۰ نفر

قانون‌گذاری فضای رمزنگاری؛

مرگ یا شکوفایی کریپتو؟

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 635922
مرگ یا شکوفایی کریپتو؟

کریپتوکارنسی مطمئنا اختراع یک عمر است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که رمزارز اختراعی بزرگتر از اینترنت است. فقط زمان نشان خواهد داد که آیا این درست است یا نه، اما پتانسیل فضای کریپتو بدون شک خیره کننده است.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ دهه گذشته اصطلاح فرار را مترادف با کریپتو کرده است. بازار کریپتو بسیار بی‌ثبات است و هیچ کس نمی‌تواند به طور دقیق پیش بینی کند که مسیر بعدی بازار به کجا خواهد رفت. این نوسان شدید به این معنی است که بسیاری در عرض چند سال مبالغ هنگفتی در فضای کریپتو به دست آورده‌اند و بسیاری نیز ضررهای زیادی را متحمل شده‌اند. از این رو تنظیم فضای کریپتو مطمئناً فضای کریپتو را پایدارتر می‌کند.

چرا تنظیم فضای کریپتو مورد نیاز است؟

دارایی‌های رمزنگاری شده یک طبقه دارایی نسبتاً نوپا است و به دلیل فناوری پیچیده در قلب آن، سرمایه گذاران خرده فروشی، چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانند. با پتانسیل پول‌سازی در فضای کریپتو، چالش‌هایی مانند جرایم سایبری، توکن‌های کلاهبرداری و مسائل پولشویی نیز وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت با توجه به چند مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم، قانون‌گذاری فضای رمزنگاری مورد نیاز است.

3

الف) جلوگیری از دستکاری بازار و محافظت از سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاری در ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین در چند سال گذشته چیزی کمتر از یک ترن هوایی برای سرمایه‌گذاران بوده است. بیت‌کوین در ابتدای سال 2021 به ارزش بی سابقه خود رسید و سپس به طور مشابه سقوط کرد و بخشی از ارزش آن را از بین برد. به دلیل عدم وجود اطلاعات مجاز در این فضا، سرمایه گذاران همیشه در پیچ و خم به سر می‌برند و نمی‌دانند، در آینده با چه چیزی مواجه خواهند شد. مقررات مناسب به تثبیت اکوسیستم کریپتو کمک زیادی می‌کند و آن را به گزینه سرمایه گذاری بسیار جذاب‌تری برای یک سرمایه گذار معمولی تبدیل می‌کند که اشتهای دیوانه وار ریسک پذیری ندارد.

ب) تشخیص ارزهای دیجیتال کلاهبرداری: در حالی که اکثر ما با ارزهای رمزپایه محبوبی مانند بیت‌کوین، اتر و دوج کوین آشنا هستیم، هزاران ارز دیجیتال دیگر در بازار وجود دارد. بسیاری از این ارزهای رمزپایه نیز پروژه‌های کلاهبرداری هستند که تنها به قصد کلاهبرداری از سرمایه گذاران خود در بازار هستند. با وجود مقررات کافی، اکثر این ارزهای دیجیتال یا از بازار پاک می‎شوند یا اطلاعات مجاز کافی در مورد خطرات و پتانسیل آنها در دسترس خواهد بود. این باز هم به محافظت از یک سرمایه گذار عادی کمک زیادی می‌کند.

ت) نیاز به مشاوران حرفه‌ای: همه ما شاهد سرعت تکامل فناوری بلاک‌چین در دهه گذشته بوده‌ایم. سرعت این پیشرفت فناوری به حدی است که مردم عادی به سادگی نمی‌توانند با همه آنچه در فضای رمزنگاری اتفاق می‌افتد، همراهی کنند. با وجود مقررات مناسب، ما همچنین شاهد افزایش متخصصان ماهر خواهیم بود که هدف آنها تنها درک سرمایه گذاران عادی از خطرات مرتبط با این فضا و همچنین مزایای آن خواهد بود.

پ) نگرانی‌های امنیت سایبری: کریپتو یک فضای دیجیتال است و در چند سال گذشته شاهد هک‌های متعددی در این حوزه بوده‌ایم. در حالی که سازندگان فناوری در تلاش هستند تا کنترل‌ها و موازنه‌هایی را ایجاد کنند تا توکن‌های رمزنگاری‌شان در برابر هکرها مصون بماند، بدون اینکه قوانینی وجود داشته باشد، یک سرمایه‌گذار معمولی همچنان در معرض خطر خواهد بود. مقررات به سرمایه گذاران رمزارز کمک می‌کند تا از دارایی‌های خود در برابر هک‌ها و پروژه‌های کلاهبرداری محافظت کنند.

