بر این، با توجه به اینکه نوسانات ارزهای رمزپایه شناخته شده همچنان سرمایه گذاران اصلی را نگران می‌کند، بیت‌کوین ممکن است تحت فشار بیشتری از ارتقای شبکه اتریوم قرار گیرد که هدف آن ایجاد اکوسیستم اتریوم به عنوان رمزارز آینده است.

با ارتقاء اتریوم، فشار بر بیت‌کوین افزایش خواهد یافت؟

ارز دیجیتال

دیجی کونومیست (Digiconomist)، یک مجله علم و فناوری که استفاده از انرژی بیت‌کوین را تجزیه و تحلیل می‎کند، معمولاً از مدل‌های اقتصادی استفاده می‌کند که شامل نرخ هش شبکه، درآمد استخراج و مصرف انرژی سالانه است. این مجله اخیراً نتیجه گیری کرده است که "بعید است که بیت‌کوین به این زودی‌ها پایدارتر شود".

پس از اینکه چین استخراج بیت‌کوین را محدود کرد که به طور قابل توجهی تعداد منابع انرژی تجدیدپذیر مورد نیاز برای تامین انرژی شبکه را کاهش داد، نتایج مورد حمایت قرار گرفتند. الکس دی وریس (Alex de Vries)، تحلیلگر و محقق ارزهای دیجیتال ادعا می‌کند که "بیت‎کوین پس از سرکوب ماینینگ چین در سال ۲۰۲۱، نا‌کارآمدتر شد". بنابراین ممکن است، کوچ کردن بلاکچین اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال از PoW به PoS، محدودیت‌های بیت‌کوین را قوی‌تر کند.

اجماع PoS برای بیت‌کوین ممکن است؟

ارز دیجیتال

این احتمال اگر چه ممکن است سودآور به نظر برسد، اما تغییر بیت‌کوین از PoW به PoS از نظر فنی دشوار است. حتی اگر گروهی از افراد بخواهند این تغییر را اتخاذ کنند، دریافت بیش از ۵۱ درصد آرا در شبکه بیت‌کوین بسیار چالش برانگیز خواهد بود. همچنین بسیاری بر این باوراند که تبدیل بیت‌کوین به PoS ممکن است ماهیت غیرمتمرکز بیت‌کوین را به خطر بیندازد. علاوه بر این، کسانی که از مزارع استخراج بیت‌کوین سود زیادی می‌برند، احتمالاً مخالف هرگونه پیشنهادی از این قبیل خواهند بود.

البته لازم به ذکر است که احساسات مشابهی در شبکه اتریوم مشاهده می‌شود که ممکن است باعث شود، اتریوم نیز به دو زنجیره تقسیم شود که یکی از آنها از PoW برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده کند. بنابراین، نتیجه گیری اینکه همه زنجیره‌های PoW ممکن است به PoS تبدیل شوند، منطقی نخواهد بود. با این حال، از آنجایی که این تغییر رمزارز را سازگارتر با محیط زیست می‌کند، ممکن است استقبال بیشتری نیز از آن وجود داشته باشد.

توجه رگولاتورها به بیت‌کوین، پس از ارتقاء مرج اتریوم

ارز دیجیتال

قانون‌ گذارها همواره به دنبال راه‌هایی برای کنترل بیت‌کوین بوده‌اند که به نظر می‌رسد، بعد از ارتقاء مرج اتریوم، PoW، یکی از ایرادات همیشگی بیت‌کوین، اولین نقطه هدف توجه آن‌ها باشد. اتریوم با اجماع PoS، بر خلاف بیت‌کوین با اجماع PoW که نمی‌تواند برای متاورس یا NFT ها استفاده شود، پایه و اساس PoS را ایجاد می‎کند. با این حال در آینده، پروتکل‌ها و مدل‌های حکومتی جدیدی احتمالاً در پاسخ به این دو ارز دیجیتال رقیب توسعه خواهند یافت. بنابراین می‌توان گفت، رقابت، مقررات و نگرانی‌های انرژی تنها تعدادی از متغیرهایی هستند که با آینده نامشخص بیت‌کوین بازی می‌کنند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.