۰ نفر

مفاهیم تخصصی صنعت رمزارزها؛

میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

۱۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۰۰
کد خبر: 666572
میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

با فناوری بلاکچین، اکثر ارزهای رمزپایه مانند بیت‌کوین و اتریوم دارای یک ثبت قابل مشاهده برای همه تراکنش‌ها هستند. این بدان معنی است که تمام نقل و انتقالات در این صنعت قابل ردیابی هستند. اما میکسرها، همانطور که از نامشان پیداست، مجموعه‌ای از تراکنش‌ها را در هم مخلوط می‌کنند و سپس انجام می‌دهد، این امر ناشناس بودن تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ گسترش سریع ارزهای رمزنگاری شده، توسعه زیرساخت‌های کریپتو و آسیب‌پذیری‌های ناشی از مواردی از جمله؛ میکسرهای کریپتو، همواره منبع نگرانی برای سازمان‌های دولتی مسئول امنیت مالی بوده است.

بسیاری از افراد از میکسرهای کریپتو استفاده می‌کنند تا تراکنش‌های ارزهای دیجیتال خود را با مخلوط کردن وجوه رمزارزی قابل شناسایی خود با مبالغ هنگفتی از سایر وجوه، خصوصی نگه دارند. این خدمات اغلب برای ناشناس کردن نقل و انتقالات وجوه بین سرویس‌ها استفاده می‌شوند و نیازی به بررسی‌های «مشتری را بشناسید» (KYC) ندارند. در نتیجه، خطر استفاده از میکسرهای کریپتو برای پولشویی یا پنهان کردن درآمد بسیار قابل توجه است. میکسرها و سایت‌های قمار آنلاین شدیدترین مشکلات پولشویی را دارند، زیرا اکثریت قریب به اتفاق ارزهای کلاهبرداری و دزدی را پردازش می‌کنند. به عنوان مثال، میکسرها به طور مداوم حدود یک چهارم از تمام بیت‌کوین‌های غیرقانونی ورودی را هر سال پردازش می‌کنند، در حالی که نسبت پولشویی از طریق مبادلات و قمار نسبتاً ثابت (66 تا 72 درصد)، باقی مانده است.

انواع میکسر‌ها

دو نوع میکسر بیت‌کوین، میکسرهای متمرکز و غیرمتمرکز وجود دارد. شرکت‌هایی که بیت‌کوین دریافت می‌کنند و بیت‌کوین‌های مختلف را با هزینه‌ای پس می‌فرستند، به عنوان میکسرهای متمرکز شناخته می‌شوند که راه حل ساده‌ای برای مخلوط کردن تراکنش‌های بیتکوین ارائه می‌دهند. میکسرهای غیرمتمرکز از پروتکل‌هایی مانند CoinJoin برای مبهم کردن تراکنش‌ها با استفاده از یک رویکرد کاملاً هماهنگ یا همتا به همتا (P2P) استفاده می‌کنند. اساساً، این پروتکل به گروه بزرگی از کاربران اجازه می‌دهد تا مقداری از بیت‌کوین را جمع آوری کنند و سپس آن را به گونه‌ای توزیع کنند که همه یک بیت‌کوین دریافت کنند. با این حال، هیچ کس نمی‌تواند، بداند چه کسی چه چیزی را دریافت کرده است یا از کجا سرچشمه گرفته است.

میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

از انواع دیگر کوین میکسرها، می‎توان به میکسرهای مبتنی بر مبهم سازی و مبتنی بر دانش صفر اشاره کرد. میکسرهای مبتنی بر مبهم که اغلب میکسرهای مبتنی بر فریب نامیده می‌شوند، از روش‌هایی برای پنهان کردن روند تراکنش کاربر استفاده می‌کنند. از سوی دیگر در این روش، با منابع کافی می‌توان نمودار تراکنش را با استفاده از روش‌های مختلف بازسازی کرد. بر عکس، میکسرهای مبتنی بر دانش صفر به شدت به تکنیک‌های رمزنگاری پیشرفته مانند؛ اثبات‌های دانش صفر برای پاک کردن کامل روند تراکنش‌ها متکی هستند. مهمترین نقطه ضعف این روش این است که به رمزنگاری گسترده نیاز دارد که ممکن است مقیاس پذیری را محدود کند.

