۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

امور مالی متمرکز (Cefi) چیست؟

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 605625
امور مالی متمرکز (Cefi) چیست؟

اکوسیستم کریپتو به سرعت در حال تکامل است و خدمات جدیدی ایجاد می‌شود که به شما امکان می‌دهد کارهای بیشتری با ارز دیجیتال انجام دهید. یکی از بزرگترین زمینه های توسعه خدمات بانکداری رمزنگاری شده است.

اقتصاد آنلاین - آرمین جمدی خیابانی؛ خدمات بانکداری رمزنگاری به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند یکی اینکه از نظر نگهداری - کنترل وجوه شما را در دست دارد – و دیگر اینکه بازده بالقوه ای که ممکن است انتظار داشته باشید، متفاوت است، زیرا ریسک های مربوط به آن متفاوت است.

CEFI (دارایی یا سرمایه گذاری متمرکز) - جایی که یک ارائه دهنده خدمات حافظ وجوه شماست و خدمات بانکی آشنا مانند بهره و وام را ارائه می دهد. نرخ های پایین تر با ریسک کمتر.

DEFI (دارایی یا سرمایه گذاری غیر متمرکز) - جایی که سرمایه خود را حفظ می کنید اما با قراردادهای هوشمند تعامل دارید که به شما امکان دسترسی به خدمات بانکی ترکیبی مانند تامین نقدینگی و یا کشت سود (yield farming) را می دهد. نرخ های بالاتر به دلیل ریسک بالاتر.

تمرکز این مقاله بر روی شروع به کار با CEFI بوده، در حالی که مقاله زیر مقدمه ای برای استفاده از DEFI است .

معرفی مدل CEFI

CEFI اساساً عناصر آشنای بانکداری خرده فروشی را در نظر می گیرد و آنها را در ارزهای دیجیتال به کار می برد. این عنصر آشنایی به این معنی است که CEFI برای آن دسته از کاربران کریپتو مناسب است که ریسک گریز هستند و می خواهند درآمد غیرفعال به دست آورند. همانطور که توضیح خواهیم داد، CEFI بدون خطر نیست.

وجه اشتراک CEFI با بانکداری سنتی:

  • شما می توانید از ارز دیجیتال خود سود کسب کنید
  • می توانید کریپتو قرض بگیرید
  • شما می توانید یک کارت VISA برای خرج کردن رمزارز دریافت کنید
  • در خرید کارت می‌توانید پاداش‌هایی مانند بازگشت نقدی در ارزهای دیجیتال دریافت کنید
  • برای تعهدات ثابت می توان نرخ های بهره بالاتری به دست آورد
  • شما این خدمات را از طریق یک برنامه نظارت می کنید
  • پشتیبانی مشتری وجود دارد
  • شما به ارائه دهنده CEFI اعتماد دارید تا از وجوه شما مراقبت کند

تفاوت CEFI با بانکداری سنتی:

  • برخلاف حساب بانکی سنتی، وجوه شما به هیچ وجه بیمه نمی شود
  • نرخ های بهره به نرخ های تعیین شده توسط بانک مرکزی مرتبط نیستند. خبر خوب این است که آنها بسیار رقابتی تر بوده اما با ریسک همراه هستند
  • شما این فرصت را دارید که در یک توکن صادر شده توسط ارائه دهنده CEFI سود کسب کنید
  • شما فقط می توانید کریپتو فیات را با استفاده از کریپتویی که قبلاً به عنوان وثیقه در اختیار دارید، تهیه کنید
  • ایجاد حساب بسیار ساده‌تر است، اگرچه هنوز باید مدرکی برای احراز هویت را ارائه دهید
  • اصطلاحات بسیار متفاوت است

بیایید این تفاوت ها را باز کنیم زیرا برای درک جذابیت بالقوه CEFI قبل از انجام مراحل واقعی شروع کار بسیار مهم هستند.

