۰ نفر

استخراج بیت کوین قانونی است؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۳۰
کد خبر: 633939
استخراج بیت کوین قانونی است؟

یکی از دغدغه‌های مهم افرادی که تصمیم گرفته‌اند به جمع استخراج‌کنندگان بیت‌کوین بپیوندند، مطلع شدن از قوانین ماینینگ در ایران است.

 در برخی از کشورها آیین‌نامه‌ها و قوانین مختلفی برای استخراج رمزارز وجود دارد و حتی بسیاری از آنها از بیت‌کوین به‌عنوان یک روش پرداخت برای خرید کالا و یا تجارت استفاده می‌کنند. در مقابل کشورهایی وجود دارند که به جرم داشتن یک بیت‌کوین فرد را روانه زندان می‌کنند.

خرید بیت کوین و استخراج این ارز در سال‌های جاری به‌ویژه در کشور ایران، رونق بسیار چشم‌گیری داشته است، به همین جهت مسئولین تصمیم گرفته‌اند تا قوانین شفاف و واضحی را در این زمینه وضع کنند. در این مقاله به بررسی قوانین استخراج رمزارز می‌پردازیم و به سؤال" چگونه می‌توانیم مجوز استخراج بیت کوین را بگیریم؟" پاسخ می‌دهیم. برای گرفتن پاسخ سؤال‌های خود در ادامه با ما همراه باشید.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

ماینینگ ارز دیجیتال یکی از وسوسه‌انگیزترین فعالیت‌های حوزه بلاک‌چین برای کسب درآمد است. استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال، فرآیند اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌های انجام شده در شبکه بلاک‌چین و افزودن آن به دفتر کل توزیع شده و از همه مهم‌تر جلوگیری از دو بار خرج (Double-Spending)ارزهای دیجیتال در شبکه غیرمتمرکز است. به بیانی ساده‌تر استخراج ارز دیجیتال فرآیند به‌دست‌آوردن ارزهای رمزنگاری شده با حل معادلات رمزنگاری است که با استفاده از دستگاه‌های قدرتمند انجام می‌شود.

کلمه استخراج (Mining) در دنیای رمزارزها به معنای تولید و تأیید تراکنش‌های ارزهای رمزنگاری شده توسط دستگاه‌های پیشرفته است. دلیل استفاده از کلمه استخراج این است که استخراج در معادن کار سختی است و فردی که این کار را انجام می‎دهد به‌پاس زحمتی که می‌کشد، طلا یا سنگ قیمتی پیدا می‌کند. در دنیای ارزهای دیجیتال نیز افرادی که سیستم‌هایشان را در اختیار شبکه ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند، به‌خاطر خدماتی که ارائه داده‌اند پاداش دریافت می‌کنند. در دنیای کریپتو پاداش‌ها به‌صورت رمزارز هستند. علت نام‌گذاری این فرآیند در دنیای ارز دیجیتال به دلیل شباهت این فعالیت با معنای واقعی استخراج است.

استخراج بیت‌ کوین چگونه انجام می‌شود؟

استخراج بیت کوین یک فعالیت داوطلبانه است که در آن افراد داوطلب قدرت پردازش دستگاه‌های ماینر خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا تراکنش شبکه انجام شود. ماینرها در راه رضای خدا که ماینینگ بیت کوین را انجام نمی‌دهند بلکه در عوض این کار پاداش می‌گیرند. به معنی ساده‌تر، زمانی که ما برای فردی بیت‌کوین ارسال می‌کنیم، ماینر با انجام فعالیت‌هایی به تأیید شدن تراکنش کمک می‌کند و شبکه در قبال این کار به ماینر پاداش می‌دهد. این پاداش همان بیت کوین است. به‌طورکلی در ماینینگ بیت کوین سه کار اصلی تأیید تراکنش‌های بیت کوین، حفظ امنیت شبکه بیت کوین، تولید واحدهای جدید بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود.

تجهیزات موردنیاز برای ماینینگ بیت کوین (H4)

  1. دستگاه استخراج مخصوص (ASIC)
  2. کیف پول بیت کوین
  3. اینترنت ثابت با سرعت بالا و بدون قطعی (ADSL یا TD-LTE)
  4. تجهیزات تهویه برای خنک نگه‌داشتن دستگاه‌ها (فن)

تدابیر دولت ایران در مقابل استخراج بیت‌کوین

2

حوزه ارزهای دیجیتال و استخراج کردن، یک فناوری نوپا است و بسیاری از دولت‌ها هنوز نتوانسته‌اند تدابیر امنیتی درستی را در نظر بگیرند. در ایران تا زمانی که معاملات ارزهای دیجیتال منجر به جرم نشود، قانونی است. چنان‌چه از ارزهای دیجیتال به جهت پول‌شویی، کلاهبرداری و جرم‌های دیگر استفاده شود، مراجع قضایی در مورد آنها تصمیم خواهند گرفت. نهادهایی مانند نیروی انتظامی، مسئولیت و اختیار این را دارند که در مقابل کلاهبرداری در حوزه فناوری و ارز دیجیتال اقدامات لازم را انجام دهند.

