۰ نفر

اطلاعات کاربردی و مهم درباره NFT

۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبر: 644212
اطلاعات کاربردی و مهم درباره NFT

دنیای کریپتو و ارز دیجیتال روزبه‌روز در حال گسترش است. امروز در این مقاله می‌خواهیم به معرفی توکن NFT بپردازیم. از طرف دیگر به بررسی این موضوع که موارد کاربرد و ویژگی‌های NFT چیست نیز خواهیم پرداخت. این توکن امروزه به محبوبیت قابل‌توجهی رسیده است و بسیاری از افراد به دنبال آن هستند تا درباره این توکن اطلاعات بیشتری کسب کنند. یکی دیگر از سؤالات افراد درباره این توکن آن است که توکن NFT در بستر چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین؛اگر می‌خواهید با موارد بالا آشنایی بیشتری پیدا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مقاله همراه ما باشید.

NFT چیست؟

توکن NFT به‌عنوان نسل جدیدی از توکن‌های ارائه‌شده در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که به علت داشتن ساختاری غیر قابل شکست، به‌عنوان توکن یکتا یا غیر قابل معاوضه شناخته می‌شود. خود کلمه NFT نیز مخفف عبارت “Non-Fungible Token” به معنی توکن غیر قابل شکست است. امروزه با ورود بخش‌های گسترده‌تری از جامعه به دنیای کریپتو و بلاک‌چین، NFT به توکنی بسیار داغ و محبوب در این بازار تبدیل شده است.

اما یکی از سؤالاتی که برای افراد مختلف مطرح می‌شود این است که توکن nft بر بستر چیست؟ درواقع هر فرد با خرید این توکن صاحب محصولی غیر قابل تعویض می‌شود؛ بدین معنا که شما با خرید توکن NFT طبق قراردادی هوشمند (Smart Contract)، توکن و محتویات درون آن را کاملاً متعلق به خودتان می‌کنید. NFT به‌عنوان توکنی دائم روی شبکه بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شود و صاحب آن می‌تواند توکن خود را به هر فردی خواست بفروشد.

برای دیدن مجموعه NFTهای مختلف می‌توانید به سایت  OpenSeaمراجعه کنید. این وبسایت از توکن‌های یکتای زیادی برخوردار است و افراد زیادی در این پلتفرم اقدام به معامله توکن‌های خود می‌کنند. اطلاعات سازنده و صاحب توکن روی شبکه بلاک‌چین ذخیره می‌شود. این شبکه نیز با ساختار قدرتمندی که دارد، به‌عنوان شبکه‌ای غیر قابل هک شدن شناخته می‌شود؛ بنابراین بسیاری از افراد مطالب و آثار هنری ارزشمند خود را در قالب NFT به فروش می‌رسانند. در ادامه مقاله به کاربردهای گوناگون این توکن بیشتر خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توان NFT ساخت؟

قبل از این‌که به نحوه ساخت اتریوم بپردازیم، باید اطلاعاتی درباره عملکرد این توکن داشته باشید. این توکن‌ها در بستر شبکه اتریوم ساخته می‌شوند؛ بستر اتریوم یکی از سریع‌‌ترین و مناسب‌ترین شبکه‌های بلاک‌چین در دنیای کریپتو است. این توکن روی استاندارد ERC-721 سوار است. تفاوت اصلی این استاندارد با سایر استانداردهای شبکه اتریوم، در یکتا بودن توکن‌های آن است. درواقع در این شبکه توکن‌های شما غیرقابل تعویض هستند و همین مسئله باعث منحصر به فرد بودن این شبکه می‌شود.

برای ساخت توکن‌های یکتا در شبکه اتریوم، روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از هرکدام آن‌ها NFT مخصوص خود را در شبکه ایجاد کنید. شما می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های زیر اقدام به ساخت NFT کنید.

  •  Mintbase
  •  Rarible
  •   OpenSea
  •  Cargo
  •  InfiNFT

پلتفرم‌های نام‌برده‌شده هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. برای ساخت توکن NFT خود توسط این پلتفرم‌ها، باید ابتدا فایل مدنظر را آماده کنید. بعد از آماده‌کردن فایل، به کیف پول اتریوم خود در شبکه متصل شوید. سپس مراحل ساخت و نام‌گذاری توکن را شروع کنید و فایل مربوطه را به توکن خود متصل کنید. سپس شما به‌عنوان سازنده توکن شناخته می‌شوید و می‌توانید NFT خود را به فروش برسانید.

