۰ نفر

معیار‌های درست برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال چیست ؟!

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 644232
معیار‌های درست برای انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال چیست ؟!

با رشد ارزهای دیجیتال و افزایش پذیرش آن از سمت مردم، افراد بیشتری از خود می‌پرسند که از چه پلت فرمی یا صرافی برای خرید و فروش این دارایی‌ها استفاده کنیم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ ده‌ها ویژگی برای بررسی بهترین صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. کاربران سطوح مختلف با دانش سرمایه‌گذاری متفاوت می‌توانند از این صرافی‌ها استفاده نمایند. در ادامه با مهمترین ویژگی‌های صرافی ارز دیجیتال آشنا می شویم.

انتخاب صرافی مناسب (پلت فرم معاملاتی، صرافی P2P یا کارگزار)

سه نوع اصلی صرافی ارزهای دیجیتال وجود دارد، بنابراین قبل از انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال باید بدانید که از کدام نوع هستند؟

پلتفرم‌های معاملاتی رایج ترین صرافی ارز دیجیتال هستند که شامل Binance و Coinbase می‌شوند. این پلتفرم‌های متمرکز، بازارهایی هستند که در آن کاربران می‌توانند سفارش خرید یا فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهند. هر کاربر فقط با پلتفرم تعامل دارد. همچنین، برای هر معامله یک کارمزد مشخص و متفاوت وجود دارد. به این صرافی‌ها، صرافی متمرکز گفته می‌شود. امکان هک و سانسور دارایی در این صرافی‌ها بیشتر است.

صرافی‌های P2P یا غیر متمرکز مانند Cointal، خریداران و فروشندگان را برای تعامل، مستقیم به یکدیگر متصل می‌کند. صرافی‌های P2P به کاهش تراکم شبکه کمک می‌کند. برای مبادله ارزهای دیجیتال خیلی قابل اطمینان هستند و معامله بر اساس P2P در این صرافی‌ها به کاهش مشکلاتی که ممکن است از مبادلات سنتی ناشی شود، کمک می‌کند. این صرافی‌ها حریم خصوصی و ناشناس بودن افراد را کاملا حفظ می‌کنند.

کارگزاران ارزهای دیجیتال، مانند AvaTrade، مشابه کارگزاران فارکس عمل می‌کنند. این کارگزاران قیمت‌ها را تعیین کرده و خریداران می‌توانند ارزهای دیجیتال را از طریق پلتفرم خریداری نمایند.

ویژگی‌های بهترین صرافی ارز دیجیتال

در ادامه 5 نکته که هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال، باید در نظر بگیریم را با هم بررسی می‌کنیم. تجربه بالای صرافی، از اولین و مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه شود. در ادامه به سایر موارد پر اهمیت خواهیم پرداخت.

1. اصالت و امنیت

برای آنکه بخواهید با یک صرافی شروع به کار کنید تحقیق و انتخاب یک پلتفرم قانونی و امن ضروری است. یکی از بزرگترین مسائل در صنعت ارزهای دیجیتال، امروزه تمرکز بر روی خرید و فروش ارز‌های دیجیتال است. در این بین ممکن است مشکلاتی مانند تقلب به وجود بیاید که صرافی‌ها مسئول جلوگیری از آنها هستند.

 برای تقلب و کلاه برداری‌ها اغلب از توکن‌ها کمک می‌گیرند. به همین دلیل نقش صرافی‌ها و مسئولیت آنها در معاملات پر رنگ تر می‌شود. صرافی ارز دیجیتال والکس یکی از با سابقه‌ترین و مطمئن‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است که بر پایه علم و مهارت راه اندازی شده است.

2. روش خرید

روش خرید ارز دیجیتال بین پلتفرم‌ها متفاوت است. برخی از صرافی‌ها به سپرده گذاری با انتقال بانکی نیاز دارند. برخی از پی پال استفاده می‌کنند. تعدادی از صرافی‌ها کارت‌های اعتباری و نقدی را می‌پذیرند و برخی صرفاً ارز دیجیتال را برای خرید در نظر می‌گیرند.

