۰ نفر

سرمایه گذاران رمزارزها بخوانند؛

آموزش استیک کردن رمزارز در لایه دوم اتریوم

۳۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۵۷
کد خبر: 629742
آموزش استیک کردن رمزارز در لایه دوم اتریوم

استیکینگ یا سپرده‌گذاری فرآیندی است که در آن، استیک کردن نگهداری رمزارزها در کیف پول های مربوطه برای کسب فرصت پردازش تراکنش‌ها و اضافه کردن بلاک‌ها است که در ازای آن به ولیدیتور(اعتبار سنج ها) پاداش تعلق می‌گیرد. در این فرآیند رمز ارزها کاربر در اختیار یک شبکه قرار می‌گیرد و کاربر مورد نظر تبدیل به نود ولیدیتور یا اعتبارسنج می‌شود و در ازای این کار، قدرت رای‌دهی، تایید تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌های جدید به دست می‌آورد( طبق مکانیزم اثبات سهام). در همه شبکه های بلاکچین امکان استیک کردن وجود ندارد و مکانیزم اجماع شبکه مورد نظر، حتما باید اثبات سهام یا proof of stak(pos) باشد.

اقتصاد آنلاین – فرناز حیدری؛ چند نوع مکانیزم اثبات سهام وجود دارد که در هیچ یک از آنها اعمال هر سه عنصر سرعت، عدم تمرکز و امنیت به طور کامل و قوی امکان پذیر نبوده و معمولا دو مورد از این عوامل، نقطه قوت شبکه است.

حال ممکن است این سوال ایجاد شود که فرق استیک کردن با هولد( نگهداری بلند مدت) چیست؟ استیک کردن مانند سپرده گذاری وجه در بانک ها بوده که امکان خرید و فروش دارایی مد نظر تا زمان مشخص وجود ندارد اما در هولد کردن افراد می‌توانند در صورت وجود موقعیت مناسب ترید در یک ارز دیجیتال دیگر  موقتا رمزارز هولد شده را تغییر بدهند و پس از رسیدن رمزارز دوم به تارگت مورد نظر مجددا رمزارز اول(هولد شده) را خریداری کنند.

اتریوم در حال انتقال شبکه خود از لایه اول ( اثبات کار) به لایه دوم (اثبات سهام) است. تعداد تراکنش هایی که شبکه اتریوم می‌تواند در یک ثانیه انجام دهد کم بوده و یا به عبارت دیگر مقیاس‌پذیری این شبکه پایین است.دلیل اصلی بوجود آمدن این مشکل، کاربرد زیاد و تعداد پروژه‌های متعددی است که در بستر بلاکچین اتریوم ساخته شده اند.  شبکه اتریوم در حال انتقال به مکانیزم اثبات سهام است، استفاده از لایه دوم اتریوم مقیاس پذیری اتریوم را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

استیک کردن یکی از ویژگی های اثبات سهام است که عموم مردم در شبکه اتریوم در انتظار آن هستند . برآوردهای اولیه از تصور عموم مردم طبق نظرسنجی یک سایت خارجی، مبنی بر این بوده که پاداش استیک کردن شبکه اتریوم پس از انتقال بین 12 تا 15 درصد باشد؛ اما با این حال، احتمالا این درصد بسیار کمتر است.  در حال حاضر برای کاربران شبکه اتریوم، میزان پاداش استیک کردن رمزارزها در این بستر پس از انتقال به مکانیزم اثبات سهام اهمیت ویژه ای دارد. احتمالا این پاداشکمتر از حد انتظار عمومی خواهد بود.

همانطور که توسط CryptoSlate در 14 آوریل گزارش شد، توسعه دهندگان هسته اتریوم هنوز برای انتقال شبکه قبل از پایان سه ماهه سوم، آماده نیستند. عموم مردم معتقد هستند، انتقال اتریوم به مکانیزم اثبات سهام یا همان (proof of stake) PoS ، مصرف انرژی را در این شبکه به حداقل می‌رساند و آن را امن‌تر و سودآورتر می‌کند.

  • کارمزد گس و حجم معاملات به میزان قابل توجهی کاهش یافته است

با پایان یافتن فعالیت در DeFi و NFT، میزان هزینه گس  پرداختی برای استفاده از اتریوم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. حجم معاملات در بزرگترین بازار OpenSea از حداکثر 250 میلیون دلار در 1 فوریه به 70 میلیون دلار در 14 آوریل کاهش یافت.

حجم معاملات در صرافی غیرمتمرکز توکن Uniswap به میزان کمتری کاهش یافته که برابر است با تقریباً کاهش 33 درصدی از بالاترین سطح هفتگی در اواخر ژانویه

به این ترتیب، به دلیل روند نسبتاً رنج بازار، مسلماً فوریت کمتری در انجام معاملات برای سرمایه گذاران وجود داشته که منجر به تمایل کمتر آنها به پرداخت کارمزدهای بالا شده است.

اگر لایه دوم اتریوم در سپتامبر 2022 فعال شود، پاداش سالانه سهام اتریوم احتمالا بین 6 تا 8 درصد کاهش خواهد یافت.

در نهایت، رشد میزان ETH استیک شده برای امنیت شبکه اتریوم – حتی با وجود پاداش‌های پایین‌تر - مطلوب است، زیرا انجام حمله 51 درصدی را دشوارتر و پرهزینه‌تر می‌کند.