۰ نفر

سیاست های رمزارز بایننس؛

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۶
کد خبر: 660923
روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

در این مقاله به بررسی سه ماهه فرآیند توکن سوزی خودکار بایننس کوین می‌پردازیم، تا کنون چند BNB سوزانده شده است و در نهایت چه تعداد در گردش باقی خواهد ماند؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ بسیاری از پروژه‌ها مکانیزم کاهش تورم را در توکنومیک خود معرفی می‌کنند. برای بخش بزرگی، این معمولاً از طریق سوزاندن توکن‌ها انجام می‌شود. بایننس بدون شک مشهورترین شرکت کننده صنعت در حذف تعدادی از ارز رمزنگاری شده بومی خود (Binance Coin – BNB) است و روشی که آنها این کار را انجام می‌دهند، در طول پنج سال زندگی این پروژه تغییر کرده است.

تا کنون، این صرافی میلیاردها دلار از BNB را سوزانده است و هدف خود را برای کاهش 50 درصدی عرضه کل توکن دنبال کرده است. در این مقاله، نحوه عملکرد فرآیند، تعداد سوختگی تا کنون، زمان بعدی و غیره را بررسی می‌کنیم.

توکن سوزی چیست؟

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

"سوزاندن" یک کوین(توکن) اساساً فرآیندی برای حذف آن از گردش است که با ارسال آن‌ها به آدرس‌های مشخص شده‎ای که فقط می‌توانند ارز دیجیتال دریافت کنند، انجام می‌شود. به این آدرس‌ها «سوزان» یا «خورنده» گفته می‌شود. نزدیکترین چیز به سوزاندن توکن در امور مالی سنتی زمانی است، که یک شرکت سهام خود را از بازار باز خرید میکند تا بتواند عرضه در گردش را کاهش دهد و اساساً ارزش سهام موجود را افزایش دهد. با این حال، تفاوت اصلی این است که سهام بازخرید شده موجود و در مالکیت شرکت باقی می‌ماند، در حالی که رمزارزها که سوزانده می‌شوند، اساساً از بین می‌روند. زیرا هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند به آنها دسترسی پیدا کند.

برخی از پروژه‌های قابل توجهی که مکانیسم‌های سوزاندن را معرفی کرده‌اند، عبارتند از شیبا اینو (که در آوریل امسال اجرا شد)، اتریوم (شروع شده با EIP-1559 از سال 2021) و استیبل کوینهای الگوریتمی متعدد. برای آشنای بیشتر با این مفهوم، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

توکن سوزی BNB و نحوه شروع آن

BNB رمزارز بومی بزرگترین صرافی رمزنگاری جهان بوده و توکن اصلی مورد استفاده در کل اکوسیستم بایننس است. این رمزارز شامل زنجیره BNB Beacon (که قبلاً به عنوان زنجیره بایننس شناخته می‌شد) و زنجیره هوشمند BNB (قبلاً زنجیره هوشمند بایننس) است. BNB که در سال 2017 در کنار صرافی منتشر شد، به عنوان یک توکن ERC-20 در شبکه اتریوم عمل کرد تا اینکه بایننس در نهایت دو سال بعد آن را به بلاکچین مختص خو BNB منتقل کرد.

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

در وایت پیپر این پروژه توضیح داده شده که در ابتدا، "محدودیت دقیق 200 میلیون BNB" وجود داشت، عددی که "هرگز نباید افزایش یابد". با این وجود، این شرکت پایه‌های مکانیزم سوزاندن را در مقاله بیان کرد و گفت: "هر سه ماهه، ما از 20 درصد سود خود، برای بازخرید تعدادی BNB استفاده می‌کنیم و آنها را از بین می‌بریم، تا زمانی که 50 درصد از کل BNB (100 میلی متر) را پس بگیریم. تمامی تراکنش‌های بازخرید در بلاکچین اعلام خواهند شد. ما در نهایت 100 میلیون BNB را نابود می‌کنیم و  100 میلیون BNB باقی می‌ماند".

