۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

افزایش عدم اطمینان در میان سرمایه گذاران رمزارزها

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۰۴
کد خبر: 612567
افزایش عدم اطمینان در میان سرمایه گذاران رمزارزها

به گزارش نیویورک تایمز، سرمایه گذاران خود را برای نوسانات بیشتر در بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال آماده می‌کنند، زیرا نگرانی‌ها در مورد فدرال رزرو جنگ طلب باعث ایجاد ریسک در بازارهای مالی می‌شود. نوسانات سنتی مرتبط با ارزهای دیجیتال در هفته‌های اخیر به طور کامل به نمایش گذاشته شده است. برای مثال، بیت‌کوین، بزرگترین ارز دیجیتال، پس از سقوطی که قیمت آن را نسبت به رکورد نوامبر به نصف کاهش داد بازگشت، به طوری که از ۲۴ ژانویه تا کنون حدود ۳۳ درصد رشد داشته است و اخیراً با قیمت ۴۳۸۵۰ دلار معامله شد. همچنین رقیب اصلی آن، اتریوم، پس از افت تقریباً ۵۶ درصدی نسبت به رکورد بالای ۴۸۶۸ دلاری خود در نوامبر ۲۰۲۱، حدود ۴۵ درصد از ۲۴ ژانویه تا محدوده‌ی ۳۲۰۰ دلار افزایش یافته است.

اقتصاد آنلاین - حسین قطبی؛ در حالی که حامیان رمز ارزها زمانی عدم ارتباط آنها با سایر دارایی‌ها را تبلیغ می‌کردند، بیت‌کوین و همتایان آن در دو سال گذشته شاهد پیشرفت‌های عظیمی بودند و همزمان با افزایش سطح سهام، فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی سطوح بی سابقه‌ای از محرک‌ها را به اقتصاد جهانی تزریق کردند. بیت‌کوین از مارس ۲۰۲۰، ۱۰۳۹ درصد رشد داشته است و اتر نیز ۲۹۴۰ درصد افزایش یافته است، اگرچه با شروع سال جدید، افزایش قیمت در هر دو ارز رمزنگاری شده به دلیل فروش‌های شدید متوقف شده است.

نوسانات اخیر رمزارزها در بحبوحه فروش گسترده‌تر بازار، ناشی از تنظیم مجدد پرتفوی سرمایه‌گذاران به دلیل سیاست‌های حسابداری فدرال رزرو تهاجمی رخ داده است. به طوری که اکنون انتظار می‌رود در سال جاری به دلیل مبارزه با تورم فزاینده، فدرال رزرو نرخ‌ها را تا هفت برابر افزایش دهد. شاخص معیارS&P ۵۰۰ نسبت به سال گذشته ۵.۵ درصد کاهش داشته است، در حالی که نزدک ۹.۳ درصد کاهش یافته است. نگرانی از اینکه سیاست‌های تهاجمی انقباضی بانک مرکزی در آینده، دارایی‌های پرخطر را تحت تأثیر قرار دهد، حفظ چشم انداز صعودی در مورد بیت‌‌‌‌‌‌‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای برخی معامله گران دشوار کرده است. به طور کلی رمزارزها طبقه دارایی هستند که قبلاً با نوسانات شدید شناخته شده است.

ادوارد مویا

سرمایه گذاران می‌گو‌یند تشدید تنش‌ها در اوکراین، جایی که واشنگتن هشدار داده است که حمله روسیه ممکن است هر روز آغاز شود، همچنین می‌تواند جرقه حرکت‌های گسترده بازار را برانگیزد. اد مویا (Ed Moya)، تحلیلگر ارشد بروکر Oanda گفت: بیت‌کوین واقعاً تبدیل به یک تجارت نهایی شده است و خطرات زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث افت ۴۰ درصدی آن شود. وی همچنین افزود، ارزهای رمزنگاری شده در آینده بسیار بی‌ثبات خواهند ماند، اما بازیگران مهمی هم در بخش نهادی و هم در بخش خرده فروشی وجود دارند که همچنان در حال جذب شدن به این حوزه هستند، بنابراین علاقه همچنان در حال افزایش است.

