۰ نفر

در پی ماهیت رمزارز مشهور مطرح می شود؛

چرا روند قیمتی بیت کوین صعودی خواهد بود؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۲۴
کد خبر: 625283
چرا روند قیمتی بیت کوین صعودی خواهد بود؟

برترین رمزارز بازار، بیت‌کوین که از ابتدا فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده، در حال حاضر در کانال ۴۶ هزار دلاری قرار دارد. با توجه به اینکه تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود خواهد داشت، یعنی عرضه آن محدود خواهد بود، برخی از تحلیلگران آینده بسیار روشنی برای این رمزارز متصور هستند. لازم به ذکر است که به تازگی تعداد بیت‌کوین‌های استخراج شده به ۱۹ میلیون رسید و تنها ۲ میلیون از این رمزارز باقی مانده که وارد گردش شود. تمام بیت‌کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ استخراج خواهد شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بیش از یک دهه پیش، ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت‌کوین، اولین بلاک این رمزارز را به نام جنسیس بلاک (genesis block) استخراج کرد. بیت‌کوین از آن زمان افزایش ارزش قابل توجهی تجربه کرده و اکنون نیز بر بسیاری از بازارهای مالی برتری دارد.

به عنوان نخستین رمزارز، بیت‌کوین تقریبا مشابه ارزهای دیجیتالی بوده و در حال حاضر نیز از نظر ارزش بازار، در رتبه نخست قرار دارد. تنها در سال ۲۰۲۱، ارزش بیت‌کوین از قیمت ۲۹ هزار و ۳۷۴ دلار در تاریخ ۱ ژانویه، با ۵۴.۶۴ درصد رشد، به ۴۶ هزار و ۳۰۶ دلار در ۳۱ دسامبر رسید و حتی دو بار توانست از مرز ۶۰ هزار دلار نیز عبور کند.

هدف بیت‌کوین این است که از "نسخه‌ای صرفاً همتا به همتا از پول نقد الکترونیکی" به یک ذخیره ارزش و قابل قیاس با طلا به عنوان محافظی در برابر تورم تبدیل شود.

اگرچه موفقیت بیت‌کوین مسلم است، سوالاتی پیرامون آینده این ارز دیجیتال همچنان مطرح می شود: آیا بیت‌کوین در بلندمدت افزایش می‌یابد و پیش بینی قیمت بیت‌کوین برای دهه‌های آینده چیست؟

نمودار

روند تغییر قیمت بیت‌کوین از سال ۲۰۱۵

فرآیند هاوینگ بیت‌کوین احتمالا باعث افزایش قیمت می‌شود

استخراج بیت‌کوین به یک بلاکچین متکی است که تمام تراکنش‌های عمومی را به یکدیگر متصل می‌کند. با استفاده از گواه ثبات کار (PoW )، استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با یکدیگر برای حل معادلات ریاضی و تایید تراکنش‌ها به رقابت می‌پردازند. پاداش ماینرها بیت‌کوین است که از این رو افراد زیادی را به انجام آن ترغیب می‌کند.

لازم به ذکر است که مجموع عرضه بیت‌کوین ۲۱ میلیون کوین است. در تاریخ ۱ آوریل (۱۲ فروردین)، مجموع بیت‌کوین‌های در گردش به ۱۹ میلیون رسید.

به منظور کاهش نرخ عرضه بیت‌کوین‌های جدید به کاربران، این ارز دیجیتال به گونه‌ای طراحی شده است که تقریباً هر چهار سال یک بار پاداش استخراج را به یک دوم کاهش می‌دهد تا بیت‌کوین‌هایی که وارد گردش می‌شوند را کمتر کند. از این رو عرضه محدودتر شده و این کوین کمیاب‌تر شده و باعث افزایش ارزش بیت‌کوین می‌شود.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، بیت‌کوین شاهد روند صعودی پس از فرآیند هاوینگ بوده است. سه فرآیند هاوینگ اخیر در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ اتفاق افتاد که باعث افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین شد.

در حالی که فرآیند نصف کردن پاداش ماینرها سر و صدای زیادی در محافل رمزنگاری ایجاد می‌کند، اما لزوما به این معنی نیست که روند قیمتی بیت‌کوین در آینده صعودی خواهد بود.

از نظر تاریخی، با هر هاوینگ بعدی، افزایش قیمت بیت‌کوین کمی کمتر می‌شود. به این معنی که اثر نصف شدن بیت‌کوین ممکن است در حال کاهش باشد. تیم تحقیقاتی Capital.com اظهار داشت که این بدان معنا نیست که هاوینگ، قیمت را افزایش نمی‌دهد، اما تاثیر آن به طور قابل توجهی هر چهار سال کاهش می‌یابد.

پنجمین و ششمین فرآیند هاوینگ بیت‌کوین قرار است به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۳۲ اتفاق بیفتد و تاثیر آنها ممکن است عاملی در شکل دادن روند قیمت بیت‌کوین برای سال ۲۰۳۰ باشد.

