۰ نفر

قدرت گرفتن تتر در برابر دیگر رمزارزها؛

افزایش دامیننس تتر، ریزش رمزارزها را بیشتر می کند؟

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۴۳
کد خبر: 635111
افزایش دامیننس تتر، ریزش رمزارزها را بیشتر می کند؟

شاخص ارزش بازار تتر (USDT) نسبت به ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال در جهان، از مارس ۲۰۱۵ تا امروز ۱۱ می ۲۰۲۲ در بالاترین محدوده تاریخی خود واقع شده است.

اقتصاد آنلاین - حسین قطبی؛ تتر معروف‌ترین و محبوب‌ترین استیبل کوین در بازار ارز‌های دیجیتال است که توسط مبادله رمزنگاری شده BitFinex توسعه پیدا کرده است. ارزش توکن‌های این ارز با معادل دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود که همین موضوع موجب می‌شود ارزش این ارز ثابت و مقدار ۱ دلار باشد و نوسان خاصی انجام ندهد.

تسلط تتر (USDT.D) که به دامیننس تتر نیز شناخته می‎شود، قبل تر از الان، برای دو بار یکی درجولای 2021 و دومی در ژانویه 2022، محدوده 5 الی 5.5 درصد از بازار را دیده بود. اما با ریزش یکی دو هفته اخیر بازار رمزارزها، نمودارد دامیننس تتر، مجدداً به این رسیده است و با آخرین کندل صعودی پرقدرت هفتگی این محدوده را به سمت بالا شکسته و تا محدوده بالای 6 درصد صعود کرده است، به طوری که جدیدترین سقف تاریخی تشکیل داده است.

معیار بررسی تسلط تتر بر کل بازار ارزهای دیجیتال، یکی از قدیمی‌ترین و بررسی‌شده‌ترین معیارهای موجود در این حوزه است. طبق این معیار ارزش بازار رمزارز تتر نسبت به کل بازار کریپتو اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال، نشان می‌دهد که تتر در مقایسه با سایر ارزهای رمزپایه غیر خود تتر، چقدر قوی است.

سابقه تسلط Tether (USDT) تا امروز

سابقه تسلط Tether (USDT) تا امروز

معامله گران ارزهای دیجیتال برای در‌ امان نگاه داشتن دارایی‌های خود در برابر نوسانات بازار، سایر ارز‌های خود را به تتر تبدیل کنند. البته لازم به ذکر است ارزش‌ استیبل کوین‌ها با نوسان ارز‌های فیات که پشتیبان‌ آن‌ها است نوسان می‌کنند. به طور مثال با افزایش ارزش دلار آمریکا ارزش رمزارز تتر نیز افزایش خواهد یافت.

قطعا تحلیل حرکات این شاخص می‌تواند دید بسیار مفیدی را در بازار به ما بدهد و ترکیب حرکات این شاخص به همراه شاخص دامیننس بیت‌کوین روند کلی بازار و انتقال پول بین بیت‌کوین و سایر کوین‌ها را برای ما مشخص کند. همانطور که واضح است تحلیل یک شاخص نمی‌تواند به تنهایی کمک زیادی در سرمایه گذاری درست و اصولی ما در بازار داشته باشد و نیاز است از جنبه‌های دیگر مثل تحلیل بنیادی، سنتیمنتال، اخبار و دیگر شرایط بازار را نیز در نظر بگیریم.

اما به طور کلی برای بهره برداری از شاخص دامیننس تتر، می‌توان گفت؛ زمانی که دامیننس تتر در حال افزایش است، یعنی ارزش بازار تتر نسبت به بازار کل ارز دیجیتال در حال افزایش است و تریدرها در حال تبدیل سرمایه خود به این استیبل کوین و فروش رمزارزها هستند. یعنی برای ارزهای دیجیتال کاهش قیمت رخ می‌دهد. به بیان ساده یعنی در بیتکوین و آلت کوین‌ها نزول قیمت خواهیم داشت. بالعکس زمانی که دامیننس تتر در حال کاهش است، نشان دهنده کاهش ارزش بازار تتر نسبت به ارزش کل بازار است. یعنی تریدرها در حال تبدیل استیبل کوین‌های خود به ارزهای دیجیتال و خرید رمز ارزها هستند. بنابراین در بیت‌کوین و آلت کوین‌ها افزایش قیمت در پیش است.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.