۰ نفر

کلاهبرداری رمزارزها همچنان قربانی می‌گیرد؛

تترهای خود را ۱۸ روزه دو برابر کنید!

۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۲۰
کد خبر: 656758
تترهای خود را ۱۸ روزه دو برابر کنید!

​کلاهبرداری های مربوط به حوزه رمزارزها با استفاده از روش و ترفندهای مختلف روز به روز در حال افزایش است. کلاهبرداران با وعده پرداخت سودهای نجومی به افراد، آنها را به سرمایه گذاری تشویق کرده اما پس از مدتی با تمام این سرمایه ها فرار می کنند. یکی از این کلاهبرداری ها که امروزه به سرعت در میان افراد در حال گسترش بوده، شرکتی است که به افراد وعده دو برابر کردن سرمایه آنها در طول ۱۸ روز را می دهد!

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با اینکه عمر زیادی از راه‌اندازی بازار رمزارزها نمی‌گذرد، اما در همین مدت کوتاه، در کنار سایر بازارهای مالی، به یکی از مهم‌ترین‌ها حوزه‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است.

با اینکه بازار رمزارزها ماهیتی پرنوسان دارد، افرادی که تمایل به کسب سود از طریق فعالیت در این حوزه را دارند، روز به روز بیشتر می‌شود؛ چرا که همواره در طول تاریخ مشاهده شده در کنار ضررها و ریزش‌های سنگین، بازار رمزارزها سودهای چشمگیری نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است.

  اما مساله‌ای که امروزه باعث نگرانی فعالان این بازار شده و پلیس فتا نیز بارها در مورد آن هشدار داده، افزایش کلاهبرداری‌های مربوط به این حوزه است. یکی از نمونه‌های کلاهبرداری در بازار رمزارزها به این صورت است که برخی، افراد را با وعده سیگنال دادن برای خرید رمزارزها وسوسه کرده و مبالغی را برای این مشاوره دریافت می‌کنند.

نمونه دیگر کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال به این صورت است که برخی افراد، توکن‌هایی راه‌اندازی کرده و با تبلیغات گسترده مردم را به خرید و سرمایه‌گذاری در آنها تشویق می‌کنند.

در این نوع کلاهبرداری، از روش پامپ و دامپ استفاده می‌شود. پامپ و دامپ ترفندی است که در آن توسعه‌دهندگان یک شت‌کوین، از روش‌های زیادی مردم را به خرید و سرمایه‌گذاری تشویق کرده و به یک باره و به صورت غیر واقعی، باعث افزایش قیمت توکنی می‌شوند که به صورت ذاتی هیچ ارزش و پشتوانه‌ای ندارد.

پس از خرید گسترده و پامپ شدن قیمت توکن، توسعه‌دهندگان پروژه که بخش عمده‌ای از عرضه این توکن را در اختیار دارند، به یک باره دارایی خود را فروخته و سود چشمگیری کسب می‌کنند. پس از این فروش گسترده، قیمت این توکن اسکم به یک باره ریزش قابل توجهی تجربه می‌کند و از این رو سرمایه‌گذاران ضرر چشمگیری متحمل می‌شوند.

یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری در بازار رمزارزها، ترفند پانزی است. در این روش کلاهبردار، افراد را با وعده سودهای چشمگیر، به سرمایه‌گذاری تشویق می‌‌کند. اما در عمل سودی از سرمایه‌گذاری حاصل نمی‌شود و کلاهبردار با پول سرمایه‌گذاران جدید، سود سرمایه‌گذاران قبلی را تا حدودی پرداخت می‌کند. اما در نهایت، این کلاهبردار با کل سرمایه‌های به دست آمده فرار می‌کند.

امروزه کلاهبرداری با روش پانزی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. یکی از این قبیل کلاهبرداری‌ها که اخیرا در مورد آن شنیده می‌شود، یک نرم‌افزار است که گفته می‌شود متعلق به یک شرکت خارجی است.

