۰ نفر

عمر یک دستگاه ماینر چقدر است؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴
کد خبر: 636538
عمر یک دستگاه ماینر چقدر است؟

پرواضح است که ماینرها مانند تمامی دستگاه‌های الکترونیکی یک عمر مفید دارد؛ و آن به این معنی است که یک ماینر چه مدت زمان می‌تواند سوددهی داشته باشد؛ طبق گفته شرکت های سازنده معمولا عمر مفید یک ماینر قدرتمند مثل S19Pro بین ۲ تا ۴ سال در حداکثر میزان بازدهی است اما در صورت رعایت یک سری نکات مثل کنترل دما و رطوبت، گردگیری به موقع و کار نکشیدن زیاد از ماینر می‌تواند حتی پس از چهارسال هم سود ده باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛برای بررسی و تشخیص اینکه طول عمر یک دستگاه ماینر چقدر است نیاز داریم مواردی از جمله درآمد و هزینه‌های ماینر را بررسی کنیم.  دارا ماینر، وارد کننده دستگاه‌های ماینر قانونی نو و استوک و تامین کننده فارم قانونی با بهترین شرایط نگهداری از ماینرها و بالاترین میزان کسب سود برای سرمایه‌گذاران، جهت آگاهی بخشی علاقه‌مندان به صنعت ماینینگ  در این باره محتوایی منتشر کرده است.

بررسی دو موضوعِ درآمد و هزینه دستگاه‌های ماینر برای دریافت  اینکه عمر یک دستگاه ماینر چقدر است اهمیت دارد.

 ۱.درآمد ماینر چقدر است؟

میزان درآمد دستگاه ماینر بیت کوین به عوامل متفاوتی بستگی دارد ولی مهمترین آن‌ها قدرت هش ریت دستگاه و سختی شبکه بیت کوین است. در ابتدا با کارت های گرافیک سیستم‌های کامپیوتر خانگی هم امکان ماین کردن بیت‌کوین وجود داشت اما پس از مدتی که محبوبیت ماینینگ زیاد شد و در نتیجه بر تعداد ماین کننده‌ها افزوده شد و سختی شبکه بالا و بالاتر رفت و دیگر کارت های گرافیک توان استخراج را از دست دادند و دستگاه های ماینر اسیک وارد بازار شدند. قدرت دستگاه با هش ریت ماینر سنجیده می‌شود و هرچه این هش ریت بالاتر باشد قدرت ماینر نیز بیشتر و در نتیجه سوددهی آن بالاتر است.

شرکت بیت مین که سردمدار تولیدکننده‌های ماینر در دنیاست در می سال۲۰۲۰ جدیدترین دستگاه خود یعنی S19Pro را روانه بازار کرد. ویژگی این ماینر این است که با وجود مصرف برق یکسان با ماینرهای قدیمی‌تر، میزان هش ریت بالاتری نیز دارد. قدرت این دستگاه ۱۱۰تراهش ولی با مصرف برق ۳۲۵۰ وات است! این ماینر با بیت کوین حدودا ۳۰ هزار دلاری در ماه به صورت میانگین ۴۰۵ دلار درآمد دارد.

یکی از مسائلی که باید بسیار به آن توجه شود پاسخ به این پرسش است  که قیمت بیت کوین چقدر کاهش پیدا کند دستگاه ماینر ما دیگر سود ده نخواهد بود.

جدول زیر نشان می دهد اکثر ماینرهای به روز بازار با هش ریت بالا می توانند با قیمت بیت کوین بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار سودآور باقی بمانند. برخی از ماینر ها که با برق کمتر از ۰.۰۵ کیلووات ساعت کار می‌کنند، می‌توانند حتی افت زیر ۵ هزار دلار را نیز تحمل کنند. 

1

براساس تحقیقاتی که در دانشگاه کمبریج انجام شده است ماینر S19Pro تا ۴ سال آینده سود دهی مطلوبی خواهد داشت. در این تحقیقات به این موضوع اشاره شده است که مدت زمانی که طول خواهد کشید تا ماینرهایی قدرتمندتر از۱۱۰ تراهش در این صنعت ورود کنند بسیار طولانی تر از مدت زمانی خواهد بود که ماینرها از ابتدا به عدد ۱۱۰ تراهش رسیده‌اند.

۲. هزینه استفاده و نگهداری (برق، تعمیرات و...) ماینر چقدر است؟

مهمترین هزینه‌ای که کاربران در صنعت ماینینگ از ابتدای معرفی اسیک‌ها داشته‌اند هزینه مصرف انرژی (برق) است. ماینر های امروزه در بازار از حدود ۱۸۰۰ وات تا ۳۵۰۰ وات مصرف برق دارند که با توجه به این موضوع که یک ماینر برای رسیدن به بیشترین سود ممکن باید بصورت ۲۴ ساعته و حداکثری در تمامی روزها روشن باشد هزینه برق بسیار در سود دهی آنها تاثیر گذار است.