2

ویژگی‌های NFT

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، توکن‌های یکتا به علت داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به‌سرعت به محبوبیت بالایی نزد کاربران رسیده‌اند. اگر بخواهیم به طور خلاصه به ویژگی‌های اصلی این توکن بپردازیم، باید از موارد زیر نام ببریم.

  •  خاص بودن
  •  ارزشمند بودن
  • غیر قابل تعویض بودن
  • غیر قابل تقسیم بودن

این توکن به علت موارد گفته‌شده از محبوبیت بالایی برخوردار است. شما نمی‌توانید توکن یکتا را با توکن دیگری تعویض کنید؛ درواقع شما در ازای پرداخت مبلغی، مالکیت توکن را به فرد دیگری منتقل می‌کنید. به‌ همین علت این توکن با باقی ارزهای دیجیتال متفاوت است چرا که نمی‌تواند به‌عنوان مبدأ ارزی یا پایه پولی شناخته شود.

اما کاربردهای NFT چیست؟ این توکن در زمینه‌های گوناگونی کاربردهای مختلف دارد. ازجمله اصلی‌ترین کاربردهای این توکن در صنعت بازی و آثار هنری است. البته در موارد دیگری نیز این توکن کاربرد دارد که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

کاربردهای توکن NFT چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم این توکن کاربردهای گوناگونی دارد؛ به عبارتی این توکن در استفاده از این توکن به یک زمینه خاص محدود نمی‌شود و افراد در زمینه‌های گوناگونی می‌توانند از آن استفاده کنند.

استفاده در دنیای بازی

یکی از پرکاربردترین مصارف توکن NFT، در صنعت بازی است. درواقع بسیاری از بازی‌های آنلاین وجود دارند که شخصیت و کاراکترهای بازی، در قالب توکن‌های NFT ساخته شده‌اند؛ بنابراین شما واقعاً مالک شخصیت خود در بازی هستید و می‌توانید این کاراکترها را خرید و فروش کنید. امروزه بسیاری از افراد با بازی‌کردن در دنیای ارز دیجیتال و NFT، به درآمدهای قابل‌توجهی رسیده‌اند.

آثار هنری دیجیتال

اگر تابه‌حال به گالری‌های هنری رفته باشید، می‌دانید یکی از دلایل قیمت بالای بعضی آثار هنری، خاص و منحصربه‌فرد بودن آن‌ها است. امروزه بسیاری از آثار هنری دیجیتال در قالب NFT به فروش می‌روند. پتانسیل بالای بازار NFT، سرمایه‌گذاران هنری زیادی را وارد این دنیا کرده است.

سندی برای دارایی‌های دیجیتال و فیزیکی

اگر شما در دنیای واقعاً مالکیت چیزی را برعهده داشته باشید، حتماً برای آن سندی نیز خواهید داشت. حال می‌توانید با ثبت دارایی دیجیتال یا فیزیکی خود، سندی در شبکه بلاک‌چین مبنی بر مالکیت خود داشته باشید.

کلام آخر

همان طور هم که در مقاله قبل توضیح دادیم امکان کسب درآمد از nft وجود دارد. سایت‌هایی در همین موضوع هم به شما معرفی کردیم که برای بررسی بیش‌تر این سایت‌ها می‌توانید "اینجا" کلیک کنید.

ما در این مقاله به معرفی توکن NFT پرداختیم. همان‌طور که گفتیم این توکن امروزه از محبوبیت بسیار بالایی در زمینه‌های مختلفی برخوردار است. این توکن ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی نیز دارد که باعث شده تا بازاری پرسود را برای علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد کند؛ بنابراین اگر شما نیز به حوزه‌های مرتبط با NFT علاقه‌مند هستید، می‌توانید با سرمایه‌گذاری درست و اصولی روی این بازار، درآمد خوبی را تجربه کنید.