انواع خدمات میکسرهای کریپتویی

خدمات میکسر ارزهای دیجیتال به دو نوع میکسر نگهدارنده کوین (Custodial Coin Mixers) و میکسر غیر نگهدارنده (Noncustodial Coin Mixers) تقسیم می‌شوند. میکسر‌های نگهدارنده، زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران رمزارزهای دزدی یا کلاهبرداری خود را به شخص ثالث قابل اعتماد به عنوان میکسر نگهدارنده ارسال می‌کنند و پس از یک بازه زمانی، آن‌ رمزارزها را به صورت قانونی و موجه بر می‌گردانند. با این حال، این تکنیک کافی نیست، زیرا کاربران در طول فرآیند میکس کردن، مالکیت پول خود را از دست می‌دهند. در نتیجه، طرف مورد اعتماد برای میکس کردن، ممکن است وجوهی را که برای نگهداری مدتی تحویل گرفته است، پس ندهد یا از آن‌ها کم کند.

استفاده از قراردادهای هوشمند قابل تأیید و شفاف یا محاسبات چند جانبه ایمن برای جایگزینی میکسر مورد اعتماد، یک عنصر متداول در میکسرهای غیر نگهدارنده است. این روش، شامل دو مرحله است. کاربران ابتدا مقدار کوین (توکن)‌های خود را از آدرس A به یک قرارداد میکسر واریز می‌کنند. سپس، پس از یک بازه زمانی تعریف‌شده توسط کاربر، می‌توانند رمزارزهای سپرده‌شده خود را از طریق تراکنش برداشت به آدرس B جدید برداشت کنند.

میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

نمایشی شماتیک از میکسرهای غیرقانونی در اتریوم

در این روش، کاربران می‌توانند با استفاده از یکی از چندین تکنیک رمزنگاری قابل دسترس مانند امضای حلقه و zk-SNARK در تراکنش برداشت، به قرارداد میکسر تأیید کنند که بدون افشای تراکنش سپرده‌ای که صادر کرده‌اند، سپرده گذاری کرده‌اند. بنابراین، علیرغم این واقعیت که هر دو نوع فوق یک کار را انجام می‌دهند، اما میکسر نگهدارنده کوین برای افرادی است که می‌خواهند به شخص ثالث اعتماد کنند، در حالی که میکسر غیر نگهدارنده کوین برای افرادی است که به کسی اعتماد ندارند.

میکسرهای ارزهای دیجیتال چگونه کار می‎کنند؟

میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

مفهوم میکس کردن کریپتو‌ها یا میکسر این است که امضاهای دیجیتال تجارت را از طریق یک "جعبه سیاه" که معاملات را ناشناس می‌کند، اجرا کنند. میکسرهای رمزنگاری برنامه‌هایی هستند که مقدار مشخصی از ارزهای دیجیتال را در استخرهای خصوصی قبل از انتقال آن به گیرنده‌های تعیین‌شده، مخلوط می‌کنند. به عنوان مثال، یک اکسپلورر بیت‌کوین که تمام معاملات بیت‌کوین را پیگیری می‌کند، نشان می‌دهد که شخص A بیت‌کوین را به یک میکسر منتقل کرده است و شخص B بیت‌کوین را از یک میکسر دریافت کرده است. به این ترتیب، هیچ کس نمی‌داند چه کسی و برای چه کسی بیتکوین فرستاده است. بنابراین، بیت‌کوین‌های دزدی و کلاهبرداری در طی چنین فرآیندی ناشناس می‌شوند.

به عبارت دیگر، میکسرها با گرفتن ارز رمزنگاری شده شما و مخلوط کردن آن با انبوهی از ارز‌های دیجیتال دیگر، قبل از بازگرداندن واحدهای کوچکتر رمزنگاری به آدرسی که انتخاب می‌کنید با کل مبلغی که قرار داده‌اید منهای کارمزد میکسر‌ها، عمل می‌کنند. کارمزد پلتفرم‌های میکس کردن معمولاً 1 تا 3 درصد است که از این طریق درآمد کسب می‌کند. میکس کردن کریپتو‌ها از آنجایی که رفتار مجرمانه است با پولشویی قابل مقایسه است. با این حال، صرفاً به این دلیل که شخصی درگیر استفاده از این پلتفرم‌ها و فرآیند میکس کردن تراکنش‌ها است، به این معنی نیست که او مرتکب جرم شده است. در عوض، به سادگی به این معنی است که آنها می‌خواهند، حریم خصوصی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال خود را افزایش دهند.