امنیت وجوه

هنگامی که یک حساب بانکی سنتی باز می کنید وجوه شما تا مبلغ ثابتی بیمه می شود. بنابراین اگر قربانی کلاهبرداری یا خطای بانک شوید، معمولاً میتوانید پول خود را پس بگیرید. قوانین مشابهی برای خدمات مرتبط مانند کارت های اعتباری اعمال می شود. همه اینها به دلیل مقررات دولتی و بیمه کردن وجوه و ذخایر خود توسط بانک ها امکان پذیر است.

اگر مقالات دیگری را در اقتصاد آنلاین خوانده باشید، می‌دانید که یکی از ویژگی‌های بارز ارز دیجیتال - به عنوان شکل جدیدی از پول اینترنتی - این است که هیچ واسطه قابل اعتمادی مانند بانک وجود ندارد. عملکردهایی که ممکن است یک بانک ارائه دهد، مانند اعتبارسنجی تراکنش‌ها، صدور پول جدید و به‌روزرسانی موجودی‌ها، همگی بدون دفتر مرکزی، کارکنان یا خدمات مشتری مدیریت می‌شوند.

بنابراین این بدان معناست که هیچ بک استاپ یا پشتیبانی وجود ندارد. حتی زمانی که یک ارائه‌دهنده CEFI در صورت هک شدن، مسئولیت (سرپرست) را بر عهده می‌گیرد، شرایط و ضوابط آن‌ها به وضوح نشان می‌دهد که هیچ تضمینی برای موفقیت آنها وجود ندارد، اگرچه ارائه‌دهندگان معتبر باید ذخایر را نگهداری کنند.

خدماتی برای ارائه بیمه وجوه در حال ظهور است، اما به طور پیش فرض بعید است که این بیمه ارائه شود. درکل باید تمام اقدامات احتیاطی را برای بررسی یک ارائه دهنده CEFI از قبل انجام دهید و هنگام استفاده از این سرویس، از تمام ویژگی های امنیتی موجود استفاده کنید.

نرخ بهره و توکن های پلت فرم

کریپتو بانک مرکزی ندارد، در عوض نرخ ها بر اساس تقاضا تعیین می شود. ارائه دهندگان CEFI وجوه سپرده شده را با نرخ بهره وام می گیرند. هر چه تقاضا برای استقراض بیشتر باشد، سود هولدرها بیشتر می‌شود.

به همین دلیل است که نرخ‌های بهره برای استیبل کوین‌ها بالاترین است، زیرا فقدان نوسان، آنها را به یک سکه ترجیحی در DEFI تبدیل می‌کند. اگر میزان سود توکن یک پلت فرم را بپذیرید، نرخ های بهره بهتری نیز دریافت خواهید کرد.

توکن پلتفرم یک ارز دیجیتال است که به طور خاص برای عملکرد در اقتصاد یک ارائه دهنده CEFI خاص ایجاد شده است.

  • با ارائه سود به توکن، کاربران را به نگه داشتن آن تشویق می کند.
  • نرخ های بالاتری برای سپرده های رمزی ارائه می شود.
  • نرخ بهره حق بیمه در سپرده ها برای قرار دادن توکن برای دوره های ثابت ارائه می شود.
  • قرار دادن توکن همچنین می‌تواند خدمات اضافی مانند بازپرداخت وجه در کارت ویزا یا جوایز خرده‌فروشی را باز کند.
  • این توکن مانند هر ارز دیجیتال دیگری در صرافی ها معامله می شود
  • در جایی که ارائه‌دهنده CEFI خدمات مبادله‌ای را نیز ارائه می‌دهد، توکن می‌تواند به عنوان مثال استفاده شود مانند پرداخت کمیسیون معاملات
  • اقتصاد توکن دایره ای است و تعامل جامعه را ترویج می کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش توکن افزایش یابد.

