۰ نفر

راهکار کاهش ریسک برای تازه واردان؛

اگر قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارید بخوانید

۱۴ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۰۷
کد خبر: 624918
اگر قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارید بخوانید

نمودار قیمتی یک ارزدیجیتال همیشه در جهت پیش‌بینی تحلیلگران رفتار نمی‌کند بنابراین زیان، از عوامل جدانشدنی بازارهای مالی بوده و تنها باید برآیند ضرر و سود را نشانگر‌ عملکرد سرمایه‌گذار طی یک دوره مشخص در نظر گرفت. اما با این حال می‌توان با اعمال مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و مراقبت ها در جهت کنترل ریسک و کاهش ضرر در بازار تلاش کرد.

اقتصاد آنلاین _ فرناز حیدری؛ رفع یا کنترل رفتارهای غیرحرفه‌ای در بازارهای مالی که تعداد بسیاری از معامله‌گران مرتکب آن می‌شوند، می‌تواند احتمال موفقیت افراد را افزایش می‌دهد. در این مقاله برخی از مهم ترین نکات برای جلوگیری از رفتار غیرمنطقی عنوان شده است.

  • انتخاب کیف پول

 سرمایه‌گذاران می‌توانید رمزارزهای خود را با استفاده از کیف پول یا همان ولت نگهداری، ارسال یا دریافت کنید. دو نوع ولت وجود دارد، ولت سرد و گرم که انواع سرد آن اغلب سخت افزاری هستند؛ مانند لجر که کلید خصوصی را تنها مالک آن کیف پول دارد و امکان دسترسی سایرین به آن تخت هیچ شرایطی وجود ندارد، از این جهت امنیت بالاتری نسبت به کیف پول های گرم دارد، همچنین تراکنش ها می‌تواند در این کیف پول به صورت آفلاین اتفاق بیافتد.

اما کیف پول های گرم به صورت سخت افزاری نیست و روی سیستم هایی مانند موبایل یا لپتاپ نصب شده و کاربر از این طریق به آن دسترسی دارد. در این نوع از کیف پول ها از آن جهت که شرکت خصوصی سازنده آن دسترسی به کلید خصوصی دارند امنیت کمتری از کیف پول های گرم وجود دارد.

کاربران توجه کنند که در معاملات پس از خرید ارز دیجیتال بهتر است یک کیف پول گرم یا سرد خصوصی داشته باشید و در کیف پول صرافی از دارایی‌های خود نگهداری نکنند  چرا که امکان بلوکه شدن یا تحریم آن صرافی های خارجی وجود دارد.

لازم به ذکر است کاربران باید کیف پول های منتخب خود را از سایت سازنده دریافت کنند چرا که در این صورت پس از وقوع هرگونه مشکل احتمالی تمام مسوولیت بر عهده سازنده کیف پول خواهد بود.

همچنین کیف پول هایی هستند که توسط هکران ایجاد شده که شباهت بسیاری با نسخه اصلی از یک نوع کیف پول دارند، افراد با دانلود آن ها از گوگل پلی یا اپ استور خود را در معرض هک شدن قرار می‌دهند.

  • انتخاب صرافی مناسب

 صرافی های بسیاری در ایران فعالیت می‌کنند که مردم برای خرید و فروش و نگهداری رمزارزها باید قبل از ورود در مورد آن ها تحقیق کنید. برای مثال سهولت کاربری،کارمزد، پشتیبانی و... باید بررسی شود.

  • توجه به تحریم ها و تبعات آن برای ایرانیان

از این حیث که ایران، مورد تحریم کشور های آحاد جهان است، به تبع تحریم های غرب علیه ایران ممکن است برخی صرافی ها اقدام به تحریم دارایی ایرانی ها کنند، بنابراین جا به جایی دارایی ها در صرافی های خارجی ریسک بالایی دارد و هر لحظه ممکن است افراد سرمایه خود را در طی تحریم و بلوکه شدن، از دست بدهند. هرچند اشخاصی هستند که با روش های مختلفی احراز هویت می‌کنند اما در صورت تشخیص ایرانی بودن کاربر، نتایج مطلوب نخواهد بود.

