۰ نفر

مثالی تاریخی در مورد بازار رمزارزها؛

مقایسه بحران حباب دات کام و سقوط بازار رمزارز

۱۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۴
کد خبر: 651931
مقایسه بحران حباب دات کام و سقوط بازار رمزارز

بنجامین گراهام، اقتصاددان بزرگ که به عنوان پدر سرمایه گذاری ارزشی شناخته می شود، زمانی، بازار را با یک دستگاه رای گیری در کوتاه مدت و یک دستگاه توزین یا (ارزش سنج) در بلندمدت مقایسه کرد. اگرچه گراهام اگر زنده بود، احتمالاً در بهترین حالت در مورد کریپتو و نوسانات آن تردید داشت، اما نظریه اقتصادی او با این وجود برای جنبه‌های خاصی در آن کاربرد دارد.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ از زمان ظهور آلت کوین ها، فضای بلاک چین تقریباً به عنوان یک «ماشین رأی گیری» عمل کرده است. بسیاری از پروژه ها از نظر مالی ناموفق بوده و حتی به طور کلی برای سرمایه گذاران مضر بوده اند. در عوض بعضی از رمزارزها واقعا ارزشمند بوده اند و موفقیت آن‌ها در این جبهه را به سختی می‌توان دست کم گرفت.

 گاهی اوقات این رقابت مبتنی بر این است که چه کسی بهترین مورد استفاده در آینده را وعده می دهد، اما اینکه آیا این آینده واقعاً از راه می رسد یا خیر، مسئله دیگری است.

بعضی مواقع هم رقابت بر سر این است که چه کسی خود را بهتر به بازار عرضه می‌کند، مانند نام‌های رمزارزی مضحک و مجموعه‌ای از میم‌های نفرت انگیز.

 هر چه هست، موفقیت اکثر پروژه ها بر اساس حدس و گمان است. این همان چیزی است که گراهام از آن به عنوان ماشین رای گیری یاد می کند.

بسیاری از افراد باهوش در این بازار،می توانند درآمدهای متحول کننده و هنگفتی به دست آوردند، بنابراین این فضا می‌تواند محیطی ایده‌آل برای بنیان‌گذاران و توسعه‌دهندگان باشد.

آیا این درست است؟خیر

 این موفقیت‌ها،اغلب به قیمت از دست رفتن سرمایه‌ های افراد تازه‌کار بدست می آید.

علاوه بر این، بیشتر این موفقیت ها به دست تاجران به‌اصطلاح نوآوری می‌رسد که چیزی بیش از ارزش‌های نابجا و وعده‌های شکست‌خورده را تبلیغ نمی‌کنند. بنابراین، دستگاه توزین گراهام کجاست و چه زمانی شروع به اعمال نیروی خود خواهد کرد؟

سقوط کریپتو در مقابل حباب دات کام

حباب دات کام یک مثال تاریخی ایده آل برای افراد حاضر در بازار رمزارز است.

در زمان اوج حباب دات کام، رقابت شدیدی بین سایت های مختلف وجود داشت تا جهان در حال توسعه را به مشکلاتی روبرو کنند که وجود نداشت،وعده‌های بلندپروازانه بدون پشتوانه مانند pets.com، radio.com، broadcast.com و … که سرمایه گذاران زیادی را ورشکست کرد،درست مانند پروژه های (لونا،پیر کوین،وان کوین و...در حوزه کریپتو.

مقایسه بحران حباب دات کام و سقوط بازار رمزارز

علاوه بر این، اعداد به طرز عجیبی مشابه یکدیگر هستند. بیایید اینها را باهم مورد بررسی قرار دهیم:

در سال 2000،ارزش بخش دات کام به 2.95 تریلیون دلار رسید. با احتساب تورم، این رقم در زمان نوشتن این مقاله 4.95 تریلیون دلار خواهد بود.

سپس به حداقل 1.195 تریلیون دلار سقوط کرد. با احتساب تورم، این رقم در زمان نگارش این مقاله 3.27 تریلیون دلار خواهد بود.

ارزش کل بازار کریپتو به 2.8 تریلیون دلار رسید. با احتساب تورم، این رقم در سال 2000 به 1.67 تریلیون دلار خواهد رسید.

