۰ نفر

در پی ریزش اخیر بازار رمزارزها؛

احتمال سقوط بیت کوین به ۱۳ هزار دلار؟

۱۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۰
کد خبر: 659253
احتمال سقوط بیت کوین به ۱۳ هزار دلار؟

با نگاهی به الگوی قبلی روند قیمت بیت کوین و ریزش ۸۰ درصدی آن از بالاترین سطح خود، اگر این رمزارز مجددا این اندازه ریزش را تجربه کند، قیمت بعدی آن ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار خواهد بود.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲، قیمت بیت‌کوین با سقوط به ۲۰ هزار و ۸۰ دلار، به پایین ترین سطح خود از اواسط دسامبر رسید. تعداد زیادی از حامیان کریپتو در حال بحث در مورد این موضوع هستند که این سقوط بازار پایین‌ترین سطح آن است یا این ریزش منجر به ضررهای بیشتر خواهد شد.

در زمان نوشتن این گزارش، بیت‌کوین در حال حاضر از بالاترین سطح قیمتی خود یعنی ۶۹ هزار دلار، ۷۰ درصد افت را تجربه کرده است.

آیا بیت کوین این بار بیش از ۸۰ درصد سقوط خواهد کرد؟

از آنجا که بیت‌کوین در طول ۱۴ روز گذشته ۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داده، اقتصاد کریپتو چند هفته سختی را پشت سر گذاشته است. در طول چند روز گذشته ضررهای زیادی وجود داشته و روز دوشنبه صدها هزار تریدر رمزارز به ارزش حدود ۱.۳ میلیارد دلار لیکویید شدند.

دو روز بعد، بیت کوین به حداقل ۲۰۰۸۰ دلار در هر بیت کوین سقوط کرد و آخرین باری که بیت کوین با این قیمت معامله شد، ۱۷ ماه پیش در اواسط دسامبر ۲۰۲۰ بود.

احتمال سقوط بیت کوین به 13 هزار دلار؟1

با ارزش فعلی دلار، بیت‌کوین از بالاترین سطح خود یعنی ۶۹ هزار دلار که در نوامبر ۲۰۲۱ به آن دست یافته بود، اکنون ۷۰ درصد افت را تجربه کرده است. در طول دوره‌های صعودی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، بیت‌کوین (BTC) بیش از ۸۰ درصد از اوج قیمتی قبلی خود افت کرد.

به عنوان مثال، پس از قیمت بالای بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ که حدود هزار و ۱۲۷ دلار در هر واحد بود، تا سال ۲۰۱۵ این رمزارز با کاهش ۸۲ درصدی به ۲۰۰ دلار رسید.

طبق توییت بنیانگذار Coingecko.com، بابی اونگ، در سال ۲۰۱۷، بیت کوین به ۱۹ هزار و ۴۲۳ دلار در هر واحد جهش کرد اما در سال ۲۰۱۸ قیمت آن به ۳ هزار و ۲۱۷ دلار کاهش یافت که ۸۳ درصد کمتر از بالاترین قیمت آن بود.

یکی از بنیانگذاران Coingecko توضیح داد که اتریوم در چرخه قیمتی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، سقوط ۹۴ درصدی را تجربه کرده است. در زمان نوشتن این گزارش، قیمت اتریوم ۷۵.۴ درصد پایین‌تر از بالاترین سطح آن یعنی ۴ هزار و ۸۱۵ دلار است که در نوامبر ۲۰۲۱ به آن دست یافته بود.

البته، گمانه زنی ها و تئوری های زیادی در مورد اینکه آیا قیمت بیت کوین بیش از این کاهش خواهد یافت یا خیر وجود دارد. افت ۸۰ درصدی بیت‌کوین از بالاترین سطح آن در سال ۲۰۲۱، تقریبا قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار خواهد بود.

همچنین اگر اتریوم سقوط ۹۰ درصدی قیمت از بالاترین سطح خود در سال ۲۰۲۱ را تجربه کند، به ۴۸۸ دلار خواهد رسید. برخی نیز پیش‌بینی می‌کنند که بیت‌کوین به ۱۲ هزار دلار و اتریوم به ۳۶۰ دلار افت خواهد کرد.

ریزش قیمت بیت‌کوین به زیر کانال ۱۹ هزار دلار، اوج قیمتی پیش از هاوینگ را از بین می‌برد، ماینرهای بیت‌کوین را دچار چالش می‌کند و مشکلات مربوط به اقتصاد کلان همچنان بازارهای جهانی را متزلزل می کند.

تاکنون، از زمان اوج قیمتی ATH اقتصاد کریپتو در سال گذشته، بیش از ۲ تریلیون دلار ارزش از اکوسیستم کریپتو خارج شده است. معامله گران همچنین نگران هاوینگ بعدی هستند، زیرا زمانی که ماینرها تنها ۳.۱۲۵ بیت‌کوین به ازای پیدا کردن هر بلاک به دست بیاورند، قیمت ها باید بسیار بالاتر باشد.

سقوط به زیر ۱۹ هزار دلار به ازای هر بیت کوین، بالاترین قیمت قبل از هاوینگ قبلی را از بین می برد. علاوه بر این، با استفاده از نرخ فعلی مبادله بیت‌کوین و ۰.۱۲ دلار به ازای هر کیلووات ساعت (کیلووات ساعت)، تنها هفت دستگاه ماینینگ ASIC شاهد سود ثابتی هستند.

همه این نشانه‌ها و هزاران کارمند کریپتو که در چند هفته گذشته اخراج شدند، مسلماً نشان می‌دهند که این بازار قطعاً نزولی است. این سوال باقی می ماند که آیا کاهش بیش از ۸۰ درصد در این چرخه انجام می شود یا خیر و این روند نزولی چقدر طول خواهد کشید.

همچنین از طرفی، فاجعه‌های اقتصاد کلان و نگرانی‌ها در مورد افزایش تورم، افزایش نرخ‌های بانک‌های مرکزی و جنگ فعلی بین اوکراین و روسیه وجود دارد.

لازم است اشاره شود زمانی که آمریکایی‌ها و شهروندان سایر کشورها بسته‌های حمایتی دریافت می‌کردند، بیت‌کوین به بالاترین سطح خود رسید. در حالی که بیت کوین و بازار کریپتو پیش از این هرگز اقتصاد قرنطینه کووید-۱۹ را تجربه نکرده بود، اقتصاد کریپتو نیز در شرایط فعلی هرگز آزمایش نشده است.