۰ نفر

مقایسه دو بازار برای سرمایه‌گذاری؛

سود خرید ارز دیجیتال بیشتر است یا خرید ملک؟

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۴۵
کد خبر: 626927
سود خرید ارز دیجیتال بیشتر است یا خرید ملک؟

بررسی سرمایه گذاری های مختلف نیاز به مقایسه با میزان سرمایه یکسان در بازه زمانی یکسان و معیار سنجش یکسان دارد. اگر بخواهیم دو نوع سرمایه گذاری ملک و رمز ارز را باهم مقایسه کنیم باید این موارد را مدنظر قرار دهیم که هریک از این حوزه های سرمایه گذاری با معیار های یکسان چه نرخ بهره وری را به جا گذاشته اند.

در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال سودآورتر است یا سرمایه‌گذاری ملکی؛ یک مثال بسیار ساده در این دو حوزه بررسی شده است.

چرا سرمایه گذاری:

پیش از آن که به انواع و مقایسه سرمایه گذاری های مختلف بپردازیم ابتدا باید به این مهم بپردازیم که چرا سرمایه گذاری؟

در جوامعی که نرخ تورم بالایی دارند یکی از مهم ترین دغدغه های موجود حفظ ارزش پول است که می‌تواند مبنای اصلی رشد اقتصادی فرد یا مجموعه باشد که در ادامه با مقایسه دو روش سرمایه گذاری با مثال این موضوع شفاف تر خواهد شد.

سنجش آورده و مقایسه سرمایه گذاری های مختلف با هم  باید  بر حسب یک یه معیار یکسان صورت پذیرد ؛ دلار به عنوان ارز مرجع بین المللی  معیار مناسبی برای سنجش ومقایسه است که علاوه بر این موضوع که می‌تواند معیار و میزان تورم موجود را نشان دهد ارزش سرمایه گذاری و بهره وری آن را در مقیاس بین المللی مشخص می‌نماید.

بازار ملک:

 اگر به نرخ رشد مسکن در کشور به عنوان یکی از عرصه های سنتی سرمایه گذاری ایران توجه کنیم در سال های اخیر در ایران قیمت ملک افزایش داشته است اما اگراین سرمایه گذاری را با نرخ معیار ( دلار ) برسی کنیم به چه نتایجی خواهیم به عنوان مثال در سال ۱۳۹۹ قیمت یه ملک نوساز۱۰۰ متری  در منطقه ۱ تهران حدودا ۵ میلیارد تومان بود. این ملک با قیمت دلار حدود ۱۹ هزار تومانی  ۲۶۳ هزار دلار ارزش داشت. در حال حاضر قیمت ملک نوساز ۱۰۰ متری در منطقه ۱حدود ۸ میلیارد تومان است. با نرخ دلار ۲۷ هزار تومانی سرمایه شما ۲۹۶ هزار دلار است که حدود ۱۲.۵ درصد رشد سرمایه را نشان می‌دهد . حال با این محاسبه ساده و ایا سود مناسبی کسب شده ؟  

بیایید نگاهی کلی به روند رشد ارزش ملک نسبت به دلار در ۹سال پیاپی نگاهی بیندازیم:

سود خرید ارز دیجیتال بیشتر است یا خرید ملک؟

همین طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید طی سال های گذشته نمودار سرمایه گذاری در ملک نه تنها صعودی نبوده است بلکه در بعضی بازه ها حتی سود منفی داشته است!

بازار رمز ارز:

بیاید همان مثال بازار  ملک را در همان زمان برسی کنیم:

قیمت بیت کوین در تیر ۹۹ حدودا ۹ هزار دلار بود ولی در حال حاضر ۴۲ هزار دلار است. اگر در سال ۹۹ میزان سرمایه ۲۶۳ هزار دلاری خود را روی  بیت کوین سرمایه گذاری کرده بودید  ۲۹ عدد بیت کوین داشتید که در حال حاضر میزان دارای شما حدودا ۱ میلیون و ۲۱۸ هزار دلار می‌بود! یعنی حدود ۳۶۳ درصد سود

نمودار قیمت بیت کوین به عنوان با ارزش ترین رمز ارز موجود در دنیا در 9 سال گذشته در نمودار زیر قابل مشاهده است.

سود خرید ارز دیجیتال بیشتر است یا خرید ملک؟

همانطور که مشاهده مینمایید ارزش بیت کوین بصورت کلی دارای رشد بسیار زیادی بوده است.

حال بیایید به مزایای این بازار با توجه به عدم شناخت کافی بپردازیم:

بازدهی:

همانطور که در مثال بالا اشاره شد بازدهی این حوزه بسیار بالا و میزان سود بسیار بالا تری نسبت به دیگر حوزه های سرمایه گذاری دارد که دلایل مختلفی را شام می‌شود .

یکی از مهمترین این دلایل درآمد دلاری است که میتواند علاوه بر حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم به رشد اقتصادی کمک شایانی نماید.

نقد شوندگی:

رمز ارز در تمام دنیا درحال رشد سریع و جایگذین شدن با پول است و حتی پوز های بیت کوین نیز در دنیا در حال رشد سریع مبیاشد همچنین با توجه به حضور اکسچنج های داخلی و خارجی در هر ساعتی از شبانه روز امکان تبدیل به ریال را دارد.

مدیریت ریسک:

بازار رمزارز به عنوان یکی از بزرگترین بازار های نو ظهور در حوزه سرمایه گذاری با توجه به پشتوانه بسیار قوی و بین المللی خود و همچنین سابقه این بازار در رشد، دارای زیر شاخه های مختلفی است در نتیجه با شناخت کافی و انتخاب بهترین نوع، میتوان مناسب ترین بازار را با مدیریت ریسک مناسب انتخاب نمود. اما این موضوع بسیار مهم است که با مطالعه و کسب اطلاعات لازم و از راه های قانونی به این بازار ورود پیدا کرد.

شفافیت:

نرخ رمز ارز و میزان سرمایه همیشه بصورت دقیق و در لحظه قابل دسترس است همچنین موارد مختلفی مانند نرخ تبدیل کاملا مشخص و ثابت است.

بیت کوین به عنوان با ارزش ترین رمز ارز دنیا شناخته میشود. نکته ای که باید به اون توجه داشت این هست که بازار بیت کوین پر از نوسان بوده و هست یعنی دقیقا از همین نوسان ها ( خرید بیت کوین روی خط حمایتی و فروش آن روی خط صعودی) میتوان به سود اوری رسید. جدا از اون فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد و تا الان ۱۹میلیون آن توسط ماینر ها، استخراج شده و فقط ۳ میلیون دیگه از اون وجود دارد. به همین علت هم هست که در ابتدا قیمت بیت کوین بسیار کم بوده و الان در حال حاضر هر سال قیمت بیت کوین از سال قبل بیشتر می‌شود.

در نتیجه برای ورود به بازار خرید و فروش رمز ارز نیاز به دانش بالا در این زمینه است و ریسک بالایی دارد. البته همان طور که در بالا اشاره شد این بازار شاخه های متفاوت دیگری هم دارد که به عنوان مثال یکی از کم ریسک ترین شاخه های سرمایه گذاری در بازار کریپتو ماینینگ است که با استخراج رمز ارز ها میتواند این ریسک را به حداقل برساند.

چیزی که میتوان پیش بینی کرد این هست که آینده در دست آن‌هایی است که از الان مشغول به استخراج بیت کوین باشند.

منبع: داراماینر