۰ نفر

با وجود ریزش اخیر بازار رمزارزها؛

زمستان فعلی کریپتو فرصتی برای رشد و توسعه وب ۳

۱۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 652018
زمستان فعلی کریپتو فرصتی برای رشد و توسعه وب ۳

با وجود رکود بازار ارزهای دیجیتال، تمرکز بر آنچه صنعت فناوری بلاکچین همیشه پیشنهاد داده است، ضروری است. بنابراین می‌توان گفت که زمستان فعلی کریپتو زمانی برای خواب زمستانی نیست، بلکه زمانی برای ادامه، توسعه و ساختن است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ تا پایان ماه مه، قیمت بیت‌کوین (BTC) ۴۰ رصد کاهش یافت، اتریوم (ETH) ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و کل بازار ارزهای دیجیتال برای اولین بار از ژانویه ۲۰۲۱ به زیر ارزش ۱ تریلیون دلاری خود سقوط کرد. اما با وجود اینکه وارد یک روند واضح بازار نزولی شده‌ایم، تمرکز بر آنچه صنعت بلاکچین همیشه پیشنهاد کرده است ضروری است.

بیت‌کوین، اتریوم و رکود گسترده تر بازار ارزهای دیجیتال با عدم اطمینان اقتصاد کلان مرتبط است. عدم قطعیت ناشی از افزایش نرخ بهره همراه با سیاست‌های انقباضی، کمیتی است که منجر به فروش قیمت دارایی‌ها در سهام بورسی و بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. کاملاً ممکن است که به دلیل همین موارد، ما شاهد رخ دادن رویدادهایی مانند نابود شدن اکوسیستم Terra، پیامدهای خدمات وام دهی رمزنگاری شده سلسیوس و ضرر ۴۰۰ میلیون دلاری انحلال صندوق تامینی  Three Arrows Capital شده باشیم.

سقوط رمزارزها در سال ۲۰۲۲ تا زمستان کریپتو در سال ۲۰۱۸

بیت کوین

زمستان کریپتو ۲۰۱۸ با احساسات منفی بازار و از دست دادن اعتماد به وجود آمد. با این حال، زمستان کریپتو ۲۰۲۲ علاوه بر احساسات و عدم اطمینان، نتیجه مستقیم اقتصاد کلان است. امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) کاهش یافته است، سهام کاهش یافته و بازارهای جهانی کاهش یافته است و این بازار نزولی تنها به کریپتو منزوی نمی‌شود، زیرا اهرم‌ها به طور همزمان در چندین بازار رخ می‌دهند.

نمودار

سرمایه گذاران خطرپذیر و سرمایه گذاران خصوصی کمتر از ۳۰ میلیارد دلار به پروژه‌های بلاکچین تزریق کردند. یک سوم از این مبلغ صرف بازی‌ها و پروژه‌های دنیای مجازی شد تا پایه‌های متاورس و وب ۳ را بنا کنند. همانطور که شاهد هجوم استعدادها از پروژه‌های وب ۲ هستیم، همچنین رشد فزاینده برندهای وب ۳ را پیش‌بینی می‌کنیم، زیرا چندین برند فعال در صنعت وب ۳، مانند Yuga Labs، The Sandbox و RTFKT در حال حاضر با غول‌های خرده‌ فروشی از جمله Adidas، Nike، HSBC، Warner Bros و ... همکاری می‌کنند. برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین (DApp) و DeFi این پتانسیل را دارند که در آینده تکامل وب ۳ را رهبری کنند و کنترل را از دست تعداد معدود نهادهای متمرکز بگیرند.

وب 3

این نشان می دهد که انتقال به وب ۳ قریب الوقوع است، اما به یک کاتالیزور برای رشد و توسعه وابسته است. زمستان کریپتو بدون شک می‌تواند یک کاتالیزور مهم در نظر گرفته شود، زیرا باعث از وقفه دادن به پروژه‌های وب ۳ می‌شود، جایی که آنها می‌توانند بر مقیاس‌پذیری و پایداری تمرکز کنند.

فرصتی برای رشد و توسعه صنعت وب ۳

در واقع زمستان کریپتو زمانی برای خواب زمستانی نیست، بلکه زمانی برای ادامه، توسعه و ساختن است. در طول زمستان کریپتو ۲۰۱۸، شاهد افزایش قابل توجهی در چندین پروژه مانند، OpenSea و Uniswap بودیم. با وجود روند نزولی، پروژه‌های پیشرو در فضای بلاکچین متعهد به ساخت و ارتقای محصولات خود بودند. این پروژه‌ها سال‌ها طول کشید، تا موفق شوند. در سال ۲۰۲۱، OpenSea  بیست میلیارد دلار فروش توکن غیرقابل تعویض (NFT) داشت، همچنین پذیرش Uniswap رشد قابل توجهی داشت و پتانسیل یک سیستم مالی غیرمتمرکز را به نمایش گذاشت. نمونه‌های دیگر در بازی‌های DApps، DeFi، NFT و وب ۳ فراوان هستند.

