۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روزهای سخت صنعت ماینینگ در دولت روحانی و رئیسی

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۲۰:۴۵
کد خبر: 615961
روزهای سخت صنعت ماینینگ در دولت روحانی و رئیسی

صنعت ماینینگ کشور از ابتدا با مشکلاتی از جمله عدم صدور مجوز و کمبود برق که تعطیلی‌های متعدد را برای آن به دنبال داشت، مواجه بوده است. اکنون درخواست فعالان حوزه ماینینگ رمزارز این است که وزارت صمت، هرچه سریع‌تر مصوبات لازم را ارائه کند تا بیش از این شاهد خروج سرمایه و همچنین فعالیت غیرمجاز در این زمینه نباشیم.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با رونق گرفتن فضای رمزارزها در سراسر جهان، اخیرا شاهد رشد روزافزون طرفداران این حوزه هستیم. در این بین، افراد زیادی به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند، اما مشکلات این حوزه از ابتدا زیاد بوده و همچنان ادامه دارد.

صدور مجوز برای ماینرهای رمزارز، روندی طولانی و سخت بوده و از طرفی، به بهانه کمبود برق و گاز در کشور، فعالیت این قشر بارها و به مدت چندین ماه تعطیل شده است. تا کنون لایحه‌هایی برای فعالیت صنعت ماینینگ کشور، مانند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه شده، اما شاید سختگیری‌های بیش از حد، باعث خروج برخی از ماینرهای عمده از کشور شده است.

در خصوص مسایل مربوط به حوزه صنعت استخراج رمزارز در کشور، مصاحبه‌ای با علی بابک‌نیا، رییس کارگروه انجمن بلاکچین ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

بابک نیا

بابک‌نیا در مورد تعطیل شدن فعالیت صنعت ماینینگ کشور در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی اظهار کرد: به دنبال اعمال محدودیت‌هایی که رییس‌جمهور سابق در اواسط خرداد در خصوص صنعت استخراج رمزارز، اعم از مجاز و غیرمجاز تا پایان شهریور ابلاغ کرد، این توقع بین فعالان این صنعت بود که با پایان فصل گرما و رفع محدودیت‌های حوزه، ما شاهد بازگشایی و ادامه فرآیندهای صدور مجوز و تامین انشعابات متقاضیان قانونی ماینینگ کشور باشیم.

وی افزود: در همین راستا، وزارت نیرو اقدام به ارائه خدمات به فعالان ماینینگ مجاز کرد، اما وزارت صمت با استناد به بهانه کمبود انرژی برق و گاز در کشور از صدور هر گونه جواز و پروانه بهره‌برداری جدید  امتناع کرد.

رییس کارگروه انجمن بلاکچین ایران در خصوص ادعای کمبود برق در کشور و تاثیر آن بر صنعت ماینینگ گفت: در ابتدا باید بررسی کنیم که آیا کمبود انرژی در کشور در فصل سرما به میزان چشمگیری حاد بوده که وزارت صمت چنین تصمیمی گرفته است یا خیر. در خصوص تعیین برق مورد نیاز کشور در فصول سرد، طبق جداول و محدودیت‌هایی که وزارت نیرو اعلام کرده بود، نباید مشکلات خاصی وجود داشته باشد. اما بحث کمبود انرژی به یکباره مطرح شد که دلیل آن کوتاهی وزارت نیرو در حمایت از نیروگاه‌ها و توسعه صنعت نیروگاهی بود.

بابک‌نیا با اشاره به اینکه "بحث ما این است که عدم صدور مجوز و کمبود انرژی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و خواسته آنها که سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ است را منصرف کند، خاطرنشان کرد: عدم صدور جواز طبیعتا عواقب منفی دارد. بخشی از آن این است، سرمایه‌گذارانی که قصد دارند در مقیاس‌های بزرگ کار کنند، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند که در حال حاضر نیز این کار را انجام داده‌اند. بخشی از عموم جامعه که امکان خروج سرمایه را ندارند به صورت ماینینگ غیرمجاز شروع به فعالیت می‌کنند. همچنین آن دسته از سرمایه‌گذاران که قصد واردات قانونی دستگاه‌های ماینر را دارند، به دلیل عدم صدور مجوز، راه ورود قانونی ندارند و به قاچاق کالا روی می‌آورند. این تبعات منفی عدم صدور جواز است.