وام های رمزنگاری شده وثیقه شده

این پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اگر برای دریافت وام به بانک سنتی خود مراجعه کنید، آنها سابقه اعتباری شما را ارزیابی می کنند، اطلاعات زیادی در مورد شرایط مالی شما می خواهند و فرم های زیادی برای پر کردن در اختیار شما قرار می دهند. وام ها یا در برابر چیزی (یک خانه) تضمین می شوند یا بدون وثیقه و به توانایی شما برای بازپرداخت آنها متکی هستند.

وام‌های رمزنگاری شامل کاغذبازی بسیار کمتری است، اما تنها زمانی در دسترس هستند که در برابر وثیقه‌های رمزنگاری موجود تضمین شوند. به عنوان مثال، اگر شما 1 بیت کوین دارید و ارزش آن 48000 دلار است، می توانید تقریباً 28000 دلار در برابر آن به عنوان استیبل کوین یا پول فیات معمولی وام بگیرید.

رابطه بین وثیقه شما (به ارزش 48 هزار دلار) و وام (در این مثال 28 هزار دلار) نسبت وام به ارزش (LTV) نامیده می شود که حدود 58٪ است (28/48).

علاوه بر وثیقه، چیزی را نیز خواهید داشت که به عنوان Margin Call شناخته می شود. از آنجایی که قیمت بیت کوین بی ثبات است، ممکن است ارزش وثیقه شما کاهش یابد. ارائه‌دهنده وام نمی‌خواهد ارزش وثیقه شما کمتر از ارزش وام صادر شده کاهش یابد، بنابراین مارجین کال محرکی است که می‌گوید، "اگر ارزش وثیقه شما 35٪ کاهش یابد، باید وثیقه بیشتری ارائه کنیم، یا ما". برای تنظیم LTV شروع به فروش آن خواهیم کرد.

شما یک اخطار دریافت خواهید کرد، اما به محض رسیدن به سطح Margin Call، باید تصمیم بگیرید، و مهمتر از آن، زمانی که وام گرفتید، ارائه‌دهنده CEFI مالک وجوه است، بنابراین برای فروش به اجازه شما نیازی ندارد.

این امر بسیاری از افرادی که آشنایی با نحوه کار با مارجین را ندارند دچار دردسرهای بزرگی از قبیل از دست دادن اصل سپرده میکند، لذا توصیه میشود تا آموزش کاملی در این زمینه ندیدید از استفاده این آپشن در صرافی ها خودداری نمایید.

چرا وام کریپتو بگیریم؟

ممکن است از خود بپرسید که چرا کسی باید در برابر رمزارز خود وام بگیرد و اگر به فیات یا استیبل کوین نیاز دارد فقط آن را بفروشد؟ در اینجا به چند دلیل اشاره میکنیم:

بهره وری مالیاتی: فروش رمزارز شما در بسیاری از کشورها یک رویداد مشمول مالیات است. با گرفتن وام در مقابل آن، می توانید بدون پرداخت سود سرمایه به دولت، سرمایه بیشتری اختیار کنید.

شکار بازدهی: برخی از سرمایه گذاران از پرداخت 5% وام یک استیبل کوین خوشحال هستند، زیرا مطمئن هستند که می توانند بازدهی بسیار بالاتری را در جاهای دیگر به عنوان مثال در DEFI کسب کنند. با این حال، آنها در معرض خطر انحلال ناشی از کاهش شدید ارزش وثیقه خود هستند.

پرداخت وام مسکن: اگر یک بدهی فیات دارید، مانند وام مسکن، می‌توانید آن را بدون فروش رمزارز خود با گرفتن وام پرداخت کنید و در نتیجه از پرداخت مالیات اجتناب کنید.

البته این مراحل فعلا در کشور ما راه اندازی نشده اند.

پرداخت بهره با قدردانی: بسیاری از مردم می خواهند ارزش رمزنگاری خود را درک کنند اما نمی خواهند از آن جدا شوند. وام یک سازش است، زیرا بهره می تواند از هر گونه قدردانی در وثیقه شما پرداخت شود و شما را آزاد بگذارد تا آنچه را که قرض گرفته اید خرج کنید.

