۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

پروتکل NEAR چیست؟

۱۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
کد خبر: 606699
پروتکل NEAR چیست؟

پروتکل NEAR یک بلاکچین عمومی اثبات سهام با قابلیت قرارداد هوشمند است. NEAR یک رمزارز Web3 بوده و هدف آن این است که به عنوان یک پلت فرم محاسبات ابری توسط جامعه عمل کند.

اقتصلاد آنلاین- حسین عسکری؛NEAR Protocol یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز (dApp) و رقیب اتریوم است که بر توسعه دهنده و کاربرپسند بودن تمرکز دارد. NEAR Protocol در حال فراهم کردن زیرساخت وب 3 است.

توکن‌ بومی NEAR برای پرداخت هزینه‌های تراکنش و ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند. NEAR یک بلاک چین Proof-of-Stake است که از فناوری اشتراک گذاری برای دستیابی به مقیاس پذیری استفاده می کند.

2

فناوری پروتکل NEAR

پروتکل NEAR یک بلاکچین عمومی اثبات سهام (PoS) با قابلیت قرارداد هوشمند است که به عنوان یک پلتفرم محاسبات ابری اداره شده توسط جامعه تصور شده است. NEAR که توسط NEAR Collective ساخته شده است برای میزبانی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) طراحی شده است و تلاش می‌کند تا با اتریوم و دیگر بلاک چین‌های پیشرو دارای قرارداد هوشمند مانند EOS و Polkadot رقابت کند. توکن بومی NEAR

 NEAR نیز نامیده می شود و برای پرداخت هزینه تراکنش و ذخیره سازی استفاده می شود. توکن‌های NEAR همچنین می‌توانند توسط دارندگان توکن که در دستیابی به اجماع شبکه به‌عنوان اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشارکت می‌کنند، به اشتراک گذاشته شوند.

پروتکل NEAR بر ایجاد یک پلت فرم توسعه دهنده و کاربر پسند متمرکز است. برای انجام این ماموریت، NEAR دارای ویژگی هایی مانند نام حساب های قابل خواندن توسط انسان است، در مقابل فقط آدرس های کیف پول رمزنگاری، و توانایی کاربران جدید برای تعامل با dApps و قراردادهای هوشمند بدون نیاز به کیف پول.

پروژه‌هایی که در NEAR هستند شامل:

3

 Mintbase:یک پلتفرم ساخت توکن غیرقابل تعویض (NFT)

 Flux:پروتکلی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا بازارهایی را بر اساس دارایی‌ها، کالاها، رویدادهای دنیای واقعی و غیره ایجاد کنند.

با افزایش محبوبیت dApps، جامعه کریپتو با مشکل مقیاس پذیری رو به رشد روبرو شده است. مقیاس پذیری در این زمینه به توانایی یک بلاک چین برای مدیریت تعداد زیادی از تراکنش ها با سرعت و هزینه معقول اشاره دارد. اتریوم به دلیل تقاضای زیاد برای استفاده از آن به ویژه با چالش‌های مقیاس‌پذیری مواجه شده است، و در حالی که برخی از افراد از ایجاد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری در بالای اتریوم (راه‌حل‌های لایه ۲) حمایت می‌کنند، پروژه‌های دیگری مانند NEAR تصمیم گرفته‌اند تا بلاک چین‌های کاملاً جدیدی با انواع مختلف بسازند.

معماری

4

راه‌حل پیشنهادی پروتکل NEAR برای این مشکل مقیاس‌پذیری، اجرای شاردینگ است. قبل از پرداختن به معنای این موضوع، شناسایی سه عملکرد اصلی گره‌های بلاک چین مفید است: آنها تراکنش‌ها را پردازش می‌کنند، تراکنش‌های تایید شده و بلوک‌های تکمیل‌شده را با گره‌های دیگر ارتباط می‌دهند، و وضعیت و تاریخچه کل شبکه را ذخیره می‌کنند. با افزایش ازدحام شبکه، این وظایف برای گره ها بیشتر و بیشتر می شود.

