۰ نفر

در پی افت شدید بازار رمزارزها؛

چرا بیت کوین همچنان در حال ریزش است؟

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 645529
چرا بیت کوین همچنان در حال ریزش است؟

در اواخر این هفته برای پروژه بزرگ ارزهای دیجیتال، حتی با توجه به استانداردهای قوی، فاجعه بار بوده است. بیت‌کوین در حال حاضر، با قیمت ۲۱۰۷۴ دلار معامله می‌شود. تنها در چند روز گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است که به کمترین مقدار خود در ۱۸ ماه گذشته رسیده است. اوج قیمت آن تقریباً ۷۰.۰۰۰ دلار، در ماه نوامبر۲۰۲۱، انگار یک عمر پیش بوده است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ داستان شناخته شده ترین ارز رمزنگاری شده جهان به طرز شگفت انگیزی سریعاً در حال حرکت است و طرفداران آن به زودی صف می‌کشند تا به شما بگویند همه چیز را اشتباه گرفته‌اید. اما ما باید در مورد آن بنویسیم، زیرا چند روز گذشته برای بزرگان ارز دیجیتال، حتی با استانداردهای بیت کوین فاجعه بار بوده است.در اینجا قصد داریم روی بیت‌کوین تمرکز کنیم، اما اگر دنبال کننده رمزارز خاصی هستید، می‌دانید که کل بازار، به بیان خفیف، با مشکل مواجه شده است.

چه اتفاقی می‌افتد؟

کارشناسان می‌گویند، این وضعیت به دلیل موقعیت جهانی گسترده تر است. فقط در دنیای کریپتو نیست که همه چیز خوب به نظر نمی‌رسد. بلکه رکود در حال ظهور است، تورم در حال افزایش است، نرخ بهره در حال افزایش است و هزینه‌های زندگی گزنده است. بازارهای سهام نیز در حال نوسان هستند، به طوری که S&P ۵۰۰ ایالات متحده اکنون در بازار نزولی قرار دارد (۲۰ درصد از بالاترین سطح اخیر خود کاهش یافته است). در نتیجه، حتی سرمایه گذاران بزرگ نیز کمتر با پول خود آزاد هستند. همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران عادی، نه صاحبان یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری پرچین ثروتمند، بلکه افرادی مانند من و شما، کمتر روی هر چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

چرا بیت‌کوین همچنان در حال ریزش است؟1

برای بسیاری سرمایه گذاری در چیزی که پر نوسان و غیرقابل پیش بینی است، مانند ارز دیجیتال در این مواقع، خطری بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. توسط مقامات مالی کنترل نشده و محافظت نشده است، بنابراین اگر از پس انداز خود برای سرمایه گذاری در این صنعت استفاده می‌کنید و ارزش آن را از دست می‌دهید، بدانید که پول شما ممکن است، از بین رفته باشد.

ماه گذشته شاهد سقوط کامل دو پروژه در این صنعت بودیم و این امر به طور کلی اعتماد زیادی را در بازار از بین برد. در نتیجه، مردم به طور فزاینده‌ای تصمیم به فروش گرفته‌اند. هر چه مردم بیشتر بفروشند، بیت‌کوین ارزش کمتری به خود می‌گیرید، زیرا الگوریتم آن اینگونه کار می‌کند که ارزش آن به مطلوبیت آن وابسته است. این اثر ضربه‌ای بر فروش بیشتر افراد دارد، زیرا می‌توانند کاهش ارزش را ببینند و این چرخه ادامه می‌یابد.

چرا بیت‌کوین همچنان در حال ریزش است؟2

در این راستا، کتی مارتین (Katie Martin)، سردبیر FT markets می‌گوید، بر خلاف سایر دارایی‌های سنتی تر، بیت‌کوین ارزش ذاتی برای حمایت از آن ندارد، هیچ آجر و ملات، جریان درآمد یا تجارت اساسی وجود ندارد. او معتقد است: "قیمت هر چیزی فقط و صرفاً هر میزانی است که مردم برای خرید آن از شما آماده باشند". این زمانی است که برای مردم ترسناک می‌شود، زیرا اگر تعداد زیادی از مردم به سمت خروجی حرکت کنند، کفی وجود ندارد.

بنابراین فعلاً پس زمینه‌های دشواری برای بیت‌کوین وجود دارد، از این رو، در این دو سه روز گذشته، شاهد این تحولات بودیم:

•    بایننس، بزرگترین صرافی جهانی ارزهای دیجیتال (که اساساً بستری برای تجارت ارزهای رمزپایه است)، تمام برداشت‌های بیت‌کوین را برای چند ساعت متوقف کرد. گفت که این به دلیل یک "معامله گیر" بوده است، اگرچه همه آن را باور نکردند.

•    وام دهنده کریپتو سلسیوس نیز همین کار را کرد، اما به جای مشکلات فنی به "شرایط شدید بازار" اشاره کرد.

•    همچنین، صرافی Coinbase به تازگی اعلام کرده است که ۱۸ درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند و تا  حدودی «زمستان ارزهای دیجیتال» را مقصر می‌داند.

•    سرمایه گذاران وحشت زده شروع به فروش بیت‌کوین بیشتری کرده‌اند.

دو مورد اول باعث وحشت شد. تصور کنید ناگهان خبر می‌آید که نمی‌توانید، پول نقد را از بانکتان برداشت کنید، یا شنیدید که دیگران نمی‌توانند، این کار را انجام دهند. بنابراین شما به همراه هر کس دیگری در زمان بی سابقه در نزدیکترین دستگاه پول نقد خواهید بود و این خود باعث ایجاد آشفتگی بیشتر و وحشت بیشتر می شود.

چه چیزی می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؟

چرا بیت‌کوین همچنان در حال ریزش است؟3

به طور خلاصه، برای تثبیت آن، افرادی که هنوز بیت‌کوین دارند، باید آن را حفظ کنند و دیگران باید دوباره شروع به خرید آن کنند. قبلا این اتفاق افتاده است. طرفداران کریپتو به شما خواهند گفت که اکنون زمان بسیار خوبی برای خرید است، زیرا ارزان است و پس از آن باید محکم بنشینید و چرخش آن را تماشا کنید. این روش همیشه کار می‌کند. هیچ بازاری تا ابد صعودی یا نزولی نیست، بالا و پایین‌ها همیشه وجود دارند.

داستان‌های متقاعدکننده کسانی که «سریع پولدار شده‌اند» و تأییدیه‌های مشهور، پول جدیدی را جذب می‌کنند. ایلان ماسک در توئیتر فراوان در مورد عشق خود به رمزارزها نوشته است. شرکت خودروهای الکتریکی او تسلا سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه گذاری کرد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.