۰ نفر

در بحبوحه ترس از تعطیلی شرکت‌های رمزنگاری؛

اعلام طرح نظارتی جدید برای رمزارزها توسط بریتانیا

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۱۰
کد خبر: 624038
اعلام طرح نظارتی جدید برای رمزارزها توسط بریتانیا

منابع فاش کردند که در هفته‌های آینده، بریتانیا طرح جدیدی را برای تنظیم صنعت رمزارزها ارائه خواهد کرد. این اعلامیه توسط وزیر دارایی، ریشی سوناک (Rishi Sunak) اعلام خواهد شد و بر روی استیبل کوین‌ها متمرکز است. اگر رگولاتورهای بریتانیا، این هفته نتوانند اقدامی کنند، صدها شرکت رمزنگاری تعطیل خواهند شد.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ مقرراتی که توسط دولت بریتانیا تهیه می‌شود، به ویژه استیبل کوین‌ها را هدف قرار می‌دهد. رشد سریع و ماهیت آنها مقامات پولی را نگران می‌کند، زیرا می‌توان از آنها برای بی‌ثبات کردن سیستم مالی و دور زدن تحریم‌های روسیه استفاده کرد.

به گفته چهار منبع آگاه که به شبکه آمریکایی CNBC فاش کردند، مسئول اعلام لایحه جدید نظارتی، وزیر دارایی بریتانیا، ریشی سوناک خواهد بود .

تاکنون جزئیات طرح نظارتی جدید مشخص نیست. این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، خاطرنشان کردند که فضای مساعدی برای صنعت رمزارزها وجود دارد. هدف نهادهای نظارتی بریتانیا ایجاد چهارچوبی است که شفافیت معاملات ارزهای دیجیتال را فراهم کند.

مقامات خزانه داری مایل به هماهنگی اقدامات با شرکت‌های مالی اصلی در این بخش هستند. ایده این است که پیچیدگی بازار استیبل کوین را بهتر درک کنیم که ارزش آن از سایر ارزهای فیات موجود، به عنوان مثال دلار آمریکا، ین یا حتی پوند به دست آمده است.

رشد تصاعدی استیبل کوین‌ها

از جمله شرکت‌هایی که وزارتخانه، برای گفتگو در این مورد احضار کرده، صرافی جمینی (Gemini) است. صرافی مذکور دارای استیبل کوین خود به نام دلار جمینی است که با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

رشد استیبل کوین‌ها در سال‌های اخیر مانند بقیه ارزهای دیجیتال فوق العاده بوده است. این دارایی‌های دیجیتال نه تنها از نظر تعداد بلکه از نظر عرضه ارز نیز رشد کرده‌اند. تتر، بزرگترین استیبل کوین جهان، از ۴ میلیارد دلار دو سال پیش، به بیش از ۸۰ میلیارد دلار امروز افزایش یافته است.

این رشد تصاعدی و پذیرش سریع، نگرانی‌هایی را از سوی قانون‌گذاران بریتانیا و جهانی برانگیخته است. نگرانی اصلی این است که آنها به اندازه کافی در ارز فیات برای پوشش تعداد توکن‌های صادر شده پشتیبانی نمی شوند.

از طرفی هم، منابع دیگر نگرانی استفاده از استیبل کوین‌ها در فعالیت‌های مجرمانه مانند پولشویی را دارند. به همین ترتیب، آن‌ها از قرار گرفتن احتمالی سیستم مالی سنتی، در معرض بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال می‌ترسند. دولت‌های اروپا و ایالات متحده، اعضای ناتو، همچنین نگران این هستند که روسیه از رمز ارزها برای فرار از تحریم‌های غرب استفاده ‌کند.

ارز دیجیتال

بانکداری بریتانیا برای مقررات بیشتر فشار می‌آورد

هفته گذشته، بانک انگلستان از پارلمان بریتانیا خواست تا چارچوب نظارتی ارزهای دیجیتال را گسترش دهد، تا خطرات ثبات مالی را محدود کند. سام وودز، معاون BOE، در نامه‌ای به چندین بانکدار، علاقه بانک‌ها و شرکت‌های مالی را برای ورود به بازارهای مختلف ارزهای دیجیتال، برجسته کرد. این اقدامات که وزارت خزانه‌داری بریتانیا در هفته‌های آینده اعلام خواهد کرد، پس از صدور فرمان اجرایی رییس‌جمهور آمریکا، جو بایدن برای تنظیم ارزهای دیجیتال با هماهنگی تمام آژانس‌های فدرال ایالات متحده، تصویب خواهد شد.

رگولاتو‎های اروپایی کمپین تهاجمی را برای هشدار به سرمایه گذاران، در مورد خطرات ارزهای دیجیتال راه اندازی کرده‌اند. در سطح جهانی، این کمپین توسط صندوق بین المللی پول (IMF) رهبری می‌شود.

ممکن است بریتانیا به تجارت ارزهای دیجیتال پایان دهد

تا پیش از این، بریتانیا ابتکار عمل برای پیشنهاد یک چارچوب نظارتی واضح برای ارزهای دیجیتال را بر عهده نگرفته بود. اما با قوانین جدیدی که در راه تصویب هستند، این کشور می‌تواند بدون تجارت ارزهای دیجیتال ادامه دهد.

اداره رفتار مالی (FCA)، با چندین شرکت در این بخش اتمام حجت کرده تا قبل از پایان ماه ثبت نام کنند. فایننشال تایمز گزارش داد که اگر این کار را نکنند، ممکن است تعطیل شوند .تعداد زیادی از شرکت‌های ارز دیجیتال از استانداردهای لازم برای جلوگیری از پولشویی پیروی نمی‌کنند. تاکنون تنها ۳۳ شرکت مرتبط با تجارت ارزهای دیجیتال، توانسته‌اند در این چهارچوب ثبت نام کنند.

این در حالی است که نزدیک به ۸۰ درصد از شرکت‌های این بخش که رگولاتوری برای ارزیابی ارائه کرده‌ است، رد شده یا مجبور به انصراف از درخواست ثبت شده‌اند. سال گذشته FCA حدود ۳۰۰ شرکت را مورد بررسی قرار داد و امسال فشارها افزایش یافته است.