Sharding بار محاسباتی را با تقسیم یا پارتیشن بندی شبکه به قطعات (یا قطعات) کاهش می دهد. با این تاکتیک، هر گره نیازی به اجرای تمام کدهای شبکه ندارد - فقط کدی که مربوط به قطعه آن است - بنابراین خرده ها می توانند محاسبات را به صورت موازی با یکدیگر انجام دهند و در نتیجه ظرفیت شبکه را به تعداد گره های شبکه مقیاس می دهند.

برای دستیابی به اجماع بین گره‌های شبکه، NEAR از یک سیستم PoS استفاده می‌کند. با PoS، گره هایی که مایل به اعتبارسنجی تراکنش هستند باید توکن های NEAR خود را برای مشارکت در نظر بگیرند. دارندگان توکن که نمی‌خواهند یک گره را راه‌اندازی کنند، می‌توانند سهام خود را به اعتبارسنجی‌های انتخابی خود واگذار کنند. NEAR از یک سیستم حراج برای انتخاب اعتباردهنده‌ها در هر دوره (تقریباً هر 12 ساعت) استفاده می‌کند و اعتبارسنجی‌هایی که سهام بیشتری دارند، تأثیر بیشتری در روند اجماع دارند.

Nightshade چیست؟

پروتکل NEAR چیزی به نام Nightshade Sharding را برای مکانیسم اجماع اثبات سهام اجرا کرده است، در حالی که مدل اصلی شاردینگ با زنجیرهای shard و beacon بسیار مفید است، اما مشکلات اجتناب ناپذیری دارد. به عنوان مثال، قانون fork choice باید به طور جداگانه در هر زنجیره اجرا شود، و قانون fork choice در زنجیره shard و beacon باید متفاوت ساخته شود و سپس به طور مستقل آزمایش شود.

با Nightshade، سیستم به‌عنوان یک بلاک چین واحد مدل‌سازی می‌شود که در آن هر بلوک شامل تمام تراکنش‌ها برای همه shard ها است و کل حالت را تغییر می‌دهد. با این حال، برای شرکت کنندگان لازم نیست که حالت کامل یا بلوک logical را دانلود کنند. در عوض، هر یک از شرکت‌کنندگان شبکه فقط حالتی را حفظ می‌کنند که مربوط به shard هایی است که تراکنش‌ها را برای آنها اعتبارسنجی می‌کنند. در حالت ایده آل، هر بلوک شامل یک تکه در هر قطعه در هر بلوک است. با این حال، در عمل، هر بلوک حاوی حدود صفر یا یک chunk در هر shard است.

حاکمیت NEAR

منابع تخصیص یافته به خزانه پروتکل توسط بنیاد NEAR توزیع می شود، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سوئیس که به نگهداری پروتکل، تامین مالی اکوسیستم و هدایت حاکمیت پروتکل اختصاص دارد. ارتقاهای فنی شبکه کریپتو NEAR توسط Reference Maintainer انجام می‌شود که توسط هیئت مدیره NEAR Foundation انتخاب می‌شود، اگرچه همه گره‌های شبکه باید با ارتقای نرم‌افزار خود به به‌روزرسانی رضایت دهند. در نهایت، نظارت بر حفظ کننده مرجع توسط نمایندگان منتخب جامعه انجام خواهد شد.

NEAR یک رمزارز Web3 است

5

وب 3.0 یک تغییر عمیق در زیرساخت شبکه است که ما امروز آن را بعنوان اینترنت می شناسیم. هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رمزنگاری پیشرفته و سیستم‌های غیرمتمرکز پایه‌های یک رویکرد جدید به اینترنت را می‌گذارند که با آگاهی بیشتر و در نتیجه کنترل بیشتر کاربران مشخص می‌شود.

پروتکل NEAR قصد دارد در رقابت شلوغی که برای فراهم کردن زیرساخت وب 3 وجود دارد، پیشروی کند و سعی دارد خود را از طریق ویژگی های منحصر به فرد کاربر پسند خود متمایز کند.

بنیاد NEAR  اخیرا اعلام کرد که مبلغی بالغ بر 150 میلیون دلار برای تقویت توسعه وب 3.0 خود جمع آوری کرده است.

