۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ابهامات مهم و اساسی در مورد بیت کوین

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۴۲
کد خبر: 608219
ابهامات مهم و اساسی در مورد بیت کوین

بیت کوین اغلب با حباب برخی از بازارهای اقتصادی مقایسه میشود، اما حباب ها به دلیل ماهیت خود رویداد های مجزایی هستند. همیشه به یاد داشته باشید شما نمیتوانید یک بالون ترکیده را دوباره باد کنید. بنابراین اگر روند صعودی سال ۲۰۱۷ یک حباب بود چگونه دوباره بهبود یافت و حتی از آن میزان بالاتر هم رفت؟

اقتصاد آنلاین - آرمین جمدی خیابانی؛ ارزهای دیجیتال نوسان قیمت قابل توجهی را تجربه می کنند اما باید در بازه‌های زمانی وسیع ارزیابی شوند. سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ تنها سالهایی بودند که قیمت بیت کوین در پایان کمتر از شروع آن بود.

1-بیت کوین یک مد زود گذر است و هرگز موفق به تثبیت نخواهد شد

اگر نمودار را کوچک نمایی کنید و به شاخص‌های میانگین بلندمدت نگاه کنید ارزش بیت کوین ثابت است. قیمت ماهانه هرگز کمتر از میانگین متحرک هفتگی ۲۰۰ روزه خود بسته نشده است.  

کداک در مورد دوربین های دیجیتال فکر می کرد. سونی در مورد موسیقی دیجیتال فکر کرد. در مورد ماشین ها، رادیو، تلویزیون، فیلم های با صدا و اینترنت هم همینطور گفته می شد. اگر پول تکامل نمی‌یافت ما همچنان مشغول مبادله کالا به کالا بودیم.

2-اگر اینترنت را قطع کنید بیت کوین از کار می افتد

بیت‌کوین می‌تواند بدون پهنای باند و بدون برق به کار خود ادامه دهد. یک نود یا همان گره می تواند از طریق ماهواره به روز شود و از منابع طبیعی تغذیه شود. در واقع بخش قابل توجهی از استخراج‌ بیت‌کوین توسط منابع انرژی پایدار تامین می شود. جدای از آن اگر تمام قدرت و ارتباطات قطع شود و بشریت در وضعیتی قرار خواهد گرفت که پول دیجیتال دیگر مفید نخواهد بود. صرف نظر از آن اگر زمانی که جامعه دوباره روی پای خود بایستند، نود ها و یا همان گره ها می توانند به سرعت از آخرین دفترکل توافق شده شناخته شده ، کار خود را از سر بگیرند.

3-ذخیره طلا با ارزش تر است

طلا برای حدود ۶ هزار سال یک ذخیره بسیار با ارزش بوده است، اما برای عصر دیجیتال چندان مناسب نیست. واضح ترین دلیل آن مشکل در حمل و نقل آن است. بیت کوین نیازی به جایگزینی طلا ندارد بلکه به سادگی یک جایگزین ارائه می کند و برای کسانی که در جامعه کریپتو هستند ذخیره بهتری از ارزش طلا است.  مدل های سهامی که در جریان این امر مورد بررسی قرار می‌گیرند یکی از دلایل این امر هستند. یک دلار سرمایه گذاری شده در بیت کوین در سال ۲۰۰۹ اکنون تقریباً ۷۵ میلیون دلار ارزش دارد در حالی که همان سرمایه گذاری در طلا به ارزش ۱.۷۳ دلار است.

4-(ارث و میراث) زمانی که بمیرم برای بیت کوین من چه اتفاقی میافتد؟

بیت کوین و به‌طورکلی رمز ارزها با سطح متفاوتی از مسئولیت نسبت به پول معمولی همراه هستند. این یک ویژگی است نه یک اشکال؛ این بدان معناست که شما باید برای انتقال آن برنامه ریزی کنید اگر نیاز است که این کار را انجام بدید پس لطفاً انجام بدهید.

بدون احتیاط بیت‌کوین شما ممکن است به سادگی از دست برود. برآورد ها متفاوت است اما حدود سه میلیون بیت کوین به دلایل متعدد گم شده و این نباید به عنوان یک ضعف در نظر گرفته شود زیرا بسیاری از ثروت‌های سنتی هم گم میشوند، فراموش می‌شوند و یا غیر قابل استفاده می شوند. 

