۰ نفر

به دنبال بحران بازار رمزارزها؛

کاهش چشمگیر مصرف برق برای استخراج بیت کوین

۴ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۳۶
کد خبر: 647599
کاهش چشمگیر مصرف برق برای استخراج بیت کوین

به دنبال ریزش شدید بازار رمزارزها، بسیاری از ماینرها شاهد کاهش چشمگیر سود خود هستند که از این رو فعالیت خود را کاهش داده و همچنین باعث کاهش مصرف برق شده‌ اند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش گاردین، از آنجا که "زمستان رمزارزی" همچنان سود ماینرها را از بین می‌برد و مشکلات مالی در سراسر این بخش گسترش می‌یابد، مقدار برق مصرف شده توسط بزرگترین شبکه های ارزهای دیجیتال تا 50 درصد کاهش یافته است.

بر اساس برآوردهای تحلیلگر ارز دیجیتال Digiconomist، مصرف برق شبکه بیت کوین از بالاترین میزان خود در 11 ژوئن به میزان سالانه 131 تراوات ساعت در سال کاهش یافته است.

این میزان هنوز معادل مصرف برق سالانه آرژانتین است. همچنین یک تراکنش بیت‌کوین برابر با میزان برقی است که یک خانواده آمریکایی در طی 50 روز استفاده می‌کند.

با این حال، کاهش برق مصرفی برای اتریوم شدیدتر بوده و میزان آن از اوج خود یعنی 94 تراوات ساعت در سال به 46 تراوات ساعت در سال کاهش یافته که برابر با میزان مصرف برق سالانه قطر است.

با این حال، دلیل اصلی کاهش مصرف برق برای هر دو رمزارز کاملا مشخص است. مصرف برق یک شبکه ارز دیجیتال از «ماینینگ» ناشی می‌شود که شامل افرادی می‌شود که از کامپیوترهای هدفمند برای حل مسائل ریاضی به منظور دریافت ارز دیجیتال به عنوان پاداش استفاده می‌کنند.

بیت‌کوین از اوج قیمتی خود یعنی 69 هزار دلار، اکنون به 20 هزار دلار کاهش یافته؛ از این رو با افت ارزش ارزهای دیجیتال، پاداش ماینرها نیز کمتر شده است. از طرفی، بسیاری از ماینرها در مناطقی که قیمت برق گران است، با دستگاه‌های قدیمی‌تر قادر به کسب سود نیستند.

الکس دی وریس، اقتصاددان هلندی گفت: "این وضعیت به معنای واقعی مشاغل ماینینگ که با تجهیزات غیربهینه یا تحت شرایط نامناسب کار می‌کنند را مختل کرده است."

برای تجهیزات استخراج بیت کوین، این یک مشکل بزرگ است، زیرا این دستگاه‌ها را نمی توان برای انجام کار دیگری تغییر کاربری داد. زمانی که نمی‌توانند سودآور باشند، دستگاه‌هایی بی‌مصرف به شمار می‌روند.

در مقابل، اتریوم را می توان با استفاده از یک کامپیوتر معمولی استخراج کرد. اما انجام این کار با استفاده از یک کارت گرافیک بسیار قدرتمند بیشترین سود را دارد که منجر به کمبود عرضه گسترده این کارت ها شده و باعث شده بسیاری از گیمرها مخالف این صنعت باشند.

سقوط درآمد استخراج منجر به روانه شدن سیلی از کارت‌های گرافیکی به بازار شده است، زیرا ماینرها سعی در جبران ضررهای خود دارند.

این ماشین‌ها معمولاً 24 ساعته کار می‌کنند و قطعات با انجام این کار داغ می‌شوند. گرما [به ویژه برای دوره های زمانی طولانی] باعث فرسایش آنها می‌شود و طول عمر و قابلیت اطمینان را کاهش می دهد.

در حال حاضر عمدتاً GPUهای قدیمی تر [واحد پردازش گرافیکی] بی سود خواهند بود، به این معنی که بعید نیست که این دستگاه ها برای مدت طولانی برای ماینینگ استفاده شده باشند.

اگرچه قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته تا حدودی به ثبات رسید، اما برخی از رمزارزها همچنان افت قیمتی را تجربه می‌کنند. آخرین اتفاق منفی که در بازار رمزارزها  افتاد، مساله مربوط به مرکز وام‌دهی رمزارزی سلسیوس بود که اعلام کرد برداشت‌های خود را به دلیل مواجهه با بحران نقدینگی متوقف می‌کند.