۰ نفر

انتظارات در برابر واقعیت؛

ویتالیک بوترین و دیدگاه جدید او از اتریوم

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۲۲
کد خبر: 636696
ویتالیک بوترین و دیدگاه جدید او از اتریوم

​یکی از بنیانگذاران اتریوم با افکار و ارزش‌های متناقض بسیاری در مورد آینده شبکه روبرو می‌شود. ویتالیک بوترین، در روز دوشنبه برخی از باورها و درک متضاد خود را در مورد ارزهای دیجیتال بیان کرد. او روشی را توضیح داد که دیدگاه ایده آلیستی او برای چگونگی رشد اتریوم و آنچه باید تبدیل شود، با واقعیت مطابقت ندارد.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ این برنامه نویس که در گذشته هرگز در انتقاد از بیت‌کوین تردید نداشت، موضوع طولانی توییتر خود را با نمایش تحسین از شبکه اصلی این رمزارز آغاز کرد. در حالی که بیت‎کوین با موفقیت بر ثبات بلند مدت تأکید می‌کند، او معتقد است که اتریوم به تغییر کوتاه مدت فعال و قابل توجهی نیاز دارد تا بتواند آن را تقلید کند.

مقایسه اتریوم و بیت‌کوین

در مقایسه با اتریوم، بیت‌کوین به مراتب کمتر ارتقا و تغییر می‌کند و جامعه آن در برابر تلاش‌های هارد فورک بسیار مقاوم است. در عوض، اتریوم در حال آماده شدن است تا بلاکچین خود را به سیستم اثبات سهام تغییر دهد، اما بیت‌کوین‌ها قاطعانه از مکانیسم اثبات کار خود، به عنوان مکانیزم برتر دفاع می‌کنند.

بیت کوین و ارتریوم

اتریوم همچنین تا حد زیادی تحت تأثیر بنیاد اتریوم است، یک سازمان غیرانتفاعی که به ارتقاء و مدیریت توسعه شبکه اختصاص دارد. ویتالیک از بازیکنان زنده و فعال در پلتفرم اتریوم و مشابه در موضع خود قدردانی می‌کند، اما همچنین ادعا می‌کند که "سیستم‌های ثابت" را بیشتر ترجیح می‌دهد که اتکا به افراد را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، افزود که لایه پایه اتریوم فاقد امنیت برای زنده ماندن در شرایط واقعاً شدید، آن طور که او امیدوار باشد، نیست.

بسیاری از برنامه‌های کلیدی در اتریوم در حال حاضر بر فرضیات امنیتی بسیار شکننده‌تر از هر چیزی که در طراحی پروتکل اتریوم قابل قبول می‌دانیم متکی هستند. بوترین اولین کسی نیست که به این مسائل توجه می‌کند. مدیر عامل سیگنال، موکسی مارلین اسپایک (Marlinspike)، در ماه ژانویه یک پست وبلاگ طولانی منتشر کرد که در آن جزئیات چگونگی ادغام زیرساخت اپلیکیشن اتریوم در اطراف تعداد انگشت شماری از موسسات بزرگ را توضیح می‌داد.

برنامه‌های کاربردی دنیای واقعی اتریوم

نرم افزار

علیرغم امیدهای خود به اتریوم، بوترین متوجه شد که چگونه اتریوم هنوز برنامه موفق تری نسبت به امور مالی ارائه نکرده است. در وایت پیپر اولیه، او اتریوم را به عنوان یک زمین بازی برای سیستم‌های اجماع غیرمتمرکز تصور می‌کرد که می‌تواند فراتر از نقش پولی / ذخیره ارزش بیت‌کوین حرکت کند. در عوض، او با اکراه اعتراف می‌کند که چنین «برنامه‌های» مالی، از جمله؛ بازار jpeg  و NFT، چیزی است که در حال حاضر اقتصاد کریپتو را حفظ می‌کند. مسیر پذیرش کریپتو نیز مسیری است که متأسفانه از او می‌خواهد تا برخی از اصول خود را به خطر بیاندازد. در این باره وی توییت کرد:

"تضاد بین تمایل من برای دیدن کشورهای بیشتری که آزمایش‌های سیاستی رادیکال را اتخاذ می‌کنند (مثلاً کشورهای رمزنگاری!) و درک من این است که دولت‌هایی که به احتمال زیاد در چنین مواردی تا آخر راه پیش می‌روند، احتمالاً متمرکز هستند و در اصل با تنوع دوست نیستند".

سال گذشته، ویتالیک با وجود ستایش بی قید و شرط جامعه بیت‌کوین، اما با رئیس‌جمهور السالوادور، نایب بوکله، پس از اینکه بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی تصویب کرد، مخالفت کرد. در جواب نایب بوکله از خود به عنوان "باحال ترین دیکتاتور جهان" یاد کرده است و به دلیل اجرای ظاهراً قانون بیت‌کوین در مورد جمعیتی که استقبال نمی‌کنند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.