۰ نفر

عوامل موثر بر قیمت دستگاه ماینر

۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۵
کد خبر: 643974
عوامل موثر بر قیمت دستگاه ماینر

اولین مرحله برای شرع فعالیت در صنعت ماینینگ خرید ماینر مناسب با سرمایه اولیه و البته با سود حداکثری است. باید بدانیم چه زمانی بهترین موقع برای خرید ماینر است. برای انتخاب بهترین زمان، باید بدانیم چه عواملی در نوسان قیمت دستگاه‌های ماینر موثر است.

اگر بخواهیم قیمت ماینر را در ایران بررسی کنیم باید دو نوع قیمت گذاری را در نظر بگیریم؛ قیمت کلی مدل های مختلف دستگاه‌های ماینر در دنیا و قیمت لحظه‌ای ماینر ها در ایران. قیمت مدل های مختلف ماینرها با توجه به مدل و شرکت سازنده با یکدیگر متفاوت است. کارخانه Bitmain که بهترین ماینر ها را در جهان از نظر کیفیت ساخت و قطعات تولید می‌کند معمولا قیمت بالاتری به نسبت دیگر ماینر ها دارد. طبیعی است که این قیمت کمی بالاتر با توجه به احتمال خرابی کمتر دستگاه ها قابل توجیه است.

 عامل مهم دیگر برای قیمت گذاری ماینرها در دنیا قدرت پردازش و مصرف برق آن ها است. نسبت مصرف برق به قدرت پردازش ماینر را بهره وری انرژی (Efficiency) دستگاه می‌گویند. هرچه قدرت پردازش ماینر بیشتر و مصرف برق آن پایین تر باشد در نتیجه بهره وری انرژی آن بالاتر خواهد بود و قیمت ماینر بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال دستگاه ماینر S19Pro قدرت پردازش 110 تراهش و مصرف برق 3250 وات دارد. بهره وری انرژی این ماینر 0.03j/Gh است. این ماینر در مقایسه با دیگر ماینرهای موجود در بازار ایران بهترین بهره وری را دارد و در نتیجه قیمت آن در بازار های جهانی در بازه 7 هزار تا 12 هزار دلار است. از طرف دیگر دستگاه ماینر T17+ که قدرت پردازش 58 تراهش و مصرف برق 3200 دارد و بهره وری انرژی آن تقریبا 0.55 j/Gh است. قیمت این ماینر در بازار های جهانی بین 1800 الی 4300 دلار است.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه ماینر

قیمت لحظه ای ماینر ها به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله؛ سختی شبکه، قیمت بیت کوین، قیمت تتر، نرخ ارز مرجع (دلار).

به زبان ساده وقتی سختی شبکه بیت کوین زیاد می‌شود که تعداد زیادی ماینر در دنیا به طور همزمان در حال استخراج باشند، در این شرایط معمولا قیمت دستگاه‌های ماینر افزایش میابد. قیمت ماینر ها با قیمت بیت کوین و تتر هم معمولا نسبت مستقیم دارد یعنی وقتی قیمت ببیت کوین و یا تتر افزایش پیدا میکند قیمت ماینر ها هم افزایش میابد. به عنوان مثال در سال گذشته وقتی قیمت بیت کوین بالای 60 هزار دلار بود قیمت ماینر S19pro تقریبا 400 میلیون تومان به فروش میرسید ولی در حال حاضر با قیمت بیت کوین حدود 30 هزار دلار قیمت این ماینر حدود 300 میلیون تومان است.

دستگاه‌های ماینر مانند همه دستگاه‌های وارداتی با تغییر قیمت دلار در ایران قیمت نوسانی خواهد داشت. به طور مثال در روزهای گذشته با وجود ثابت بودن قیمت بیت کوین ولی با افزایش نرخ دلار در بازار ایران شاهد افزایش 2 تا 5 میلیونی قیمت‌های ماینر بوده‌ایم.

این نکته بسیار حایز اهمیت است، ماینری که خریداری می‌شود کاملا قانونی وارد کشور شده باشد و تمامی مراحل گمرگی را طبق قانون طی و حق گمرگی و مالیات آن پرداخت شده باشد. باید دقت شود که از فروشنده علاوه بر برگه سبز گمرگی، فاکتور رسمی از همان شرکت وارد کننده را دریافت نمایید تا بتوانید ثابت کنید ماینر خریداری شده یکی از همان ماینر های ثبت شده در برگه سبز گمرکی است. در این فاکتور علاوه بر مشخصات ثبتی شرکت فروشنده باید تمامی اطلاعات خریدار هم با دقت ثبت شده باشد.

در حال حاضر با کاهش قیمت بیت کوین شاهد کاهش شدید درآمد ماینر ها نیستیم دلیل این موضوع درواقع همان سختی شبکه بیت کوین است که در این شرایط  کاهش پیدا کرده است و باعث ثبات درآمد صنعت ماینینگ دنیا شده است.

اگر بخواهیم تحلیل نسبی از شرایط داشته باشیم در حال حاضر با کاهش قیمت ماینرهای بازار در ایران بهترین زمان برای خرید دستگاه ماینر و شروع فعالیت استخراج است اما در حال حاضر زمان مناسبی برای فروش بیت کوین‌های استخراج شده نیست و می‌بایست در این بازار نوسانی نقش نگه دارنده (هولدر) را داشته باشیم تا زمانی که قیمت بیت کوین افزایش داشته باشد و سود بهتری را کسب نماییم.