۰ نفر

فنون سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال؛

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 631224
پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

اگر به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مشغول هستید. شاید تا کنون برخی از رمز ارزهای بزرگتر و برتر بازار مانند بیت‌کوین یا اتریوم را خریداری کرده‌ باشید. اما اگر به دنبال تنوع بخشیدن به سبد خود و داشتن برخی دیگر از رمزارزهای کوچکتر و پرخطرتر هستید، از کجا شروع می‌کنید؟ برای پاسخ این سوال، در این مقاله با ما همراه باشید.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ چه بخواهید روی ارزهای دیجیتال موجود سرمایه گذاری کنید و چه روی  ICO ها، روش‌های بررسی یا تجزیه و تحلیل کیفیت آنها مشابه است. در اینجا برخی از عوامل مهمی که باید به آنها توجه شود آورده شده است:

1-تیم

تحقیق کنید که آنها چه کسانی هستند؛ بنیانگذار، مشاور، مدیر عامل و هر کسی که بخشی از تیم است. حتی ضرری ندارد که آنها را یک به یک در گوگل جستجو کنید و اگر پروفایل لینکدین دارند، آن را پیدا کنید تا متوجه شوید، شغل قبلی آنها چه بوده است؟ آیا آنها در زمینه خود متخصص هستند؟ ویدیوهای آنها را در یوتیوب جستجو کنید. آیا آنها در رویدادها و سمینارهای بزرگ بلاک‌چین سخنرانی یا ارائه داشته‌اند؟ همچنین اخبار مربوط به اعضای تیم پروژه را جستجو کنید. آیا آنها سوابق خوبی دارند؟ آیا آنها در گذشته درگیر کلاهبرداری یا کلاهبرداری بودند؟

 

به طور کلی، شما باید دریابید که آنها می‌توانند آنچه را که وعده داده‌اند، عملی کنند یا خیر؟

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

2- حضور اجتماعی

آیا پلتفرم‌های چت مانند تلگرام یا اسلک دارند و آیا در این کانال‌ها واکنش گرا هستند؟ حساب‌های Reddit، Facebook،Medium.com یا Twitter آنها را بررسی کنید. پیگیری کنید که آیا آنها به طور مرتب کانال‌های اجتماعی خود را به روز می‎کنند؟

3- ایده و کوین(توکن)‌های پروژه

آیا پروژه آنها مشکلات دنیای واقعی را حل می‌کند؟ وجه تمایز یا USP (کارایی‌های منحصر به فرد) پروژه چیست؟ کوین(توکن)‌های پروژه برای چه مواردی مفید هستند؟ آیا آنها پرداختی یا طرح‌های تقسیم سود می‎دهند؟ آیا با داشتن کوین  قدرت رای خواهید داشت؟

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

لازم است در نظر داشته باشید، برخی از پروژه‌ها وجود دارند که توکن‌های خود را منتشر می‌کنند، اما کاملاً مشخص نیست که این توکن‌ها برای چه هستند، حتی گاهی مواقع هیچ ارتباط واضحی بین پروژه و خود توکن‌های آن وجود ندارد.

4- ارزش بازار فعلی، سقف عرضه، قیمت و تعداد در گردش

به طور واقع بینانه، اگر یک پروژه در حال حاضر دارای ارزش بازار بالایی باشد (برای مثال بیش از 500 میلیون دلار)، در مقایسه با پروژه مشابه با سقف زیر 50 میلیون دلار، فضای کمتری برای رشد خواهد داشت.

برای  ICOها، حتماً به Soft Cap یا Hard Cap مربوط به crowd-fund خود نگاه کنید. برخی از پروژه‌ها صدها میلیون دلار از  ICOهای خود به دست آوردند و فوراً به مبلغی دیوانه‌وار ارزیابی شدند. امکان دو یا سه برابر شدن ارزش این پروژه‌ها را در مقایسه با سایر پروژه‌های کوچک ارزیابی کنید.

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

چه تعداد کوین (توکن) در گردش است؟ آیا این‌ها از قبل استخراج شده‌اند؟ چه کسی اکثریت کوین (توکن)‌ها را در اختیار دارد و چرا؟ آیا اکثریت آن‌ها توسط پروژه یا یک نهاد کنترل می‌شود؟ در نظر داشته باشید که تمام هدف هدف بلاک‌چین، تمرکززدایی است. ساده‌ترین راه برای به دست آوردن اطلاعات ارزش بازار، عرضه در گردش و قیمت رمزارزها، استفاده از سایت Coinmarketcap.com است. کافی است نام رمزارز را جستجو کنید، سپس داده‌ها در صفحه فهرست می‌شوند. برای مثال اگر اتریوم را در نظر بگیریم، اطلاعات اولیه در داخل مستطیل‌های قرمز رنگ مشخص شده‌اند.