آیا میکسرهای کریپتو غیرقانونی هستند؟

میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

این که آیا استفاده از خدمات میکس کردن رمزارزها غیرقانونی است یا خیر، توسط حوزه قضایی هر کشور و منطقه جغرافیایی که در آن ساکن هستید، تعیین می‌شود. همچنین، آیا میکسرهای بیت‌کوین ضروری هستند؟ یا آیا میکس کردن کریپتو‌ها مشروع است؟ این بستگی به اهداف شما برای استفاده از این خدمات دارد.

به گفته برایان بنچکوفسکی (Brian Benczkowski)، دستیار دادستان کل سابق ایالات متحده، استفاده از میکسرها برای پنهان کردن تراکنش‌های رمزنگاری یک رفتار مجرمانه است. به عنوان مثال، عملکرد کلیدی بیت‎کوین به جای ناشناس ماندن، حفظ حریم خصوصی است، به این معنی که هویت شما همیشه فاش نمی‌شود، اما تراکنش‌های شما می‌توانند، برای بررسی هر گونه رفتار نادرست حسابرسی شوند. بنابراین، آیا میکس کردن بیت‌کوین مورد نیاز است؟ میکسرهای بیت‌کوین توسط شبکه اجرای جرایم مالی (FinCEN) به عنوان انتقال دهنده پول طبقه بندی می‌شوند. بنابراین، آنها باید در FinCEN ثبت نام کنند و برای مجوز ایالتی برای فعالیت درخواست دهند. یک شهروند اوهایو در سال 2021 به اتهام توطئه پولشویی دستگیر شد، زیرا یک خدمات میکسر بیت‌کوین را از طریق یک وب سایت اجرا می‌کرد. این سرویس به عنوان یک تجارت انتقال پول ثبت نشده عمل می‌کرد و علی رغم الزامات مجوز اجباری FinCEN، انتقال پول را بدون مجوز انجام می‌داد.

آیا امکان ردیابی یک میکسر ارز دیجیتال وجود دارد؟

میکسر ارز دیجیتال (cryptocurrency mixer) چیست؟

به دلیل خدمات میکس کردن رمزارزها، ردیابی کریپتو‌های میکس شده خاص دشوار است، زیرا همه تراکنش‌های آن‌ها با هم ترکیب می‌شوند و سپس در فواصل زمانی و به صورت تصادفی توزیع می‌شوند. میکسرهای رمزارز به خرده‌فروشان اجازه می‌دهند تا تاریخچه تراکنش‌های کریپتویی خود را با ساخت یک بلاکچین سفارشی با استفاده از انواع ارزهای دیجیتال باز نویسی کنند. آنها تراکنش‌ها را از طریق یک شبکه نیمه تصادفی پیچیده از سایر صرافی‌های ساختگی هدایت می‌کنند که اتصال ارزها به صرافی‌های خاص را برای کاربران دشوار می‌کند. بنابراین، در صورت جابجایی کوین‌ها از طریق یک سرویس میکس، ردیابی به شدت سخت می‌شود.

پلتفرم بیت میکس (BitMix) یک نرم افزار برای میکس تراکنش‌های بیت‌کوین است که با مسیریابی تمام پرداخت‌ها از طریق سیستم خود، با بهره گیری از قابلیت‌های ذاتی ناشناس بودن بیت‌کوین و سخت کردن ردیابی کوین‌ها، تراکنش‌های ناشناس را فراهم می‎کند. از سوی دیگر، بسیاری از ابزارها با ترکیب داده‌های بلاکچین عمومی با آدرس‌های شناخته شده بازیگران بد و کلاهبردارها، کاربرد رمزارز را دنبال می‎کنند. این اطلاعات برای تعیین معاملات پولشویی و استفاده از سوآپ رمزارز از طریق میکسر‌ها ارزیابی می‌شوند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.