۰ نفر

نکات اساسی در مورد رمزارز مشهور؛

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۶
کد خبر: 655877
فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

بیت‌کوین خود را برای هفته‌ای پرتنش از افزایش نرخ، درآمد و موارد دیگر آماده می‌کند. به همین دلیل است که در بازیابی خط روند حیاتی شکست خورده است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ بیت‌کوین (BTC) در آستانه یک تصمیم کلیدی دیگر در سیاست پولی ایالات متحده، با علامت سوال درباره سرنوشت بازار‌های جهانی وارد هفته جدیدی می‌شود. پس از پایان موفقیت آمیز بسته شدن کندل هفتگی، بالاترین سطح از اواسط ژوئن، BTC/USD بسیار محتاط تر است. زیرا فدرال رزرو آماده می‎شود که نرخ‎ بهره را برای مبارزه با تورم افزایش دهد.

در حالی که بسیاری امیدوار بودند که این جفت ارز بتواند از محدوده معاملاتی اخیر خود خارج شود و به روند صعودی خود ادامه دهد، وزن قدرت فدرال رزرو در تشکیل این روند، با شروع هفته به وضوح قابل مشاهده بوده و مشخص است که چگونه به صحنه دارایی‌های پر ریسک، فشار وارد می‌کند. این فشار در مبانی شبکه بیت‌کوین نیز نشان داده می‌شود، زیرا باعث زیان واقعی ماینر‌ها می‌شود و هزینه واقعی استخراج از طریق بازار نزولی را نشان می‌دهد. در عین حال، نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای در برخی از شاخص‌ها On-Chain وجود دارد که باعث می‌شود، سرمایه‌گذاران بلندمدت همچنان از تسلیم شدن خودداری کنند.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

کوین‌تلگراف نگاهی به تغییرات احتمالی این هفته در بازار که یک هفته پرتنش برای ارزهای دیجیتال، سهام و موارد دیگر است، می‌اندازد.

1-فدرال رزرو در مورد افزایش بعدی نرخ بهره تصمیم می‌گیرد

داستان این هفته، بدون شک افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، خواهد بود. یک داستان آشنا، کمیته بازارهای باز فدرال (FOMC) در 26 تا 27 جولای شاهد تصمیم گیری سیاست گذاران در مورد میزان حرکت بعدی نرخ بهره است، این نرخ 75 یا 100 واحد پایه (75/0% یا 1%) است. تورم ایالات متحده، مانند بسیاری از حوزه‌های جغرافیایی، در بالاترین حد خود در چهل سال گذشته قرار دارد، به نظر می‌رسد که پیشرفت آن فدرال را غافلگیر کرده است، زیرا درخواست‌ها برای رسیدن به اوج با دستاوردهای بزرگتری مواجه می‌شوند.

ویلیام کلمنته (William Clemente)، تحلیلگر ارشد Blockware در 25 جولای به طور خلاصه بیان کرد: "باید سرگرم کننده دیگری باشد". تصمیم نرخ بهره در تاریخ 27 جولای ساعت 2 بعدازظهر به وقت شرقی موعد مقرر است، تاریخی که می‌تواند با افزایش نوسان در دارایی‌های ریسک همراه باشد. یکی از تحلیلگران هشدار داد که این پتانسیل تشدید شدن را دارد، زیرا نقدینگی پایین و عدم اطمینان در بین خریداران بر دوام است.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

او در توییتر خود به نام Mac10 نوشت؛ "ورود به ECB/FOMC/Tech Earnings در میان کمترین نقدینگی سال. بازار به خرید بیش از حد بازگشته است. گاوها، بگذارید سوار شوند". همچنین در یک پست قبلی گزارش‌های درآمد سه‌ ماهه دوم را به‌عنوان نقش بالقوه در حرکت نزولی مطابق با رفتار قبلی معرفی کرد. او توییت کرد که "Tech Earnings و FOMC کاتالیزور دو تصادف بزرگ در سال 2022 بوده‌اند. این بار متفاوت خواهد بود".

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

در این رشته توییت همکار تحلیلی این تحلیلگر یعنی Tedtalksmacro در پاسخ‌ها ادامه داد: "BTC و دارایی‌های ریسک در رویدادهای FOMC امسال افزایش یافته‌اند، اما پس از آن فروخته می‌شوند، آیا این زمان متفاوت است؟" در واقع او بیان کرد که "جلسه ژوئن FOMC شاهد افزایش 75/0 درصدی نرخ بهره در ثانیه بود، بزرگترین افزایش از سال 1994 که منجر به افزایش ذخیره فدرال آمریکا شد. بنابراین قبل از عادی شدن تورم، افزایش شدید بیشتری انتظار می‌رود".

