۰ نفر

بررسی صحت داده های درون زنجیره ای:

داده های آنچین قابل اعتماد هستند؟

۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳
کد خبر: 646079
داده های آنچین قابل اعتماد هستند؟

ارزهای دیجیتال تنها دارایی‌هایی هستند که هر فعالیت تجاری و سرمایه‌گذاری را می‌توان از دفتر کل آنها بازیابی و بررسی کرد. ازآنجایی ‌که بلاک چین‌ها این موقعیت را آماده می‌کنند، کارشناسان نیز از این داده‌های شفاف برای ارزیابی فعالیت تراکنش‌ها و سودمندی شبکه استفاده می‌کنند و این فرآیندی تحت عنوان تحلیل آنچین On Chain یا آنالیز درون زنجیره ای شناخته می‌شود.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ در این اینجا میخواهیم به ادعای اینکه "آیا داده های آنچین قابل استناد هستند یا خیر" و اینکه "آیا نهنگ های بازار میتوانند این داده ها را دستکاری کنند یا خیر" بپردازیم و این موضوع را شفاف کنیم.

اطلاعات آنچین قابل استناد است؟

در بازار رمزارز علاوه بر داده های تکنیکال و فاندامنتال نوعی دیگری از ابزار تحلیلی وجود دارد که به معامله گران ،سرمایه گذارن و تحلیل گران کمک میکند تا بتوانند نهایت سود را ببرند، داده های آنچین یا (داده های درون زنجیره  ای) که فقط مخصوص بلاکچین و درکل بازار رمزارز ها است،موهبتی گرانبها برای افراد حاضر در مارکت کریپتو است.

2

داده های درون زنجیره ای اطلاعات مربوط به کیف پول ها،تحرکات آنها و اطلاعات مربوط به آدرس ها را به ما میدهد

این داده ها مانند مواد غذایی خام میباشند که آشپز میتواند با آنها هر نوع غذایی را پخت کند،افراد و موسسات تحلیلگر داده های آنچین هر طور که بتوانند میتوانند بررسی کنند و هر اسمی روی آن بگذارند،

برای مثال نمودار زیر شرکت تجزیه و تحلیل گلسنود با نام  Long-Term Holder (LTH) supply in profit/lossیا عرضه دارندگان بلندمدت  در سود/زیان

3

این معیار از طریق جمع بندی داده های مربوط به کیف پول هایی که بیت کوین نگه داری میکنند بدست آمده است.

فرآیند بدست آمدن این نمودار تحلیلی گلسنود از ابتدا تا وقتی به دست تحلیلگران میرسد به شرح زیر است:

1-استخراج داده های خام بلاکچین و کیف پول ها

2-جمع بندی آنها و شکل دهی به آنها

3-تحلیل آنها توسط تحلیلگران و کارشناسان

هر چقدر از مرحله 1 فاصله میگیریم عوامل انسانی دخیل در تحلیل این داده ها بیشتر میشود.

با این تفاسیر متوجه میشویم، وقتی که داده ها آنچین برای مثال از شرکت گلسنود بیرون می آید تحلیلگران میتوانند هر نوع برداشتی را از این داده ها داشته باشند و آن را به اشتراک بگذارند،گفتن این موضوع که آیا این داده ها قابل استناد هستند یا خیر حرف بی اساسی است،درست مانند هر ابزار دیگر این داده ها فقط میتواند به ما کمک کنند در جهت سود کردن از بازار و هیچ کاربرد دیگری ندارند،در واقع باید ما این سوال را از خودمان بپرسیم، تحلیلگری که این داده ها را بررسی میکند فرد قابل اعتمادی است یا خیر؟ یا اگر خودمان تحلیل میکنیم تا چه اندازه این تحلیل صحیح است؟

آیا نهنگ ها میتوانند داده های آنچین را دستکاری کنند؟

4

دستکاری داده های آنچین توسط نهنگ ها برای فریب افکار عمومی یک ادعای واهی میباشد،برای مثال وقتی که تعداد زیادی بیت کوین از کیف پول ها به مقصد صرافی خارج میشود تحلیلگران منتظر کاهش قیمت میباشند،پس از آن قیمت در جهت عکس تحلیل رشد میکند،تحلیلگران و معامله گران گمان میکنند این داده ها اشتباه است یا دستکاری شده است جهت فریب دادن سرمایه گذاران،اما واقعیت میتواند چیز های دیگری باشد،در واقع خروج بیت کوین به مقصد صرافی هزارن دلیل دارد و نمیشود فقط یک دلیل را برای آن متصور بود.