ارائه دهندگان محبوب CEFI

اینها مجموعه ای از ارائه دهندگان محبوب هستند و اقتصاد آنلاین هیچ یک از آنها را تایید نمی کند. همه آن‌ها انجمن‌های فعالی در Reddit، Twitter و Medium دارند که اگر قصد استفاده از هر یک از آنها را دارید، شما را تشویق می‌کنیم که خودتان تحقیق کنید.

نرخ بهره آنها احتمالاً بزرگترین عامل تمایز است، اما توجه داشته باشید که برخی از نرخ‌ها به‌عنوان راهی برای جذب مشتریان ارائه می‌شوند، نه اینکه منعکس کننده سطح تقاضا برای استقراض باشند. مواردی در بسیاری از ارائه دهندگان وجود داشته است که در آن نرخ ها به طور قابل توجهی و در کوتاه مدت کاهش یافته است.

Nexo.io - به 18 ارز دیجیتال و ارزهای اصلی فیات، بهره و وام های رمزنگاری ارائه می دهد. کافیست به یک خط اعتباری در فیات یا استیبل کوین دسترسی داشته باشید. این یک توکن پلتفرم (Nexo) است که می‌توانید آن را برای نرخ‌های ترجیحی به اشتراک بگذارید، و به عنوان سود سهام به دارندگان/کاربران Nexo پرداخت می‌شود. کارت Nexo به زودی ارائه می‌شود که می‌توانید اعتبار خود را خرج کنید و با توکن‌های Nexo بازپرداخت کنید.

Crypto.com - سود سپرده های کریپتو را از طریق استیکینگ نرم (بدون شرایط ثابت) یا استیکینگ سخت (مدت 180 روز) ارائه می دهد. می‌توانید در مقابل کریپتو خود وام بگیرید و یک خط اعتباری به‌عنوان استیبل‌کوین دریافت کنید، و یک کارت پیش‌پرداخت ویزا برای ارائه وجه نقد و امتیازات (Netlfix، Spotify، دسترسی به سالن فرودگاه) دریافت کنید. سهام Hard Staking امکان دسترسی به ویژگی‌هایی مانند Syndicate (خرید از استخر یک ارز دیجیتال با نرخ تخفیف) یا Supercharger را می‌دهد، جایی که شما CRO را واریز می‌کنید و سود اضافی را در یک رمزارز معین کسب می‌کنید. CEFI از طریق یک برنامه مدیریت می شود اما بخشی از مجموعه گسترده ای از محصولات Crypto.com از جمله Exchange، NFT Platform و DEFI Wallet است.

Celsius - سپرده‌ها و وام‌های رمزنگاری را با نرخ ترجیحی برای بهره‌ای که در CEL (توکن پلتفرم آنها) به دست می‌آید پرداخت یا ارائه می‌کند. در حال حاضر سرویس Exchange یا کارت پیش پرداخت ارائه نمی دهد. خدمات CEFI از طریق یک برنامه مدیریت می شود.

BlockFi - بخشی از گروه Gemini که توسط دوقلوهای Winklevoss تأسیس شده است، بهره و وام های رمزنگاری را ارائه می دهد، اما برخلاف ارائه دهندگان فوق، از مدل توکن استفاده نمی کند. دارای لیست انتظار برای کارت ویزا پاداش کریپتو و خدمات مبادله ای برای تبدیل یا خرید رمزارز ارائه می دهد.

مراحل شروع کار با CEFI

اکنون باید اطلاعات کافی برای درک نحوه عملکرد CEFI داشته باشید، در اینجا مراحل شروع کار آورده شده است. تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است و همچنان خودتان در حال تحقیق روزانه و بالابردن سطح اطلاعات خود باشید.