در حال حاضر احساس متفاوتی برای ادامه هفته وجود دارد، حتی قبل از شروع رویدادها، بازارهای آسیایی در مقایسه با روند صعودی هفته گذشته که با افزایش مجدد بیت‌کوین و آلت‌کوین همراه بود، ثابت هستند. در حالی که یک استدلال می‌گوید که فدرال رزرو نمی‌تواند، نرخ‌ها را بدون مختل کردن اقتصاد خیلی بیشتر افزایش دهد، در همین حال، Tedtalksmacro به بازار اشتغال به عنوان هدفی برای تداوم این افزایش‌ها اشاره کرد. او افزود : "بیت‌کوین تا زمانی که داده‌ها بدتر نشوند، برای عبور از 28 هزار تلاش خواهد کرد".

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

 

2-قیمت نمی‌تواند، میانگین متحرک کلیدی را ثابت کند

داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView  نشان می‌دهند که بسته شدن آخرین کندل هفتگی بیت‌کوین، چیزی شبیه به میسر بودن نیمه راه برای گاوها بود. در حالی که BTC/USD بهترین عملکرد خود را در بیش از یک ماه مدیریت می‌کرد، نتوانست میانگین متحرک 200 هفته‌ای (MA) را در 22.800 دلار بازیابی کند.

پس از بسته شدن کندل هفتگی که در حدود 22.500 دلار بود، بیت‌کوین شروع به سقوط به پایین‌ترین محدوده معاملاتی خود کرد و هنوز در زمان نگارش این مقاله زیر 22.000 دلار باقی مانده است.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

نمودار شمعی 1 ساعته BTC/USD. منبع: TradingView

در این باره، فعال توییتری رمزارزها، کریپتو تونی (@Crypto Tony) توییت کرد:

"افسانه‌ها صبح بخیر. در طول جلسه یک شبه روی ETH و BTC منتظر یک های دامپ باشید. اما اگر بتوانیم 1.460 دلار را در ETH و 21,700 دلار را در BTC در آینده نگه داریم، به دنبال تسکین هستیم. به روز رسانی نمودارها در آینده را دنبال کنید". همچنین در این راستا، تاجر محبوب آنبسا (Anbessa) در آخرین به روز رسانی خود به دنبال کنندگان توییتر گفت: "صبر کنید. با مشاهده IF، حمایت را در 21.666 دلار افقی پیدا کردیم". در همین حال، یکی دیگر از حساب‌های Crypto Chase پیشنهاد کرد که بازگشت به MA 200 هفتگی، منجر به افزایش بیشتر بازار می‌شود. او در کنار نمودارهای توضیحی نوشت: « تلاش‌های متعددی برای شکست مقاومت روزانه 22.800 انجام شده، اما با ناتوانی در عوض کردن 22.800 (مقاومت روزانه) به حمایت، تاکنون این تلاش‌ها با شکست مواجه شده است». بنابراین "اگر قیمت دوباره به بالاتر از حد برسد و مورد قبول واقع شود، من 22.800 را تماشا خواهم کرد تا به حمایتی برای ورود طولانی مدت به 23.200 تبدیل شود".

او در به روز رسانی بعدی، 21.200 دلار را به عنوان یک هدف بالقوه نزولی در نظر گرفت که همچنین سطح حمایت/مقاومت را در نمودار روزانه تشکیل می‌دهد. با این حال، بیت‌کوین در 21.900 دلار همچنان در حدود 1.200 دلار بالاتر از همان نقطه یک هفته پیش باقی مانده است.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

نمودار شمعی هفتگی بیت‌کوین/دلار با MA 200 هفته‌ای. منبع: TradingView

آخرین جهش قیمت بیت‌کوین برای تغییر دیدگاه‌های بلندمدت، در بین دیگر تحلیل‌گران نیز کافی نبود. به عنوان مثال، برای Venturefounder، یکی از مشارکت‌کنندگان در شرکت تحلیل زنجیره‌ای کریپتو کوانت، هنوز یک سطح پایین کلان ظاهر نشده بود که احتمالاً به قیمت 14.000 دلار می‌رسد. او در توییتر خود باز نشر کرد که "مطابق با چرخه‌های هاوینگ گذشته، این هنوز هم قابل قبول ترین پیش بینی من برای بیت‌کوین قبل از هاوینگ بعدی است: «بیت‌کوین در 6 ماه آینده تسلیم خواهد شد و به پایین‌ترین محدوده این چرخه (هر جایی بین 14 تا 21 هزار دلار)، خواهد رسید». سپس در سال 2023 و تا هاوینگ بعدی دوباره به 40 هزار دلار می‌رسد".

