۰ نفر

بازنگری در بحران پروژه لونا؛

در حال حاضر سرمایه گذاری در ترا (لونا) منطقی است؟

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 636387
در حال حاضر سرمایه گذاری در ترا (لونا) منطقی است؟

اکثر مردم وقتی می‌بینند که لونا در اوایل آوریل 2022 به بیشترین سقف تاریخی خود یعنی 116.11 دلار رسید و در عوض امروز لونا را با قیمت 0.00018 دلار می‌بینند، سوالات مشابهی برایشان پیش می‌آید که آیا با تمام این اتفاقات این پروژه مناسب برای سرمایه‌گذاری است یا خیر؟

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ اگر لونا بتواند حتی یک دهم قیمت ATH خود را بازیابی کند، یعنی به قیمت 11.6 دلار برسد، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر امروز لونا را بخرید و قیمت آن به 11.6 دلار برسد، سود بازگشت سرمایه شما از این سرمایه‌گذاری تقریباً بیش از 4,000,000 درصد به دست خواهد آورد. یعنی یک دلار سرمایه گذاری کنید، به بیش از 40 هزار دلار تبدیل می‌شود. جذاب است نه؟

از آنجایی که برخی فقط سود کوتاه مدت خود را می‌بینید و طمع شما را در بر می‌گیرد، آنچه که اخیراً برای این پروژه رخ داده است را فراموش می‌کنید. شما فراموش می‌کنید که چگونه نقاط ضعف اکوسیستم ترا آشکار شده است، اما بیشتر برای مشاهده این افت شدید لونا و UST مورد سوء استفاده قرار گرفته است.UST یک استیبل کوین است که در حال حاضر 0.20 دلار ارزش دارد. برای یک استیبل کوین که نمی‌تواند آنطور که قرار است با دلار آمریکا متوازن بماند، بسیار مشکل ساز است!

در حال حاضر سرمایه گذاری در ترا (لونا) منطقی است؟

UST احتمالاً نشانه‌ای از شکست برای استیبل کوین‌های الگوریتمی است. در تلاش برای نجات این بحران پروژه، همچنین UST، دو کوون (Do Kwon) در چند روز اخیر کوین‌های بی‌شماری از لونا  صادر کرده است، تا جایی که دلار زیمبابوه می‌تواند پول سختی در نظر گرفته شود. این اقدام به طور وحشتانکی می‌تواند، تورم لونا را به دنبال داشته باشد.

عرضه لونا در چند روز اخیر به طور تصاعدی منفجر شده است. عرضه از 345 میلیون واحد تقریباً به 6.910 میلیارد عدد لونا، در عرض چند ساعت رسیده است. جای تعجب نیست که قیمت آن بسیار کاهش یافته است. با چنین عرضه بزرگی که امروزه در گردش است، لونا در قیمت 1 دلار، به این معنی است که ارزش بازار آن 6.910 میلیارد دلار است. لازم است اینجا یادآوری کنیم، ارزش بازار بیت‎کوین امروز 578 میلیارد دلار است. بنابراین، ترا تقریباً باید 12 برابر بیت‌کوین ارزش بازار داشته باشد، تا قیمت آن در توازن عرضه کنونی به یک دلار برسد. بله! واضح است که این غیرممکن است.

علاوه بر این، به محض اینکه لونا بالا رفت، مطمئن باشید که معامله گران پس از گرفتن سود خود نقد می‌شوند و این کار قیمت را مجدد قیمت را به پایین جهت می‌دهد.

در حال حاضر سرمایه گذاری در ترا (لونا) منطقی است؟

بنیانگذار ترا، دو کوون، یک طرح بازیابی برای لونا ارائه کرد. طبق گفته او، جامعه ترا باید زنجیره را بازسازی کند و اعتبار سنجی‌ها باید شبکه را به 1 میلیارد توکن بازنشانی کنند که به ترتیب زیر توزیع می‌شود:

  • 400 میلیون واحد از توکن باید به دارندگان قبلی لونا داده شود که ارزش دارایی‌هایشان به شدت کاهش یافته است.
  • 400 میلیون واحد باید به طور متناسب به دارندگان UST داده شود.
  • 200 میلیون واحد آخر هم باید بین استخر جامعه که برای تامین مالی پروژه‌های آتی استفاده می‌شود و کسانی که در آخرین لحظه لونا را خریداری کرده‌اند، تقسیم شود تا به طور مساوی به صرفه‌جویی در کوین‌های پروژه کمک کنند.

