۰ نفر

ترس از جنگ اوکراین بلای جان بیت کوین

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۶:۳۱
کد خبر: 612613
ترس از جنگ اوکراین بلای جان بیت کوین

در بحبوحه درگیری میان اوکراین و جدایی طلبان این کشور و وجود سایه ترس بر سر بازارهای مالی ریسکی، فروشندگان بیت کوین دست به کار شده و قیمت نخستین رمزارز بازار را به کانال ۳۹ هزار دلار وارد کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، محدوده حمایت روانی ۳۹ تا ۴۱ هزار دلار یکی از حیاتی‌ترین حمایت‌های این رمزارز است. در صورت تثبیت شکست این محدوده حمایتی، انتظار می‌رود که قیمت دوباره به سطوح ۳۶ و حتی ۳۰ هزار دلار برسد.

در روزهای اخیر با جدی‌تر شدن خطر جنگ میان روسیه و اوکراین، معامله‌گران در لاک تدافعی خود فرو رفته و استقبال از بازارهای ریسکی مانند سهام و اوراق قرضه به‌شدت کاهش داشته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، مکررا در گفت‌وگوهای گوناگونی اذعان داشته است که روسیه قطعا به اوکراین حمله خواهد کرد. این موضوع همچنین موجب شده طلا طی هفته گذشته با رشد ۲ درصدی مواجه شود و معاملات هفتگی این فلز ارزشمند در قیمت ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس بسته شود.

بازار دارایی‌های امن درحال حاضر مانند اسفنج درحال جذب سرمایه‌های گریخته از بازارهای ریسکی است. بیت‌کوین در هفته گذشته بارها تلاش کرد که از سد ۴۵ هزار و ۵۰۰ دلار عبور کند، اما فشار فروش در این ناحیه و انتشار اخبار بنیادین نامناسب برای بازارها موجب شد نتواند از این محدوده عبور کند و اکنون با موج فروش فروشندگان، لب مرز حمایت حیاتی خود بایستد.

این نخستین بار در دو هفته اخیر است که بیت‌کوین زیر ۴۰ هزار دلار معامله می‌شود.

اما در این میان که بسیاری از معامله‌گران درحال خروج از بازار هستند، به نظر می‌رسد دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با قانون‌گذاری در این حوزه، کاستی‌هایی را که تا پیش از این موجب شده بود میزان جرایم اقتصادی در این حوزه افزایش یابد تا حد زیادی کاهش داده و حتی با درنظر گرفتن برخی مشوق‌ها، سرعت رشد تکنولوژی بلاک‌چین در کشور خود را افزایش دهند.

در ایالات ایلینوی و جورجیای آمریکا، قانون‌گذاران در تلاشند تا برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرند. براساس طرح ارائه شده از سوی ایالت جورجیا، ماینرهایی که بتوانند تولید برق داشته و مازاد برق مصرفی خود را به شبکه برق کشور ایالات‌متحده وارد کنند، از معافیت مالیاتی بهره‌مند خواهند شد.

در ایالت ایلینوی نیز به وب‌سایت‌های داده‌پردازی حوزه استخراج رمزارزها و بلاک‌چین معافیت‌های مالیاتی اعطا خواهد شد.  از سوی دیگر در ایتالیا قوانین ضد پول‌شویی جدیدی در حوزه رمزارزها تصویب شد. این قوانین برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی بر اساس چارچوب قوانین ضد پول‌شویی اروپا و کارگروه مالی FATF تنظیم شده است.

بر اساس این قانون جدید، تمام ارائه‌دهندگان این دسته از خدمات باید خود را به دولت معرفی کرده و اطلاعات مورد نیاز را بر اساس قوانین ضد پول‌شویی هر فصل به دولت اعلام کنند.  

تلاش دولت‌ها برای قانون‌گذاری در حوزه رمزارزها، موجب امنیت بیشتر بازار می‌شود ولی می‌تواند همزمان ‌سازو‌کار آزاد این بازار را بر هم زند. تمامی فعالیت‌ها در راستای رشد بازار نیست و برخی از آنها فعالیت‌های محدود‌کننده است.

برای مثال نمایندگان مجلس سنا طی لایحه‌ای از دولت درخواست کرده تا اقدامی جدی در خصوص السالوادور انجام دهد، چراکه پذیرش بیت‌کوین به عنوان یک ارز قانونی در این کشور موجب افزایش فعالیت‌های پول‌شویی شده و همچنین می‌تواند به نرخ بهره اوراق ایالات‌متحده آسیب رساند.

در نهایت می‌توان گفت که قانون‌گذاری در این حوزه می‌تواند باعث ورود سرمایه به این بازار و رشد آن شود، ولی قوانین محدودکننده دولت‌ها، ‌سازو‌کار بازار را به هم خواهد زد.