۰ نفر

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال؛

گرفتن وام برای سرمایه‌گذاری در کریپتو عاقلانه است؟

۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۶:۱۹
کد خبر: 664121
گرفتن وام برای سرمایه‌گذاری در کریپتو عاقلانه است؟

استفاده از وام‌ها برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال برای برخی افراد مفید بوده است، اما برخی دیگر از خطرات ناشی از آن دوری می‌کنند. در رابطه با سوال بالا طبق یک نظر سنجی به نظر می‌رسد، تقریباً یک چهارم سرمایه گذاران آمریکایی اینطور فکر می‌کنند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ یک نظرسنجی اخیراً توسط DebtHammer که از 1.500 سرمایه گذار در سراسر ایالات متحده انجام شده است، نشان داد که 21 درصد از سرمایه گذاران گفته‌اند که از وام برای پرداخت سرمایه گذاری‌های کریپتویی خود استفاده کرده‌اند. این وام‌ها اغلب با نرخ‌های گزاف بودند و وام‌های شخصی یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها بود. از تمام افرادی که گفته‌اند برای ارز دیجیتال وام گرفته‌اند، 15 درصد گفتند که از وام شخصی استفاده کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، روش‌های دیگر تأمین مالی سرمایه‌گذاری‌های در کریپتو از وام‌های روز پرداخت، باز پرداخت‌های وام مسکن، وام‌های برابری مسکن، وام‌های عنوانی (وامی که به یک دارایی به عنوان وثیقه نیاز دارد) و وجوه باقی‌مانده از وام‌های دانشجویی بود. این نظرسنجی همچنین نشان داد که حدود 10 درصد از افرادی که از وام‌های روز پرداخت برای خرید کریپتو استفاده می‌کردند، بیشتر آنها بین 500 دلار (503 یورو) تا 1.000 دلار (1.007 یورو) وام گرفتند.

ارز دیجیتال

اما چرا بسیاری از افراد در وهله اول برای تامین مالی سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به وام روی می‎آورند و آیا این روش معقولی برای تقویت مالی جهت سرمایه‌گذاری در این نوع دارایی‌هاست؟ با وجود اینکه برخی در انجام این کار موفق بوده‌اند، اما خیلی‌ها متقاعد نشده‌اند که این تصمیم درست است.

گرفتن وام برای کریپتو

یکی از فارغ التحصیلان، اخیراً از لیدز انگلستان که مایل بود نامش فاش نشود، به یورونیوز گفت که او در اوایل امسال از یک وام روز پرداخت برای خرید بیت‌کوین به ارزش 600 پوند (712 یورو) استفاده کردند. او گفتند: "در آن زمان فکر می‌کردم این تصمیم خوبی باشد. اما قیمت رمزارزها به کاهش ادامه داد، من مقدار قابل توجهی از سرمایه خود را از دست دادم".

در واقع داده‌های DebtHammer نشان می‌دهد که این یک مسئله مجزا نیست. تقریباً 19 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که به دلیل سرمایه گذاری در رمزارزها، برای باز پرداخت حداقل یک صورتحساب با مشکل مواجه شده‎اند، همچنین 15 درصد خاطرنشان کردند که نگران اخراج، سلب مالکیت یا تصرف مجدد دارایی وثیقه شده خود در وام‌های عنوانی هستند. با این حال، برخی دیگر استدلال می‌کنند که اگر از وام‌ها به طور معقول استفاده شود، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

سرمایه گذار کریپتو

ارز دیجیتال

آرون گریفیث (Aaron Griffiths)، از چستر انگلستان، وام شخصی 6.000 پوندی (7.117 یورو) برای پرداخت صورتحساب دامپزشکی 4.000 پوندی (4.745 یورو) گرفت و بقیه را در ارزهای دیجیتال مختلف از جملهِ Digitbyte، Bax، Telcoin، Solana، Opulous و تعدادی NFT سرمایه گذاری کرد. او به یورونیوز گفت: "مدت وام شش سال است، من مطمئن هستم که تا آن زمان به اندازه کافی سود به دست آورده‌ام که حداقل سود وام و شاید هم بیشتر را پوشش دهم". او خاطرنشان می‌کند که عمداً وام بزرگ تری گرفته است تا از نرخ بهره کمتر اطمینان حاصل کند.

