۰ نفر

توسعه روزافزون دنیای دیجیتال؛

تحول ورزش به واسطه متاورس و وب ۳

۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۰
کد خبر: 642957
تحول ورزش به واسطه متاورس و وب ۳

یاهو فایننس گزارش فرصت‌ها و استراتژی‌های بازار جهانی ورزش در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی ورزش تا سال ۲۰۲۵ به ۵۹۹.۹ میلیارد دلار برسد و با کاهش بیشتر قرنطینه‌های کووید ۱۹، ۸۲۶ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰به ورزش های الکترونیکی اختصاص داده شود.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ فناوری نه تنها به ارتباطات راه دور و درآمد، بلکه به افزایش پتانسیل های ورزشی، مانند به داور سوم در کریکت، VAR در فوتبال، یا طیف وسیعی از فناوری‌هایی که در بسیاری از ورزش‌های با فناوری پیشرفته استفاده می‌شوند کمک کرده است.

ظهور فناوری متاورس اکنون فرصت جدیدی را برای همه تیم‌های ورزشی، باشگاه‌ها و بازیکنان ارائه کرده است که برخی نیز می گویند این یک فرصت میلیارد دلاری است.

متاورس اکنون برای گسترش رویدادهای گذشته از بازی‌های زنده و پاداش دادن به طرفداران استفاده می‌شود. تیم‌ها و ورزشکاران می‌توانند در استادیوم‌های دیجیتال در متاورس به‌طور زنده برای هواداران پخش زنده داشته باشند.

لارس رنسینگ، فعال حوزه بلاکچین، معتقد است تیم‌های ورزشی می‌توانند از فضای بلاک چین و فناوری پیشرفته آن برای تعامل و گسترش پایگاه‌های طرفداران خود بهره ببرند.

متاورس نسل بعدی رسانه

2

مورگان استنلی یکی از رهبران جهانی خدمات مالی، بازار متاورس را 8 تریلیون دلار تخمین می زند و مدعی است که آن را "نسل بعدی رسانه های اجتماعی، پلتفرم های پخش زنده و بازی" می داند.

همه‌گیری کووید-19 نشان داد که چگونه فناوری به مردم اجازه می‌دهد با وجود اینکه از نظر فیزیکی دور هستند، در ارتباط باقی بمانند. باشگاه‌های ورزشی به هواداران اجازه می‌دهند همچنان از طریق متاورس تعامل داشته باشند و حتی در استادیوم‌های مجازی حضور داشته باشند و از آن پول درآورند.

(آتلانتا بروز) تیم بیسبال مستقر در ایالات متحده،از متاورس برای ساختن یک کپی دقیق از Truist Park (استادیوم خود) و میزبانی رویدادهای دیجیتال استفاده کرد. منچسترسیتی در حال حاضر در حال ارائه استادیوم اتحاد در متاورس است، گوگل و لیگ بسکتبال آمریکا،پیکسل آرنا را راه‌اندازی کردند، همچنین سری آ ایتالیا مسابقه‌ای را از طریق پلتفرم دنیای مجازی The Nemesis به صورت زنده پخش کرد، که در آن هواداران از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) به عنوان بلیط استفاده می‌کردند و با دیگران تعامل داشتند.

وب 3 و انقلابی در ورزش

3

وب 3 اغلب به عنوان آینده اینترنت لقب گرفته است. اگرچه غیرمتمرکز است، اما در نهایت قدرت را به جای شرکت‌های بزرگ در اختیار کاربران قرار می‌دهد همچنین در مورد ورزش، طرفداران قدرت را در دست دارند، نه مالکان باشگاه. وقتی صحبت از مالکان بد باشگاه به میان می‌آید، لازم نیست خیلی زیاد فکر کنید، به مایک اشلی و مالکیت او در نیوکاسل و هواداران منچستریونایتد که گلیزرها را دوست ندارند یا اخیراً نفرت رومن آبراموویچ را فکر کنید. سوالی که همیشه باقی می ماند این است که طرفداران واقعاً چه کاری می توانند در مورد آن انجام دهند؟

یک بازی جدید در فضای بازی های درآمدزا وجود دارد که به طرفداران قدرتی را می دهد که می خواهند.