کوون توصیه کرد که جامعه باید تلاش کند "با یک نرخ تورم معقول، مثلاً 7٪، امنیت خود را تشویق کند، زیرا کارمزدها دیگر برای پرداخت امنیت بدون کارمزد سوآپ کافی نخواهد بود." مشخص نیست که این برای بازگرداندن اعتماد به نفس لازم برای از بین بردن دوباره اکوسیستم ترا کافی باشد. هنگامی که یک کلاهبرداری فاش شد، امید به اینکه بتواند دوباره شروع به کار کند، توهم به نظر می‌رسد.

در حال حاضر سرمایه گذاری در ترا (لونا) منطقی است؟

در حالی که مدیرعامل بایننس از دو کوون خواست ثابت کند که بیت‌کوین‌هایی را که در چند هفته گذشته برای تضمین اکوسیستم ترا خریداری کرده در اختیار دارد، LFG به تازگی 80394 بیت‌کوین را از ذخیره خود به صرافی‌های جمینی و بایننس منتقل کرده است. یک راه خوب برای اثبات اینکه کلاهبرداری آنقدر بزرگ نبوده است. برای بسیاری، این کافی نخواهد بود.

چه بسیار کسانی که به این پروژه اعتقاد داشتند در روزهای اخیر امیدهای خود را خاکستر کرده‌اند. داستان‌ها در حال تکثیر هستند. برخی دراماتیک هستند. برخی در عرض چند ساعت از میلیونر شدن به هیچ تبدیل شدند. با این دسته رویداد‌ها، سخت‌ ترین و بی‌رحمانه ترین درس‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال آموخته می‌شود.

مسلم است که عواقب پرونده LUNA / UST حالا حالاها دنباله دار خواهد بود. مقامات ایالات متحده علاقه زیادی به این داستان خواهند داشت و برای مقررات سختگیرانه استیبل کوین‌ها فشار خواهند آورد. هیستر پیرس، کمیسیونر SEC ایالات متحده می‌گوید که احتمالاً با توجه به سقوط UST Terra، استیبل کوین‌ها تنظیم می‌شوند.

در حال حاضر سرمایه گذاری در ترا (لونا) منطقی است؟

همچنین انتظار داریم که جنت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه داری آمریکا، در این زمینه در روزهای آینده صحبت کند. یا الیزابت وارن و دیگر مخالفان ارزهای دیجیتال که مطمئناً این روزها سخنرانی خواهند داشت. این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین با این رکود همراه باشد؟ در حالی که پادشاه ارزهای دیجیتال گونه‌ای جدا از همه است و بار دیگر انعطاف پذیری خود را در هرج و مرج فعلی نشان داده است. در مورد بقیه، با دیدن لیست نسبتاً چشمگیر سرمایه گذاران خطرپذیر که میلیون‌ها دلار در اکوسیستم ترا سرمایه گذاری کرده‌اند، فقط می‌توان تعجب کرد. آیا آنها حمایت خود را پس می‌گیرند و می‌روند؟ یا آنها سعی خواهند کرد آنچه از لونا باقی مانده را نجات دهند؟ آیا هنوز می‌توان چیزی را ذخیره کرد؟ در چند هفته آینده متوجه خواهیم شد، اما فعلاً باید بسیار مراقب باشید و از لونا دور بمانید. احتمال ناپدید شدن ترا بیشتر از احیای خارق العاده آن است.

نکته مهمی که می‌توان یادآور شد، این است که جامعه درس‌های درستی از این رخ داد‌ها بیاموزد تا دیگر این نوع قسمت‌ها تکرار نشود. امیدواریم سرمایه گذارانی که در طمع گم شده‌اند، چشمان خود را بگشایند و در آینده بیشتر تحقیق کنند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.