۰ نفر

بررسی وضعیت بازار رمزارزها؛

عملکرد بیت کوین در یک ماه اخیر چگونه بوده است؟

۲۹ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۰۶
کد خبر: 629119
عملکرد بیت کوین در یک ماه اخیر چگونه بوده است؟

از عواملی که در ماه گذشته بر بازار رمزارزها و بیت کوین تاثیر گذاشت، می توان به جنگ اوکراین و روسیه و همچنین داده های اقتصاد کلان اشاره کرد. بیت کوین در اواخر ماه گذشته تا کانال ۴۸ هزار دلاری نیز پیش رفت، اما اکنون زیر کانال ۴۰ هزار دلاری معامله می شود.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در اواخر ماه مارس، بیت‌کوین کانال ۴۸ هزار دلاری را آزمایش کرد؛ سطح مقاومت کلیدی که از سپتامبر سال گذشته به آن نرسیده بود. پس از ناکامی در رشد، این رمزارز شاهد بازگشت به کانال ۴۰ تا ۴۲ هزار دلار بود.

این قیمت به عنوان سطح حمایتی جدید عمل کرد، به ویژه بالاتر از حمایت قبلی ۳۶ تا ۳۸ هزار دلاری که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ مشاهده شد. با این حال، بیت‌کوین در زمان نوشتن این گزارش، به زیر کانال ۴۰ هزار دلاری افت کرده است.

لازم به ذکر است که پروتکل های لایه یک عملکرد بهتری را در ۳۰ روز گذشته داشتند و NEAR بهترین عملکرد را داشت.

به رغم عملکرد قوی ۳۰ روزه، در آغاز ماه آوریل ضعف مشاهده شده، به طوری که بزرگترین بخش ها در سراسر جهان ضرر کرده اند. بخش بازی با ۱۳.۳- درصد بیشترین افت را داشت و پس از آن وب ۳ و دیفای به ترتیب افت ۱۰ و ۹ درصدی را تجربه کردند.

 

نمودار

بازدهی بخش‌های مختلف دنیای دیجیتال در طول ۳۰ روز گذشته

در ماه آوریل، درگیری‌ها در اوکراین تا حدودی بر بازار رمزارزها تاثیر گذاشته، اگرچه سیاست پولی ایالات متحده همچنان بیشترین تاثیر را بر بازارهای مالی گذاشته است.

این ماه با انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده از مارس ۲۰۲۲ آغاز شد. شاخص قیمت مصرف‌کننده ۸.۵ درصد اعلام شد که اندکی کمتر از حد انتظار بود و تا حدودی باعث تسکین بازارها شد.

با این وجود، ۸.۵ درصد بیشترین افزایش ماهانه در معیار اصلی تورم از سال ۱۹۸۰ بود. کریستوفر والر، عضو شورای حکام فدرال رزرو اظهار داشت که انتظار دارد با توجه به اعداد تورم فعلی و قدرت اقتصاد، نرخ بهره طی چند ماه آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

در همین حال، بازدهی خزانه داری ۲ ساله و ۱۰ ساله برای اولین بار از سال ۲۰۱۹، وارونه شد که معمولاً به عنوان نشانه ای از رکود تلقی می‌شود. این وارونگی از نظر تاریخی با هفت مورد از هشت رکود مرتبط است.

گفته می شود بازده خزانه دو ساله نشان دهنده هزینه استقراض توسط بانک ها است در حالی که بازده ۱۰ ساله نشان دهنده پتانسیل سرمایه گذاری آن در دارایی های بلندمدت است. کاهش یا معکوس شدن نرخ بازدهی خزانه داری ممکن است بانک ها را مجبور به محدود کردن دسترسی به پول کند که منجر به رکود اقتصادی شود.

ساختار بازار: ضعف در قیمت‌گذاری با انباشت تاریخی بالا در تضاد است

سود بیت‌کوین در هفته گذشته پس از پیشرفت در محدوده قیمت چند ماهه از بین رفت. به دنبال عملکرد قیمتی صعودی اخیر، تا حدودی سود در بازار به همراه کاهش فعالیت در شبکه وجود داشته است. با این حال، برخی از معیارهای بازار نشان می دهد که رسیدن انباشت بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود از بازار پشتیبانی می کند.

ما شاهد این موضوع بودیم که این انباشت با استفاده از بیت‌کوین به عنوان وثیقه، عمومی شد. لازم به ذکر است که بنیاد لونا اعلام کرد که از بیت‌کوین به‌عنوان وثیقه برای استیبل کوین الگوریتمی خود استفاده می‌کند، اما همچنین شاهد ورود BTC به صندوق‌های قابل معامله در بورس کانادا (ETF) بوده‌ایم.

همانطور که در نمودار زیر نشان داده شده، صرافی ها حجم بالایی از خروج بیت‌کوین را در ماه از ذخایر خود تجربه کرده اند که می تواند به عنوان نشانه ای از انباشت توسط دارندگان بیت‌کوین تفسیر شود.

میزان خروج بیت کوین از صرافی‌ها در ماه مارس در مجموع به ۹۶۲۰۰ بیت کوین رسید، نرخی مشابه آنچه که قبل از شروع روند صعودی در سال ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۲۰ مشاهده کردیم.

 

نمودار2

میزان خروج بیت‌کوین از صرافی‌ها

معیار جالب دیگری که به انباشت بازار اشاره می کند، قدمت عرضه بیت کوین است که به این صورت تعریف می شود که بیت کوین حداقل برای یک سال جابجا نشده است.

همانطور که گفته شد، بنیاد لونا یکی از سازمان های عمومی است که علاقه خود را به نگهداری بیت‌کوین نشان می دهد. بنیاد لونا، ترازنامه بیت‌کوین خود را در بازه زمانی ۹ روزه ۳ برابر کرد و بیت‌کوین‌های خود را به ۳۰ هزار رساند.

نمودار3

روند خرید بیت‌کوین توسط بنیاد لونا

در مجموع، می‌توان استدلال کرد که به رغم باد مخالف از سوی اقتصاد کلان، بیت کوین همچنان به انباشت تاریخی قوی در میان طیف وسیعی از فعالان بازار ادامه می دهد. بهبود شرایط اقتصاد کلان می‌تواند باعث بهبود عملکرد قیمتی بیت‌کوین در آینده‌ای نزدیک شود.