5-دولت بیتکوین را تعطیل خواهد کرد

مطمئناً درست است که برخی از دولتها ارز های دیجیتال را تهدیدی برای امتیاز خود برای ایجاد و مدیریت پول می دانند. این امر به ویژه در مورد دولت ایالات متحده صادق است، زیرا دلار ارز ذخیره جهانی است. خاموش کردن کامل شبکه بیت کوین برای مثال، هر دولتی را ملزم می‌کند تا در ممنوعیت آن تبانی کرده و راهی موثر برای اجرای آن ممنوعیت بیابد. به این فکر کنید که دولت ها چگونه با جنگ با مواد مخدر نتیجه گرفته اند! برای اینکه پول مفید باشد باید قابل تعویض باشد، این بدان معناست که تمام بیت کوین باید با ارزش معادل آن قابل تعویض باشد.

دولت ایالات متحده فهرستی از آدرس‌هایی را ایجاد کرده است که عواید حاصل از این جرائم را در خود جای داده‌اند که تهدیدی برای این امر است. هر کسی که با آن آدرسها تعامل داشته باشد مرتکب جرم تلقی می شود. تعداد آدرس ها کم است اما در صورت افزایش این عمل تهدیدی بالقوه است. با این حال مقدار بیت کوینی که در صرافی های متمرکز نگهداری می شود یک ظرفیت بالقوه است زیرا دولتها مطمئناً می توانند آنها را تحت فشار قرار دهند. استدلال دیگری برای کنترل را در مصادره طلا را مورد بررسی قرار دهید. این سناریو بسیار بد است. بسیاری از دولت ها از تسلط دلار رنج می برند و از اتخاذ یک پول مستقل جدید و موثرتر سود بیشتری خواهند گرفت. چین در حال آزمایش یک یوان دیجیتال است در حالی که سایر کشورها مشتاق هستند تا از دلار برای تجارت نفت فاصله بگیرند، که همین امر ممکن است به طور کلی نشان دهنده سیاست مدارا با ارزهای دیجیتال باشد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که برخی از کشورهای مترقی ممکن است در حال حاضر بی سر و صدا بیت کوین را خریداری کنند. در حالیکه کشورهایی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند مانند ایران و کره شمالی متهم به دستیابی به رمز ارز از طریق هک شده اند. ممکن است به زودی شاهد یک دولت آینده‌ نگر باشیم که مقدار قابل توجهی از ذخایر ارزی خود را در بیت کوین سرمایه گذاری می کند که نشان دهنده مرحله بعدی در توسعه آن است .

6-پول فیات یا به عبارتی همین پول های کاغذی رایج برای من خوب است، چرا به ارز دیجیتال نیاز دارم؟

آیا میدانید که قدرت مصرف دلار آمریکا از سال ۱۹۱۳ تا به امروز ۹۵ درصد کاهش یافته است!؟ ازآنجایی که دلار آمریکا اقتصاد ذخیره جهان است تاثیر عمیقی بر تمام ارز ها دارد.

 هر پولی که پس انداز کرده اید از جمله حقوق بازنشستگی مانند آب شدن تکه های یخ است. قدرت خرید آنها به آرامی اما مطمئناً سال به سال کاهش می یابد، بنابراین اگر دستمزد شما بالا نرود در وضعیت مالی به تدریج بدتر و بدتر میشوید.  به همین دلیل است که افراد ثروتمند دارایی‌هایی مانند هنر و غیره را می خرند که ارزش  ذخیره بهتری نسبت به پول نقد دارند. قابل درک است که در اقتصاد های غربی با عرض های نسبتاً پایدار به دلیل اثر (قورباغه جوشان) و همچنین به این دلیل که ارقام رسمی تورم به‌طور دقیق هزینه واقعی زندگی را منعکس نمی کنند این امر مورد توجه قرار نمی گیرد.

در کشورهایی با ارزهای ضعیف مانند ونزوئلا، آرژانتین یا زیمباوه این امر بسیار چشمگیر تر است و به‌عنوان ابرتورم تجربه می‌شود که چه توجه داشته باشید و یا نه، دولت ها می‌خواهند ارزش پس انداز شما را از بین ببرند زیرا این امر باعث کاهش بار بدهی های عظیم آنها می شود. اما ارزش بیت کوین برعکس عمل میکند.

