۰ نفر

کاربرد بلاکچین و بیت ‌کوین در صنعت بهداشت؛

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟

۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبر: 649585
بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟

آیا بیت ‌کوین می‌ تواند خدمات بهداشتی را با کیفیت و عادلانه برای همه تأمین کند؟ ایجاد یک سیستم توزیع شده توسط اینترنت به همان شیوه‌ای که بیت‌کوین وجود دارد، می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی قابل دسترس برای همه ایجاد کند.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ سیستم فعلی مراقبت‌های بهداشتی جهانی برای همه قابل دسترسی نیست، لذا نا کارآمد است. تا 13 ژوئن 2022، بیش از 6.2 میلیون نفر بر اثر مرگ و میر ناشی از کووید-19 جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که 8.9 تریلیون دلار یا 9.8 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی، در سال 2019 برای مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان هزینه شده است.

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟1

به طور کلی، نیمی از جهان به خدمات بهداشتی ضروری دسترسی ندارند. علاوه بر این، سیستم مراقبت‌های بهداشتی فعلی آسیب ‌پذیرترین گروه‌های مردم را کنار گذاشته و منجر به نابرابری‌ها و نابرابری‌های بهداشتی می‌شود. سلامتی یک حق اساسی انسان است. برای همه باید به طور مساوات قابل دسترس باشد.

امروزه مراقبت‌های بهداشتی به یکی از دو روش ارائه می‌شود:

  1. سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر بیمه: به طور کلی، کشورهای قوی از نظر اقتصادی دارای سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر بیمه هستند که ممکن است، پوشش همگانی ارائه دهند یا پوشش همگانی نداشته باشند. علاوه بر این، نابرابری‌ها و نابرابری‌های بهداشتی حتی در میان گروه‌های مردمی که به خوبی پوشش داده شده‌اند، به ‌طور گسترده‌ای رواج دارد. به عنوان مثال، در ایالات متحده، اقلیت‌های نژادی و قومی، بخش‌های ضعیف‌تر از نظر اقتصادی و افرادی که در هر جای دیگری به جز شهرستان‌های بزرگ شهری و حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، همچنان کیفیت بدتر مراقبت‌های بهداشتی را تجربه می‌کنند.

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟2

  1. سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی نقدی: کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند، معمولاً سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی از جیب خود دارند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که حتی در اقتصادهایی که دارای سیستم‌های مراقبت بهداشتی مبتنی بر بیمه هستند، آسیب ‌پذیرترین گروه از مردم ممکن است همچنان مجبور باشند مراقبت‌های بهداشتی را نقدی پرداخت کنند. در اکثر کشورهای جهان که سیستم‌های بی پولی رایج هستند، فساد، طرفداری و عدم پاسخگویی ریشه‌ای عمیق دارد.

هر دو سیستم بالا یک ویژگی مشترک دارند؛ وجود واسطه‌هایی که دسترسی بیمار را کنترل می‌کنند، باعث ایجاد ناکارآمدی‌هایی در هر دو سیستم می‌شود.

بیت‌کوین می‌تواند سلامتی را به یک حق انسانی برای همه تبدیل کند

بیت‌کوین می‌تواند سلامتی را به یک حق انسانی برای همه تبدیل کند

سیستم مراقبت‌های بهداشتی فعلی هزینه واسطه گری و درمان‌ها را افزایش می‌دهد. مانند بانک‌ها، شرکت‌های بیمه سلامت موسسات مالی هستند که از ضعف ذاتی مدل مبتنی بر اعتماد رنج می‌برند. به طور گسترده تر، سیستم‌های فعلی منجر به واسطه‌های اضافی شده‌اند که ناکارآمدی بیشتری را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی اضافه می‌کنند. به عنوان مثال، تخمین زده میشود که از 100 دلاری که برای داروهای نسخه‌ای خریداری شده در یک داروخانه خرده فروشی با استفاده از بیمه تجاری در ایالات متحده هزینه می‌شود، بیش از 40 دلار توسط واسطه‌های این فرآیند گرفته می‌شود.

این هزینه بالای میانجی‌گری، حداقل اندازه‌های تراکنش عملی را محدود می‌کند، در نتیجه به طور نامتناسبی بر مراقبت پیشگیرانه تأثیر منفی می‌گذارد. در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی نقدی و آزاد، هزینه اجتماعی میانجیگری در شبکه‌های ارائه مراقبت‌های بهداشتی حتی بالاتر است، به‌عنوان مثال، بدون هیچ شبکه ایمنی بیمه، آسیب‌ پذیرترین گروه‌های مردم یا به طور کامل کنار گذاشته می‌شوند یا از خدمات کمتری برخوردار هستند. به نقل از ساتوشی ناکاموتو: " به جای اعتماد، آنچه لازم است یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری است که به هر دو طرف مایل اجازه می‌دهد، مستقیماً بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد با یکدیگر معامله کنند".

