۰ نفر

نگاهی به اقتصاد غیر متمرکز – بخش اول؛

دیفای بهترین راه مشارکت و فعالیت‌ های مالی است؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۴۷
کد خبر: 629227
دیفای بهترین راه مشارکت و فعالیت‌ های مالی است؟

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) مفهومی است که از تابستان موسوم به 2020، توجه زیادی را به خود جلب کرده است، زیرا استفاده از آن که اغلب با ارزش کل قفل شده (TVL) اندازه‌ گیری می‌شود، از آن زمان به طور چشمگیری افزایش یافته است. تجزیه و تحلیل مفهوم DeFi و اکوسیستم آن، همچنین استراتژی‌ها و خطرات آن برای سرمایه گذاران خصوصی و حرفه‌ای که قصد دارند، سرمایه را به فضای غیر متمرکز تخصیص دهند، مواردی هستند که در این مقاله به صورت چند بخش متوالی، مورد بررسی قرار داده‌ایم.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ طبق داده‌های پلتفرم DefiLlama، تنها در سال گذشته، TVL بیش از 240 درصد افزایش یافت و به 209 میلیارد دلار قفل شده در پروژه‌های حوزه DeFi رسید. نه تنها برای سرمایه گذاران جالب است که از طریق توکن‌های خود وارد پروژه‌های DeFi آینده‌دار و به امید به دست آوردن درآمد شوند، بلکه استفاده از این پلتفرم‌ها برای ایجاد درآمد منظم و ثابت از طریق فعالیت‌های مختلف، به ویژه در بازارهای نزولی جذاب‌تر بوده است.

 

2

دقیقاً همین جذابیت بازده بدون ریسک است که با نوسانات بازار ارزهای دیجیتال وابسته نیست و بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت سود کمتر وبدون ریسک‌ می‌کشاند. این جمله معروف، "چیزی به نام ناهار رایگان وجود ندارد" را به یاد داشته باشید.

از TradFi تا DeFi

اجازه دهید در ابتدا با روشن کردن انتقال (یا اختلال) از TradFi یا همان امور مالی سنتی، به DeFi شروع کنیم. با توضیح ساده، DeFi قصد دارد، فرآیندهایی که به طور سنتی توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی اجرا می‌شوند، مانند استقراض، وام‌دهی و بازارسازی را با حذف واسطه‌ها از بین ببرد. در واقع این فناوری به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد، تا با ارائه وام یا نقدینگی برای تجارت، مستقیماً با یکدیگر بر اساس همتا به همتا (P2P) تعامل داشته باشند و در ازای ایجاد و دریافت کارمزد، آن نقش‌ها و عملکردهای بانک‌های سنتی را به عهده بگیرند، البته در عین حال خطراتی را نیز به همراه دارند. در این باره مارک برنگر(Marc Bernegger)، یکی از بنیانگذاران صندوق هج رمزنگاری دیجیتال AltAlpha و کارآفرین سریال فناوری، می‌گوید: "اختلال در بخش بانکداری که در سال‌های اخیر توسط بازیگران فین‌تک شاهد آن بوده‌ایم، اکنون با ایجاد بسترهای DeFi برای یک اکوسیستم همتا به همتا به سطح بعدی افزایش یافته است".

3

عوامل رایجی که برای طبقه‌بندی فضای TradFi استفاده می‌شوند، عبارتند از اینکه فضای TradFi مبتنی بر اعتماد است، زیرا باید به بانک خود به عنوان تنها طرف مقابل اعتماد کنید. همچنین موانع بزرگی برای استفاده و رشد این سیستم وجود دارند، زیرا بسیاری از کشورهای نوظهور هنوز دارای جمعیتی هستند که 50 تا 70 درصد آن‌ها بدون بانک هستند و اغلب آن‌های هم که وجود دارند؛ کند، گران و مشتری ناپسند هستند. ساعات کاری آن‌ها هم که فقط محدود به روزهای کاری و ساعات اداری است. با وجود این شرایط، چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟ این‌ مشکلات در تضاد شدید با دنیای DeFi ساخته شده، بر روی کدهای کامپیوتری است که نیاز به واسطه‌های قابل اعتماد را از بین می‌برد. شرایط توافق شده در مکانیسم‌های بلاک‌چین ثبت و اجرا می‌شوند. با گسترش پوشش اینترنت و گوشی‌های هوشمند ارزان، دسترسی به شدت افزایش یافته است. به طوری که دسترسی به فضای دارایی‌های دیجیتال از طریق DeFi، 24 ساعته، در 7 روز هفته و 365 روز سال امکان پذیر است.

4

با این حال، در تکنولوژی جدید DeFi اگرچه ممکن است همه چیز فوق العاده به نظر برسد، اما هنوز راه زیادی در پیش است. این موضوع برای بسیاری پیچیده و سخت است. رابط‌های کاربری و فرآیندها هنوز فضای زیادی برای بهبود و ساده‌سازی دارند، کارمزدها می‌تواند متفاوت باشد، به طوری که منجر به هزینه‌های زیاد و غیرمنطقی برای تراکنش‌های با مبالغ کوچک‌تر می‌شود، هک‌های DeFi در حال افزایش هستند. به طور کلی این سیستم جدید از یک سری چالش‌ها و خطرات عملیاتی استقبال می‌کند.

5

در بخش‌های بعدی این مقاله به عناصر اصلی در DeFi و چگونگی کسب درآمد از این فناوری خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.