7-ارز دیجیتال واقعی نیست پس چگونه میتواند ارزش داشته باشد؟

این یکی از رایج‌ترین استدلال‌های ناگوار است است. تخمین زده می شود که تنها ۲ الی ۳ درصد از کل پولی که می دانیم در جهان وجود دارد به صورت سکه و پول نقد است و بقیه فقط به عنوان ورودی در یک پایگاه داده دیجیتال وجود دارد . منبع marketwatch

پول ارزش دارد زیرا مفید است (قابل حمل، قابل تقسیم، قابل تعویض، با دوام، قابل تشخیص) و به دلیل کمیاب بودن. مهم نیست پول فیزیکی یا دیجیتالی باشد، تا زمانی که معیارهای ما را برآورده کند با ارزش است و بیت کوین هم این امر را انجام می دهد. با توجه به اینکه پول فیات (دولت) تنها توسط مقامات پشتیبانی می شود (و تهدید به خشونت یا تحریم) از خود بپرسید که چرا احساس می کنید پولی که در جیب شما است ارزش دارد و بیت کوین ارزش ندارد !؟

ارز دیجیتال بسیار شفاف تر از پول نقد است. هر تراکنشی که تا به حال انجام شده است می‌تواند توسط هر کسی که اتصال اینترنتی داشته باشد و جایی که با یک صرافی یا سرویس پولی تنظیم شده متصل می‌شود که به هویت دنیای واقعی مرتبط است، میتواند مشاهده شود. 

اتحادیه اروپا چاپ اسکناس ۵۰۰ یورویی را در سال ۲۰۱۸ متوقف کرداین امر به بن لادن ملقب شد و اغلب در بازار سیاه بالاتر از قیمت اسمی معامله می شد در اواخر سال ۲۰۲۰ کمیته حسابهای عمومی بریتانیا خواستار تحقیق در مورد ۵۰ میلیارد پوند پول نقد بی حساب شد.

در حال حاضر انواع خاصی از ارزهای رمزنگاری شده جدیدی که به‌عنوان کوین های حریم خصوصی شناخته می شوند برای به حداقل رساندن میزان اطلاعات تراکنش هایی که در دسترس عموم است طراحی شده‌اند تا مشکلات قبلی را مرتفع سازند.

8-اگر ماینر ها تصمیم بگیرند یک شبه پشتیبانی خود را از یک ارز دیجیتال حذف کنند چطور؟

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین به طور خاص به عنوان پروژه های منبع باز و بدون هیچ مرجع مرکزی طراحی شده‌اند که هر کسی می تواند در آن شرکت کند این رویکرد منحصر به فرد تنها به دلیل انگیزه اقتصادی کار میکند.

ماینر ها منطقی هستند-آن ها مشارکت می‌کنند زیرا پاداش هایی که دریافت می کنند بیشتر از هزینه مشارکت است.   اگر یک ماینر غیرمنطقی عمل کند، یک ماینر منطقی جای او را می‌گیرد. اگر ارز دیجیتال دیگری انگیزه‌های بهتری ارائه دهد ماینر تغییر رویه خواهد داد و به سوی آن ارز کوچ خواهد کرد.

 رشد نرخ هش ریت بیت کوین-همچنین قدرت استخراج در پشت آن، نشان می دهد که تعداد فزاینده‌ای از ماینر ها فکر می کنند که مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین به نفع اقتصاد آنهاست.  هر تصمیمی برای توقف باید بازده ازدست‌رفته زمانی و سرمایه مورد نیاز ماشین‌آلات و کارکنان را توجیه کند.

بنابراین ماینرها سنجیده وارد امر استخراج شده اند و نسنجیده خارج نمی شوند.

9-قیمت بیت کوین چگونه تعیین میشود؟

هیچ منبع واحدی برای قیمت‌بیت‌کوین وجود ندارد برای مثال در گوگل جستجو کنید قیمت‌ بیت‌کوین چقدر است عددی را به شما نشان می دهد که یا مستقیماً از یک صرافی می آید یا از سایتی مثل کوین مارکت کپ به شما نشان می دهد.

صرافی ها خریداران و فروشندگان را گرد هم می‌آورند تا بهترین قیمت را در هر مقطع زمانی که هر دو طرف مایل به مبادله هستند تعیین کنند.  خریداران بیشتر به معنای تقاضای بیشتر است، بنابراین قیمت بالا می رود،  فروشندگان اضافی نیز همچنین قیمت را پایین می آورند.

صدها صرافی وجود دارند و هر کدام به طور مستقل این کشف قیمت را امکان پذیر می کند. در جایی که شرایطی که در آن عملکرد هر صرافی یکسان است قیمت‌ها در بین آنها تقریباً برابر می ماند در غیر این صورت فرصتی برای سود بردن از اختلاف قیمتی وجود دارد (معروف به آربیتراژ).

این امر در جاهایی مانند ترکیه، نیجریه، آرژانتین و ونزوئلا دیده شده است که واحد پول محلی آنها ضعیف است و کنترل ها دسترسی به گزینه های جایگزین را محدود می‌کنند در نتیجه تورم شدید باعث افزایش تقاضا میشود.

