۰ نفر

متاورس، کاربردها و ویژگی ها

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۷
کد خبر: 627385
متاورس، کاربردها و ویژگی ها

تعریف از متاورس و توضیح آن اغلب دشوار است.اما تفسیر متاورس توسط تیم تخصصی بیت ارز(BitArz.Net) به زبانی ساده تعریف شده است.

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، می‌توان گفت که متاورس از فضاهای مجازی تشکیل شده‌است که در آن افراد می‌توانند، به جای اینکه به صورت فیزیکی کنار هم باشند، در دنیای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ساده‌ترین تعریفی است که حتی "مارک زاکربرگ" هم بیان کرده‌است.

البته اگر بخواهیم کمی جامع‌تر بیان کنیم، می‌توان به تعریف آقای متیو بال اشاره کرد:

متاورس شبکه‌ای جهانی و البته مجازی است که در آن افراد به صورت مجازی می‌توانند با هم ارتباط داشته‌باشند. نکته اصلی اینجاست، هویت افراد و ماهیت اشیا با هم پیوستگی لازم را دارند. در حقیقت شما انگار به دنیای واقعی اما در شکل مجازی وارد شده‌اید.

باید گفت که متاورس، یک دنیای فراتر از حالت فیزیکی است. افراد در آن دارای هویت مستقل و منسجم، همانند دنیای واقعی دارند و می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را در شکل مجازی انجام دهند. همچنین اشخاص به صورت آواتارهای مجازی، تشکیل شده‌اند و در قالب همین آواتارها می‌توانند، فعالیت کنند. البته شرط اول ورود به فضای متاورس، داشتن هدست واقعیت مجازی و عینک هوشمند واقعیت مجازی در کنار اینترنت پرسرعت است.

ویژگی‌های متاورس چیست؟

متاورس ویژگی‌هایی دارد. ویژگی‌هایی که باعث شده تا این حد بر سر زبان‌ها بیفتد و به عنوان آینده نسل اینترنت نامیده شود. ویژگی‌های متاورس شامل موارد زیر هستند:

  • به دلیل فضای سه بعدی آن، حضور واقعی را برای کاربران، تداعی می‌کند. البته برای دستیابی به این حضور باید از عینک‌های سه بعدی و چند بعدی مخصوص استفاده کرد.
  • تعامل و همکاری ویژگی دیگر متاورس است. به این صورت شما می‌توانید به هر کجا از فضای متاورسی سفر کنید و با بقیه در دیگر فضاها ارتباط برقرار کنید. همچنین به راحتی می‌توانید، فعالیت‌ها از جمله خرید و فروش را انجام دهید.
  • استانداردسازی از دیگر ویژگی‌های حیاتی و مهم متاورس است. در واقع، ساخت تجهیزات و ویژگی‌ها بر اساس استانداردی انجام می‌شود تا متاورس های مختلف بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
  • همزمانی ویژگی دیگری است که بر اساس آن کاربران در کشورهای مختلف و با فاصله زیاد می‌توانند در یک واحد ارتباط داشته باشند.
  • تمامی اطلاعات در همان لحظه در اختیار کاربران فعال متاورس قرار می‌گیرد. به این قابلیت سرعت می‌گویند.
  • شما در متاورس می‌توانید، هر وسیله و ساختمانی را به هر شکلی که می‌خواهید، بسازید. ابزارهای جدید ذخیره شده و در مراجعات و استفاده‌های بعدی شما وجود خواهند داشت.
  • در این فضا، دیگر خبری از هزینه‌های رفت‌وآمد و خرید وسایل نیست.

کاربردهای متاورس چیست؟

حالا به مهم‌ترین بخش، یعنی کاربردهای متاورس می‌رویم. مسلماً وارد شدن به این فضا، اگر بدون کاربرد و مزیت باشد، بعد از چندی به فراموشی خواهد رفت؛ اما چنین چیزی قرار نیست که برای متاورس اتفاق بیفتد. مهم‌ترین کاربردهای متاورس شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از مهم‌ترین کاربردها در حوزه پزشکی است. با استفاده از این عینک و هدست می‌توان آناتومی بدن انسان را ایجاد کرد و از آن برای اهداف آموزشی یا بررسی وضعیت بیمار، بعد از عمل دسترسی پیدا کرد.
  • به راحتی می‌توان فضاهای بسیاری را برای دانش آموزان و دانشجویان شکل دارد. فضاهایی مانند فضا یا سفر به جنگل‌های آمازون و دیدن حیوانات از نزدیک، برای اهداف آموزشی ایجاد کرد.
  • بازی شاید یکی از بهترین کاربردهای متاورس باشد. با استفاده از این فناوری، شما دیگر در فضای دوبعدی نیستید؛ بلکه به نوعی در دل خود بازی خواهید بود و این می‌تواند احساس واقعی‌تری را برای کاربران به وجود بیاورد.
  • سفر رفتن را همه دوست دارند؛ اما آیا امکان آن وجود دارد؟ مسلماً خیر. چه کسی دوست ندارد که تمام ایران ببیند؟ چه کسی دوست ندارد تا برای یک بار هم که شده به دل جنگل‌های آفریقا برود و حیوانات وحشی را از نزدیک ببیند. باید گفت که این دیگر با متاورس آرزو نیست. به راحتی می‌توان به هر نقطه‌ای و بدون هیچ هزینه‌ای سفر کرد؛ آن هم در هر لحظه‌ای که می‌خواهیم.
  • گروه‌های نظامی می‌توانند فضای جنگ را قبل از هر عملیات مهمی در متاورس پیاده‌سازی و تمرین کنند.
  • فروش ملک و خرید زمین از مهم‌ترین کاربردهای متاورس خواهد بود. به این صورت هر مشاور املاکی می‌تواند، فضای سه بعدی از ملک و محیط اطراف آن را در اختیار مشتریان قرار دهد.

شما می توانید در مجموعه بزرگ بیت ارز و با مشاوره و راهنمایی کارشناسان ما ،با نحوه ورود و تعامل در دنیای متاورس آشنا شوید و راه ورود به دنیای جدید مجازی را آموزش ببینید.

منتظر حضور و تماس شما هستیم.     www.BitArz.Net