۰ نفر

۱۰ باور رایج غلط درباره ماینینگ بیت کوین

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۷
کد خبر: 618749
۱۰ باور رایج غلط درباره ماینینگ بیت کوین

استخراج یا ماینینگ بیت کوین یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال با آن دست به گریبان هستند.

چرا که تصمیم‌گیری برای ورود به ماینینگ بیت کوین یا صرف نظر از آن به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. با توجه به تجربیات تیم دارا در ماینینگ بیت کوین، قصد داریم در ادامه در مورد باورهای غلط موجود در رابطه با ماینینیگ بیت کوین با شما عزیزان صحبت کنیم.

10 باور غلط در خصوص ماینینگ بیت کوین

۱) قیمت بیت کوین با میزان سودآوری آن رابطه مستقیم دارد

بر اساس تصور برخی از افراد میزان سوآور بودن بیت کوین با قیمت آن رابطه مستقیم دارد. این در حالی است که استخراج بیت کوین نیازمند هزینه‌های جانبی بسیاری از جمله هزینه برق و تجهیزات مورد نیاز ماینینگ است. از طرفی نیز قیمت جهانی دلار و سایر عوامل نیز می‌توانند در تعیین میزان سودآوری بیت کوین موثر واقع شوند.

با توجه به نکات ذکر شده، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که زمان بازگشت سرمایه بیش از هر چیزی در تعیین میزان سودآوری بیت کوین موثر است.

2) هر دستگاهی برای ماینینگ بیت کوین مناسب است

در دنیای ماینینگ بیت کوین و ارزهای دیجیتال معمولا برای اندازه‌گیری قدرت دستگاه‌های ماینر از واحد هش ریت استفاده می‌شود. هش ریت در حقیقت نشان دهنده سرعت عملکرد دستگاه است.

بنابراین می‌توان چنین عنوان کرد که دستگاه‌هایی برای ماینینگ بیت کوین مناسب هستند که هش ریت بالاتری داشته باشند. چرا که در این حالت زمان مورد نیاز برای پردازش هر بلاک کاهش می‌یابد. اما در این مورد باید به مسئله میزان انرژی مصرفی نیز توجه کرد. زیرا مصرف انرژی فرآیند ماینینگ را متحمل هزینه می‌کند.

3) پاداش ماینینگ بیت کوین روند صعودی دارد

از ابتدای پیدایش ارزهای دیجیتال تا کنون پس از یافتن راه‌حل توسط ماینر و پردازش هر بلاک، بخشی از بیت کوین استخراج شده، معمولا به عنوان هدیه در اختیار ماینر قرار می‌گیرد.

اما این فرآیند با گذشت زمان و طی هر چهار سال یک بار دچار تحولی اساسی تحت عنوان هاوینگ می‌شود. به این ترتیب نیز هر بار اندازه این پاداش به نصف کاهش می‌یابد. بنابراین با تجه به دشوار شدن فرآیند ماینینگ نیز می‌توان گفت که صعودی در کار نیست.

4) ماینر قدرتمند می‌تواند در ماینینگ بیت کوین جهش ایجاد کند

هر چند ماینر قدرتمند می‌تواند زمان استخراج بیت کوین را کاهش دهد. اما این موضوع ابدا به این معنا نیست که کلیه بیت کوین‌ها سهم ماینرهای قدرتمند خواهند شد.

چرا که در شبکه بیت کوین مفهومی به نام سختی شبکه یا سختی استخراج وجود دارد. این متغیر برای ثابت نگه داشتن میانگین زمان لازم برای ایجاد یک بلاک در شبکه بلاک چینی است.

بنابراین هر چه ماینرهای وجود در شبکه قدرتمندتر باشند، میزان سختی شبکه نیز افزایش می‌یابد. از این رو دستگاه‌ها به صورت مداوم نیاز به به روز رسانی خواهند داشت.

5) سود حاصل از ماینینگ بیت کوین می‌تواند هزینه‌های برق را تحت پوشش قرار دهد

استخراج بیت کوین و خنک کردن ماینرها مستلزم استفاده از انرژی برق است. در بسیاری از موارد نیز ممکن است هزینه برق مصرفی ماینر تاثیر هش ریت در سودآوری را خنثی کند. بر همین اساس نیز این احتمال وجود دارد که ماینینگ نه تنها سودی در پی نداشته باشد، بلکه منجر به ضرر نیز بشود.