اگر قبل از پیوستن به صرافی هیچ ارز دیجیتالی ندارید، لازم است پلتفرمی انتخاب کنید که ارز فیات را قبول داشته باشد تا بتوانید وارد بازار شوید. همچنین باید بدانید که خرید کردن و یا معامله در یک صرافی چقدر زمان می‌برد تا فرایند تکمیل شود. برخی از پلتفرم‌ها تقریباً بلافاصله تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشند.

3. توکن‌های پشتیبانی شده

2

اکثر صرافی‌ها از بیت‌کوین و اتریوم پشتیبانی می‌کنند. اما سرمایه‌گذاران در ارزهای دیجیتال می‌دانند که این تنها نوک کوه یخ است. تنوع قابل توجهی در ارزهای رمزپایه پشتیبانی شده در صرافی‌های مختلف وجود دارد. برخی از پلتفرم‌ها، مانند بایننس (Binance) ، فهرست طولانی از آلت‌کوین‌ها را معامله می‌کنند. در حالی که کوین‌بیس (Coinbase) تنها چهار ارز دیجیتال اصلی را قبول دارد.

می‌توانید معاملات خود را با سکه‌های پایدار (stable coins) که اغلب توسط سرمایه گذاران برای محافظت در برابر نوسانات رایج در بازارهای ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، متعادل کنید.

صرف نظر از ریسک پذیری، مطمئن شوید که صرافی را انتخاب می‌کنید که از تمام توکن‌های ارز دیجیتالی که می‌خواهید خریداری کنید پشتیبانی می‌کند. معیارهایی مانند پشتیبانی 24 ساعته و سقف بازار، بر نرخ‌های ارز تأثیر می‌گذارند و باید توسط صرافی‌ها نظارت شوند.

4. ساختار هزینه

کارمزد تراکنش‌ها و ساختار هزینه‌ها در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال بسیار اهمیت دارد. برخی از صرافی‌ها کارمزد با تخفیف ارائه می‌دهند. این تخفیف زمانی اتفاق می‌افتد که از توکن برای تکمیل تراکنش‌ها استفاده کنید. برخی دیگر از صرافی‌ها فقط برای فروش، کارمزد دریافت می‌کنند و اجازه خرید بدون کارمزد را می‌دهند.

5. رابط کاربری و تجربه کاربری

برای سرمایه گذار ارزهای دیجیتال، یکی از مهمترین دلایل در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال رابط کاربری و عملکرد آن است. چه فردی باتجربه در خرید و فروش ارزهای دیجیتال باشید یا برای اولین بار بیت کوین و ارز دیجیتال خریداری کنید، در هر حال داشتن یک رابط بصری و تجربه کاربری خوب به شما کمک زیادی خواهد کرد.

6. حفاظت از دارایی‌های دیجیتال

باید صرافی را انتخاب نمایید که دارایی های دیجیتال شما را به صورت آفلاین درون کیف پول های منحصر به فردی نگه داری کند. در این صورت امکان سرقت و از بین رفتن دارایی وجود ندارد. دارایی دیجیتال خود را با خیال راحت به صرافی ارز دیجیتال فارکس بسپارید.

جمع بندی

از آنجایی که ارزش بهترین صرافی ارز دیجیتال تا حد زیادی به تعداد کاربران آن وابسته است، صرافی‌ها می‌توانند از طریق تجربه کاربری خوب، تعداد کاربران و تراکنش‌های خود را افزایش دهند.

تمام موارد گفته شده در این مقاله می‌تواند در انتخاب یک صرافی خوب به شما کمک کند. حالا که با ویژگی‌های بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا شدید حتما این سوال برای شما به وجود می‌آیدکه صرافی ایرانی انتخاب نمایید یا خارجی؟ برای گرفتن جواب می‌توانید به مقاله صرافی ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی مراجعه نمایید.