چگونه NEAR به توسعه Web3 کمک می کند؟

سه جزء اصلی وجود دارد که زیرساخت NEAR را تشکیل می دهد. اولین مورد، فناوری بلاک چین است که به states ها اجازه می دهد به صورت عمومی ذخیره شوند. دومی سرورهایی هستند که خدمات محاسباتی و امنیت شبکه را ارائه می کنند که به آنها گره های Validator گفته می شود. سومین و آخرین کد سفارشی استقرار یافته در بلاک چین است که توسط گره های اعتبارسنجی اجرا و ذخیره می شود.

پروتکل های بدون مجوز مانند NEAR به هر کسی اجازه می دهد بدون توجه به هر عامل جامعه شناختی، جغرافیایی یا جمعیتی، یک گره را اجرا کند، یک حساب کاربری ایجاد کند و با شبکه تعامل داشته باشد. علاوه بر این، قواعد پروتکل به طور ذهنی توسط یک نهاد منفرد تحمیل نمی شوند، اما باز و به شکل دموکراتیک هستند و مهمتر از همه، کاملاً قابل تأیید هستند. این بدان معناست که هیچ نهاد مرکزی یا دولتی نمی‌تواند سایت‌ها و سرویس‌های ساخته شده بر اساس پروتکل را تعطیل کند، زیرا اینها از طریق مکانیسم اجماع توسط شرکت‌کنندگان مستقل اداره می‌شوند.

این مؤلفه‌ها امکان ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) را فراهم می‌کنند که می‌توانند همان تجربه Web2 را در قسمت جلویی ارائه دهند و در عین حال اتصال Beck-end را به زیرساخت عمومی Web3 افزایش دهند. این سیستم به کاربران اجازه می دهد تا مالکیت داده های شخصی خود را حفظ کنند و از مشکلات شبکه های متمرکز جلوگیری کنند.

6

 

چشم اندازNEAR

NEAR دنیایی را تصور می کند که در آن افراد، پول و داده های خود و ابزارهای ساختن ایده های جدید را کنترل می کنند.

NEAR متشکل از شبکه ای در حال گسترش از اعضای جامعه جهانی، توسعه دهندگان و خلاقان است.

NEAR یک بنیاد است،این امر برای تقویت توسعه اکوسیستم و نوآوری از طریق کمک مالی وجود دارد.

یک بلاک چین

NEAR یک بلاک چین شارد، اثبات سهام، لایه یک است که استفاده از آن ساده، ایمن و مقیاس پذیر است.

NEAR ماموریت دارد تا 8 میلیارد نفر انسان را قادر سازد تا کنترل پول و داده های خود را پس بگیرند.

NEAR حمایت بزرگترین سرمایه داران جهان را دارد.

اهدافNEAR

NEAR با تیم قوی که دارد در حال توسعه بخش های زیر است:

Aurora یک EVM است که بر روی NEAR ساخته شده است. این به توسعه دهندگان کمک می کند تا برنامه ها را بر روی یک پلت فرم سازگار با اتریوم، با توان عملیاتی بالا، مقیاس پذیر و ایمن برای آینده اجرا کنند.

Proximity DeFi در پروتکل NEAR میخواهد یک  DeFi قدرتمند را در NEAR داشته باشیم. این پروژه از پروژه های DeFi با ترکیبی از مشاوره، جذب سرمایه، توسعه و موارد دیگر پشتیبانی می کند.

Satori یک فروشگاه NFT برای هنرمندان و نوازندگان است که به دنبال استفاده از قدرت بلاکچین برای دسترسی به طرفداران به روش‌های جدید و نوآورانه هستند.

تاریخچه پروتکل NEAR

Near Protocol در ابتدا به عنوان یک پلت فرم یادگیری ماشین در نظر گرفته شد. Illia Polosukhin و

 Alexander Skidanov آن را در سال 2017 تأسیس کردند. در آن زمان Near.ai  نام داشت.آنها احساس می کردند که برای یادگیری بیشتر در مورد بلاکچین و انجام مطالعات بیشتر انگیزه داشتند.

آنها شروع به تحقیق در مورد فناوری های بلاک چین کردند که بر اساس آن برنامه های کاربردی خود را بسازند. با این حال، آنها به این نتیجه رسیدند که هیچ پلتفرم بلاک چینی نمی تواند نیازها و آرزوهای آنها را برآورده کند. در نتیجه، آنها Near Protocol را برای برآوردن نیازهای داخلی خود ایجاد کردند.