با یکی از اعضای این گروه که صحبت کردیم، توضیح داد که با ثبت نام در این اپلیکیشن و عضو شدن در آن، شما تتر واریز می‌کنید و به صورت روزشمار بر اساس میزان تتر سرمایه‌گذاری شده، به شما سود پرداخت می‌شود.

وی گفت با سرمایه‌گذاری در این گروه، پول شما در طول ۱۸ روز، ۲ برابر می‌شود. پیشنهاد آنها این است که در ابتدا ۵۰۰ تتر سرمایه‌گذاری کنید تا بعد از ۱۸ روز، هزار تتر برداشت کنید.

فردی که با آن صحبت کردیم، ادعا کرد هر کسی که وارد این کار شده، با توجه به سودی که کسب کرده، مشتاق شده پول بیشتری سرمایه‌گذاری کند. از وی پرسیدیم که پس چرا زمانی که در مورد گروه شما سرچ می‌کنیم، چیزی پیدا نمی‌کنیم و چگونه می‌توانیم اعتماد کنیم و پول خود را بدون هیچ سند و مدرکی سرمایه‌گذاری کنیم؟ او پاسخ داد که به هیچ وجه به دنبال تحقیق کردن نباشید. با یک بار سرمایه‌گذاری و کسب سود، شما مشتاق‌تر از قبل خواهید شد!

از این فرد پرسیدیم که این اپلیکیشن بر چه اساسی به سرمایه‌گذاران سود پرداخت می‌کند؟ پاسخی که داده شد بسیار مبهم بود: وی توضیح داد که این شرکت با شرکت آمازون قرارداد دارد و شما برای اجناسی که در آمازون باقی مانده، مشتری پیدا کرده و از این طریق، جنس را در همان اپلیکیشن فروخته و سود دریافت می‌کنید.

این فرد در مورد نحوه برداشت سود از این اپلیکیشن نیز ادعا کرد که شما به راحتی می‌توانید گزینه برداشت را زده و آدرس کیف پول شخصی خود را وارد کرده و از این طریق، تترهای خود را به کیف پول خود منتقل کنید و اگر قصد فروش تترهای خود را داشته باشید نیز در یک صرافی ایرانی ثبت نام کرده و پول خود را به ریال تبدیل می‌کنید.

از صحبتی که با این فرد داشتیم مشخص شد که این گروه نیز مانند سایر گروه‌های هرمی بوده و هر فرد سعی می‌کند افراد جدیدی جذب کرده و از این طریق کمیسیون دریافت می‌کند. اما همه ما بارها درباره شرکت‌های هرمی و کلاهبرداری به روش پانزی شنیده‌ایم و می‌دانیم که چنین گروه‌هایی پس از مدت کوتاهی با سرمایه هنگفتی که از این طریق جمع کرده‌اند، فرار می‌کنند و به سختی می‌توان ردی از آنها پیدا کرد. به خصوص چنین کلاهبرداری‌هایی که به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بازار رمزارزها، قابل ردیابی نیست.

هر فردی که چیزی درباره وعده کسب سود ۱۰۰ درصدی در طول ۱۸ روز بشنود، قطعا وسوسه خواهد شد. اما اقتصاد آنلاین همواره خود را موظف می‌داند که نسبت به چنین کلاهبرداری‌هایی هشدار داده و مانع افزایش پرونده شکایت‌هایی که همگی مربوط به چنین کلاهبرداری‌هایی است، شود.

تنها توصیه‌ای که می‌توان کرد، این است که به هیچ وجه به چنین افراد و شرکت‌هایی که هیچ نام و نشانی از آنها نیست اعتماد نکنند و با امید کسب سود، تمام سرمایه خود را یک شبه به باد می‌دهند. افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در بازار رمزارزها و کسب سود از این طریق هستند، در ابتدا باید دانش و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهند و سپس هوشیارانه به فعالیت بپردازند.