اکنون در پایین ترین سطح 1.23 تریلیون دلار است. با احتساب تورم، این تورم در سال 2000 0.073 تریلیون دلار خواهد بود.

ریزش دات کام 59.5 درصد بود.

ریزش فعلی کریپتو از قله خود هم 56 درصد بوده است.

تورم این موارد را اندکی تغییر خواهد داد، اما این مورد را در نظر بگیرید که اپل به تنهایی در زمان نگارش این مقاله دارای ارزش بازار 2.45 تریلیون دلاری است. یک سهام واحد فناوری دارای ارزش بازاری مشابه با تمام ارزهای دیجیتال و نیمی از بخش فناوری است.

نرخ تورم ایالات متحده

نرخ تورم ایالات متحده

سرعت باعث نوسانات می شود

در سال 2003 بخش فناوری به پایین ترین سطح بازار رسیده بود،در آن زمان مردم متقاعد شده بودند که بخش فناوری در آخرین مراحل حیات خود قرار دارد،آیا فناوری از رشد و پیشرفت خود باز ماند؟

در نهایت امروز، تحولی که در دنیا بواسطه اینترنت ایجاد شده است بواسطه همان شرکت هایی است که در سال 2003 در حال از بین رفتن بودند.

از زمان بوجود آمدن بلاک چین، ما شاهد حرکت سریعتر آن نسبت به هر بخش مالی دیگر بوده‌ایم.

 صبر و شکیبایی لازم در دوره رکود کریپتو، نسبت به دوره انتظار بین سال‌های 2003 و 2010 بخش فناوری به تلاش  بسیار کمتری نیاز دارد.

در چند ماه گذشته، کریپتو بدلیل مشکلات اقتصاد کلان در کوتاه‌ترین زمان ممکن،بیشترین ریزش را تجربه کرده است و رویداد قو سیاه (ترا) باعث وخیم تر شدن اوضاع هم شد.

این رویداد برای سرمایه گذاران عادی،عذاب و تباهی را به همراه داشت. با این حال،توسعه دهندگان به توسعه ادامه دادند، استخراج کنندگان و اپراتورهای گره ،به فعالیت خود ادامه دادند و پول های هوشمند هم به خرید خود ادامه دادند.

صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر مانند a16z، StarkWare و LayerZero در این دوره تقریباً اخیراً حدود 15 میلیارد دلار جمع‌آوری کردند.

احساسات،جایی در مارکت کریپتو ندارد!

تصمیمات عاطفی که بر یک گروه تأثیر می گذارد، لزوماً روی همه گروه های دیگر تأثیر نمی گذارد.

افراد و نهادهایی که در بازار رمزارز فعال هستند از ضرر کردن شما و از دست دادنتان احساس بدی پیدا نمیکنند.

آنها تا زمانی که متوجه ضرر نشده باشند، چیزی را احساس نمی کنند.

به عبارت دیگر، احساسات، ذاتاً جایی در مارکت کریپتو ندارد!

به احتمال زیاد، حماسه ترا همچنان به ویران کردن آرامش خاطر شما ادامه خواهد داد،اما نترسید به تاریخچه اینترنت نگاه کنید.

 به سختی می‌توان گفت دقیقاً در چرخه پذیرش کریپتو در بازار، کجا هستیم و با زمانی که دوباره اوج میگیرد چقدر فاصله داریم، با این حال، به نظر می رسد که بسیار نزدیک به اوج گیری دوباره هستیم، و همه چیز بسیار سریعتر از بخش دات کام پیش می رود.

نمودار تاریخچه اینترنت

نمودار تاریخچه اینترنت

خرید یک دارایی در بازار رمزارز و سپس صبر کردن،ابتدایی ترین استراتژی ممکن برای کسب سود در این بازار است،مشکل این استراتژی این است که هیچ تضمینی برای به نتیجه رسیدن آن وجود ندارد.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم اینست که هر چه بازار به نقطه بلوغ نزدیک‌تر می‌شود، نرخ صعودی کمتری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

 عاقلانه ترین کاری که باید انجام دهید این است که وقت خود را صرف آموزش کنید و با یک استراتژی مشخص و تعریف شده در فضای جدید کریپتو سرمایه گذاری کنید.