۰ نفر

بررسی قابلیت رمزارزها؛

پولکادات در مقابل اتریوم

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۵۸
کد خبر: 635909
پولکادات در مقابل اتریوم

وب ۳ (Web ۳.۰) به گفته صاحب‌نظران، آینده اینترنت است. در این میان بلاکچین در وب ۳ حرف اول را میزند ما میخواهیم دو اکوسیستم و پلتفرم وب ۳ یعنی لایه پولکادات را با ارتقایی که قرار است اتریوم داشته باشد مقایسه کنیم.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ برای اکثر سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتال، ارتقای اتریوم موسوم به اتریوم 2.0 متعهد می‌شود که یک رویداد متحول کننده باشد که کارایی اتریوم را بهبود می‌بخشد، هزینه‌های شبکه را کاهش می‌دهد و کل فضای بلاک چین و کریپتو را به واقعیت وب 3 نزدیک‌تر می‌کند.

اتریوم با کمبود مقیاس‌پذیری و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های کارمزد شبکه دست و پنجه نرم می‌کند و از آنجایی که به‌عنوان بزرگترین پلت‌فرم قرارداد هوشمند و پلت‌فرم اپلیکیشن های غیرمتمرکز عمل می‌کند، حرکت به سمت یک بلاک‌چین اثبات سهام (PoS) قابل اعتمادتر و مقیاس‌پذیرتر، یک فرصت خوشایند خواهد بود.

با این حال، بیشتر سرمایه‌گذاران نمی‌دانند، پلتفرم لایه پولکادات در توسعه یک زیرساخت اینترنتی غیرمتمرکز موازی که بسیاری معتقدند در نهایت اتریوم را تحت الشعاع قرار می‌دهد، استقبال گسترده‌ای را ایجاد کرده است.

از زمان انتشار وایت پیپر پولکادات، ارزش آن به‌عنوان پلی بین اکوسیستم اتریوم و بسیاری از امکاناتی که تجربه اینترنتی وب 3  را تشکیل می‌دهند، در خط مقدم نقاط  قوت اصلی پولکادات بوده است.

بنابراین، پولکادات دقیقاً چگونه با اتریوم مقایسه می شود؟ پیشرفت فعلی اتریوم به سمت اینترنت غیرمتمرکز چگونه است و آیا پاراچین‌های پولکادات به تهدیدی برای شبکه قراردادهای هوشمند اتریوم تبدیل شده‌اند؟ در اینجا نگاهی گذرا به جزئیات فنی است که اکوسیستم پولکادات را از ارتقای آتی اتریوم متمایز می کند.

دو مسیر به اینترنت غیرمتمرکز

برای درک ارزشی که پولکادات ارائه میکند، ابتدا باید لایه پولکادات و تفاوت آن با آنچه اتریوم در حال حاضر ارائه می‌دهد را مقایسه کنیم.

2

نمی توان انکار کرد که در یک برهه از تاریخ، اتریوم یک فناوری انقلابی و یک پلت فرم مورد تقاضا برای توسعه اپلیکیشن ها در نظر گرفته شد. با این حال، در طول سال ها، مقیاس پذیری به پاشنه آشیل اتریوم تبدیل شده است. با برآورد 1 میلیون تراکنش در روز، بلاک چین اتریوم تنها قادر به پردازش 15 تراکنش در ثانیه (TPS) است که منجر به هزینه های سرسآم آور کارمزد شبکه می شود. اگرچه قرار است این تعداد با ارتقاء به اتریوم 2.0 افزایش یابد، اما همچنان از زیرساخت های متمرکز سنتی مانند ویزا که از نظر تئوری می تواند بیش از 1700 TPS را پردازش کند، فاصله زیادی دارد.

3

الگوریتم‌های اجماع قدیمی اتریوم با افزودن به شبکه کند و شلوغ آن، تا 112.15 تراوات ساعت در سال مصرف می‌کنند که با مصرف برق پرتغال یا هلند قابل مقایسه است. به زبان ساده، اتریوم به شدت به الگوریتم اثبات کار (PoW) متکی است که برای افزودن بلوک‌های جدید به زنجیره و تأیید تراکنش‌ها، به استخراج محاسباتی فشرده نیاز دارد.

اتریوم 2.0 قصد دارد با حرکت از یک الگوریتم PoW به یک الگوریتم PoS کارآمدتر، این نگرانی ها را برطرف کند، که در نهایت به اتریوم اجازه می دهد کربن خنثی شود و به سرعت بیشتری دست یابد.

4

اتریوم 2.0 همچنین از شاردینگ به عنوان یک راه حل مقیاس پذیری استفاده می کند که شبکه را به قطعات کوچکتر تقسیم می کند که می توانند تراکنش ها را به صورت موازی پردازش کنند. در تئوری، این امکان را به اتریوم می‌دهد تا بی‌نهایت تراکنش در ثانیه را پردازش کند، اما در عمل، با تعداد زیاد شارد ها یا خرده‌های ایجاد شده محدود می‌شود.

تا به امروز، انتقال به اتریوم 2.0 هنوز در حال انجام است. توسعه دهندگان و بنیانگذار اتریوم که از تاخیرها ناامید شده بودند، اتریوم را برای ساخت بنیاد وب 3 و Parity Technologies ترک کردند.

