۰ نفر

اکونومیست بررسی کرد؛

پاشنه آشیل بازار رمزارزها آشکار شد؟

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۹
کد خبر: 637385
پاشنه آشیل بازار رمزارزها آشکار شد؟

به گزارش اکونومیست، در هر چرخه مالی، عبارات مالی جدیدی توسط سرمایه‌گذاران تعریف می‌شود. از چنین عباراتی می‌توان به "شایعات را بخرید، واقعیت را بفروشید" اشاره کرد. چنین اصطلاحاتی از آنجا که اغلب صحیح هستند، قدرت ماندگاری دارند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ امروزه، در بحبوحه یک نابسامانی کلی بازار، ارزش دارایی‌های ارزهای دیجیتال در حال سقوط است. شعار مربوط به این لحظه این است: "زمانی که جزر و مد از بین می‌رود، همه چیز آشکار می‌شود."

ریزش بازار رمزارزها در روزهای اخیر قابل توجه بوده است. در ماه نوامبر ارزش بازار ارزهای دیجیتال تقریباً 3 تریلیون دلار بود. این رقم تا اواسط آوریل به 2 تریلیون دلار کاهش یافت و در حال حاضر با 35 درصد کاهش به تنها 1.3 تریلیون دلار رسیده است.

بیت‌کوین اخیرا حتی به زیر کانال 29 هزار دلاری افت کرد که پایین‌ترین حد آن از اواخر سال 2020 بود. مخالفان بازار رمزارزها مدت‌هاست بر این باورند که رمزارز بی‌فایده است، مگر برای افرادی که پولشویی انجام می‌دهند یا کلاهبردار هستند. این افراد حتی نابودی آن را پیش‌بینی کرده‌اند.

سقوط اخیر بازار رمزارزها افراد بسیاری را متقاعد خواهد کرد که حق با چنین افرادی است. با این اتفاق، جنبه‌های ناخوشایند بازار رمزارزها بیشتر به چشم می‌آید.

تورم بالا، بانک‌های مرکزی را مجبور به تشدید سیاست‌های پولی می‌کند و باعث فروش دارایی‌های پرریسک‌تر می‌شود. پس از فروش قابل توجه در تاریخ 18 می، شاخص نزدک 29 درصد افت را از بالاترین سطح خود تجربه کرده است. همچنین ارزش شاخص اس اند پی 500، 18 درصد کاهش یافته است.

با این حال، رمزارز در صدر فهرست سفته‌بازی قرار دارد که در معرض خطر هستند. حجم بالای فروش، ضعف این بازار را آشکار کرده است.

ترا را در نظر بگیرید، یک استیبل کوین الگوریتمی که ارزش آن توسط دارایی دیگری پشتیبانی می شود و ظاهراً آن را قابل اعتماد می کند. از نظر تئوری، کاربران می‌توانستند 1 ترا را در ازای یک دلار بخرند. با این استیبل‌کوین، افراد می‌توانستند رمزارز مربوط به آن، یعنی لونا را خریداری کنند.

اما قیمت لونا در اوایل ماه می، روند نزولی در پیش گرفت و بر همبستگی ترا با دلار فشار آورد. با افزایش عرضه لونا، قیمت آن سقوط کرد. در تاریخ 10 می، 350 میلیون توکن لونا وجود داشت، اما در حال حاضر، تعداد آن به 6.5 تریلیون رسیده است.

در زمان اوج آن، لونا در مجموع 40 میلیارد دلار ارزش داشت و 18 میلیارد دلار از ارزش بازار ترا را به خود اختصاص می‌داد. اکنون این رمزارز بی‌ارزش شده و ترا به قیمت 10 سنت معامله می‌شود.

در سمت دیگر این طیف، usdc، یکی دیگر از استیبل کوین‌ها است که توسط پول نقد و اسناد خزانه با سررسید کوتاه‌مدت پشتیبانی می شود که هر ماه صورت های مالی حسابرسی شده را منتشر می کند.

یواس‌دی کوین نیز مانند دای، استیبل کوین دیگری که توسط رمزارز پشتیبانی و توسط الگوریتم‌ها اجرا می‌شود، عملکرد خوبی داشته است. این استیبل‌کوین از شفافیت مناسبی برخوردار بوده و حداقل 1.5 برابر بیشتر از آنچه که نیاز دارد پشتیبانی می‌شود. عرضه ارزهای رمزپایه ای که به آنها متکی است - usdc و اتر - به طور مستقل کنترل می شود.

در این میان، تتر، بزرگترین استیبل‌کوین بازار قرار دارد که در تاریخ 12 می به زیر ارزش واقعی خود یعنی 1  دلار سقوط کرد. تتر می‌گوید توسط دارایی‌هایی مانند پول نقد، اوراق خزانه و بدهی های شرکتی پشتیبانی می شود، اما از افشای دقیق دارایی خود خودداری می‌کند.

این استیبل‌کوین قبلاً توسط دادستان کل نیویورک به دلیل گمراه کردن سرمایه گذاران جریمه شده بود. با تشدید فروش گسترده تر بازار در هفته های گذشته، دارندگان آن دچار نگرانی شده بودند. از زمانی که تتر همبستگی خود با دلار را از دست داد، دارندگان آن حدود 9 میلیارد دلار از این توکن، یعنی تقریبا 10 درصد از کل آن را بازخرید کردند.

سرمایه گذاران اکنون کاری را انجام می دهند که قرار است انجام دهند: جریمه کردن ابزارهایی که اساساً دارای نقص هستند یا توسط سازمان هایی صادر شده اند که به خوبی اداره نمی‌شوند. با این حال، فروش مجدد جرقه درخواست‌هایی را برای دخالت دولت برانگیخته است.

مصرف‌کنندگان در معرض خطر قرار دارند و نوسانات هنوز می تواند به سیستم مالی متعارف سرایت کند. به عنوان مثال، تتر یک بخش کلیدی از بازار رمزارزها و نقدشونده‌ترین ارز دیجیتال برای مبادلات بین سایر دارایی های رمزارزی است. اگر تتر شکست بخورد، پیامدها نیز بیش از این خواهد بود.

برخی از منتقدان، تمایل به ممنوع شدن سیستم رمزارزها دارند. برخی دیگر به قانون‌گذاری سرسخت آن، همانطور که برای بانک‌ها وجود دارد، باور دارند. برخی دیگر نیز خواستار قانون‌گذاری هستند اما نگرانند که این ممکن است به عنوان یک تایید رسمی تفسیر شود.

مشکل اینجاست که یک سرکوب شدید، مزایایی را که کریپتو در نهایت وعده می دهد، از جمله محصولات مالی جدید که بانک های ضعیف را دور می زند، به خطر می اندازد؛ از جمله نوآوری در حقوق مالکیت و امکان ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکزتر.

پس دولت‌ها باید چه کنند؟ بهترین راه تسریع روند طبقه‌بندی و سر و سامان دادن است که اکنون در حال انجام است. کلید دستیابی به این موضوع، اطلاعات قابل اعتمادتر است تا کاربران و مؤسسات خرده فروشی بتوانند به طور مؤثرتری در برابر کلاهبرداری از خود محافظت کنند.

به ویژه، استیبل کوین ها باید مجبور شوند که پشتوانه خود را افشا کنند – اینکه دارایی آنها چیست، کجا نگهداری می شوند و چه کسی آنها را کنترل می کند.