4

ج) پول شویی: پول‌شویی یک مسئله مهم برای اکوسیستم کریپتو بوده است. از آنجایی که هویت طرف‌های شرکت کننده در معاملات مشخص نیست، این امر امکان تامین مالی پول توسط سازمان‌های تروریستی را تسهیل می‌کند. تنظیم فضای کریپتو تضمین می‌کند که مکانیزم بررسی دقیق مشتری وجود دارد که به توقف فعالیت‌هایی مانند پولشویی در اکوسیستم کریپتو کمک می‌کند.

جدا از این دلایل واضح که باید به آنها پرداخته شود تا اکوسیستم کریپتو برای یک سرمایه گذار روزمره بسیار سالم‌تر شود، مقررات موجود در این فضا نیز برای نوآوران استارت آپ‌های رمزنگاری مناسب خواهد بود. در مدت کوتاهی که اکوسیستم کریپتو وجود داشته است، ارزش بازار آن از 2 تریلیون دلار گذشته است. برآورد مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که تا سال 2025، بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی بر روی بلاکچین ذخیره می‌شود.

ارزهای رمزپایه و فناوری بلاکچین ممکن است بسیار جدید باشند، اما همچنان هزاران شغل در سراسر جهان ایجاد می‌کنند و استارتاپ‌های جدید و نوآورانه‌ای ایجاد می‌کنند و هر روز در این فضا ظاهر می‌شوند. اما بدون وجود مقررات کافی، حتی سازندگان این استارت آپ‌ها نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برند. آن‌ها نمی‌دانند آیا مقررات آینده به رشد کسب ‌وکارشان کمک می‌کند یا مقررات جدید پایان راه‌اندازی آن‌ها را سوت می‌زند. اخباری مانند ممنوعیت تمام تراکنش‌های رمزنگاری توسط چین، ترس را در دل صاحبان استارت‌آپ در فضای کریپتو پر رنگ می‌کند. این عدم وضوح برای نوآوری خوب نیست و اگر دولت‌ها در سراسر جهان مقرراتی را ارائه کنند که به شکوفایی اکوسیستم رمزنگاری کمک کند، برای همه یک برد-برد خواهد بود.

5

کشورهایی مانند سنگاپور با قانون خدمات پرداخت 2020 گام‌های درستی در این راستا برداشته‌اند و از این مقررات مثبت بهره‌مند خواهند شد. قوانین سنگاپور اکنون از سرمایه‌گذاران خرد در فضای کریپتو محافظت می‌کند و در عین حال کارآفرینی را نیز ترویج می‌کند. این موارد گام‌هایی در مسیر درست هستند.

قانون‌گذاری کریپتو برای همه خوب است

با تنظیم مناسب بازار کریپتو، کل اکوسیستم نوسانات بسیار کمتری خواهد داشت. این بدان معناست که سرمایه‌گذارانی که حاضر نیستند پول خود را در یک اکوسیستم دیوانه‌وار به خطر بیندازند، به فضای ارز دیجیتال جذب شوند و آن را مناسب برای اهداف خود بدانند. یکی دیگر از مزیت‌های اضافه شده این مقررات این است که هویت واقعی صاحبان رمزارز به دارایی‌های دیجیتالی آنها مرتبط می‌شود که به توقف پولشویی و کلاهبرداری‌های سایبری کمک می‌کند.

مقررات همچنین به آسان کردن طبقه بندی و درک دارایی‌های مجازی کمک می‌کند. مقررات ارزش گذاری مناسبی را برای یک ارز دیجیتال اعمال می‌کند و بنابراین سرمایه گذاران دقیقاً می‌دانند که در چه چیزی سرمایه گذاری می‌کنند و در ازای آن چه چیزی می‌توانند به دست آورند. در حالی که درست است که ایده اصلی پشت ارزهای دیجیتال تمرکززدایی و ناشناس بودن است، بنابراین به نظر می‌رسد وضع مقررات برخلاف ایده ارزهای دیجیتال است. اما باید در نظر داشته باشید که این ایده‌ها همچنین دلایلی هستند که شهرت ارزهای دیجیتال به عنوان پناهگاه پول‌شویان و تروریست‌ها را ترقی می‌بخشند، از این رو قانون گذاری این صنعت می‌تواند، این شهرت ار نابود کند و این فضا را امن جلو دهد.

6

مقررات ممکن است در کوتاه مدت مانند ناقوس مرگ برای کریپتو به نظر برسد، اما در درازمدت، همین مقررات فضای کریپتو را شکوفا می‌کند و آن را به محیطی امن برای سرمایه‌گذاران و ذینفعان تبدیل می‌کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.