۰ نفر

معرفی یکی دیگر از محبوب ترین ان اف تی ها؛

کریپتوپانک چیست و چرا ارزشمند است؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۲۳
کد خبر: 625290
کریپتوپانک چیست و چرا ارزشمند است؟

تا کنون ممکن است انواع مختلفی از ان اف تی ها پا به عرصه بلاکچین نهاده باشند اما برخی از آن‌ها با توجه به محبوبیت و فراگیری چشمگیری که دارند جایگاه ویژه ای را در نظر کارشناسان و سرمایه گذاران این حوزه جلب کرده اند. کابران قبل از اقدام به خرید و فروش ان اف تی ها و یا سرمایه گذاری در پروژه های آن باید بدانند ان اف تی یا همان توکن تعویض نشدنی (غیر مثلی) چیست و چه کاربردی در فضای اقتصاد دیجیتال و بلاکچین دارد.

اقتصاد آنلاین_ فرناز حیدری؛ توکن های غیر مثلی در واقع سند مالکیت دارایی های دیجیتال هستند به این معنا که در صورت ان اف تی شدن یک دارایی بر بستر بلاکچین، امکان اثبات و تشخیص دارنده اصلی آن وجود خواهد داشت. به طور مثال اگر یک عکاس یکی از اثار هنری خود را در بستری که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند را دارد ثبت کند، مالک اثر تا ابد مشخص خواهد بود و پس از کپی و دانلود های پی در پی اثر، دارنده اصلی آن گم نمی شود.

یکی از ان اف تی هایی که تا کنون عملکرد مطلوبی از خود نشان داده کریپتوپانکس است. این توکن تعویض های نشدنی موفق شدند حتی در استاندارد  ERC-۷۲۱شبکه اتریوم تغییر و توسعه ایجاد کنند. این استاندارد برای توکن های مثلی در شبکه های بلاکچین متفاوت است برای مثال توکن های برابر و یکسان اتریوم توسط ERC-۲۰ ایجاد می‌شوند.

در واقع در حال حاضر کریپتوپانکس یکی از مهم ترین انواع توکن غیر مثلی موجود در بازار است و از لحاظ رده بندی محبوبیت در جایگاه قابل توجهی قرار دارد.

کریپتوپانکس شامل ده هزار کاراکتر(آواتار) منحصر به فرد است که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های مختص خود هستند. جان واتکینسون (John Watkinson) و مت هال (Matt Hall) دارندگان شرکت «لاروا لبز» ابداع کننده این ان اف تی ها بودند. در ابتدا و در زمان عرضه، کریپتو پانکس به طور رایگان به داوطلبان تعلق می گرفت و تنها هزینه‌ای که کاربران برای دریافت این توکن‌ها متحمل می‌شدند، پرداخت کارمزد شبکه اتریوم بود اما به مرور زمان قیمت آنها افزایش یافت. برای تفهیم چرایی ارزشمندی این نوع از توکن های غیرمثلی باید با ماهیت و چیستی آن ها آشنا شویم.

کریپتوپانک ها تصاویری ۲۴ در ۲۴ مگاپیکسلی هستند و گرافیک هشت بیتی دارند(بیت و بایت واحد اندازه گیری حافظه های کامپیوتری و کوچکترین جزء حافظه کامپیوتر بیت است. اطلاعاتی که در کامپیوتر رد و بدل می شوند در قالب بیت و بایت بوده که هر بایت برابر با هشت بیت است).

این تصاویر روش خلاقانه و هوشمندانه‌ای برای قرار گرفتن در بستر بلاکچین دارند. با توجه به حجم بالاتر این تصاویر نسبت به ظرفیت بلاک ها در شبکه، شرکت لاروالبز اطلاعات هش مربوط به تصویر ترکیبی از تمام این کاراکتر ها را در زنجیره بلوک اتریوم قرار داد. به این ترتیب امکان مطابقت هش مربوط به جایگاه تصویر با هش ثبت شده در شبکه بلاکچین امکلان پذیر است. در واقع هریک از کریپتوپانک‌ها شامل اطلاعاتی هستند که نشان‌دهنده موقعیت آنها در تصویر ترکیبی است. برای نمونه کریپتوپانک شماره ۷۸۰۴، در واقع ۷۸۰۴مین کریپتوپانک از تصویر ترکیبی است.

در این فناوری مستندات تمام مالکان قبلی اثر نیز در بلاک چین ذخیره می شود.

مالکیت

انواع کریپتوپانکس

تمام کریپتوپانک ها در یکی از دسته های موجودات بیگانه، میمون ها، زامبی، زن و مرد جای می‌گیرند. همینطور در هر یک از این دسته ها تمام کاراکتر ها با یکدیگر متفاوت هستند.

برای مثال داشتن موی سر و رنگ آن یکی از تفاوت‌های میان پانک‌های مختلف است یا تنها ۶۸ پانک، رنگ موی سرشان نارنجی است. همینطور ۹۴ پانک، موی سر بافته شده دارند. ۹۵ پانک موی سر صورتی با کلاه مشکی دارند! داشتن ریش برای کاراکترهای مرد، داشتن عینک، داشتن کلاه، داشتن سیگار یا پیپ، مدل ریش، مدل موی سر، داشتن اخم یا لبخند، کلاه پلیس، ماسک پزشکی و… از وجوه تمایز این ان اف تی ها است.

کریپتوپانکس

چرا ان اف تی ها ارزشمند هستند ؟

شاید تا کنون نام اثر هنری دیجیتال بیپل (beeple) به گوشتان خورده باشد. این اثر با قیمتی بیش از شصت میلیون دلار فروخته شد. علاوه بر کمیابی، شاید یکی دیگر از دلیل ارزشمندی ان اف تی ها این باشد که خرید این توکن ها می‌تواند افراد را به مالک های منحصر به فرد تبدیل کند.

 معمولا هرچه یک اثر هنری وجه تمایز و جذابیت بیشتر نسبت به سایر آثار داشته و همچنین کمیاب تر باشد ارزشمند‌تر خواهد بود. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که تبعیت قیمت این توکن های غیر مثلی از میزان محبوبیت و درک عمومی می‌تواند بسیار سودآور یا بسیار زیان ده باشد، به این منظور که ممکن است یک اثر به یک باره محبوب و یا به یک باره فراموش شود.

گران قیمت ترین کریپتوپانکس کدامند؟

طبق آنچه هم اکنون ( ۴ آوریل۲۰۲۲) در سایت اصلی لاروالبز مشاهده می‌شود گران ترین کریپتوپانک ها مربوط به کریپتوپانک شماره ۵۸۲۲ است که با قیمتی در حدود بیست و سه میلیون دلار در ۱۲ فوریه ۲۰۲۱ فروخته شد.

کریپتوپانک (1)

آینده کریپتوپانک ها چه خواهد شد؟

هنوز به‌طور دقیق نمیتوان اظهار نظر قطعی کرد  که آینده کریپتوپانکس به چه شکلی خواهد بود. ممکن است هیاهویی که کنون  پیرامون کریپتوپانک‌ها را در بر گرفته از بین برود یا افزایش یابد؛ اما چیزی که می‌تون به آن اطمینان داشت این است که کریپتوپانک‌ها به‌عنوان ان اف تی های قابل‌توجه در حوزه ارزهای دیجیتال تاریخ‌ساز شده‌اند.