در نهایت، هدف این سازمان ها و پروژه ها، پیگیری سریع چشم انداز وب 3  است.

به عنوان یک شرکت اصلی زیرساخت بلاک چین، Parity Technologies چندین ابزار و نرم افزار ارائه می دهد که به توسعه دهندگان اجازه می دهد بلاک چین های خود را به سرعت و به راحتی راه اندازی کنند. The Parity Substrate یک جعبه ابزار برای ساخت بلاک چین های سفارشی از پایه است و برخی از محبوب ترین بلاک چین های جهان مانند پولکادات، کراکن و چین لینک را تامین می کند.

از طرف دیگر Parity Ethereum نرم افزاری است که کلاینت های اتریوم 2.0 مانند Geth و Prysm را اجرا می کند. سهم اصلی Parity در Polkadot چارچوب Substrate است که برای ساخت بلاک چین یا پاراچین های سفارشی در بالای زنجیره رله پولکادات استفاده می شود.

در مقایسه با سیستم موجود اتریوم و همچنین چارچوب اشتراک گذاری آینده آن، Substrate بسیار ماژولار است و امکان ساخت بلاک چین های سفارشی را فراهم می کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند ویژگی‌هایی را که می‌خواهند برای پاراچین‌های خود انتخاب کرده و با درجه سختی فنی که می‌توانند از عهده آن برآیند، انتخاب کنند.

5

در نتیجه، Substrate به کاربران این امکان را می دهد که چند پالت را جمع آوری کرده و زنجیره های خود را در کمتر از یک ساعت راه اندازی کنند، که بسیار ساده تر از شروع از ابتدا است. در آینده، آنها ممکن است در انجام وظایف خاص بسیار برتر از اتریوم باشند. علاوه بر این، هنوز هم میشود به راحتی با استفاده از XCMP، یک قالب پیام متقابل اجماع توسعه یافته برای پولکادات که امکان تعامل بین شبکه هایی را که زنجیره رله یکسانی دارند، ارتباط برقرار کرد.

6

Substrate همچنین کتابخانه ای از ماژول ها را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که می توانند برای ایجاد سازگاری بین بلاک چین های جدید و زنجیره های قدیمی مانند بیت کوین و اتریوم استفاده شوند. علاوه بر این، شما حتی نیازی به ایجاد بلاکچینی ندارید که در حین استفاده از Substrate به پولکادات متصل شود. به زبان ساده، هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند از Substrate برای ایجاد بلاک چین‌های بدون فورک استفاده کند که می‌توانند بدون نیاز به هارد فورک و در هر اکوسیستمی خارج از پولکادات یا اتریوم ارتقا پیدا کنند.

از نظر اعتبار سنجی، پولکادات از یک بازی شرط بندی تعادل بخش استفاده می کند که اعتبار سنجی ها را تشویق می کند تا به گونه ای رفتار کنند که برای کل شبکه بهترین است. این با تأکید فعلی اتریوم بر پاداش دادن به ماینرها برای تلاش هایشان متفاوت است، که اغلب منجر به تمرکز و موانع زیادی برای ورود می شود.

زنجیره رله پولکادات همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار مقیاس‌پذیرتر از اتریوم است و توانایی پردازش حدود 1000 تراکنش در ثانیه را در مقایسه با 15 اتریوم دارد.

پولکادات رقیب اتریوم نیست،مکمل آن است

پولکادات یک پلتفرم مکمل برای اتریوم است، زیرا هر دو اکوسیستم بلاک چین به سمت یک هدف یعنی ارائه یک وب جهانی کاملاً غیرمتمرکز تلاش می کنند.

در حالی که پولکادات دارای تعداد زیادی ویژگی و ظرفیت بهبود یافته است، هنوز در مراحل اولیه خود است و تنها تعداد معدودی برنامه در شبکه خود در حال اجرا دارد. در عین حال، اتریوم با صدها هزار توسعه‌دهنده و پروژه، به عنوان پلتفرم بلاکچین شماره 1 جهان،پر قدرت به راه خود ادامه می‌دهد که به آن مزیت قابل توجهی از نظر پذیرش می‌دهد.

پولکادات و اتریوم هر دو اهداف متفاوتی را دنبال می کنند و می توانند در آینده غیرمتمرکز همزیستی داشته باشند و مکمل یکدیگر باشند.

نگاهی اجمالی به آینده

پولکادات و اتریوم نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. در آینده، آنها حتی ممکن است برای ارائه یک وب 3 کاملاً غیرمتمرکز همزیستی داشته باشند. توسعه‌دهندگان ممکن است از Substrate برای ایجاد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمتمرکز یا برنامه‌های اشتراک‌گذاری ویدئویی که اقتصاد توکن ERC-20 اتریوم را ادغام می‌کنند، استفاده کنند. با توجه به اینکه توسعه دهندگان زیادی برای کمک به سرعت بخشیدن به سمت اینترنت وب 3 همراه هستند، نمی توان گفت که آینده پولکادات و اتریوم چه خواهد بود.

این مقاله حاوی توصیه یا توصیه های سرمایه گذاری نیست. هر حرکت سرمایه گذاری و معاملاتی مستلزم ریسک است و خوانندگان باید هنگام تصمیم گیری تحقیقات خود را انجام دهند.