گریفیث افزود: «می‌توانستم پول [باقی مانده از صورت‌حساب دامپزشکی] را فوراً به وام برگردانم، اما در آن زمان منطقی‌تر بود که آن را در کاری بگذارم که قبلاً به خوبی انجام شده است و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد». با این حال، او تأکید می‌کند که با پول کافی برای پس انداز در صورت سقوط بازار تصمیم گرفته است، زیرا او درآمد نسبتاً خوبی دارد. از آنجایی که او 12 ماه پیش این سرمایه گذاری را انجام داده است، گریفیث خاطرنشان می‌کند که سرمایه‌گذاری او در حال حاضر در ضرر است، اما برای اون مهم نیست، چون بلند مدت فکر می‌کند. وقتی از گریفیث پرسیده شد که آیا دیگران را به انجام همین کار تشویق می‌کند یا خیر، او گفت که واقعاً "به این بستگی دارد که آنها برنامه‌ای داشته باشند یا خیر. من شخصاً فقط برای سرمایه‌گذاری وام نمی‌گیرم، اگر پول را از دست بدهید از باز پرداخت‌ها ناراحت می‌شوید".

کریپتوکارنسی راه‌حلی برای کسانی که امتیاز اعتباری پایینی دارند، ارائه می‌دهد

ارز دیجیتال

پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال همچنین به کاربرانی که امتیازات اعتباری پایینی دارند، این امکان را می‌دهند که به روشی کمتر قانون گذاری شده، وام بگیرند. فردی که مایل بود ناشناس بماند به یورونیوز گفت که از پلتفرم ارزهای دیجیتال بایننس برای قرض گرفتن پول به عنوان راهی برای نفی مقررات بانکی سنتی به منظور خرید خودرو استفاده کرده است. او گفت: "من حدود 5.000 دلار [5.017 یورو] پس انداز دارم، با این حال، بنا به دلایلی مجبور شدم، برنامه باز پرداخت بدهی را انجام دهم. این بدان معنی بود که امتیاز اعتباری من به معنای واقعی کلمه صفر بود و هیچکس به من پول قرض نمی‌داد. حتی با پس‌انداز، یک بانک سنتی به من اجازه نمی‌دهد، در مقابل آن وام بگیرم و هیچ راهی برای افزایش ارزش ندارد، زیرا نرخ‌های بهره بسیار پایین است". 

بنابراین با استفاده از بایننس، او توانست 70 درصد از وام به ارزش (LTV) را قرض کند و سپس پول را برای کمک به پرداخت بهره در اختیار بگذارد. او خاطرنشان کرد: «در طول چهار ماه، من 4 دلار [4 یورو] بهره پرداخت کرده‌ام و 50 درصد وام را پس داده‌ام. کجای دیگر می‌توانم وامی بگیرم که به باز پرداخت سود خود کمک می‌کند و از پس‌اندازهای فعلی‌ام به عنوان وثیقه استفاده می‌کند؟". او گفت، "من این کار را در زمانی انجام دادم که بازار واقعاً پایین بود، بنابراین با افزایش قیمت‌ها، و افزایش سرمایه گذاری من نیز سود بردم". البته خطراتی برای این استراتژی وجود دارد، او خاطرنشان می‌کند که بازار بسیار نوسان است، همانطور که در آخرین سقوط کریپتو مشاهده شد.