استخراج بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگر در ایران مجاز است، البته فرد استخراج‌کننده باید مجوزهای لازم را دریافت کند. برای گرفتن مجوز استخراج بیت‌کوین باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود. همچنین به دلیل استفاده زیاد دستگاه‌های ماینر از برق مصرفی، استخراج‌کننده باید از وزارت نیرو برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی دریافت کند. در غیر این صورت استخراج غیرقانونی است و عواقب و مجازاتی دارد.

شرایط دریافت مجوز استخراج بیت کوین

افرادی که علاقه‌مند به کار در زمینه استخراج ارز دیجیتال هستند لازم است به وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) مراجعه نمایند. پس از گذراندن مراحل موردنیاز جهت کسب مجوز لازم، اقدام نمایند. طبق بیانیه‌ای که در مورد کسب جواز کار و مجوز بهره‌برداری استخراج ارز دیجیتال صادر شده، ماینینگ ارز دیجیتال در مکان‌های تولیدی، صنعتی و معدنی که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند، ممانعت دارد. گرفتن پروانه جهت راه‌اندازی ماینرها در مکان‌های صنعتی و تولیدی که در سه سال اخیر غیرفعال بوده‌اند، مانعی ندارد و مجاز است.

ضوابط و قوانین برای تأسیس مزرعه استخراج ارز دیجیتال همانند ضوابط ایجاد واحدهای صنعتی است. امکان راه‌اندازی این واحدها فقط در شهرک‌های صنعتی، مناطق آزاد تجاری و صنعتی وجود دارد.

مراحل دریافت مجوز استخراج بیت‌کوین

قبل از هر چیزی بهتر است بدانیم که چند شخص حقیقی و یا حقوقی نمی‌توانند با همدیگر پروانه تأسیس مرکز ماینینگ را دریافت کنند. فرد درخواست‌کننده در ابتدا باید شرکتی را تأسیس کند سپس در پلتفرم وزارت صمت برای گرفتن مجوز، تقاضای خود را ثبت کند. متقاضی باید یک محل اجاره‌ای داشته باشد که حداقل قراردادی به مدت یک سال برای اجاره بسته باشد.

پس از آنکه متقاضی، مجوز تأسیس شرکت استخراج بیت‌کوین را دریافت کرد، برای گرفتن مجوز تأمین برق باید اقدام کند. برای انجام این کار فرد متقاضی در پلتفرم وزارت نیرو، تقاضای تأمین برق را ثبت می‌کند. پس از آنکه از طرف اداره برق مربوط، یک انشعاب برق به شرکت ماینینگ اختصاص داده شود، وزارت نیرو اطلاعات متقاضی را از طریق سامانه به وزارت صمت اعلام می‌نماید.

قوانین مربوط به واردکردن دستگاه ماینر

3

استخراج بیت‌کوین با استفاده از دستگاه‌های قدرتمندی به نام «ASIC» انجام می‌شود که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد و به‌صورت وارداتی هستند. تا تیرماه سال 98، اداره گمرک ایران واردات دستگاه‌های ماینر را ممنون اعلام کرده بود و حق توقیف و ضبط آن‌ها را داشت. در این مدت برخی از افراد اقدام به واردات غیرقانونی و قاچاق کردند.

اما حالا ورود این دستگاه‌ها به کشور غیرقانونی نیست و افراد می‌توانند برای ترخیص این دستگاه‌ها از وزارت صمت مجوز بگیرند. انجمن بلاک‌چین ایران اعلام کرده است افراد می‌توانند با خوداظهاری، پرداخت جریمه و عوارض نسبت به آزادسازی دستگاه‌هایی که از قبل برچسب قاچاق خورده‌اند و توقیف شده‌اند، اقدام کنند.

سخن آخر استخراج بیت کوین در ایران

سؤال‌های زیادی در ذهن افرادی که علاقه‌مند به حوزه فناوری رمزارزها وجود دارد که ما در این مطلب سعی کردیم به مهم‌ترین آن‌ها پاسخ دهیم. همان‌طور که اشاره کردیم، استخراج بیت کوین در ایران یک صنعت است و افرادی که تصمیم به انجام این کار دارند باید مجوزهای لازم را از وزارت صمت بگیرند. همچنین برای برق مصرفی، افراد باید به وزارت نیرو مراجعه کنند و برق مخصوص ماینینگ با تعرفه صادراتی را دریافت کنند. چنان‌چه فرد متقاضی تمامی اقدامات را به‌درستی انجام دهد، عملیات ماینینگ ارز دیجیتال کاملاً قانونی بوده و هیچ نگرانی وجود ندارد.

یک راه‌حل ساده و آسان که به‌جای استخراج بیت‌کوین می‌توانیم انجام دهیم، خریدوفروش ارز دیجیتال است که دردسرهای استخراج را ندارد. می‌توانیم با یادگرفتن اصول ترید، از خرید و فروش رمزارزها در بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی، سود خوبی را به دست بیاوریم. یکی از پلتفرم‌های معتبر برای معامله ارزهای دیجیتال، صرافی تبدیل است که می‌توانیم با اعتماد به این پلتفرم، معاملات خود را انجام دهیم و بدون دردسر سود خوبی را کسب کنیم.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.