  • عجله نکردن

عجول بودن یکی از مخرب ترین رفتارها در بازار‌های مالی است.ورود سریع به بازار تنها به دلیل داشتن نقدینگی یا تتر (نوعی استیبل کوین که قیمت آن همیشه یک دلار است) و بدون کسب اطلاع و اطمینان کافی،  از جمله  اشتباه‌های افراد تازه وارد محسوب می‌شود. در اغلب اوقات، کسب سود مطلوب از معامله‌ها تنها در گرو خرید به موقع است و داشتن صبر تا زمان مناسب ورود به بازار امری قابل توجه است.

شرایط مساعد برای ورود به بازار‌ها زمانی است که یک ارز برای رشد دارای پتانسیل بالایی باشد، در صورت تسلط، استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال نیز به معامله‌گر کمک می‌کند. صبر برای یافتن یک ارز دیجیتال مطلوب گاهی روزهای زیادی به طول می‌انجامد، اما باید توجه داشت که ورود تنها با تکیه بر سیگنال‌ها و اخبار همیشه نتایج مثبتی در بر نخواهد داشت.

  • طمع نداشتن

همچنین طمع از دیگر رفتار غیرحرفه‌ای معامله‌گران در بازار های مالی است. مارکت ها همیشه صعودی نیستند؛ طبق این قاعده، اگر هدف کاربر از خرید، نگهداری بلند مدت نیست پس از رسیدن به قیمت مورد نظر، بهتر است در صدد فروش ارز اقدام کنند. داشتن طمع در بازار ارزهای دیجیتال به امید صعود نجومی‌قیمت، تنها منجر به از دست دادن سود کسب شده  یا حتی ضرر سرمایه‌گذار می‌شود.

  • نداشتن ترس بی جا

داشتن ترس نیز در برخی مواقع به نتایج نامطلوبی منجر می‌شود. ترس از دست دادن فرصت، تاثیر بسیاری بر تصمیم‌گیری‌های معامله‌گر دارد. اکثر افرادی که در قیمت ۶۷ هزار دلار و در سقف تاریخی بیت کوین در حال خرید بودند و در زمان مناسب‌تر و با قیمت پایین تر اقدام به خرید نکردند دلایلی مبتنی بر ترس از دست دادن سود های نجومی داشته اند. این احساس ترس که از آن به عنوان FOMO نیز یاد می‌شود گاهی مسبب اشتباه‌ترین معامله‌ها در بازار ارزهای دیجیتال است. حال با وجود فومو بررسی فریب‌های مربوط به آن نیز حائز اهمیت به نظر می‌رسد. در بازار ارزهای دیجیتال، بازار ارز و دیگر بازارهای مالی مانند بورس، نهنگ‌ها (دارندگان تعداد زیادی از رمزارز) به راحتی می‌توانند با ایجاد اخبار، شایعه‌ و جو مثبت پیرامون یک ارز یا سهام، در مردم ترس ایجاد کنند و در قیمت‌های بالاتر بدون افت قیمت، حجم سنگینی از دارایی خود را بفروشند چون تقاضای کافی ایجاد کرده‌اند. بنابراین ورود مبتنی بر اخبار و سیگنال‌ها می‌تواند فریبی از طرف دارندگان عمده ارزهای دیجیتال باشد.

 نوع دیگری از ترس نیز وجود دارد که به تبع ترس عمومی ‌مردم، قیمت‌ها ریزش می‌کند اما ارزش ذاتی رمزارز مورد نظر بالاتر از قیمت کنونی آن است، مانند اتفاقی که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ با همه‌گیری کرونا افتاد و اکثر مارکت‌ها به یکباره به کف تاریخی خود رسیدند. این وضعیت بهترین زمان برای انجام معامله خرید است.

