۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افتتاح نمایشگاه هنر و NFTها در دبی

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۳۴
کد خبر: 618784
افتتاح نمایشگاه هنر و NFTها در دبی

​آرت دبی (Art Dubai)، با تمرکز بر NFTها و ارزهای دیجیتال دیدگاه آینده‌ نگر امارات را متحول می‌کند. نمایشگاه هنر این هفته در امارات با بخش جدید هنرهای دیجیتال و مجموعه‌ای از گفتگوها در مورد همه جنبه‌های متاورس، افتتاح می‌شود.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ دبی خود را "شهر آینده" می‌خواند. ماه گذشته بود که از "موزه آینده" با فناوری فوق العاده رونمایی کرد، جایی که فناوری همه جانبه به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا به سال ۲۰۷۱ سفر کنند و فضا را کشف کنند. در حال حاضر در محل برگزاری نمایشگاه‌های دبی، نمایشگاهی از ایده‌های پیشگام، از ۱۹۲ کشور شرکت کننده در حال برگزاری است که در ۳۱ مارس به دوره شش ماهه خود پایان می‌دهد. اما در مقابل، آرت دبی در محل معمول خود در مدینات جمیرا (Madinat Jumeirah)، برای پانزدهمین دوره خود (۱۱ تا ۱۳ مارس) افتتاح می‌شود که این بار نوآوری‌های در بر دارد.

این نمایشگاه با بهره‌گیری از روند NFTها در دنیای هنر، بخش دیجیتال آرت دبی Art Dubai) (Digital را راه‌اندازی می‌کند. در بیانه‌ای از این مجموعه آمده است که هدف از تشکیل این بخش، بررسی زمینه‌ای از NFTها، ارزهای دیجیتال، تصاویر هنری و واقعیت مجازی (VR) است که از زمان ظهور هنر دیجیتال از دهه ۱۹۸۰ در جهان رشد کرده‌اند. همچنین در این بخش از جمله کسانی که در فضای به سرعت در حال گسترش هنرهای دیجیتال پیشرو هستند، استقبال خواهد شد.

نمایشگاه دوبی

گالری مستقر در ماربلا، Yusto/Giner - فروز خان

طبق گزارش‌ها، هفده گالری و پلتفرم در این بخش به ارائه آثار خود خواهند پرداخت. پلتفرم سرپرستی NFT MORROW Collective که در زمان رونق NFTها در مارس ۲۰۲۱ تأسیس شد، اثرهایی از ۳۵ هنرمند را با قیمت‌هایی از ۰.۸ تا ۱۰اتریوم به نمایش می‌گذارد. آنا سیمن (Anna Seaman)، یکی از بنیانگذاران این پروژه و متصدی مجموعه MORROW، می‌گوید: «ما صفحه‌ای اختصاص داده شده به واقعیت مجازی خواهیم داشت که فضاهای گالری ما را در پلتفرم‌های مختلف متاورس نشان می‌دهد. همچنین به مجسمه‌های فیزیکی خود در مرکز غرفه که با چاپ سه بعدی از یک همتای NFT تولید شده‌اند، افتخار می‌کنیم.»

نمایشگاه دوبی2

انیمیشن NFT از مازیار کامکار و رضا وجدانی به نام CarpEThereum - گالری Emergeast

Emergeast، یک گالری آنلاین اختصاص داده شده به هنرمندان نوظهور و متوسط ​​از خاورمیانه و شمال آفریقا، نیز در بخش دیجیتال با آثاری به قیمت‌هایی از ۰.۸ تا ۸ اتریوم شرکت می‌کند. یکی از آثار نمایش داده شده در این بخش؛ CarpETHereum، اثر مازیار کامکار و رضا وجدانی است که علامت رمزارز اتریوم را در یک فرش ایرانی پیچیده شده به مفهوم قصیده‌ای برای تولد وب ۳.۰ در خاورمیانه، نشان می‌دهد.