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟3

بهترین راه برای اصلاح سیستم مراقبت‌های بهداشتی خراب در حال حاضر، ایجاد یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی یکپارچه همتا به همتا (IHS) یا (peer-to-peer integrated healthcare system)، بین بیماران و ارائه دهندگان خدمات مراقبتی است که می‌تواند مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا و عادلانه را به عنوان یک کالای عمومی با قیمت مناسب برای همه ارائه دهد.

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟4

فناوری IHS جدید همتا به همتا می‌تواند به این صورت عمل کند؛ ابتدا یک محصول بیمه مانند که بر روی بیت‌کوین ساخته شده است، مورد نیاز است. هرکسی که در این محصول ثبت نام کرده باشد، واجد شرایط دریافت مراقبت های بهداشتی در IHS پیشنهادی خواهد بود. هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد باید بتواند ثبت نام کند، زیرا تنها "حق بیمه" که مردم پرداخت خواهند کرد، لازم است. داده‌های شناسایی نشده آنها در مورد عوامل تعیین کننده سلامت است. هر عضو مالکیت داده‌های خود را برای همیشه حفظ خواهد کرد. دوماً، یک زنجیره تامین شفاف، ایمن و کارآمد باید بر روی بیت‌کوین ساخته شود. این امر بسیاری از چالش‌های حیاتی مانند داروهای تقلبی و قیمت‌های متورم مصنوعی دارو را برای رفع نیازهای واسطه‌ها حل می‌کند. سوم، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی فقط باید برای بهینه سازی نتایج بیمار تشویق شوند. این امر را می‌توان با تشویق شدید به عمل پزشکی مبتنی بر شواهد، از جمله تمرکز بر مراقبت‌های پیشگیرانه به دست آورد. چهارم، علاوه بر داده‌های ارائه شده توسط اعضای ثبت نام شده، هر ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی باید داده‌های جمع آوری شده در طول مراقبت از بیمار را نیز ارائه دهد. پنجم، خدمات ارزش افزوده‌ای که هدف آنها بهینه سازی طولانی مدت نتایج بیمار و به حداکثر رساندن کارایی سیستم خواهد بود توسط هر کسی ساخته می‌شود. بخشی از درآمد حاصل از چنین خدماتی باید برای کاهش هزینه‌های اضافی یا تشویق بیشتر ارائه‌دهندگان برای کمک به بیماران برای دستیابی به نتایج بهینه استفاده شود.

پیامدهای نوآوری IHS

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟5

این IHS مبتنی بر بیت‌کوین، می‌تواند تغییرات متحول کننده زیادی را به همراه داشته باشد، از جمله؛

  • مراقبت‌های بهداشتی همگانی؛ می‌توان فرض کرد که هر فردی در این سیاره در نهایت راهی برای دسترسی به اینترنت باز خواهد داشت. جک دورسی اخیراً گفت: "ما نمی‌توانیم همین فرض را در مورد مشارکت در سیستم مالی جهانی داشته باشیم. همین را می‌توان در مورد اینترنت و سیستم مراقبت‌های بهداشتی نیز گفت". در IHS همتا به همتا، هر فردی که به اینترنت دسترسی دارد، می‌تواند تنها با مشارکت دادن داده‌های خود در تعیین کننده‌های سلامت، بخشی از سیستم باشد.
  • مراقبت‌های بهداشتی عادلانه مبتنی بر شواهد برای همه؛ از آنجایی که همه آن‌چه که هر عضو به عنوان «حق بیمه» پرداخت می‌کند، داده‌های آن‌ها است و مشوق‌های ارائه‌دهندگان به نتایج بیماران مرتبط است، همه به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا و عادلانه مشابه دسترسی خواهند داشت.

بیت‌ کوین می ‌تواند مراقبت ‌های بهداشتی را ارتقا دهد؟6

  • تسریع توسعه فناوری‌های جدید سلامت؛ بسیاری از فناوری‌های پزشکی امروزی به طور تصادفی کشف شدند (مانند پنی سیلین، اشعه ایکس و ضربان ساز). به طور مشابه، آزمون و خطا یک استراتژی رایج در تلاش‌های تحقیق و توسعه امروزی است. اگر مجموعه داده‌ای که متشکل از همه عوامل تعیین کننده اطلاعات سلامت در یک جمعیت باشد در دسترس باشد، در نیتجه توسعه فناوری‌های بهداشتی نوآورانه تسریع خواهد شد.
  • تخصیص بهتر بودجه مراقبت‌های بهداشتی؛ طبق آخرین برآوردهای "رسمی"، تا سال 2030، ایالات متحده سالانه 6.8 تریلیون دلار برای مراقبت‌های بهداشتی هزینه خواهد کرد. با فرض این که تمرکز بر مراقبت‌های پیشگیرانه و تمرین پزشکی مبتنی بر شواهد می‌تواند، حتی 5 تا 10 درصد کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را به همراه داشته باشد که به 340 تا 680 میلیارد دلار پس انداز تبدیل می‌شود. این برای پوشش تمام هزینه‌های بهداشتی از جیب مردم ایالات متحده کافی است. شواهد موجود نشان می‌دهد که چگونه پس انداز پیشنهادی حتی با اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در خود سیستم فعلی قابل دستیابی است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.