  • مراقب معاملات فیوچرز باشید!

در بازار ارز دیجیتال، فیوچرز تریدینگ (Futures Trading) یک روش برای کسب سود از نوسات قیمت ارزهای دیجیتال، بدون داشتن مالکیت واقعی آن‌ها است. در واقع، معاملات فیوچرز در بازار کریپتو به کاربران اجازه می‌دهد تا روی قیمت آینده یک رمز ارز مشخص، شرط‌بندی کنند.

در معاملات فیوچرز افراد می‌توانند علاوه بر افزایش قیمت، از کاهش قیمت یک ارز نیز سود کسب کنند که این موضوع بستگی به پوزیشن معاملاتی دارد. هنگامی که معامله‌گران احتمال می‌دهند قیمت یک ارز دیجیتال، به طور مثال بیت کوین، کاهش پیدا می‌کند، یک پوزیشن شورت باز می‌کنند که اگر قیمت بیت کوین طبق پیش‌بینی پیش برود، از این معامله سود کسب خواهند کرد. همنطور اگر سرمایه گذار احتمال بدهد قیمت یک ارز دیجیتال، مثلا همان بیت کوین، افزایش می‌یابد یک معامله با پوزیشن لانگ باز می‌کند؛ در صورتی که پیش‌بینی درست باشد، معامله سودده خواهد بود و اگر درست نباشد،سرمایه گذار در معامله فیوچرز با موقعیت لانگ یا خرید، ضرر خواهد کرد.

از آنجایی که، معاملات فیوچرز مربوط به پرایس اکشن‌های یک رمزارز بوده و ربطی به خود آن ارز ندارد، با معاملات اسپات تفاوت بسیاری دارند. از جمله ویژگی‌های معالات آتی در بازار ارز دیجیتال، امکان معامله با مارجین تریدینگ یا لوریج بالا است.

  • داشتن حدضرر

همچنین نداشتن حد ضرر در معاملات نیز مخرب است. همزمان با خرید هر نوعی از دارایی (ارز، سهام، سکه، طلا، ماشین و...) باید حد ضرر یا Stop Loss  را مشخص کرد؛ به این معنا که معامله‌گر محدوده قیمت مشخصی را در نظر گرفته و در صورت متضرر شدن تا محدوده مورد نظر، از سهم یا ارز خارج شود. این حد ضرر باید از قبل در ذهن معامله‌گر وجود داشته باشد. از دیگر اشتباه‌های رایج سرمایه‌گذاران اینکه  فرد با شنیدن اخبار پیرامون یک دارایی به فکر خرید آن بدون بررسی و تحلیل می‌افتد. بازارهای مالی اغلب اخبار را  «پیش‌خور» (بی‌تاثیر شدن خبر) می‌کنند.

برای کنترل ترس و طمع می‌توان مجموعه‌ای از چارچوب‌ها را در معاملات اعمال کرد. در ابتدا معامله‌گر باید بداند که بخش کمی ‌از سرمایه‌ خود را و تنها در موقعیت مناسب، امن و مشروط به داشتن حداقل دانش لازم وارد بازار کند. بازار رمزارز‌ها  حتی به لحاظ سیستماتیک بسیار پرریسک است و وارد کردن بخش بزرگی از سرمایه به آن عاقلانه به نظر نمی‌رسد. همچنین داشتن طمع  باعث اخذ تصمیم‌های غیرمنطقی و خارج از اصول فعالیت در بازارهای مالی می‌شود.

  • به روز بودن و و پیگیری اخبار

افرادی که مایل به سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هستند باید همواره پیگیر اخبار و اتفاقات این حوزه باشند. افراد در صورت توجه به فاند ها، اخبار و رویداد های مربوط به این حوزه می‌توانند  احتمال کسب سود در معاملات را بالا ببرند.