۰ نفر

تحول احتمالی در سیستم های پرداخت؛

سوئد، در حال ایجاد ارز دیجیتال ملی است

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۸:۳۰
کد خبر: 626397
سوئد، در حال ایجاد ارز دیجیتال ملی است

مرحله دوم آزمایش CBDC توسط بانک مرکزی سوئد در تکمیل ارائه ارز دیجیتال خود با سیستم بانکی این کشور موفق بوده است. بانک مرکزی این کشور عقیده دارد ارائه e-krona در سیستم های بانکی امکان پذیر خواهد بود.

اقتصاد آنلاین - فرناز حیدری؛ بانک مرکزی سوئد، گفت که مرحله دوم آزمایش CBDC ها ثابت کرده است که امکان ایجاد یک ارز دیجیتال با پشتوانه دولتی در سیستم بانکی فعلی وجود دارد. این عملیات، مشتریان بانک ها را قادر می‌سازد تا وجوه موجود در حساب های بانکی خود را به پول الکترونیکی و بالعکس مبادله کنند.

بانک مرکزی مرحله دوم آزمایش پروژه CBDC خود را با نام "e-krona" در ماه فوریه آغاز کرد. این مرحله آزمایشی به دنبال بررسی و آزمایش راه حل های فنی توسعه یافته در پروژه بود. علاوه بر این، بانک مرکزی این کشور درحال بررسی یک چارچوب قانونی بالقوه در مورد e-krona بود.

بانک مرکزی سوئد  قصد داشت آزمایش کند که آیا e-krona قادر است به صورت آفلاین عمل کند، کفایت راه حل آفلاین را ارزیابی کند، و تعیین کند که چگونه میتوان بانک ها و سایر ارائه دهندگان خدمات پرداخت را در شبکه e-krona وارد کرد. برای آخرین بخش آزمایشات، بانک مرکزی سوئد با Handelsbanken و Tietoevry همکاری کرد.

علاوه بر این، آزمایش‌های انجام شده مشخص می‌کنند که امکان معامله از طریق e-krona به صورت آفلاین وجود دارد یا خیر. با این حال، تراکنش‌های آفلاین با خطراتی همراه هستند که بانک مرکزی در صورت تصمیم به پذیرش راه‌حل مشابه با تراکنش های آفلاین، باید آنها را مدیریت کند.

پس از بررسی و پاسخ به سؤالات حقوقی در مورد وضعیت یک ارز دیجیتال ملی بالقوه، بانک مرکزی این کشور به این نتیجه رسید که می‌توان آن را نوعی پول نقد الکتریکی در نظر گرفت.

احتمال عرضه از دیجیتال مذکور توسط سوئد بالا رفته است.

علیرغم تحولات فوق، بانک مرکزی سوئد گفت که در این پروژه آزمایشی تنها به دنبال افزایش دانش خود در مورد نحوه طراحی یک e-krona کاربردی است. برای این منظور، بانک مرکزی تاکید کرد هنوز که تصمیمی برای انتشار کرون الکترونیکی یا راه حل فنی و چارچوب قانونی که بر اساس آن اجرا خواهد شد، نگرفته است.

پروژه آزمایشی e-krona در حال حاضر وارد فاز سوم شده است که بر روی بررسی الزامات یک e-krona در آینده تمرکز خواهد کرد.

هم اکنون تنها دو کشور  CBDC را راه اندازی کرده اند. این کشور ها نیجریه و باهاما هستند. در حال حاضر، بانک مرکزی چین پس از انجام آزمایش‌های متعدد در شهرهای بزرگ در سال گذشته، به راه‌اندازی e-CNY بسیار نزدیک است.