۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد ۱۶ درصدی معاملات ارزهای دیجیتال پس از ممنوعیت در نیجریه

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۳
کد خبر: 607864
رشد ۱۶ درصدی معاملات ارزهای دیجیتال پس از ممنوعیت در نیجریه

دقیقا یک سال پیش، بانک مرکزی نیجریه تراکنش‌های رمزنگاری شده در اکوسیستم مالی خود را ممنوع کرد. اگرچه بانک مرکزی به شدت علیه تراکنش‌های رمزنگاری در اکوسیستم مالی این کشور است، اما معاملات رمزارزها همچنان در بزرگترین بازار رمزارز قاره آفریقا در حال افزایش است. به طوری که حجم این نوع معاملات در دو پلتفرم اصلی این کشور، در حال حاضر ۴۰۰ میلیون دلار است.

اقتصاد آنلاین - حسین قطبی؛ تراکنش‌های همتا به همتا در نیجریه 16 درصد به صورت سالانه افزایش یافت. در آفریقا، نیجریه با حجم معاملات P2P 400 میلیون دلاری، از طریق دو پلتفرم اصلی P2P (Paxful) و(Localbitcoins)  در حال حاضر در رتبه نخست است. پس از آن کنیا با بیش از 160 میلیون دلار و آفریقای جنوبی با 117 میلیون دلار قرار دارند.

مبادله BTC با استفاده از فناوری همتا به همتا نیازی به یک مرجع مرکزی ندارد و بین طرفین (مانند افراد) انجام می‌شود. اگرچه تجارت همتا به همتای بیت‌کوین رویکردی غیرمتمرکز دارد، اما هنوز تعداد زیادی از نیجریه‌ای‌ها همچنان از بانک‌های خود برای تسویه نقدی استفاده می‌کنند. این در حالی  است که امروزه بیش از 17000 رمزارز در سراسر جهان وجود دارد و رمزارز به یک مفهوم اصلی تبدیل شده‌اند.

نمودار

موضع دولت نیجریه در رابطه با رمزارزها

نیجریه موضعی مشابه بسیاری از کشورهای دیگر در جهان علیه رمزارز اتخاذ کرده است. حتی در برخی مواقع به صورت فعالانه و تند علیه این صنعت واکنش نشان داده است.

گادوین ایمفیله (Godwin Emefiele)، رییس بانک مرکزی نیجریه (CBN)، معتقد است که تصمیم این بانک در فوریه 2021، مبنی بر عدم اجازه سپرده‌گذاری به بانک‌ها، موسسات غیربانکی و سایر موسسات مالی برای تسهیل تجارت ارزهای دیجیتال، به نفع مردم این کشور بوده است.

وی بیان کرد؛"سیستم بانکی نیجریه نباید تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را مدیریت کند، زیرا در حال حاضر ارزهای دیجیتال جایی در سیستم پولی ما ندارند."

توکور مودیبو (Tukur Moddibo)، رییس واحد اطلاعات مالی نیجریه (NFIU)، نیز گفت که صنعت رمزارزها در آزمایش‌های حساس آسیب‌پذیری و خطرات شکست خورده است. همچنین خاطرنشان کرد که واحد اطلاعاتی ایشان،​​از کلاهبرداری 3 میلیون دلاری شامل 20 حساب بانکی جلوگیری کرده است. اما علاقه مندان به این صنعت در سراسر کشور، با واکنش منفی به این ممنوعیت پاسخ دادند. بانک مرکزی نیجریه در جواب فعالان حوزه رمزارزها، در 25 اکتبر 2021 اعلام کرد که رمز ارز ملی خود یعنی نایرا الکترونیکی معروف به eNaira را راه اندازی کرد.

با این وجود، نیجریه‌ای‌ها اکنون برای دستیابی به این دارایی‌های دیجیتالی، باید حق بیمه پرداخت کنند. بنابراین، صرف نظر از ممنوعیت بانک مرکزی نیجریه برای تراکنش‌های رمزنگاری شده از طریق موسسات مالی خود، مایل به پرداخت حق بیمه برای نگهداری و خرید رمزارزها است.