۰ نفر

بررسی بحران ایجاد شده برای پروژه لونا؛

رقبا عامل سقوط ترا بودند؟

۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۲
کد خبر: 639301
رقبا عامل سقوط ترا بودند؟

اخیرا به دنبال بحران ایجاد شده برای پروژه ترا، توکن لونا و UST ریزش قابل توجهی را تجربه کردند و به دنبال آن، کل بازار تحت تاثیر قرار گرفت. برخی بر این باورند که ترا یک پروژه کلاهبرداری بوده و برخی نیز معتقدند رقبای آن قصد پایین کشیدن ترا را داشتند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ فراز و نشیب‌های چشمگیر بازار رمزارزها، تا کنون بارها به همه افراد جهان اثبات شده است. یکی از مسائلی که این روزه سرتیتر اخبار جهان در حوزه رمزارزها را به خود اختصاص داده، بحران ایجاد شده برای پروژه ترا است.

حدود سه هفته پیش، استیبل‌کوین ترا، به یک باره همبستگی خود را از دست داد و به شدت روند ریزشی در پیش گرفت. در این بین، رمزارز مرتبط با UST یعنی لونا نیز، با پیروی از آن سقوط قابل توجهی را تجربه کرد و باعث شد سرمایه‌گذاران آن تقریبا تمام دارایی‌های خود را از دست بدهند.

با مشکلی که ایجاد شد، برخی بر این باور بودند که پروژه ترا، یک پروژه کلاهبرداری و طرح پانزی بوده است. اما برخی نیز بر این باورند که این بحران توسط رقبای ترا، برای از میان بردن آن بوده است.

با این حال، هنوز پروژه ترا در تقلا است که حیات خود را حفظ کند. از طرف بنیاد این پروژه اخیرا اعلام شد که طرح ۱.۳ میلیارد توکن‌سوزی UST تصویب شده است. همچنین روز شنبه خبر راه‌اندازی شبکه جدید ترا، به نام ترا ۲.۰ منتشر شد.

با این موارد، ممکن است که وضعیت ترا اندکی بهبود یابد، اما با این حال، به نظر می‌رسد که این پروژه دیگر هرگز نتواند قدرت خود را به صورت کامل بازیابی کرده و به قیمت‌های قبلی دست یابد.

در خصوص وضعیت ایجاد شده برای پروژه ترا، مصاحبه‌ای با فرامرز صحرایی، کارشناس بازار رمزارزها انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

صحرایی در خصوص اتهامات وارد شده به پروژه ترا مبنی بر کلاهبرداری بودن آن اظهار کرد: من به این موضوع اعتقادی ندارم که لونا پانزی بوده باشد. در حال حاضر، بزرگترین صرافی رمزارز، از نظر گردش مالی و حجم معاملات و تعداد کاربران بایننس است. بایننس در پروژه لونا، بیش از ۱ میلیارد و ۶۰۰ دلار ضرر کرده است. به گفته مدیرعامل این صرافی، بایننس پس از ریزش اخیر، تا کنون هیچ لونایی نفروخته است.

وی افزود: بایننس اعتقاد داشته که در ابتدا باید دارایی سرمایه‌گذاران خرد حفظ شود. اگر بایننس نیز دارایی لونای خود را می‌فروخت، باعث می‌شد قیمت بیت‌کوین بیش از این نیز افت کند یا حتی ریزش لونا شدیدتر شود و پروژه به طور کلی شکست بخورد.

این کارشناس در مورد حمایت صرافی بایننس اذعان داشت: بایننس به عنوان سرمایه‌گذار اصلی شبکه لونا، ضرر قابل توجهی متحمل شده، اما همچنان حامی تیم و سرمایه‌گذاران خرد است که بتواند ضررهای آنها را جبران کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که تعداد لوناهای عرضه شده به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد رسید. اگر توکن‌سوزی لونا انجام شود، می‌تواند شاهد قیمت بالاتری باشد و به نظر می‌رسد که بتواند تا چند سنت رشد کند.

صحرایی در ادامه خاطرنشان کرد: با وجود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد توکن لونا، اگر قیمت هر واحد آن به ۱ سنت برسد، ارزش بازار آن تقریبا به ۶۵ میلیارد دلار می‌رسد. قولی که تیم لونا داده و بایننس هم در حال حاضر از آن پشتیبانی می‌کند، این است که توکن‌سوزی انجام دهد و باید دید که آپدیت شبکه آن به چه صورت انجام خواهد شد.

وی در مورد احتمال بهبود وضعیت پروژه ترا گفت: اگر این اتفاقات بیفتد، پروژه لونا باز خواهد گشت اما با این حال، دیگر شاهد قیمت‌های گذشته نخواهد بود. در صورتی که ۹۰ درصد توکن‌‌سوزی انجام شود و لونا اگر بخواهد کف قیمتی قبلی را مجددا به دست آورد، در نهایت احتمالا به ۱۵ تا ۲۰ سنت خواهد رسید.

این کارشناس در مورد تاثیر فعالیت نهنگ‌ها در بازار رمزارزها خاطرنشان کرد: به صورت کلی، یکی از مهم‌‎ترین مسائل در بازار رمزارزها در مورد پروژه‌های مختلف و ریزش‌های سنگین، نقش نهنگ‌ها و افرادی است که سرمایه زیادی در این بازار دارند.

صحرایی در ادامه گفت: من به شخصه احتمال این موضوع را بسیار بالا می‌دانم اتفاقی که برای لونا افتاده، از طرف رقیبان آن مانند تتر بوده است. در واقع، تتر همان دلار است و قدرت اقتصادی آمریکا وابستگی قابل توجهی به دلار دارد، پس خط قرمزی که برای آنها وجود دارد این است که اگر ارزی بخواهد جایگاه دلار را تضعیف کند، با آن مقابله کنند.

هر تعداد تتر که در گردش است، به اندازه همان، دلار در حساب‌های بانکی خود دارد. اخیرا نیز این استیبل‌کوین، ذخایر ارزی خود را فاش کرد و ثابت کرد که پشتوانه دارد و مانند سایر رمزارزها نیست.

بنابراین، اصلا این موضوع بعید نیست و من نیز بر این باورم که مشکل ایجاد شده برای پروژه لونا، دستکاری رقبای UST بوده و قصد بر این بوده که این پروژه غیرمتمرکز را شکست دهند و نشان دهند که حداقل، استیبل‌کوین‌های غیرمتمرکز، نمی‌توانند جایگاهی در بازار داشته باشند.

در مجموع، ما باید همیشه این فرضیه را در ذهن داشته باشیم که نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران کلان به راحتی می‌توانند این بازار را دگرگون کنند. با توجه به منافع خود، هم می‌توانند قیمت‌ها را به میزان قابل توجهی بالا ببرند یا خیلی پایین بیاورند.

همیشه در ریزش‌های شدید ما مشاهده می‌کنیم که چند صد میلیارد دلار لیکویید شده است. در یک سمت، افرادی که سرمایه خود را از دست می‌دهند قرار دارند و در سوی دیگر برنده‌ها هستند. اصلا بعید نیست که سرمایه‌گذاران کلان، بازار را دستکاری کنند که بتوانند به منافع خود دست یابند.