همچنین پلتفرم GAZELL.iO، بخش دیجیتال خانه هنر غزالی (Gazelli Art House)، آثار الهام گرفته شده از فرش، از هنرمند اورخان ممدوف (Orkhan Mammadov) را به نمایش خواهد گذاشت. به عنوان مثال؛ اثر تکینگی در میراث (Singularity in Heritage)، بخشی از سری‌های احیای زیبایی‌شناسی (Revival of Aesthetics) که از یک الگوریتم هوش مصنوعی برای جمع‌آوری طرح‌های فرش خاورمیانه به قصد تولید الگوهای "تخیلی" مولد استفاده می‌کند، در این رویداد به نمایش گذاشته خواهد شد. پلتفرم مذکور ۳۳۳تا NFT  برای این آثار ساخته است که قیمت‌های آن‌ها از مبالغ سه رقمی تا شش رقمی به پوند انگلیس متغیر است.

مایشگاه دبی

Singularity in Heritage از اورخان ممدوف، از سری Revival of Aesthetics (۲۰۲۲) - GAZELL.iO

متاورس گریزناپذیر

بخش‌های دیگر نمایشگاه نیز حوزه‌های مربوط به متاورس فعالیت دارند. Campus Art Dubai، یک پلتفرم آموزشی برای هنرمندان، NFT های ایجاد شده توسط ۱۲ هنرمند شرکت کننده در برنامه امسال را ارائه می‌دهد.

مجموعه گفتگوهای انجمن جهانی هنر به «مصنوعات دیجیتال و اقتصاد رمزنگاری» اختصاص داده خواهد شد. به علاوه مجموعه دیگری از گفتگوها که توسط شرکت مبادلات ارزهای دیجیتال بای‌بیت (Bybit) حمایت می‌شود، بیشتر به بررسی مبانی ارزهای دیجیتال، رسانه‌های دیجیتال و هنر NFTها خواهد پرداخت.

این دوره از نمایشگاه آرت دبی، با ۱۰۰ غرفه‌دار از ۴۴ کشور که بیش از  ۳۰ تا از آن‌ها برای اولین بار است که شرکت می‌کنند، بزرگتر از همیشه برگزار می‌شود. اما هنوز گوشه‌هایی از نمایشگاه، بدون موضوعات حوزه رمزنگاری نیز وجود خواهد داشت؛ مانند بخش مدرن و گفتگوهای همراه آن. البته این بخش‌ها بسیار کم هستند.

نمایشگاه دبی

درویش صوفی عایشه (۲۰۲۲) از مجموعه MORROW

مدیر هنری نمایشگاه، پابلو دل وال (Pablo del Val)، می‌گوید که حرکت به سمت دیجیتال یک امر طبیعی است: «برای بیش از ۱۵ سال، آرت دبی مکانی برای کشف و جشن گرفتن روندهای جدید، ایجاد و تسهیل مکالمات بوده است». همچنین دیما عبدالقادر (Dima Abdul Kader)، یکی از بنیانگذاران Emergeast، اضافه می‌کند که "تمرکز بر NFT و رمزنگاری برای هر نمایشگاه و موسسه هنری، گسترش طبیعی بازار هنر معاصر به شمار می‌رود".

با تبدیل شدن دبی به یک مرکز ارزهای دیجیتال، آیا این نمایشگاه می‌تواند مسیر دیجیتالی دائمی‌تری را برای آرت دبی نشان دهد؟

سیمن در پاسخ می‌گوید: «تقریبا هر هفته از افراد متفاوتی می‌شنوم که برای راه‌اندازی کسب‌وکاری در حوزه ارزهای دیجیتال یا NFTها به دبی نقل مکان کرده‌اند. این شهر از نظر جغرافیایی، در مرکز واقع است و از نظر فناوری، به اندازه کافی برای پرورش فضای بلاک‌چین پیشرفته است. با این وجود، در نهایت همه چیز به فروش بستگی دارد». نیکی مفتاح (Nikki Meftah)، یکی دیگر از بنیانگذاران و عبدالقادر نیز در این باره می‌گویند؛ "شکی نداریم که نمایشگاه امسال پذیرای جمعیت جدید و فراتر از دارندگان مجموعه آثار هنری سنتی خواهد بود".

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.