 متاساکر یک بازی به سبک مدیریت فوتبال است که در آن کاربران تیمی را می‌سازند، جایی که طرفداران مالکیت مستقیم بازیکنان را از طریق NFT به دست می آورند.از آنجایی که این بازی مالکیت مستقیم دارد، حتی توسعه دهندگان متاساکر نیز نمی توانند این NFT ها را از بین ببرند! کاربران همیشه این امکان را دارند که به سادگی NFT های درون بازی را در بازارهای باز بفروشند یا معامله.

متاساکر به عنوان اولین بازی متاورس فوتبال مبتنی بر بلاک چین، به کاربران این امکان را می دهد که باشگاه خود را مدیریت کنند و در حین بازی درآمدزایی کنند.

در این بازی به سبک مدیریت فوتبال، هر کاربر می تواند فعالانه به روش های مختلف شرکت کند و برای کمک های خود به اکوسیستم جوایزی کسب کند. کسب درآمد می تواند از طریق برنده شدن در مسابقات، به پایان رساندن در لیگ برتر، فروش و قرض دادن بازیکنان، دریافت کمیسیون، فروش پیشاهنگان ورزشی، گرفتن قراردادهای اسپانسر، شرط بندی، اجاره ورزشگاه و فروش بلیط به هواداران باشد.

کاربران می‌توانند تراکنش‌ها را در متاساکر از طریق توکن‌های $MSU انجام دهند، که به آنها قدرت مشارکت در تصمیم‌گیری‌های آینده بازی را می‌دهد. این دقیقاً همان چیزی است که طرفداران دوست دارند. پاتکسی باریوس مدیر ارشد اجرایی متاساکر اظهار داشت که "متاورس سرانجام به هواداران اجازه داد تا از روی کاناپه بلند شوند و مسئولیت تیم خود را بر عهده بگیرند. این چیزی است که از زمانی که حمایت از تیمم را شروع کردم، می خواستم بتوانم انجام دهم و حالا بالاخره می توانم این کار را انجام دهم. می دانم که تنها نیستم، بنابراین وقت آن است که طرفداران کنترل را در دست بگیرند و بخشی از چیزی بسیار بزرگتر باشند."

4

NBA لیگ بسکتبال آمریکا همچنین از سال 2020 با پروژه NBA Top Shot از متاورس و NFT ها استفاده کرده است. این پروژه از ایده تجارت بازی های کارتی استفاده می کند، اما آنها را به کارت های تجارت ویدیویی تبدیل کرده است که لحظات مهمی در تاریخ NBA را نشان می دهد. طرفداران می توانند این موارد را در قالب NFT جمع آوری و معامله کنند. گران ترین لحظه تا به امروز به قیمت 387600 دلار فروخته شد و شامل یک دانک توسط لبرون جیمز در برابر هیوستون راکتس است. این دانک ادای احترام لبرون جیمز برای دوستش و اسطوره لس‌آنجلس لیکرز، کوبی برایانت، که در یک سانحه هلیکوپتر جان باخت.

از منظری کمی متفاوت، تولید کننده دوچرخه هوشمند کپتی از متاورس برای ارائه تمرینات ورزشی به مخاطبان جهانی استفاده می کند.کپتی از فناوری سه بعدی استفاده می کند و یک پلتفرم دوچرخه سواری بازسازی شده سازگار با دنیای مجازی موجود ایجاد کرده است. بنابراین، بازیکنان می‌توانند از دوچرخه‌های خود برای شرکت در مسابقه تور دو فرانس،استفاده کنند.

سخن پایانی

متاورس با این تجربیات دیجیتال به طور طبیعی فرصت‌های سودآوری را برای باشگاه های ورزشی،دارندگان و تولیدکنندگان NFT و بازی‌ها ارائه می‌کند. ما تازه اول راه صنعتی هستیم که بسیاری از آن به عنوان یک صنعت 30 تریلون دلاری تا 10 سال دیگر یاد می کنند. 

همچنین یک تحول عظیم دیگر در حال روی دادن است،تحول اینترنت به واسطه وب3، در حالی که وب 2 ممکن است این حرکت را آغاز کرده باشد، وب 3 کاملا قدرت را از شرکت های بزرگ، سلب کرده و آن را به کاربران، طرفداران و آنهایی که باشگاه ها و ورزشکاران را می سازند پس میدهد.