مکانیزم توکن سوزی خودکار سه ماه یکبار

پس از راه‌اندازی بایننس، تیم مکانیزم سوزاندن سه ماهه اصلی را بر اساس حجم معاملات BNB و هزینه‌هایی که بایننس از آن ایجاد می‌کند، معرفی کرد. با این حال، با این استدلال که شفافیت و قابلیت پیش‌بینی کافی ندارد، شرکت آن را به فرآیند سوزاندن خودکار سه ماهه تغییر داد. روش جدید، که در دسامبر 2021 معرفی شد، به محاسبات خودکار درون زنجیره‌ای اجازه می‌دهد تا بر اساس قیمت آن و تعداد بلاک‌های تولید شده در زنجیره BNB در طول آن سه ماه، تعیین کنند که چه مقدار از توکن باید سوزانده شود. اساساً، اگر قیمت BNB کاهش یابد، مقدار توکن‌های سوخته افزایش می‌یابد، تا در پویایی عرضه و تقاضا باقی بماند.

بایننس قول داده است که سوزاندن خودکار سه ماهه، مستقل از درآمدهای ایجاد شده در CEX بایننس از طریق استفاده از BNB، هم عینی و هم قابل تایید باشد.

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

بایننس کوین سوخته نسبت به تعداد در گردش. منبع: Binance.

BEP-95 و سوزاندن از طریق زنجیره BNB

در حالی که قرار دادن یک هدف 100 میلیون توکن برای سوزاندن و رساندن کل عرضه BNB برای محدود شدن به همان تعداد توکن، ایده اولیه بود که تغییری نکرده است، بایننس مجبور شد چندین تغییر را در طول مسیر برای تعدیل اعمال کند. به طور خاص، این شرکت فرآیندهای جدیدی را (به غیر از سوزاندن خودکار فوق ‌الذکر) ترسیم کرد که سرعت سوختن BNB را تسریع می‌کند.

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

پیشنهاد تکامل بایننس با عنوان (BEP) 95، که در نوامبر 2021 اجرا شد، شاهد اضافه شدن یک مکانیسم سوزاندن بلادرنگ به زنجیره BNB بود. این مکانیسم به قرارداد هوشمند اجازه می‌دهد تا به طور خودکار بخشی از هزینه‌های گاز جمع آوری شده توسط اعتبار سنجی از هر بلاک (که به طور متوسط ​​در هر 3 ثانیه تولید می‌شود) را بسوزاند. این بدان معناست که هرچه افراد بیشتری از زنجیره BNB استفاده کنند، BNB بیشتری می‌سوزد. حساب توییتری که تعداد  سوخت‌های BNB را دنبال می‌کند، نشان می‌دهد که بیش از 106.000 BNB از طریق این مکانیسم تا پایان ژوئیه 2022 با میانگین سرعت تقریباً 285 BNB در روز از گردش‌ها حذف شده است.

البته شایان ذکر است که مکانیسم سوزاندن BEP-95 حتی پس از رسیدن به علامت 100 میلیون توکن ادامه خواهد داشت، زیرا به ادامه حیات شبکه زنجیره BNB ربط دارد.

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

تعداد بایننس کوین‌ که از طریق مکانیسم‌های مختلف سوزانده می‌شود. منبع: BNBinfo.

تاکنون چند BNB سوزانده شده است؟

همانطور که در بالا ذکر شد، با شروع از 200 میلیون BNB در سال 2017، هدف نهایی بایننس کاهش 50 درصدی عرضه در گردش است. جدای از مکانیزم سوزاندن روزانه که تاکنون 106.000 سکه را از چرخه خارج کرده است، این شرکت 20 دوره سه ماهه خودکار سوزی را تکمیل کرده است. آخرین مورد اوایل ماه جولای، بر اساس آنچه در اکوسیستم بایننس در طول سه ماهه دوم سال 2022 اتفاق افتاد، منتشر شد و شاهد سوختن 1,959,595.29 BNB بود. این مبلغ برابر با 444 میلیون دلار است که بر اساس قیمت‌های 13 جولای محاسبه شده است.

روند توکن سوزی BNB چگونه پیش می رود؟

توکن‌سوزی‌های BNB از جولای 2022. منبع: BNBIinfo.

در زمان نوشتن این مقاله، تعداد کل BNB سوزانده شده اندکی کمتر از 39 میلیون تعداد (معادل 9.3 میلیارد دلار با قیمت امروز) است، به این معنی که عرضه در گردش باقی مانده هنوز در بالای 161 میلیون واحد است. رویداد سوزان بعدی بعد از پایان سه ماهه سوم خواهد بود و تا کنون برآوردها نشان می‌دهد که بیش از دو میلیون BNB حذف خواهد شد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.