نمودار2

فرآیند هاوینگ بیت‌کوین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۳۲

جو برنت، تحلیلگر ماینینگ در Blockware Solutions، معتقد است که فرآیندهای هاوینگ بیت‌کوین برای پیش‌بینی آینده قیمت آن مفید خواهد بود.

برنت اظهار کرد: "در درازمدت، بیت‌کوین از نظر برنامه‌ریزی کمیاب‌تر می‌شود. بیت‌کوین‌های باقی مانده تا سال ۲۱۴۰ استخراج نخواهد شد. این کمیابی روزافزون یک محرک بزرگ برای قیمت آینده بیت‌کوین خواهد بود زیرا فعالان بازار به دنبال ابزارهایی برای حفظ ثروت خود هستند.

الکس فالیوشین، بنیانگذار و مدیر عامل CoinLoan، خاطرنشان کرد که همه ما می‎‌دانیم که تنها حداکثر ۲۱،۰۰۰،۰۰۰ بیت‌کوین تا به حال موجود خواهد بود، که آن را کمیاب می‌کند - بنابراین، با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران به این فناوری اعتقاد دارند، قیمت باید در بلندمدت افزایش یابد.

سایر عوامل دخیل در پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین

در سال ۲۰۲۰، ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال به ۱.۴۹ میلیارد دلار رسید. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Allied Market Research، ارزش آن می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به ۴.۹۴ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده افزایش ۱۲.۸ درصدی است.

در همین حال، تحقیقات انجام شده توسط ResearchAndMarkets.com در دسامبر ۲۰۲۱ نشان داد که ارزش بازار ارزهای دیجیتال می تواند از ۱.۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به ۲.۷۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد.

محققان Allied Market Research تاکید کردند که بیت‌کوین در بازه زمانی پیش‌بینی شده به عنوان سودده‌ترین باقی خواهد ماند و اشاره کردند که بیت‌کوین یک پتانسیل کشف نشده در اقتصادهای نوظهور است؛ زیرا پیش از این به بسیاری از افراد و همچنین شرکت‌‎ها اجازه توسعه و شکوفایی داده است. علاوه بر این، این رمزارز کمک بزرگی برای کشورهای در حال توسعه بوده است.

از تحولات مثبت در بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ می‌توان به پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک ارز قانونی توسط السالوادور در اوایل سپتامبر و راه اندازی صندوق معامله آتی بیت‌کوین (ETF) در ماه اکتبر در بورس نیویورک (NYSE) اشاره کرد.

 

نمودار3

نمودار قیمت بیت‌کوین از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲

در نوامبر ۲۰۲۱، ارتقای تپروت (Taproot) برای بیت‌کوین انجام شد که این رمزارز را کارآمدتر کرد. این امر بیت‌کوین را قادر به اجرای قراردادهای هوشمند کرد (مانند اتریوم). قراردادهای هوشمند اتریوم به این پلتفرم اجازه می‌دهد تا به پرمصرف‌ترین بلاک چین تبدیل شود، با این حال، به‌روزرسانی بیت‌کوین می‌تواند منجر به افزایش کاربران روزانه آن شود که یک پیشرفت صعودی است.

افزایش نرخ پذیرش به این معنی است که قیمت آینده بیت‌کوین می‌تواند از افزایش برخوردار شود. تا تاریخ ۳۱ مارس ۲۰۲۲، بیت‌کوین توسط ۷ هزار و ۸۵۵ بازرگان به عنوان وسیله‌ای برای پرداخت پذیرفته شده و با افزایش تقاضا، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

سال گذشته، پس از اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، توییت کرد که خودروهای برقی وی را می‌توان با استفاده از بیت‌کوین خریداری کرد، ارزش این رمزارز ۱۲.۵۲ درصد افزایش یافت و از ۵۲ هزار و ۷۷۴ دلار در ۲۴ مارس ۲۰۲۱ به ۵۹ هزار و ۳۸۴ دلار در ۲ آوریل ۲۰۲۱ رسید.

تامی دا کوستا، تحلیلگر DailyFX تاکید کرد در حالی که بیت‌کوین همچنان "پدر" رمزارزها به شمار می‌رود، می‌تواند با رقابت بسیار بزرگتری از سوی دومین دارایی دیجیتالی برتر از نظر ارزش بازار - اتریوم (ETH) روبرو شود.

وی اذعان داشت: " با توجه به ماهیت بلاکچین، بلاکچین اتریوم یک گزینه سازگارتر با محیط زیست است و عرضه نامحدود این کوین، آن را برای دولت‌هایی که مفهوم دارایی‌های دیجیتال را به عنوان یک وسیله مبادله می‌پذیرند، گزینه‌ای عملی‌تر می‌کند؛ مشروط بر اینکه نظارت و قانون‌گذاری وجود داشته باشد."

سلب مسئولیت: باید توجه کرد که پیش‌بینی قیمت و نظر تحلیلگران ممکن است اشتباه باشد و نباید بر آنها تکیه کرد. همیشه قبل از سرمایه گذاری، بررسی های لازم را انجام داده و ریسک‌های این بازار را در نظر داشته باشید.