ممکن است فقط بخواهید سودهای غیرفعال به دست آورید، بهترین معاملات بازپرداخت نقدی را دریافت کنید، سود یک ارز دیجیتال خاص یا بهترین معامله وام را دریافت کنید. به مهم ترین چیزها فکر کنید و در مورد ارائه دهندگان تحقیق کنید. Coinmarketcap و Coingecko هر دو نرخ های موجود را با هم مقایسه می کنند، اما سایت های دیگری هم در دسترس هستند.

در آخر بررسی کنید و مطمئن شوید که کشور شما اینچنین خدماتی ارائه می دهد یا خیر، زیرا ارائه دهندگان CEFI باید از مقررات محلی پیروی کنند.

نحوه کسب سود غیرفعال با استیکینگ نرم یا soft staking

اگر به سادگی به دنبال سود منفعل از ارز دیجیتال خود هستید، در اینجا یک راهنمای اساسی وجود دارد:

  1. هنگامی که ارائه‌دهنده CEFI را برای پروموشن کدها انتخاب کردید، شرایطی را بخوانید و بپذیرید که شامل حداقل سپرده است.
  2. به Playstore یا Appstore بروید و مطمئن شوید که برنامه رسمی را پیدا کنید. Passive Interest را می توان از طریق تلفن همراه خود مدیریت کرد.
  3. مراحل ثبت نام را دنبال کنید که به مدارک هویتی مانند گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی ملی نیاز دارد.
  4. یک رمز عبور قوی، منحصر به فرد برای سرویس انتخاب کنید. از یک آدرس ایمیل امن استفاده کنید
  5. تا آنجا که ممکن است ویژگی‌های امنیتی را تنظیم کنید: تأیید هویت ۲ عاملی، بیومتریک. مطمئن شوید که از کدهای 2FA خود نسخه پشتیبان تهیه کنید در صورتی که گوشی خود را گم کنید. Crypto.com از یک کد ضد فیشینگ برای ایمیل ها استفاده می کند.
  6. هنگامی که حساب خود را ایجاد کردید، تصمیم بگیرید که سود توکن پلتفرم به دست آورید (در صورت وجود) که حق بیمه ارائه می دهد اما با خطرات کاهش ارزش آن آشنا شوید.
  7. مراحل را دنبال کنید تا ارز دیجیتالی را که می خواهید از آن سود کسب کنید واریز کنید. از ویژگی کپی پیست کردن برای دریافت آدرسی که سکه های خود را به آن ارسال می کنید، استفاده کنید. بسیار مراقب باشید و در صورت نیاز یک تیتر(XRP، XLM و غیره) اضافه کنید.
  8. به کیف پول یا صرافی ای بروید که رمز ارز شما را در خود جای داده است. با استفاده از آدرس سپرده CEFI، برای اطمینان، با واریز مبلغ کمی شروع کنید. پس از رسیدن، می توانید از ارسال مقادیر بیشتر استفاده کنید.
  9. اگر کریپتو ندارید، اکثر سرویس‌های CEFI به شما امکان می‌دهند آن را در برنامه بخرید، اما از هزینه‌های مربوط به استفاده از کارت آگاه باشید.
  10. با عملکردهای برنامه، به خصوص ویژگی های برداشت آشنا شوید. اکثر ارائه دهندگان CEFI از شما می خواهند که آدرس های برداشت را در لیست سفید ایجاد کنید. این یک ویژگی امنیتی است که به این معنی است که افزودن/تغییر آدرس برداشت می‌تواند 24 ساعت طول بکشد.
  11. کد معرف یا ارجاع خود را پیدا کنید که به شما امکان می دهد سایر کاربران را معرفی کنید و مقداری ارز دیجیتال اضافی کسب کنید.
  12. اگر دوست دارید به‌روزرسانی‌های هفتگی در مورد سودی که کسب کرده‌اید دریافت کنید، «ارتباطات ایمیل» یا «پیام‌رسانی در برنامه» را فعال کنید.