10-اگر پیشرفت در محاسبات کوانتمی رمزنگاری بیت کوین را شکست دهد چطور؟   

بیت کوین امنیت را از یک مرجع مرکزی دریافت نمی کند بلکه از شبکه‌ ای از ماینرها که قدرت محاسباتی را متعهد می شوند به دست می آورد. ماینر ها به عنوان سپر محافظت از یکپارچگی تراکنش ها عمل می کند زیرا این به نفع اقتصادی آنها است. آنها برای اضافه کردن بلوک های تراکنش جدید به زنجیره بلاک چین پاداش دریافت می کنند.  این تنها راهی است که می توان تراکنش ها را به دفتر کل توزیع شده بیت کوین اضافه کرد.

برای افزودن یک بلوک جدید ماینرها باید یک معمای ریاضی دلخواه را حل کند که با رقابت معاینه های جدید برای کسب پاداش سخت‌تر می‌شود و به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد و شبکه را در یک دایره فضیلت آمیز تر خواهد کرد.

اما اگر شخصی کامپیوتری آنقدر قدرتمند داشته باشد که بتواند ابتدا هر بلوک را حل کند و زنجیره را با تراکنش هایی که بیت کوین به او تعلق میگیرد خراب کند چه؟

ترس از اینکه محاسبات کوانتومی ممکن است این امکان را فراهم کند مستلزم افزایش قابل توجهی در قدرت محاسباتی کوانتومی شناخته شده است و این واقعیت را نادیده می‌گیرد که رمزنگاری مقاوم کوانتومی با سرعت بسیار بیشتری توسعه می یابد.

قبل از اینکه کامپیوترهای کوانتومی قادر به شکستن الگوریتم ‌های موجود باشند بیت کوین و سایر بلاک چین ها به سادگی به رویکردهای کوانتومی مقاوم تری روی می آورند.

منبع : santanderglobaltech

11-معاملات بیت کوین بسیار کند است!

بلاک چین بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک بلوک جدید از تراکنش ها را تایید می کند.  به طور کلی ۶ تایید برای کاهش شانس گنجاندن یک هزینه مضاعف در یک بلوک به سطح بینهایت کوچک، بهینه در نظر گرفته می شود.

بدیهی است که زمان زیادی برای انتظار یک فنجان قهوه است اما ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین آگاهانه سرعت را فدای امنیت کرد تراکنش های زنجیره ای بیت کوین برای معاملات با ارزش بزرگتر که زمان در اولویت نیست، اما امنیت در اولویت است،  ایده آل هستند.  به همین دلیل است که در حال حاضر بیت کوین در درجه اول به عنوان یک ذخیره ارزش عمل می‌کند .

 همانطور که راه حل های خارج از زنجیره  (لایه دو) مقیاس می شوند، که تحت فرآیند تایید بلوک نیستند،  بیت کوین همچنین می تواند به عنوان یک وسیله تبادل موثر عمل کند.

12-آیا قیمت بیت کوین واقعا می تواند به ۱۰۰ هزار دلار برسد؟

با توجه به روند بررسی بیت کوین در گذشته می توان فهمید زمانی که ارزش بیت کوین ۱۰۰ دلار بوده است و آن زمان صحبت از بیت کوین هزار دلاری بود خیلی از تحلیلگران و فعالان بازارهای اقتصادی  می گفتند امکان ندارد به هزار دلار برسد زمانی که به هزار دلار رسید و صحبت از بیت کوین ده هزار دلاری بود. همان ها می گفتند امکان ندارد به ده هزار دلار برسد  و حال زمانی است که ده هزار دلار را پشت سر گذاشته است  و صحبت از بیت کوین ۱۰۰ هزار دلاری و بالاتر است. بنابراین باید توجه داشته باشید در بازارهای اقتصادی هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و دور از انتظار نیست.

13-ارزش بیت کوین فقط حدس و گمان است و واقعی نیست!

یک بحث بزرگ علیه بیت کوین و به‌طورکلی ارز دیجیتال این است که مردم آن را فقط به دلایل حدس و گمان خریداری می کنند.  اندازه بازار کریپتو حدود دو تریلیون دلار است  .بازارهای مالی جهانی (اوراق بهادار و سهام)  حدود ۱۰۰ برابر بزرگتر و حدود ۲۰۰ تریلیون دلار در سال است.