ارز دیجیتال

در این راستا، دکتر کنستانتینوس استیلیانو (Dr Konstantinos Stylianou)، استاد حقوق و مقررات از دانشگاه لیدز، می‌گوید: " من فکر می‌کنم خطر اصلی ارزهای دیجیتال این است که اگر مردم معمولاً از نظر مالی بی‌سواد باشند، ده برابر کمتر از آنچه که ارزهای رمزنگاری شده چه هستند، مطلع هستند و بنابراین چشم‌انداز آینده چیست!". 

آیا سواد مالی و آموزش کریپتو می‌تواند از بدهی جلوگیری کند؟

اگر چه شرایطی وجود دارد که قرض گرفتن پول برای سرمایه گذاری در بازار کریپتو امکان پذیر است، داده‌ها نشان می‌دهد که اغلب مردم را به مشکلات مالی سوق می‌دهد. بنابراین، چرا مردم تصمیم می‌گیرند؟ به گفته دکتر کنستانتینوس استیلیانو، استاد حقوق و مقررات رقابت در دانشگاه لیدز با تمرکز بر بازارهای دیجیتال، به این دلیل است که "اکثریت قریب به اتفاق مردم از نظر مالی بی‌سواد هستند".

ارز دیجیتال

استیلیانو به یورونیوز گفت: "فکر نمی‌کنم [سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با وام] ایده خوبی باشد. فکر می‌کنم مردم باید از نظر نحوه سرمایه‌گذاری بسیار مراقب باشند، گرفتن بدهی خطرناک است". او ادامه داد: دقیقاً به همین دلیل است که ما می‌خواهیم کریپتو را قانونگذاری کنیم.

استیلیانو استدلال می‌کند که تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال با درک بیشتر آنها از آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، محافظت می‌کند، به‌ویژه اگر شامل گرفتن بدهی برای تأمین مالی سرمایه‌گذاری باشد. او فقدان آموزش و مقررات در مورد سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را با وام‎های مسکن و سایر وام‎ها مقایسه می‎کند، جایی که مردم باید در یک ویدیوی عمیق بنشینند یا مقالات متعددی را در مورد آنچه افراد ثبت نام می‎کنند، بخوانند.

به طور کلی، با در دسترس‌تر شدن بازار کریپتو، فقدان آموزش در بازارهای کریپتو و به طور کلی سواد مالی می‌تواند، برخی را به سرمایه‌گذاری در تصمیم‌های ضعیف سوق دهد. استیلیانو افزود: "این بخشی از نقش قانون‌گذارن است که از مشتریان محافظت کند، حداقل چیزی که قانون‌گذران می‌خواهند مطمئن شوند این است که مشتریان اطلاعات بیشتری دریافت کنند".

ارز دیجیتال

او خاطرنشان کرد: "من قدردانی می‌کنم که بخشی از جذابیت ارزهای دیجیتال، بازدهی دیوانه‌ کننده دارد، همچنین سیستم مالی کتابدار و غیر سنتی است که توسط بانک‌های بزرگ مدیریت یا کنترل نمی‌شود". همچنین گفت:"من می‌توانم ببینم که مردم چگونه به این شکل از سرمایه گذاری جذب می‌شوند. مردم در انتخاب نوع سبد سرمایه گذاری که برای خود می‌خواهند آزادند، آنها می‌توانند هر چقدر که بخواهند خطر کنند". 

اما من فکر می‌کنم خطر اصلی ارزهای دیجیتال این است که اگر مردم معمولاً از نظر مالی بی‌سواد باشند، ده برابر کمتر از اینکه ارزهای دیجیتال چیست، چگونه کار می‌کنند و چگونه ارزش‌گذاری می‌شوند، آگاه هستند. استیلیانو در پایان گفت: "با این اوصاف چشم انداز آینده چیست؟. در نتیجه من واقعاً فکر نمی‌کنم که سرمایه‌گذاری بیشتر از آنچه که مردم توانایی از دست دادن آن را دارند، از جمله پرداخت بدهی، ایده خوبی باشد".

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.