وی در مورد پیگیری‌هایی که از وزارت صمت انجام شده اذعان داشت: سید مهدی نیازی معاونت وزارت صمت می‌گوید که وزارت نیرو و نفت اعلام کرده‌اند انرژی نداریم. همچنین طبق پیگیری از وزارت مربوطه، به این شکلی که اعلام می‌کنند نیست. مجددا از وزارت صمت پیگیری کردیم، گفتند که دستورالعمل‌ها و ضوابط جدیدی در دست تصویب است و ما منتظر می‌مانیم تا دستورالعمل‌های جدید تصویب و ابلاغ شود و سپس ما صدور جواز را آغاز می‌کنیم. این موضوع هم به ظاهر منطقی است، اما متاسفانه تصویب مصوبات و ابلاغ آن فرآیند بسیار زمان‌بری است و وقفه شش ماهه برای صنعت ماینینگ می‌تواند باعث ورشکستگی آن شود.

رییس کارگروه انجمن بلاکچین ایران با ذکر اینکه بهانه وزارت صمت این است که چشم‌انتظار مصوبات جدید هستیم، گفت: اما مصوبات کنونی کشور مصوبات کامل و جامعی است. از جمله این مصوبات می‌توان به یک مصوبه هیات وزیران، آیین‌نامه وزارت نیرو، آیین‌نامه وزارت صمت و همچنین آیین‌نامه مربوطه وزارت صمت (شرکت ملی گاز) اشاره کرد. یعنی ما در این حوزه، کمبود مقررات یا ابهام نداریم. درخواست ما، فعالان حوزه ماینینگ رمزارز این است که وزارت صمت طبق قوانین و مقررات موجود، نسبت به صدور مجوز و حمایت از صنعت قانونی رمزارز اقدام کند و جلوی فعالیت ماینرهای غیرمجاز را بگیرد.

بابک‌نیا در خصوص کمبود گاز در کشور که بر این صنعت تاثیر گذاشته اظهار کرد: بهانه آخر هم، بحث کمبود گاز در کشور بود که طی پیگیری‌های ما، شرکت ملی گاز و کارشناسان آنها می‌گفتند کمبود گاز، بحثی مربوط به منطقه است. دمای یک منطقه و کمبود فشار گاز، بین دو هفته تا ۴۰ روز متغیر است. در برخی نقاط ممکن است ما شاهد کمبود فشار گاز باشیم. پس دلیل کمبود گاز در کشور نیز منتفی می‌شود.

وی افزود: اما با فرض اینکه اگر کمبود موجود باشد، با پایان رسیدن فصل سرما و آغاز فصل گرما، از اکنون تا حداقل ۱۰ ماه آینده، می‌توانیم گاز در اختیار صنعت ماینینگ و نیروگاهی قرار دهیم، شاهد احداث نیروگاه‌ها باشیم که به دنبال آن صنعت ماینینگ برق خود را تامین کرده و حتی در ایام بحرانی که کشور به برق نیاز دارد، بتواند برق خود را به شبکه سراسری هم تزریق کند. تمام این موارد مشروط به دادن مجوزهای وزارت صمت و حمایت تیم وزارت‌خانه از این صنعت است.

بابک‌نیا به عنوان سخن پایانی متذکر شد: از وزارت نیرو، نفت و صمت درخواست اجرای مصوبات را داریم و لازم است اشاره شود در صورت محقق نشدن این مسائل، شاهد خروج سرمایه، توسعه ماینینگ غیرمجاز و افزایش قاچاق کالا در کشور خواهیم بود.