نوسانات بیت‌کوین برخی از تحلیلگران را از تلاش برای سنجش ارزش منصفانه آن متوقف نکرده است. به طور مثال؛ تحلیلگران JPMorgan ارزش منصفانه فعلی بیت‌کوین را بر اساس نوسانات آن در مقایسه با طلا، دارایی که سرمایه گذاران اغلب برای محافظت از پرتفوی خود در برابر تورم و عدم اطمینان اقتصادی استفاده می‌کنند، حدود ۳۸.۰۰۰ دلار تخمین می‌زنند (تقریباً ۱۵ درصد کمتر از قیمت اخیر آن). در همین حال، واندا ریسرچ (Vanda Research) در یادداشت اخیر خود اعلام کرد که بیشتر شرط‌بندی‌های نزولی روی قیمت پایین‌تر بیت‌کوین در حدود ۴۷.۰۰۰ دلار بسته شده است و اگر از آستانه فوق‌الذکر عبور کند و سرمایه‌گذاران خرد به ارزهای دیجیتال بازگردند، ممکن است فشار کوتاهی ایجاد شود. همچنین طبق داده‌های BofA Global Research، همبستگی بین بیت‌کوین و شاخص S&P ۵۰۰ در ۳۱ ژانویه به بالاترین حد خود رسید که این موضوع امیدواری کسانی که بیت‌کوین را به عنوان پوششی در برابر تلاطم‌های بازار می‌دانند را کاهش می‌دهد.

برخی از سرمایه‌گذاران خود را برای از بین بردن نوسانات بیت‌کوین آماده می‌کنند و شرط می‌بندند که ارزش بنیادی بلندمدت فناوری بلاک‌چین، محدودیت عرضه داخلی و اثر شبکه‌ای که این رمزارز ایجاد می‌کند، علی‌رغم نوسان‌های مکرر قیمت‌ها، پایدار خواهد ماند.

جرین تیمر

جورین تایمر، مدیر اقتصاد کلان جهانی در مجموعه سرمایه‌گذاری‌های فیدلیتی (Fidelity Investments)، سفته‌بازی‌های فعلی در مورد ارزهای دیجیتال را به تلاطم سهام فناوری در دوران دات کام بیش از دو دهه پیش تشبیه کرد، دوره‌ رونق و رکودی که شاهد ترک گروه نسبتاً کوچکی از شرکت‌ها بود. وی افزود: "آمازون و اپل هنوز در حاشیه هستند و آنها بزرگتر از همیشه توسعه یافته‌اند، تصور می‌شود که برای بیت‌کوین هم همین اتفاق بیافتد. اما از آن امواج گمانه زنی و احساسات مصون نیست." تایمر بر اساس مدل‌های عرضه-تقاضای خود می‌گوید؛ بیت‌کوین می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰.۰۰۰ دلار برسد.

بر اساس گزارش PitchBook، برخی دیگر بر این باورند که رمز ‌ارزهای بالغی مانند بیت‌کوین و اتریوم بعید به نظر می‌رسد که دستاوردهای چشمگیری را که از زمان تأسیس به دست آورده‌اند، داشته باشند. در عوض آنها، جهان به دنبال پروژه‌های جدید و جایگزین است که برای استفاده از پولی که به فضای کریپتو سرازیر می‌شود، از جمله متاورس و NFTها که سال گذشته شاهد سرمایه‌گذاری خطرپذیر ۳۰ میلیارد دلاری بودند، ایجاد می‌شوند. لازم به ذکر است که PitchBook؛ یک شرکت فعال در حوزه  Software as a service (SaaS) است که داده‌ها، تحقیقات و فناوری را تحت پوشش بازارهای خصوصی سرمایه، از جمله سرمایه‌گذاری خطر‌ پذیر، سهام خصوصی و معاملات M&A ارائه می‌دهد. مقر آن در سیاتل‌، واشنگتن بوده و دفترهای منطقه‌ای آن در لندن ، سانفرانسیسکو، شهر نیویورک ، بمبئی و هنگ کنگ است.

لیلی فرانکوس، مدیر استراتژی تحقیقات کمی در مودیز آنالیتیکس (Moody’s Analytics)، یک شرکت خدمات مالی آمریکایی، گفت "درک ریسک‌های مرتبط با رمزارزها و تامین مالی غیرمتمرکز یکی از چالش‌های اصلی سرمایه گذاران در سال ۲۰۲۲ خواهد بود."