۰ نفر

مبانی دنیای دیجیتال؛

ارزش گذاری زمین در متاورس به چه صورت است؟

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۴۴
کد خبر: 650290
ارزش گذاری زمین در متاورس به چه صورت است؟

در اواخر آوریل کل بلاکچین اتریوم دچار اختلال شد، زیرا کاربران سعی کردند برای پروژه متاورس Bored Ape Yacht Club ، Otherside، سند خریداری کنند. این قسمت نشان دهنده محبوبیت فزاینده متاورس است، صنعتی که در دو سال گذشته منفجر شده است و در شش ماه گذشته به جریان اصلی مطالعات، وارد شده است.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ شتاب در محبوبیت و رشد صنعت متاورس، ناشی از چند رویداد کلیدی کاتالیزور است، از جمله این موارد می‌توان به اعلام فیس‌بوک (متا) مبنی بر تبدیل شدن به یک شرکت متاورس، رکورد فروش NFT که برای نمایش و پیاده‌سازی متاورس آماده شده است و جنون فعالیت‌های جذب سرمایه مبتنی بر بلاکچین مانند، سری B به ارزش 93 میلیون دلار در پلتفرم The Sandbox به رهبری سافت بانک (SoftBank)، اشاره کرد.

این تنها نمونه کوچکی از دلایل اساسی است که چرا اکنون زمان درخشش متاورس فرا رسیده است. با توجه به اینکه اکوسیستم‌های متاورس، پذیرش، سرمایه گذاری و رشد بیشتری را به طور گسترده تر جذب می‌کنند، انتظار می‌رود این روند ادامه یابد. بدون شک برای کاربران و سرمایه گذاران احتمالی مهم است که چارچوب‌ها و مکانیسم‌های ارزیابی گسترده‌ای را برای خرید و فروش زمین در متاورس در نظر بگیرند.

عوامل کیفی در ارزیابی زمین در متاورس

ارزش گذاری زمین در متاورس به چه صورت است؟1

زمین در متاورس اغلب به عنوان یک NFT نشان داده می‌شود و معمولاً در واحدهای ترکیبی بزرگتر به نام بسته (parcel) فروخته می‌شود. ساده ترین راه برای نزدیک شدن به نحوه ارزش گذاری این زمین‌ها، مشاهده شباهت‌های اساسی به املاک سنتی است.

  • اندازه‌ها و ابعاد

رابطه مستقیمی بین اندازه یک قطعه زمین در متاورس و ارزش آن وجود دارد. با برابری سایر عوامل، ارزش بسته‌های بزرگ ‌تر به نسبت بسته‌های کوچک‌تر در متاورس بیشتر است. علاوه بر طول و عرض اندازه‌های زمین در زمینه ابعاد، ارتفاع و آستانه‌های مربوطه، عامل دیگری است که ممکن است، ارزش قطعه را در متاورس هدایت کند.

  • محل

مانند املاک سنتی، موقعیت مکانی همه چیز است. بسته‌هایی با مکان‌های نزدیک به مراکز اصلی فعالیت روی پلت‌فرم (مثلاً Genesis Plaza در Decentraland) به طور قابل ‌توجهی ارزش بیشتری نسبت به بسته‌هایی دارند که در مکان‌های ایزوله یا غیرفعال‌تر در سراسر پلتفرم‌ها قرار دارند (مثلاً نقشه‌هایی در امتداد مرزهای خارجی نقشه The Sandbox).

ارزش گذاری زمین در متاورس به چه صورت است؟2

این فاکتور مکان همچنین شامل نزدیکی به ویژگی‌های کلیدی روی پلتفرم مانند مناظر طبیعی مورد تقاضا، مناطق تجاری پر جنب و جوش و موارد دیگر می‌شود. شایان ذکر است که مکان در این زمینه به دلیل پویاتر بودن محیط‌های دیجیتال تا حدودی با املاک سنتی تر متفاوت است. مکان‌ها در متاورس می‌توانند تغییرات سریعی را در ارزش تجربه کنند که دلیل آن مقدار پولی است که در آن جریان می‌یابد و کانون‌های مکان ارزشمند جدیدی ایجاد می‌کند. در حالی که سرمایه گذاری در محیط املاک و مستغلات کم ارزش به طور کلی ارزش ملک را در دنیای واقعی افزایش می‌دهد، این روند تدریجی تر است. اما در متاورس علاوه بر این، ارزش دارایی مبتنی بر مکان می‌تواند در یک لحظه با خریدار مناسب، شتاب و هجوم فعالیت تغییر کند.

  • سودمندی

برخی از واحدهای زمینی نسبت به سایرین، کاربرد بیشتری را برای کاربران در موارد خاص و گسترده‌تر ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در Upland، واحدهای خاصی به کاربران امکان تکمیل مجموعه‌های دارایی خاص، گنج‌یابی و رویدادهای انحصاری مشابه را می‌دهند که ممکن است، بدون مالکیت بسته‌های مشخص شده در دسترس کاربران نباشند.

غلبه بر موانع و چالش‌های ارزش گذاری زمین در متاورس

ارزش گذاری زمین در متاورس به چه صورت است؟3

در حالی که ممکن است، ارزیابی کیفی ارزش خواص متاورس نسبتاً ساده و سر راست به نظر برسد، ارزیابی‌های کمی و دقیق‌تری از زمین در متاورس وجود دارد که می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند، تا دقیقاً بدانند که برای چه چیزی پول می‌پردازند. اما در یک صنعت نوپا، آن روش‌های دقیق‌تر با چالش‌های منحصر به ‌فرد خود همراه هستند.

اولاً، به دست آوردن تمام اطلاعات ورودی مرتبط، مانند برآورد درآمد خالص عملیاتی، نرخ سرمایه گذاری در مناطق مختلف یا روش‌های تامین مالی و تحقیقات بازار املاک درآمد زا قابل مقایسه، دشوار است. این فرآیند می‌تواند نسبتاً خسته‌کننده و زمان‌بر باشد، همچنین ممکن است منجر به شکاف‌هایی در داده‌ها یا داده‌هایی شود که از نظر استخراج واقعی ارزش‌گذاری زمین مفید نیستند. در حالی که املاک و مستغلات سنتی این اطلاعات را برای جمع آوری موانع نیز به اشتراک می‌گذارند، ارزش گذاری زمین در صنعت متاورس به دلیل ماهیت مراحل اولیه و زیرساخت‌های نسبتاً جوان فضا، می‌تواند به طور فزاینده‌ای دشوار باشد.

ارزش گذاری زمین در متاورس به چه صورت است؟4

دوماً، علاوه بر روش‌های مختلف ارزش‌گذاری زمین در متاورس که در اینجا مورد بحث قرار گرفت، هنوز تحلیل‌های مهم و عمیقی مورد نیاز است تا شرایط بازار گسترده‌تر و تأثیرات آن‌ها بر ارزش‌های ساخت درون متاورس را در نظر بگیرد. در این صورت، کار با یک کارگزار باتجربه می‌تواند برای تصمیم‌گیری آگاهانه مفید باشد. چشم انداز به طور مداوم در حال تغییر است، بنابراین درک تمام عوامل اقتصاد کلان و همچنین تفاوت‌های ظریف هر پلتفرم ضروری است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.