بنابراین همانطور که در قبل اشاره شد باید توجه داشته باشید که ارزش اصلی بازار را خریداران و فروشندگان تعیین می کنند  که با توجه به بحران های مالی پیش رو انتظار می رود تعداد متقاضیان سال به سال افزایش یابد و همچنین باید در نظر داشته باشیم پروژه هایی که روز به روز بر بستر بلاک چین در حال افزایش هستند اکثر شرکت ها ارگانها و مردم را تشویق به سرمایه گذاری و مشارکت در این گونه پروژه ها میکنند.

14-پولی که توسط دولت حمایت میشود از بیت کوین امن تر است!

اگر کلید های خصوصی بیت کوین که همان رمز های شما هستند را نزد خود نگه دارید هیچ کس نمی تواند آنها را از شما بگیرد دولت ها می توانند پول را چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم مصادره کنند.

در سال ۲۰۱۳ سپرده‌گذاران در دو بانک قبرس با مصادره پس‌انداز برای محافظت از سیستم بانکی میلیاردها دلار از دست دادند.

دولت فرانکلین دی روزولت (سی‌ودومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا) تمام شمش ها و سکه های طلا را در ایالات متحده در سال ۱۹۳۳ از طریق دستور اجرایی ۶۱۰۲ توقیف کرد و شهروندان را مجبور به فروش با نرخ بسیار پایین تر از ارزش بازار کرد.

خلق بیش از حد پول توسط بانک های مرکزی تورم را به وجود می‌آورد که به دولت‌ها اجازه می دهد بدهی های خود و همچنین پس انداز شما را کاهش دهند که می‌توان از این امر به عنوان سرقت غیرمستقیم یاد کرد.

همچنین نمونه های متعددی از دولت‌ها وجود دارد که اسکناسهای با ارزش بالا را در مدت کوتاهی از گردش خارج کردند مانند هند در سال ۲۰۱۶ .

15-آیا باید حتما یک بیت کوین بخرم و خرید مقداری از آن امکان پذیر نیست؟

همان‌طور که قبلاً به این موضوع اشاره شده بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تقسیم پذیر هستند. در واقع بیت‌کوین به گونه ای طراحی شده است که قابل تقسیم باشد زیرا این یکی از ویژگی‌های اصلی پول سالم و عملاً مفید است.

یک بیت کوین به ۸ دسیمال یا ۱0.۰۰۰.۰۰۰ قسمت تقسیم می‌شود که کوچکترین آن یک سات است  که به نام بنیانگذاران ساتوشی ناکاموتو نامگذاری شده است و به صورت کلی هر 100 میلیون ساتوشی یک بیتکوین است.

ابهامات مهم و اساسی در مورد بیت کوین

در واقع شما میتوانید حتی یک سات بخرید اما چون صرافی ها برای خرید کمیسیون دریافت می کنند و هزینه این میان  در شبکه برای انتقال بیت کوین وجود دارد معمولاً حداقل‌هایی از جانب صرافی برای خرید بیت کوین در نظر گرفته می شود.

16-بیت کوین توسط هیچ چیزی پشتیبانی نمیشود!

بیش از ۱۱۰۰۰ گره (و همچنین تعدادی که در حال افزایش است) وجود دارد که به طور فعال شبکه بیت کوین را محافظت میکند. این درحالیست که ۱۵۰ میلی تراهش در ثانیه انرژی به فرایند استخراج کمک میکند. همین امر تضمین می‌کند که همه تراکنش ها معتبر هستند، بدین وسیله بیت‌کوین جدید صادر می‌شود و تراکنش های جدید را تایید میکند و این اطمینان می‌دهد که مانده‌ها دوبار خرج نمی شوند. همین موضوع یک حلقه محافظتی در اطراف شبکه بیت کوین بدون هیچ مسئولی ایجاد می‌کند.

17-تمام زندگی روی زمین از انرژی ناشی می شود،  پس چرا پول ما اینجور نباشد؟ 

پول موجود (فیات) تنها توسط اقتدار و مشروعیت کسانی که آن را کنترل می کنند پشتیبانی می شود.

پس آیا وقت آن نرسیده است که با مطالعه روزمره و بالا بردن اطلاعات خود در زمینه‌های ارزهای دیجیتال بیشتر مطالعه داشته باشیم و سرمایه گذاری جدیدی را در ارزهایی که با زحمت و انرژی شبانه روزی دستگاه ها مشغول ایمن سازی شبکه ها هستند آغاز نماییم!؟

در آخر به نقشه توزیع تعداد نود و یا گره های جهانی بیتکوین نگاهی میاندازیم که همچنین شما با کلیک بر روی نقشه میتوانید به صورت زنده عملکرد نودها را مشاهده کنید.

ابهامات مهم و اساسی در مورد بیت کوین