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

 

5- حجم معاملات

این یکی از عواملی است که اغلب توسط سرمایه‌ گذاران نادیده گرفته می‌شود. تصور کنید که شما یک رمزارز  به ارزش 1000 دلار دارید، اما حجم معاملات آن فقط 500 دلار است، درنتیجه در واقع نقد کردن دارایی شما، تقریباً غیرممکن و سخت می‌شود. البته در بین افراد معمولی، بسیار نادر است که کوین (توکن)‌های بیشتری نسبت به حجم معاملات آن پروژه داشته باشد، مگر اینکه یک "نهنگ" (تاجر / سرمایه گذار با سرمایه بزرگ) باشید.

6- کدام صرافی‌ها در حال حاضر آن رمزارز را فهرست کرده‌اند

چند صرافی رمزارز پروژه را فهرست کرده‌اند؟ و آیا این صرافی‌ها بزرگ هستند؟ گاهی اوقات لیست نشدن در هر جایی می‌تواند چیز خوبی باشد. در برخی مواقع هم شایعه یا خبری می‌شنوید، مبنی بر اینکه یک ارز دیجیتال در برخی صرافی‌های بزرگ فهرست می‌شود و این خبر بلافاصله قیمت آن ارز را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. همچنین تحقیق کنید، اگر یک پروژه مدتی است که وجود داشته است، اما هنوز در صرافی‎های محبوب فهرست نشده است، دلایل آن چیست؟

برای بررسی اینکه کدام صرافی‌ها یک پروژه را فهرست کرده‌اند، به coinmarketcap.com مراجعه کنید، آن پروژه را جستجو کنید، سپس روی برگه "Markets" در پایین (در کنار نمودارها) کلیک کنید.

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

 

7- انجمن و پشتیبانی توسعه دهندگان​پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

آیا این پروژه توسط جامعه قوی و توسعه دهندگان حرفه‌ایی پشتیبانی می‌شود؟ یک راه آسان برای بررسی، این است که از طریق صفحه Reddit آنها بروید و ببینید، کانال‌های آنها چقدر فعال هستند. برای مثال اگر بخواهیم نمونه‌ای در این راستا معرفی کنیم، NEO را در نظر بگیرید که با پشتیبانی یک گروه خارجی به نام City of Zion، از پشتیبانی توسعه دهندگان قوی برخوردار است. این گروه خارجی به ساخت نرم افزار کیف پول نئون کمک کرد و حتی نقشه راه، حاکمیت و اسناد خود را داشت.

8- مرحله توسعه شرکت و پروژه‌ای آنها

در حال حاضر در چه مرحله‌ای هستند؟ آیا آنها در حالت ICO هستند یا در مرحله پایدارتری؟ چقدر احتمال دارد که از این مرحله به جلو رشد کنند؟

بررسی کنید که پروژه آیا نسخه‌های آزمایشی،  MVP، آلفاو بتا یا هر چیز دیگری در بازار منتشر کرده‌ است؟ آیا آنها یک محصول ملموس (مانند برنامه قابل استفاده، پلتفرم یا وب سایت) دارند؟ و در واقع آنها تا عرضه محصول نهایی خود چقدر فاصله دارند؟

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

9- رقبا

آیا پروژه‌های بلاک‌چین دیگری را می‌بینید که نوع مشابهی از محصول یا خدمات پروژه مورد بررسی را ارائه دهند؟ برای مثال، اگر نمونه‌ای از فضای کارت نقدی ارزهای دیجیتال را در نظر بگیریم. با یک جستجوی ساده، 3 پروژه بلاک‌چین مختلف ظاهر می‌شود که تقریباً یک نوع محصول مشابه را ارائه می‌دهند؛TenX (PAY) ، موناکو (MCO) و  TokenCard (TKN).البته باید توجه داشته باشید که در بین چند پروژه رقیب،  در نهایت همه چیز به کیفیت محصول و خدمات آنها و همچنین اندازه پایگاه کاربر آنها بستگی دارد. اما می‌توانید تحلیل این شرکت‌ها را با نگاه کردن به ارزش بازار فعلی‌شان، زمانی که محصولاتشان را منتشر می‌کنند، نقشه راه‌شان و تعداد کاربران فعلی‌شان را از کانال‌های اجتماعی‌شان شروع کنید.

10- وایت پیپر

آیا وایت پیپر پروژه را خوانده‌اید؟ در موردش چی فکر می کنید؟ آیا مطمئن هستید که آنها می‌توانند به اهداف تجاری خود برسند و آنچه را که وعده داده شده را انجام دهند؟ نقشه راه آنها چگونه است؟

پروژه های قوی صنعت رمزارزها کدامند؟

11-قانونی بودن پروژه

این آخرین عامل اغلب نادیده گرفته می‌شود. بیایید مثالی از یک شرکت مستقر در اندونزی بزنیم که به دنبال راه‌اندازی محصولی است که امکان استفاده از ارز دیجیتال برای پرداخت هزینه‌های روزمره را فراهم می‌کند. این ایده عالی و قابل دستیابی به نظر می‌رسد. با این حال، اندونزی در حال حاضر اجازه استفاده از ارزهای دیجیتال را به عنوان وسیله‌ای برای تراکنش نمی‌دهد. بنابراین باید در نظر بگیرید که چگونه شرکت این قانون را دور خواهد زد؟ و استراتژی آنها برای برآورده شدن با الزامات قانونی محلی چیست؟

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.