3-سختی شبکه به سطح مارس باز می‌گردد

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

به نشانه این که مشکلات ماینرها به دلیل ضعف قیمت، ممکن است تازه شروع شده باشد، اکنون تحولات در سراسر شبکه بیت‌کوین قابل مشاهده است. سختی (Difficulty)، معیار رقابت در میان ماینرها که خود را نسبت به مشارکت تنظیم می‌کند، از اواخر ژوئن کاهش یافته است و اکنون به سطحی بازگشته است که در ماه مارس به بعد مشاهده نشده است. جدیدترین تعدیل به ویژه قابل توجه بود و 5 درصد از کل سختی را کاهش داد و تغییر در فعالیت ماینرها را خبر داد. این بزرگترین کاهش از ماه می 2021 بود و تخمین زده می‌شود که افت قیمت بعدی، تا ده روز دیگر، 2 درصد دیگر سختی شبکه را کاهش دهد.

به‌عنوان مهم‌ترین جنبه خود شبکه بیت‌کوین، تنظیمات سختی نیز با هموار کردن زمین بازی برای ماینرها، زمینه را برای بازیابی فراهم می‌کند. هرچه سختی کمتر باشد، استخراج بیت‌کوین ساده تر یا کم انرژی تر است، زیرا در کل رقابت کمتری وجود دارد. با این حال، داده‌ها نشان می‌دهند که در این مدت، نیاز به ماندن در آب همچنان یک دغدغه است. طبق گفته CryptoQuant، ماینرها تنها در 24 جولای 909 بیت‌کوین را به صرافی‌ها ارسال کردند که بیشترین میزان در یک روز از 22 ژوئن و کاهش 5 درصدی سختی شبکه است. بنابراین یک چرخش برای ماینرها در این هفته، دور از چشم باقی می‌ماند.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

نمای کلی مبانی شبکه بیت‎کوین. منبع: BTC.com

علاوه بر این، همانطور که کوین تلگراف گزارش داد، فقط قیمت بیت‌کوین نیست که در شرایط فعلی شرایط سختی را برای ماینرها ایجاد می‌کند.

4-شاخص MVRV-Z به زیر صفر بازگشت است

یکی از کاربردی ترین شاخص‌های On-Chain برای بیت‌کوین، به تازگی از مرز صفر عبور کرده است. در 25 جولای، امتیاز MVRV-Z بیت‌کوین پس از یک هفته کوتاه در بالای صفر به محدوده منفی بازگشت و بدین ترتیب به منطقه‌ای که معمولاً مختص پایین‌ترین قیمت‌های کلان است، سقوط کرد.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

در واقع MVRV-Z نشان می‌دهد که بیت‌کوین نسبت به «ارزش منصفانه» خود، در چه محدوده‌ای واقع است و به لطف توانایی عجیبش در تشخیص کف قیمت، محبوبیت دارد. بازگشت آن به زیر صفر می‌تواند، نشان‌دهنده دوره جدیدی از فشار قیمت باشد، زیرا دقت در رسیدن به کف قیمتی دارای حاشیه خطای دو هفته‌ای است. در ابتدای جولای، کوین تلگراف گزارش داد که MVRV-Z در بازگشت به زیر صفر این بار، بدترین سناریو 15.600 دلاری را برای BTC/USD ارائه کرده است.

5-احساسات از بالاترین سطح چهار ماهه کاهش می‌یابد

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

برای بازار کریپتو، هفته گذشته ممکن است دوره کوتاهی از شور و نشاط غیر منطقی باشد، اگر بتوان به داده‌های احساسات باور کرد. آخرین اعداد از شاخص ترس و طمع کریپتو نشان می‌دهد که نسبت به آنچه که مثبت‌ترین احساسات بازار از ماه آوریل بوده است، کاهش ثابتی داشته است. از 25 جولای، این شاخص در مقدار 30 از 100 قرار داشت. همچنان به عنوان "ترس" است که باعث خلق و خوی کلی می‌شود، اما هنوز پنج امتیاز بالاتر از محدوده "ترس شدید" که بازار قبلاً 73 روز را در آن سپری کرده بود، نشان می‌دهد.

با این حال، Sentiment از اواسط ژوئن، زمانی که شاخص ترس و طمع به برخی از پایین‌ترین سطوح خود با تنها یعنی 6 از 100 رسید، کاملاً بازگشته است.

فدرال رزرو مانع رشد بیت کوین می‌ شود؟

شاخص ترس و طمع کریپتو. منبع: Alternative.me

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.