6) قیمت بیت کوین در سودآور بودن یا نبودن آن مهم نیست

یکی دیگر از باورهای اشتباهی که در خصوص استخراج بیت کوین وجود دارد، عدم توجه به قیمت آن است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که ارزش بیت کوین ارتباطی با قیمت واقعی آن ندارد. این در حالی است که همواره باید به این نکته توجه شود که ماینینگ تنها در صورتی می‌تواند سودآور باشد که هش ریت ثابت بوده و سختی شبکه نیز افزایش پیدا نکند.

البته سوآوری با صرفه‌جویی در مصرف انرژی و داشتن تجهیزات متناسب حتی با وجود کاهش ارزش بیت کوین میسر خواهد شد. 

7) بیت کوین ارزش ذاتی یا واقعی ندارد

در حالت کلی ارزش یک دارایی یک مقوله کاملا ذهنی است. بنابراین این امکان وجود دارد که به مرور زمان دست خوش تغییراتی شود.

اما ارزش واقعی بیت کوین در حقیقت به علت وجود فناوری بلاک چین استفاده شده در آن است. همین امر نیز باعث شفافیت و امنیت بالای آن می‌شود. از طرفی نیز با توجه به این‌که ماینینگ بیت کوین بر اساس سرمایه‌گذاری ماینرها صورت می‌گیرد. بنابراین دارای ارزش ذاتی و واقعی خواهد بود.

می‌توان گفت ارزش ذاتی و واقعی بیت کوین به دلیل توانایی استقامت آن در بازار جهانی و سیستم‌های پولی آن هم بدون پشتوانه است. بسیاری از فعالان بازارهای ارز دیجیتال معتقد هستند که بیت کوین مشکلات دلار را ندارد یا مشکلات آن به مراتب کمتر است.

8) دریافت پاداش از ماینینگ بیت کوین همیشگی است

پاداش استخراج هر بلاک از بیت کوین در گذر زمان و در هر چهار سال یک بار به حدود نصف کاهش پیدا کرده است. بنابراین در صورت اتمام استخراج کلیه بیت‌کوین‌های جهان انتظار دریافت پاداش غیرمنطقی خواهد بود. این در حالی است که پرداخت هزینه‌های تراکنش‌ها و حل بلاک می‌تواند حالت مستمری داشته باشد.

بنابراین داشتن باوری مبنی بر همیشگی بودن پاداش‌های ماینینگ بیت کوین اشتباه است.

9) با اتمام ماینینگ بیت کوین ماینرها دیگر درآمدی نخواهند داشت

در حال حاضر پاداش استخراج بیت کوین نوعی کارمزد برای استخراج کنندگان تلقی می‌شود. اما پس از اتمام ماینینگ نیز طبیعتا کارمزد تراکنش‌ها آن قدری باارزش خواهد بود که ماینرها به ادامه کار ترغیب شوند.

به این ترتیب ماینرها هم درآمد خود را از طریق کارمزد تراکنش به دست خواهند آورد. همین امر نیز از متوقف شدن چرخه پیشگیری می‌کند.

10) پس از استخراج تمامی بیت کوین‌ها قیمت آن ثابت خواهد بود

این تفکر نیز یکی از باورهای غلط موجود در مورد بیت کوین است. چرا که در صورت بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها، استقبال از ادامه استخراج و حل مسائل مربوط به آن نیز افزایش خواهد یافت. به این ترتیب قیمت بیت کوین نیز حالت صعودی به خود خواهد گرفت. بنابراین می‌توان چنین نتیجه گرفت که رشد قیمت بیت کوین در طول زمان ادامه خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم در مورد باورهای غلط رایج در زمینه استخراج یا ماینینگ بیت کوین نکاتی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. بی‌شک آگاهی از این نکات نقش موثری در تصمیم‌گیری شما در زمینه سرمایه‌گذاری یا عدم سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال خواهد داشت.

در صورتی که تمایل به ماینینگ بیت کوین دارید، بهتر است قبل از آغاز به کار خود این باورهای غلط را برای همیشه کنار بگذارید.

باصرفه‌ترین دستگاه‌های ماینر را از فروشگاه ASIC دارا خریداری کنید. پیشنهاد ما برای ماینینگ بیت کوین، دستگاه S19 Pro با توان 110 تراهش است.