۰ نفر

بررسی جامع رمزارزها در روند اخیر-بخش اول؛

ادامه کاهش ارزش دارایی های کریپتو

۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴
کد خبر: 661849
ادامه کاهش ارزش دارایی های کریپتو

برای صنعت رمزارزها چه اتفاقی افتاده است؟ آیا نابودی مطلق در راه است یا اصلاحی برای ادامی رشد و توسعه بیشتر؟ این دسته از سوالات، مواردی هستند که در این روزهای رمزارزها خیلی مطرح می‌شوند. این مقاله در سه بخش متوالی، به بررسی اتفاقات اخیر صنعت، واکنش نظارتی و آینده کریپتو خواهد پرداخت.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ ارزش بازار جهانی رمزارزها از 3 تریلیون دلار در نوامبر گذشته به 900 میلیارد دلار امروز کاهش یافته است. بیت‌کوین، از بالاترین رقم تاریخ بیش از 68.000 دلار در نوامبر 2021 به زیر 18.000 دلار در اوایل جولای 2022 سقوط کرده است.  استیبل کوین ترا USD و لونا در ماه می ارزش خود را تقریباً به صفر رساندند و 40 میلیارد دلار ارزش بازار را از بین بردند و اثرات منفی در باقی بازار ارزهای دیجیتال داشتند.

اندرو بیلی (Andrew Baily)، رئیس بانک انگلستان، با شهادت در پارلمان در ژوئن، یک روز پس از آن که پلتفرم وام‌دهی کریپتو سلسیوس نقل و انتقالات و برداشت‌ها را به حالت تعلیق درآورد، دیدگاه غالباً نقل‌قول شده‌اش را تکرار کرد که «دارایی‌های کریپتو ارزش ذاتی ندارند و امروز صبح شاهد انفجار دیگری در صرافی کریپتو بودیم». او می‌گوید که این رویدادها درستی آن را ثابت کرده است. بیلی در بی اعتمادی خود تنها نیست. رگولاتورها در سراسر جهان در حال تسریع برنامی‌های خود برای اعمال مقررات سختگیرانه در بازار ارزهای دیجیتال هستند. حتی صرافی‌های دارایی‌های دیجیتال، وام‌دهندگان، متولیان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات به جدیت مشکل و نیاز به ایجاد ثبات و مشروعیت بیشتر، عمدتاً از طریق مقررات سخت‌تر، پی می‌برند.

در عین حال، اکثر آنها نسبت به آینده خوش بین هستند. چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار و مدیر عامل بایننس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان، در جریان رویداد هفته فین تک DIFC در ماه ژوئن در دبی ، گفت: "برخی ارزهای دیجیتال ممکن است، قیمت خود را کاهش دهند و برخی پروژه‌ها ممکن است شکست بخورند، اما صنعت باقی خواهد ماند".

ادامی کاهش ارزش دارایی های کریپتو

احتمالاً  او درست می‌گوید، زیرا بازار آنقدر بزرگ و جا افتاده است، با سرمایه‌گذاران کافی برای استفاده از شانس‌هایشان، که تصور نابودی آن سخت است. محتمل‌ترین سناریو این است که با نوسانات بیشتری نسبت به بازارهای مالی سنتی، اما با کنترل دولت‌ها و تنظیم‌کننده‌های ملی به شیوه‌ای کنترل‌شده‌تر، به رشد خود ادامی دهد.

مشکل نقدینگی و نظارتی در شرکت‌های رمزارزی

قبل از بررسی واکنش نظارتی، به بررسی خلاصه‌ای از برخی از حوادث دراماتیکی می‌پردازیم که از ماه می رخ داده است. ترا یک پروتکل بلاکچین و پلتفرم پرداخت برای استیبل کوین‌های متصل به ارزهای فیات است که توسط آزمایشگاه Terraform کره جنوبی ایجاد شده است. شناخته شده ترین استیبل کوین ترا، ترا USD و ارز دیجیتال دارایی ذخیره لونا مرتبط با آن است. وقتی سرمایه گذاران شروع به از دست دادن اعتماد به ترا USD کردند، دارایی‌های خود را فروختند و تناظر آن با دلار در ماه می شکست خورد. در عرض یک هفته، آن و لونا تقریباً تمام ارزش بازار 40 میلیارد دلاری خود را از دست دادند و بلاکچین ترا به طور موقت متوقف شد. شرکت تحقیقاتی CryptoCompare این اتفاق را "بزرگترین تخریب ثروت در این مدت زمان در یک پروژه واحد در تاریخ کریپتو" نامید. تیم تحقیقات مشترک جرایم مالی و اوراق بهادار کره جنوبی، اکنون در حال بررسی این بحران است.

با کاهش شدید ارزش رمزارزها و از بین رفتن شهرت صادرکنندگان آن‌ها، صرافی‎های کریپتو، وام دهندگان کریپتو و سایر ارائه دهندگان خدمات در محدودیت و رنج هستند. صرافی‌های کریپتو به دلیل استانداردهایی که هنگام تصمیم‌گیری برای فهرست کردن یک پروژه اعمال می‌کنند، مورد انتقاد قرار می‌گیرند که منتقدان گفته‌اند که بسیار سست هستند. رقابت بین صرافی‌ها منجر به افزایش تعداد رمزارزهایی شده است که بدون بررسی کافی برای اطمینان از ارزش فهرست شدن، معامله می‌شوند.

ادامی کاهش ارزش دارایی های کریپتو

صرافی رمزارز هنگ کنگ CoinFLEX وجوه مشتری را در ماه ژوئن مسدود کرد و برداشت را ممنوع کرد. کوین بیس، بزرگترین پلتفرم مبادلات ارزهای دیجیتال در ایالات متحده، در ماه ژوئن اعلام کرد که 18 درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند. وام دهنده کریپتو سلسیوس که مشتریانش در ازای درصدی از درآمد، دارایی‌های دیجیتال را سپرده گذاری می‌کنند یا با قرار دادن دارایی‌های دیجیتال خود به عنوان تامین امنیت، وام دریافت می‌کنند، تمام برداشت‌ها و نقل و انتقالات را به حالت تعلیق درآورده است. این پلتفرم در یادداشتی به جامعه سلسیوس، در ماه ژوئن، شرایط حاد بازار را دلیل اقدامات خود دانست و در عین حال تلاش برای تثبیت نقدینگی و عملیات کرد.صندوق سرمایه گذاری رمزنگاری سنگاپور Three Arrows Capital پس از صدور اخطاریه‎ای مبنی بر نکول بانک رمزنگاری کانادایی Voyager Digital به دلیل عدم بازپرداخت وام هنگفت، در حال انحلال است و سهام Voyager سقوط کرده است.

در بخش بعدی این مقاله به واکنش یکنواخت و سریع قانوان‌گذارن مالی در سر تا سر جهان، نسبت به اتفاقات اخیر رمزارزها خواهیم پرداخت.

 

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.