استفن مک کئون، دانشیار امور مالی در دانشگاه اورگان می‌گوید: «دو عامل اصلی برای استخراج بیت‌کوین وجود دارد: سخت‌افزار و انرژی». این سخت‌افزار (ماینر) را می‌توان در هر جایی با اتصال به اینترنت استفاده کرد، بنابراین بهترین مناطق برای استخراج مناطق با کمترین پول برق هستند. در ایالات متحده امریکا، مناطقی مانند شمال غربی اقیانوس آرام، که در آن انرژی‌های تجدیدپذیر مانند برق آبی بسیار استفاده می‌شود استخراج بیت کوین بیشتر است.

در ایران هزینه برق در استان های متفاوت متغیر است در نتیجه قبل از ورود به صنعت ماینینگ می‌بایست هزینه برق مصرفی را محاسبه کنید. برای این کار عدد تعرفه مصرف برق به ازای هر کیلو وات ساعت را ابتدا در عدد ۲۴ سپس در عدد ۳۰ ضرب کنید. عدد به دست آمده هزینه برق مصرفی در یک شبانه روز به ازای مصرف هر کیلو وات ساعت است؛ سپس این عدد را در توان مصرفی دستگاه خود ضرب کنید. به عنوان مثال برای ماینر S19Pro این عدد ۳.۲۵ است.

در بحث تعمیرات باید به این نکته اشاره کرد که عضو های اصلی یک ماینر پاور برق، هش برد و فن‌ها است. مهم ترین و گران ترین عضو همان هش برد ها هستند که از تعداد زیادی آی سی تشکیل شده است که این آی سی ها از تعداد بسیار زیادی ترانزیستور با ابعاد میکرومتری تشکیل شده است. رابط بین این ترانزیستور ها پیوند های الکترونیکی میکرومتری هستند که دمای بالای دستگاه می‌تواند این پیوندهای ظریف را تخریب کند و همین عاملی است برای کاهش قدرت ماینر. تمامی قطعات یک ماینر قابل تعمیر و قابل تعویض هستند ولی هرچه ماینر شما گران قیمت‌تر باشد به تبع هزینه تعمیر قطعات آن نیز بالاتر خواهد بود.

همچنین برای انتخاب دستگاه ماینر در ابتدا باید به شرکت سازنده آن توجه ویژه شود. شرکت بیت مین که اولین تولید کننده دستگاه های ماینر در  دنیا است بهترین ماینر ها را از نظر کیفیت قطعات و البته با قدرت بالا تولید می‌کند.

2

برای افزایش طول عمر دستگاه ماینر باید موارد زیر را رعایت نمایید:

۱.کنترل دما و رطوبت

همانطور که گفته شد دمای بالای تولید شده توسط ماینر می‌تواند به آی سی های داخلی صدمه بزند در نتیجه خنک کردن و گردش صحیح هوا بسیار حایز اهمیت است. معمولا با توجه به اینکه دستگاه‌های ماینر دارای ۲ تا ۴ فن است نیاز به وسیله خنک کننده جانبی نیست فقط باید گردش هوا را بصورت صحیح در محیط در نظر داشت اما در مناطق خیلی گرم و خشک در ایران می‌توان از کولر آبی سلولزی برای این خنک کردن محیط استفاده کرد. البته این روش برای مناطق با رطوبت زیاد جواب گو نیست در این مناطق بهتر است از روش خنک کننده با روغن ماینر استفاده کرد. در این روش قطعات برقی (پاور) را از ماینر جدا کرده و آن را در روغن مخصوص با کیفیت قرار می‌دهند.

۲.گردگیری به موقع  

بصورت کلی می‌بایست ماینرها را در محیط بدون گرد و خاک قرار داد ولی نشستن گرد و خاک روی فن‌ها تقریبا اجتناب ناپذیر است و این موضوع باعث می‌شود انتقال حرارت به خارج از دستگاه به درستی انجام نشود. پیشنهاد می‌شود که هر ۲ تا ۴ هفته یکبار فن‌ها و هیت سینک‌های دستگاه را گردگیری نمایید.

۳.کار نکشیدن زیاد از ماینر

بعضی کاربران ممکن است ماینر خود را اورکلاک کنند تا دستگاه ماینر بیش از توان خود کار کند و سود بیشتری را کسب نماید. در ابتدا شاید این موضوع جذاب به نظر بیاید ولی با اورکلاک کردن ماینر جریان الکتریکی زیادی وارد مدار می‌شود و باتوجه به اینکه پیوند های الکترونیکی بین ترانزیستور ها بسیار ظریف هستند و این کار می‌تواند باعث تخریب آنها به مرور زمان شود.

داراماینر ارائه دهنده خدمات هاستینگ و اجاره فارم قانونی امکان سرمایه‌گذاری کاملا قانونی و امن را برای علاقه‌مندان به صنعت ماینینگ فراهم آورده است.