ایلیا پولوسوکین و الکساندر اسکیدانوف تمایل خود را برای ایجاد یک پلتفرم بلاکچین بسیار مقیاس‌پذیر که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا DApp‌های قوی خود را راه‌اندازی کنند،را نشان دادند. در نتیجه، آنها مکانیسم اثبات سهام را به جای اثبات کار انتخاب کردند.

Near Protocol از نظر سرمایه گذاران دارای پتانسیل عظیمی بود.

Near Protocol در چهار ماه اول  در یک بازار نزولی 50 میلیون دلار جمع آوری کرد، حتی قبل از اینکه چیزی بسازند. ، الکساندر اسکیدانوف و ایلیا پولوسخین تنها اعضای تیم در ابتدا بودند. با این حال، در عرض چند روز پس از راه اندازی، تیم به ده عضو افزایش یافت. امروزه تیم Near Protocol با نام Near Collective شناخته می شود و بیش از 80 نفر در آن مشغول به کار هستند.

افراد مهم و بنیانگذاران Near Protocol

Alexander Skidanov الکساندر اسکیدانوف:

7

 الکساندر اسکیدانوف اهل سانفرانسیسکو است و دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر از دانشگاه فنی دولتی ایژفسک روسیه است، او کار خود را به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزار در مایکروسافت آغاز کرد و سپس به عنوان توسعه‌دهنده ارشد نرم‌افزار و مدیر مهندسی به مدت پنج سال به MemSQL رفت.

الکساندر در سال 2008 مدال طلای ICPC را دریافت کرد که پس از یک رقابت سخت بین دانشجویان در سراسر جهان اهدا شد.

Illia Polosukhin ایلیا پولوسوکین:

8

ایلیا پولوسوکین اهل کالیفرنیا آمریکا،دارای مدرک کارشناسی ارشد در ریاضیات کاربردی و علوم کامپیوتر از موسسه پلی تکنیک خارکف اوکراین است. او به عنوان یک توسعه دهنده نرم افزار در سال 2008 به سالفورد سیستمز پیوست. در سال 2014 به عنوان مدیر مهندسی به گوگل پیوست.

معرفی توکن Near

9

توکن Near چیست؟

پلتفرم Near دارای یک توکن بومی اساسی برای اکوسیستم NEAR است. توکن NEAR، شبیه اتر است و می تواند برای پرداخت، اجرای گره های اعتبارسنجی، سپردگذاری و برای فرآیندهای حاکمیتی استفاده شود.

وضعیت فعلی توکن Near در بازار رمزارز

10

تعداد توکن های عرضه شده Near در بازار630,769,212.00 توکن است.

 قرار است تا آوریل 2022، 1,000,000,000 توکن این رمزارز عرضه شود است.

با این حال قرار است طبق تصویر زیر تا 5 سال آینده عرضه توکن NEAR بیشتر شود.

11

رمزارز NEAR در حال حاضر در کوین مارکت کپ 10.75دلار قیمت گذاری شده است،مارکت کپ این رمزارز 6,780,594,186 دلار است و در ۲۴ ساعت گذشته 605,478,372 دلار حجم خورده،رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 23 است.

NEAR را از کدام صرافی ها میتوان خرید:

12

NEAR را در کدام کیف پول ها میشود نگه داری کرد:

 

13

رمزارز NEAR سال 2020 و 2021 در بسیاری از صرافی های معتبر لیست شد و پس از آن در این دو سال رشد چشمگیری از لحاظ قیمتی داشت.

22

سخن پایانی:

NEAR یک بلاکچین لایه 1 مستقل از هر بلاکچین دیگر،پر سرعت و پر قدرت و دارای تیم قوی،دارای اهداف و چشم انداز وسیع است. NEAR در حال فراهم آوردن زیرساخت های Web3  است،همه این ها میتواند NEAR را در بازار کریپتو در کانون توجه ها قرار دهند،با این حال همه این شاخصه های مثبت NEAR در مراحل ابتدایی خود هستند و مسیر طولانی را پیش روی خود دارند.

این مطلب توصیه مالی و سرمایه گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری بعهده خودتان است.