نمودار32

ابزار سودمندی، کلید گسترش جامعه وب ۳

در طول زمستان فعلی رمزارزها، احتمالاً سرمایه‌های خطرپذیر بیشتری برای تأمین مالی پروژه‌های جدید در دسترس خواهد بود، بنابراین ممکن است، آنها نه تنها زنده بمانند، بلکه در طول موج بزرگ بعدی نیز رشد کنند. سودمندی و بهره‌وری کلید بقا است. بنابراین پروژه‌هایی که سودمند هستند، موفق می‌شوند، در حالی که پروژه‌هایی که اساساً ناقص هستند، بیش از حد تبلیغات شده و غیر فایده‌گرا هستند، در نهایت با شکست مواجه می‌شوند. بنابراین، زمستان فعلی کریپتو، مصداق همان ضرب المثل معروف است که گندم را از کاه جدا می‌کند.

وب

یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال پروژه‌های رمزنگاری شده، اعم از DeFi، GameFi یا NFT، از فناوری وب ۲ به وب ۳، در نظر گرفتن مفهوم فرآیندهای خانه سازی در زنجیره است. نه تنها این، بلکه تسریع رشد کسب و کار از طریق کاهش هزینه‌ها ضروری است. درگاه‌های پرداختی که کارمزدهای متورم را دریافت می‌کنند، باید اولین موردی باشند که مورد بررسی قرار می‌گیرند و مطمئناً منطقی است که رویکردی مناسب برای عمل ذاتی کسب سود در نظر گرفته شود. راه‌حل‌های پرداخت رمزنگاری شده که به رمزارزهای درون و برون فناوری وب ۳ اجازه استفاده می‌دهند، به شرکت‌های وب ۳ کمک می‌کنند تا تجارت خود را تسریع بخشند. بنابراین این راه‌حل امکان انجام تراکنش‌های خارج از زنجیره را فراهم می‌کند و باعث می‌شود کارمزدها به طور چشمگیری ارزان‌تر از روش‌های پرداخت استاندارد باشد. همچنین با امکان دادن به کاربران پروژه، برای خرید و فروش دارایی‌های رمزنگاری شده با نرخ های رقابتی در پلتفرم پروژه، تبدیل و درآمد بهبود یافته را تسهیل می‌کند. پلتفرم‌های کریپتویی که به دنبال ساده‌سازی زیرساخت‌های پرداخت خود هستند، باید رمپ‌های داخلی و خارجی خود در فضای وب ۳ را کاملاً یکپارچه در نظر بگیرند.

ای پی آی

تقاضا برای راه‌حل‌های API گونه در پلت‌فرم‌های داخل و خارج از فضای وب ۳، به ‌طور پیوسته در حال رشد است، زیرا به کسب ‌و کارها کمک می‌کنند تا تراکنش‌های مختلف ارز و رمزارز را تسویه کنند، ریسک و هزینه‌های طرف مقابل را کاهش می‌دهند و در نتیجه کسب ‌و کارها و کاربرانشان را توانمند می‌سازند. چنین پلتفرم‌هایی همچنین شفافیت قیمت را با نرخ‌های ارز پیشرو با اسپرد خیلی کم تبدیل ارائه می‌کنند، بنابراین کاربران این پلتفرم‌ها بدانند که قرار است، چه چیزی بپردازند و برای چه چیزی می‌پردازند.

کلام آخر

زمستان فعلی ارزهای دیجیتال، نوع فرصتی است که ما باید به دنبال آن باشیم، پروژه‌هایی که زیرساخت‌های پیشگام و مقیاس پذیر دارند که تکامل بعدی اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال را به پیش خواهند برد را شناسایی کنیم. مثل همیشه، کلید دانستن اینکه چه زمانی باید حریص بود زمانی که دیگران ترسیدند و چه زمانی باید ترسید، زمانی که دیگران حریص هستند را در نظر داشته باشیم.

رمز ارز

البته این موضوع آنطور که به نظر می‌رسد، ساده نیست، اما پلتفرم‌های تجاری که بر پایه‌های مستحکم ساخته شده‌اند، در دراز مدت قابل اعتماد می‌مانند و در انعطاف پذیری، دارای ساختاری هستند که آنها را در روزهای خوب و بد، مانند زمستان ارزهای دیجیتال فعلی که در حال گذراندن آن هستیم، می‌بینند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.