نحوه کسب سود غیرفعال با استیکینگ سخت یا hard staking

اگر آماده باشید وجوه خود را برای مدت معینی قفل کنید و پلتفرم توکن آنها را به اشتراک بگذارید، برخی از ارائه دهندگان CEFI فرصت کسب سود بیشتری را ارائه می دهند. سود به دست آمده نسبت به مبلغی است که شما سهام دارید.

2

  • برای ایجاد حساب کاربری مراحل بالا را دنبال کنید.
  • سطح استیکینگ را که برای ساختن و خرید توکن های پلت فرم از طریق برنامه آماده هستید را تعیین کنید. در تصویر مثال، CRO، توکن پلتفرم برای Crypto.com است.
  • سپس باید شرایط Staking و دوره قفل را به دقت بخوانید و با آن موافقت کنید. با دقت بخوانید همانطور که یک بار توافق شود، نمی توان آن را تغییر داد، حتی اگر ارزش رمزارز به شدت کاهش یابد.
  • سود کسب شده را کنترل کنید و منتظر بمانید تا دوره استیکینگ به پایان برسد.

نحوه گرفتن وام با پشتوانه کریپتو

  1. تحقیق در مورد نرخ های اخذ وام؛ سایت هایی مانند Coingecko و Coinmarketcap مفید هستند.
  2. تصمیم بگیرید چه وثیقه‌ای را می‌خواهید ارائه دهید و چه فیات/استیبل کوینی را می‌خواهید قرض بگیرید.
  3. از یک ابزار در دسترس برای محاسبه میزان وام در مقابل ارز دیجیتال خود استفاده کنید.
  4. می‌توانید با نگه‌داشتن توکن پلتفرم، نرخ بهره را کاهش دهید، هرچه بیشتر مالکیت داشته باشید، نرخ آن کمتر است، اما این بستگی به شرایط و ریسک‌پذیری شما دارد.
  5. شرایط و ضوابط و سوالات متداول را به دقت بخوانید تا دقیقاً نحوه عملکرد وام را بدانید. به سطح LTV و نحوه عملکرد Margin Call/Liquidation توجه کنید.
  6. اگر راحت هستید، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید (مانند بالا).
  7. وثیقه رمزنگاری خود را به آدرس ارائه شده واریز کنید - با این کار به یک خط اعتباری دسترسی خواهید داشت. شما مجبور نیستید از کل مبلغ اعتبار استفاده کنید و فقط پس از برداشت سود از شما دریافت می شود.
  8. می توانید سود خود را در فیات یا کریپتو یا ترکیبی پرداخت کنید و مقداری از وثیقه خود را - در صورتی که ارزش آن افزایش یافته است - برای پوشش سود بفروشید.
  9. اگر ارزش وثیقه شما به زیر سطح توافق شده کاهش یابد، در مورد اقدام مورد نیاز هشدار دریافت خواهید کرد.

آینده بانکداری رمزنگاری شده

CEFI یکی از سریع‌ترین حوزه‌های رو به رشد رمزنگاری است، زیرا تعداد زیادی از دارندگان رمزارز جدید متوجه می‌شوند که خدمات بانکی آشنا با نرخ‌های بسیار جذاب در مقایسه با حساب‌های پس‌انداز سنتی آنها ارائه می‌شود.

علیرغم این رشد، این بخش نسبتاً جدید است، و از آنجایی که خدمات CEFI مراقبتی هستند - شما کنترل کلیدهای خصوصی خود را ندارید - مناسب بودن آنها به ریسک پذیری شما بستگی دارد. اگر با ریسک راحت هستید و می‌خواهید فرصت‌ها را حتی برای بازدهی عالی کشف کنید، در مقاله بعدی با اقتصاد آنلاین همراه باشید تا از نحوه شروع کار با DEFI را مطلع شوید.

منبع : learncrypto.com