۰ نفر

سرمایه گذاری با پول کم

۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۹
کد خبر: 655560
سرمایه گذاری با پول کم

با توجه به رشد تورم، بی ارزش شدن وجه رایج مملکت و به اصطلاح داغ شدن پول، مردم به دنبال این هستند تا سرمایه خود را به دارایی و اندوخته مالی دیگری تبدیل کنند و ریال نزد خود نگهداری نکنند؛ تا در طول زمان سرمایه‌شان رشد کند. اما دغدغه و سوال بسیاری این است که آیا با مبالغ کم هم می‌توان در بازارهای مالی و یا صنعت و کسب‌ و کارهای مختلف ورود و سرمایه‌گذاری کرد و یا شاید عده‌ای فکر کنند سرمایه‌گذاری با پول کم ، سود و فایده کمی هم خواهد داشت.

 اما باید گفت لزوما این طور نیست... ماینینگ بیت‌کوین به عنوان یکی از جدید و اما محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند گزینه مناسبی برای رشد سرمایه به حساب بیاید.

حدود  ۱۳ سال از پیدایش بیت کوین می‌گذرد و این ارز دیجیتال با رشد چندمیلیون درصدی از آن زمان، حالا به یکی از دارایی‌های موجود در جهان و جزو جداناپذیر دنیای مالی تبدیل شده است. پیش‌تر و به دلیل پایین بودن سخته شبکه بیت‌کوین استخراج این ارز کاری پیش‌پاافتاده بود که حتی با کامپیوتر خانگی نیز ممکن بود اما حالا به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده است.

تا جایی که این روزها با وجود افت قیمت بیت‌کوین و درآمد ماینرها، سختی شبکه هنوز کاهش پیدا نکرده بلکه درحال افزایش است. این موضوع می‌تواند نشان دهد که تعدادی از ماینرها از فرصت پیش‌آمده و پایین‌بودن قیمت تجهیزات، برای خرید دستگاه‌های استخراج بیشتر استفاده می‌کنند.

تجهیزات ماینینگ دقیقا شامل چه چیزهایی می‌شود؟

صنعت ماینینگ شبیه به هر کار صنعتی دیگری، نیازمند شرایط و تجهیزات خاص خود است. نوع و تعداد تجهیزات ماینینگ نیز  نسبت به بزرگی یا کوچکی فعالیت می‌تواند متفاوت باشد. طبق یک  قاعده کلی، برای انجام ماینینگ بیت کوین قطعاً به موارد زیر نیاز دارید:

  1. دستگاه استخراج مخصوص یا همان ای‌سیک (ASIC)
  2. کیف پول بیت کوین
  3. اینترنت ثابت ADSL یا TD-LTE
  4. برق، کابل‌ و تجهیزات برقی مناسب
  5. تجهیزات تهویه (فن)
  6. محل مناسب برای استخراج (فارم)

دستگاه ماینر

دستگاه‌های استخراج بیت کوین مانند گوشی‌های موبایل در برندها، طرح‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شود. امروزه با گسترش شبکه بیت کوین و افزایش قدرت ماینرهای آن، دیگر استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی و با پردازنده‌های معمولی یک توهم به حساب می‌آید و  استخراج به‌صرفه این ارز دیجیتال فقط با دستگاه‌های مخصوص یا همان ماینرها امکان‌پذیر است. ضمن اینکه ماینینگ بیت‌کوین با موبایل و کامپیوترهای خانگی قطعا به سخت افزار شما آسیب خواهند رساند. بهترین دستگاه استخراج دستگاهی است که بازگشت سرمایه سریع‌تری دارد و در مقیاس صنعتی از آن استفاده می‌شود.

کیف پول بیت کوین

طبیعتا برای ذخیره درآمده حاصل از استخراج بیت کوین نیازمند کیف پول هستید. این کیف پول یک شی فیزیکی نیست بلکه یک نرم‌افزار رایگان است که می‌توانید روی کامپیوتر و یا موبایل خود نصب کنید.

اینترنت

اینترنت نیز برای ماینینگ بیت کوین نیاز است. سرعت و حجم آن خیلی حائز اهمیت نیست بلکه پایداری و قطع‌نشدن مداوم آن مهم است. سرویس‌های اینترنت ADSL و TD-LTE برای این کار مناسب است.

برق و تجهیزات برقی مناسب

برق مهمترین موضوعی است که برای استخراج بیت کوین باید در نظر بگیرید، دستگاه‌های استخراج برق زیادی مصرف می‌کند و حتماً باید برق و تجهیزات برقی مناسب داشته باشید تا بتوانید هم از نظر قانونی و هم از نظر ایمنی فعالیت خود را ادامه دهید. استخراج قانونی بیت کوین در ایران نیاز به دریافت مجوز و پرداخت تعرفه برق صادراتی دارد. در صورت انجام استخراج بدون دریافت مجوزهای لازم ممکن است با جریمه‌های سنگین و شکایت‌های قضایی مواجه شوید.

طبق قوانین ایران، استفاده از برق خانگی و یارانه‌ای برای استخراج ممنوع است و باید از برق صنعتی برای استخراج استفاده کرد؛ فارم‌ها نیاز می‌توانند در تامین برق مورد نیاز برای ماینینگ به استخراج کنندگان کمک کنند.

تجهیزات تهویه

دستگاه‌های ماینینگ علاوه بر سروصدای زیاد، به‌شدت داغ می‌کند و باید چاره‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شود. برای حفظ طول عمر و کارایی دستگاه، داشتن تجهیزات خنک‌کننده بسیار مهم است.

اما برای خرید یک دستگاه ماینر باید به موارد زیر توجه داشت:

  • شرکت سازنده و مدل آن

(به طور مثال بیت مین (Bitmain) به عنوان بزرگترین سازنده ماینر در جهان شناخته شده است).

  • ارز قابل استخراج توسط دستگاه (در حقیقت بیشتر دستگاه‌های استخراج تنها از یک الگوریتم رمزنگاری خاص پشتیبانی می‌کند).
  • قیمت دستگاه (به طور مثال  ماینر S19Pro به عنوان پربازده‌ترین ماینر موجود در ایران با قدرت پردازش 110 تراهش نسبت به چند ماه گذشته بیش از سی میلیون تومان کاهش قیمت داشته و با سرمایه حدود 245 میلیون تومان می‌توانید یک ماینر S19pro 110 TH قانونی و نو تهیه کنید.
  • قانونی بودن دستگاه ماینر (دارا ماینر به عنوان تنها وارد کننده قانونی دستگا‌های ماینر امکان استخراج قانونی بیت‌کوین را فراهم آورده است).
  • قدرت پردازش
  • مصرف برق
  • محاسبه سودآوری دستگاه ماینر (برای محاسبه سودآوری استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، بهترین کار مراجعه به یک ماشین حساب ماینینگ است).