۰ نفر

وضعیت فعلی معامله گران رمزارز؛

احساسات سرمایه گذاران بیت کوین با دو سال پیش در تضاد است؟

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 648484
احساسات سرمایه گذاران بیت کوین با دو سال پیش در تضاد است؟

شاخص ترس و طمع در سال ۲۰۲۰ زمانی که قیمت بیت‌کوین ۲۱.۰۰۰ دلاری بود، میزان ۹۲ یعنی در محدوده طمع معامله‎گران، ظاهر شده بود. در حالی که این شاخص در حال حاضر با وجود اینکه قیمت بیت‌کوین همچنان در محدوده ۲۱.۰۰۰ دلار واقع است، محدوده ترس معامله گران، به طور دقیق‌تر مقدار ۱۴ را نمایش می‌دهد.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ شاخص ترس و طمع، شاخصی است که برای اندازه گیری حرص و طمع و ترس سرمایه گذاران در بازار کریپتو ایجاد شده است و برای تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه گذاران در بازار کریپتو استفاده می‌شود. هنگامی که رویدادهای مهم در بازار رخ می‌دهد، اعم از مثبت یا منفی، سرمایه گذاران به سرعت اخبار را دریافت می‌کنند و می‌توانند بدون اینکه منتظر باز شدن بازار در ساعات کاری باشند، بلافاصله تصمیم بگیرند. حال تصور کنید که سرمایه گذاران در سراسر جهان اخبار را به طور همزمان دریافت کنند. این می‌تواند رفتاری را به شیوه "خرید FOMO" یا "فروش وحشتناک" آسان تر از سایر بازارهای سرمایه گذاری ایجاد کند. هنگامی که هجوم تقاضا برای خرید یا فروش در این بازار ۲۴ ساعته وجود دارد، شاخص ترس و طمع کریپتو برای تجزیه و تحلیل رفتار سرمایه‌گذار برای کمک به بهبود فرآیند تصمیم‌گیری استفاده می‌شود. بنابراین، فرد تحت تأثیر حال و هوای بازار نیست و ممکن است سرمایه گذاران بهتر از برنامه‌های سرمایه گذاری خود پیروی کنند.

به طور کلی، خروجی شاخص ترس و طمع عددی بین محدوده ۰ تا ۱۰۰ است. در این رنج، عدد ۰ ترس شدید یا همان (extreme fear) حاکم بر بازار و فشار فروش بالا در میان سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. در مقابل، عدد ۱۰۰ یعنی طمع شدید یا همان (extreme greed) و برعکس محدوده قبلی حاکی از بالا بودن فشار خرید در بازار یک ارز دیجیتال است.

نمودار مقایسه

نکته‌ی حائز اهمیت این است که طبق این شاخص، رفتار و احساسات معامله‌گران و سرمایه‌گذران امروزی بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲، با رفتار و احساسات آن‌ها در سال ۲۰۲۰ آسمان تا زمین فرق دارد. در اواسط دسامبر ۲۰۲۰ که در روند پر قدرت صعودی بیت‌کوین به سر می‌بردیم، وقتی قیمت بیت‌کوین برای اولین بار به محدوده بالای ۲۱.۰۰۰ دلار رسید، شاخص ترس و طمع مقدار ۹۲ را نشان می‌داد و بیانگر وجود احساسات طمع در بین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین بود. همین احساسات خوش بینانه و طمع‌ وار به رمزارز برتر قیمت آن را تا ماه چهارم سال بعد یعنی آوریل ۲۰۲۱ افزایش داد، به طوری که قیمت بیت‌کوین تقریباً به محدوده ۶۵.۰۰۰ دلار رسید.

از طرفی دیگر این روزهای سال ۲۰۲۲، با وجود اینکه بیت‌کوین در همان محدوده ۲۱.۰۰۰ دلار معامله می‌شود، همچنین اکوسیستم ارزهای دیجیتال نسبت به دو سال پیش رشد نهادی داشته است، اما شاخص ترس و طمع مقداری کاملاً متفاوت با مقدار سال ۲۰۲۰ را در بر گرفته است، به طوری که محدوده ۱۴ را نشان می‌دهد که نمایانگر وجود ترس و بدبینی تقریباً شدید بین سرمایه‌گذارن بیت‌کوین است.